بهبود رابطه زناشویی با استفاده از مهارت های زوج درمانی

زوج درمانی 2

ما معمولا زوج درمانی را آخرین راه حل در نظر می گیریم. تصور می کنیم که فقط زوج های دارای مشکلات جدی باید به دنبال این راه حل باشند و تنها در شرایط سخت است که می توانند از مزییت های آن بهره مند شوند. اما تمام زوج می توانند از طریق آموزش های ارائه شده در زوج درمانی مهارت های ارتباطی خود را بهبود بخشند.

متخصصان در این زمینه مهارت هایی را آموزش می دهند که زوج ها می توانند در موقعیت های مختلف از آنها استفاده کنند. ما ابزاری برای درک، تاکید، گوش دادن و ارتباط برقرار کردن با پارتنر خود داریم و نیز می توانیم روابط مورد نظر خود را آغاز کنیم.

در ادامه سه مهارت ارائه می شود که به بهبود روابط افراد کمک می کند:

  1. شناخت دنیای شریک خود: محققان نشان داده اند که یکی از عوامل ثبات رابطه این است که زوجین، به ویژه شوهر، درک درستی از رابطه ی خود و همچنین شریک زندگی خود داشته باشند.

یکی از راه هایی که زوجین می توانند به این شناخت برسند این است که نسبت به دنیای عشقی فرد مقابل آشنایی پیدا کنند. به این معنا که با دنیای درونی همسر خود، آرزوها، اهداف وشادی های وی آشنا شود. زوجینی که نسبت به درونیات و چگونگی عشق یکدیگر آشنایی دارند، کمتر دچار مشکل می شوند.

به منظور شناخت دنیای شریک زندگی خود، محققان نوعی بازی را پیشنهاد می کنند که در این بازی فرد سوالاتی را در مورد پارتنر فرد شرکت کننده می پرسد، سوالاتی مانند: دو تا از بهترین دوستان همسر خود را نام ببرید؟ صفت شایسته در همسر شما چیست؟ و غیره. از آنجایی که علائق انسان هر از گاهی تغییر می کند، بهتر است این بازی هر 6 ماه یک بار تکرار شود.

  1. شناخت زبان عاشقانه همسر : برخی مشاوران ازدواج معتقدند که هر کدام از ما دارای زبان عاشقانه متفاوتی هستیم که این زبان ها دارای پنج ویژگی هستند: لغات احساسی، فعالیت های خاص، دریافت هدیه، کیفیت زمان و لمس بدنی.

زوج درمانی 3

تصور می کنیم که زبان عاشقانه همسر خود را می شناسیم – زبانی که با آن احساس شادی می کنند. به هرحال گاهی به طور خودکار عشق خود را به همسرمان نشان می دهیم و سعی می کنیم نیازهای وی را به روشی که احساس می کنیم مناسب است، برآورده سازیم. این مسئله معمولا باعث رنجش و ناامیدی و عدم رابطه خوب می شود و در واقع نیازهای فرد مقابل برآورده نشده باقی می ماند. این داحالیست که خود فرد نیز تصور می کند که برای برآوردن نیازهای همسر خود تمام تلاش خود را کرده است.

به عنوان مثال یک مرد معمولا می گوید برای تامین رفاه خانواده خود ساعت ها بیرون از خانه کار کرده است. زمانی که به خانه برمی گردد تنها انتظاری که دارد، آماده بودن غذاست. وقتی غذا آماده نباشد، مرد تصور می کند که همسر وی به او اهمیت نمی دهد. زن نیز به این اعتقاد است که در تمام روز مشغول مراقبت از فرزندان و منظم کردن خانه بوده است و تمام انتظاری که از شوهر خود دارد، این است که با او ارتباط برقرار کند، اما مرد نیز فقط روی مبل نشسته و تلویزیون تماشا می کند.

به عبارت دیگر زن خانه را مرتب کرده و منتظر ابراز علاقه از طرف شوهر است و مرد نیز در بیرون خانه کار کرده و نسبت به زحمت خود مغرور می باشد، هر یک از آنها به زبان خود ارتباط برقرار می کنند. اما بهتر است زمانی را اختصاص داده و با یکدیگر در مورد ویژگی های خاص زبان عاشقانه خود صحبت کنند، طریقه عشق ورزیدن و یا روشی که دوست دارند به آنها عشق ورزیده شود. به این شکل که طرفین از یکدیگر یاد بگیرند که این چیزی است که من می خواهم و یا چیزی که تو می خواهی.

  1. کم کردن درگیری ها: آخرین مهارت، هنر انجام اصلاحات بر روی روابط می باشد که در بهبود روابط و از بین بردن اختلافات تاثیر بسیاری دارد.

برای کم کردن درگیری ها بهتر است روی عبارات و زبان خود کار کنید. به عنوان مثال می توانید از عباراتی خاص استفاده کنید، از جمله: من احساس تدافعی کردم، میشه جمله ات رو عوض کنی؟ میشه کمی استراحت کنیم؟ اجازه بده به یک روش ملایمتر شروع کنیم. من با بخشی از صحبت های تو موافقم. می دونم این تقصیر شما نیست. و عباراتی از این قبیل.

می توان از یادگیری مهارت ها برای کنترل احساسات و عواطف استفاده کرده و با انتقادهای داخلی مقابله کنیم. این مسئله در مورد زوجین هم درست است: روابط عاشقانه ما نیز به شدت تحت تاثیر قرار می گیرند زمانی که زمان صرف یادگیری و تمرین مهارت ها می کنیم.

در کلینیک فوق تخصصی آلومینا مشاورین و متخصصینی حضور دارند که می توانند در حل اینگونه مشکلات روحی به شما کمک کنند. در صورت هرگونه مشکل می توانید با شماره هایی که روی صفحه وب سایت مشاهده می کنید، تماس بگیرید.

نگارنده: سمیه محمدی

[divider]

کلینیک فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان آلومینا


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *