اگر فرزند شما در سن نوجوانی است این مطلب را از دست ندهید

پسر با الکل

اگر فرزند شما در سن نوجوانی است این مطلب را از دست ندهید

 

نوجوانان به والدین خود در مورد اینکه مشروب خورده اند یا سیگار کشیده اند، چیزی نمی گویند. امتحان مواد مخدر،قرص ها، مشروبات الکلی و سیگار با دوستان انجام می شود، واین یک راز بین نوجوان و دوستانش می ماند.

پدر و مادر ها هرگز نمی توانند با اطمینان بدانند که فرزندشان، مشروب، مواد مخدر و سیگار و یا دارو مصرف نمی کند. اما قطعاً می توانند با فرزند خود یک گفتگوی آزاد را شکل دهند و از این طریق از نیازهای کودک خود و دیگاه هاییش آگاه شوند و بر حسب اطلاعاتی که در این گفتگوها بدست می آورند، به کودک  و خودشان برای تصمیم گیری درست کمک کنند.

در اینجا 10 زمینه که می توانید با کودک خود در مورد مصرف مشروبات الکلی صحبت کنید آورده می شود:

1)  بفهمید که فرزندتان چه چیزهایی می داند( چه اطلاعاتی دارد). بسیاری از بچه ها فکر می کنند که نمی توانند در مورد مصرف مشروبات و مواد مخدر با والدین خود صحبت کنند، زیرا پدر و مادرها شروع می کنند به موعظه و سخنرانی.

نو جوانان اغلب در مورد کارهای بزرگترها، کنجکاوی می کنند و تنها راه برای یافتن دانسته های کودک این است که روشنفکر بمانید و اجازه دهید تا آنها در مورد نگرانی ها و ایده های صحبت کنند.به این طریق شما می فهمید آنها به چیزهایی و به چه نحوی فکر می کنند و چه کارهایی انجام می دهند.

2)  به او بگوید هر زمان که خواست می تواند با شما تماس بگیرد. فرزند شما نیاز دارد تا به او بگوییدکه بی هیچ ممانعتی ویا  فکری می تواند با شما تماس بگیرد. به او بارها و بارها بگویید که « شما میتوانید به من زنگ بزنی،حتی اگر کاری کرده باشی که می دانی من آن را به هیچ وجه نمی پسندم».

اجازه دهید کودکتان اگر الکل مصرف کرده است یا اگر دوستانش مشروب خورده اند و از سلامت کافی برای رانندگی برخوردار نیستند، بداندکه می تواند به شما زنگ بزند و اینکه شما خواهید آمد. اغلب این موضوع را به آنها یادآوری کنید.

مورد عینی: دختر نوجوانی پیشم آمد که ورزشکار بوده و حتی مقام کشوری داشته است، توسط دوستش وارد گروهی می شود و با آنها دوست می شود در  این گروه از او خواسته می شود تا با آنها مواد مصرف کند. نوجوان بعد از مدتی از اینکارها امتناع می کند و از این گروه بیرون می آید.

اما تهدید ات این گروه که اگر وارد گروه نشوی و هر چه که ما می گوییم انجام ندهی به والدینت می گوییم که عضو این گروه بوده ای و خودت را با چاقو می زنیم. و این عاملی بود که استرس شدید در این نوجوان را به همراه داشته است به حدی که تمام ناخنهایش را میخورد و به خونریزی می افتاد اما از شدت نگرانی و استرس متوجه نبود که ناخنهایش خونریزی کرده است.

نوجوان از اینکه والدینش بفهمد به شدت می ترسید و ابراز می کرد اگر پدرم بفهمد مرا می کشد و آبرویمان می رود من نمی توانم به آنها بگویم. دیگر ورزش هم نمی روم اگر مرا بیرون ببینند با چاقو مرا می کشند.

اجازه بدهید تا فرزند شما اگر کار اشتباهی کرده است با حمایت شما فرصت جبران آن را پیدا کند.

3)  صحبت با فرزند خود را ادامه دهید.آموزش در باره مصرف الکل با یک مکالمه شروع و به پایان نمی رسد.صحبت درباره ی داروها و الکل  را تا زمانی که همه ی جوانب را به طور کامل بررسی کنید باید ادامه داشته باشد.

هنگام بحث کردن، به نقطه نظرات کودک خود گوش کنید .وقتی سعی می کنید افکار خود را با هم به اشتراک بگذارید، سعی نکنید که صحبت هایتان حالت سخنرانی به خودش بگیرد.با چند سوأل می توانید عقاید خودتان را نیز برای کودکتان مطرح کنید:

آیا خوب است که  به بچه ها اجازه ی نوشیدن الکل داده شود؟فلسفه ی شما در مورد اینکه والدین باید به کودک اجازه مصرف الکل و مواد را بدهند چیست؟ فکر میکنی الکل روش خوبی برای رسیدن به آرامش است؟ مصرف چه مقدار الکل را زیاده روی می دانی؟نظرت در مورد مصرف الکل و رانندگی چیست؟چگونه می توانی مصرف بیش از اندازه خود و دوستانت را کنترل کنی؟ اگر زیاد مصرف کنند چه کاری برای دوستان خود می کنی؟

4)  احتمال دهید که کودکتان الکل مصرف می کند.این احتمال که کودک شما ممکن است مشروبات الکلی مصرف کند به شما اجازه می دهد تا اقدامات پیشگیرانه ی واقعی را اتخاذ کنید.

اگرچه شما نمی توانید کاملاً مطمئن شوید که نوجوانتان چیزی مصرف می کند یا نه، شما می توانید نسبت به آنچه که در اطراف او می گذرد  بیشتر حساس شوید و آگاه شوید.

با  توجه به سرنخ ها شما اقدام می کنید و افکار او را می فهمید و از فرایند افکار او آگاه می شوید. به این ترتیب شما می توانید نگرانی های خود را کنترل و هدایت کنید  قبل از اینکه وضعیتی پیش بیاید که دیگر پیشگیری معنایی ندارد و باید به درمان فکر کنید یا حتی درمان نیز سخت شود.

5)  بین سهل گیری محض و متکبر بودن تعادل برقرار کنید. قواعد محکمی که شما برای نوجوانان می گذارید، شما می خواهید او انتظارات شما را بداند واو نیاز دارد  تا فکر شما را درباره مسائل بداند تا یک تصمیم عاقلانه بگیرد.

تعدادی سوال از کودک خود بپرسید: شما وقتی به یک مهمانی دعوت شده ای و همه ی دوستانت مشروب می خورند چکار می کنی؟ چه چیزی باعث می شود تا سمت مشروبات الکلی بروی؟ چه چیزی از مصرف الکل را دوست داری که باعث می شود سمت آن بروی؟مست کردن،حرفهای نامفهوم و بی معنی زدن،آرام شدن یا اینکه فکر می کنی این کار باعث می شود در بین دوستانت اجتماعی جلوه کنی ؟

6)  مواظب باشید تا حرفهایتان با اعمالتان یکی باشد. نوجوانان حرفهای زیادی در مورد مصرف مشروبات الکلی شنیده و یا خوانده اند.

آنها نیاز ندارندکه والدین انواع پیام های راجع به الکل را برایشان تکرار کنند.آنها بیزارند از اینکه والدینشان مواد و الکل مصرف می کنند و به انها در مورد مضرات آن میگویند.

اگر شما از سرکار به خانه بیایید و بگویید « واقعاً نیاز دارم که الکل بخورم» این پیغام را به کودک خود فرستاده اید که الکل یک راهی برای کاهش استرس و مشکلات می باشد.

7)  یک الگوی خوب باشید.

والدین نقش مهمی به عنوان الگو برای کودکان خود دارند.مطالعات نشان می دهند که اگر والدین از الکل استفاده کنند.احتمال اینکه بچه هایشان نیز به سمت مشروبات الکلی بروند بسیار بالا خواهد بود.

استفاده ی متعادل از الکل، و صحبت نکردن  با کودک در مورد داستانهایی از مصرف الکل خودتان به نحوی که مصرف الکل را یک امر شاد و مسحور کننده نشان دهد پرهیز کنید،  وقتی که در کنار دیگر سرگرمی های خود الکل به دست دارید یا در کنار غذا الکل مصرف میکنید،همه ی اینها مواردی است که مصرف الکل را امری خوب  جلوه می دهد.

8)  دوست یابی را در او تشویق کنید و سعی کنید دوستانش را بشناسید.

آیا دوستانش الکل مصرف می کنند؟ مستقیماً برای کودک خود ویژگی های یک دوست خو و واقعی را بشمارید، از قبیل: امانت داری، مهربانی، فردی با اخلاق جامعه پسند که محبوب مردم نیز باشد.

با دوستان فرزندتان بیرون بروید، آنها را به خانه دعوت کنید و با آنها صحبت کنید تا از طرز فکر و دیدگاه های آنها نیز آشنا بشوید.

9)  فعالیت های مهیج را در برنامه خانواده افزایش دهید. یک دلیل اینکه بچه ها سمت الکل می روند رفع خستگی و تأثیر هیجانی آن میباشد. بنابراین فرصتهایی را فراهم کنید تا کودکتان در فعالیتهای چالش بر انگیزو مهیج شرکت کنند.

10) در باره ی تکنیک ها ی امتناع صحبت کنید.کمک کنید تا نوجوان شما یک بهانه محکم برای شرکت نکردن در جمع هایی که الکل یا مواد مصرف می کنند پیدا کنند.

به کودکان خود بگویید که این امر بسیار خوبی است که هرگز الکل مصرف نکنید، باید شجاعت این را داشته باشی که از دیدگاه خودت دفاع کنی و از نه گفتن نباید بترسی.

به او یاد دهید که می تواند به دوستش بگوید من در جاهایی با تو مشترکاتی دارم و در جاهایی نه اینکه با هم دوست هستیم دلیل بر این نمی شود که هر کاری تو می کنی خوب است و من هم باید انجام دهم.

منبع


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

4 دیدگاه دربارهٔ «اگر فرزند شما در سن نوجوانی است این مطلب را از دست ندهید»

  1. سلام کودک من ۱۵ سال داردبه تولد دوستش رفته و مشروب مصرف کرده با اون صحبت کردم گفتم چرا تا این کار را کردی گفته چون نمی شد خیلی تعارف بهم شد اصلا نمی شد دست دوستانم را رد کنم بعد از مصرف الکل با هم دعوا کردن همون بد مستی که گفته بودین شما؟ .. پیش اومد ..چطور میتونم فرزند خود را از این دوستان مسموم ؟..دور کنم ممنون میشم راهنمایی کنید حاضرنیست از این دوستانی که انتخاب کرده دست بکشد

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست گرامی
      بهتر است در این خصوص از مشاور کودک و نوجوان کمک بگیرید. با مرکز شماره یک تماس بگیرید همکاران راهنماییتان می کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *