کودکم را به مهد کودک بفرستم یا نه ؟

به نظرتان کودکم را به مهد کودک بفرستم یا نیازی نیست ؟

سوالی که خیلی از مراجعین مرکز  و والدینی که کودک زیر 6 سال دارند همیشه و همه جا می پرسنداین است که فرزندم را به مهد بفرستم یا خیر ؟ در جواب این والدین عزیز و با توجه به اینکه خودم در سنین 18 الی 20 سالگی ام تجربه خوب مربی بودن مهد را داشته ام باید توضیحاتی در این خصوص  و معایب و مزایای مهد را بگویم.

با تغییر برخی آداب و رسوم فرهنگی و حتی وجود بعضی مسائل اقتصادی، حضور خانمها در عرصه‌های مختلف معاشرتی (اجتماعی) قوی‌تر و پررنگ‌تر شده است و این موضوع سبب شده که احتیاج به مکان‌ها و افرادی برای نگاهداری از بچه ها بیشتر از پیش احساس شود.

در سال‌های دور بانوانی به عنوان دایه در خانه‌های بزرگ برای تربیت بچه‌ها خانواده‌های پرجمعیت و عموماً ثروتمند به خدمت گرفته می‌شدند. دایه‌ها جزئی از میراث فامیلی بحساب می‌آمدند و گاه یک دایه مسئولیت تربیت دو نسل از بچه‌های یک خانواده را بر عهده داشت. اما در جامعه امروزی ما ، به علت کم بودن تعداد اعضای خانواده و اکثرا تک فرزند بودن و کوچکی خانه‌ها، دیگر الزامی به حضور دائمی دایه در مجاور کودکان نیست و البته شرایط اقتصادی برخی از خانواده ها هم اجازه نمیدهد که پرستار شبانه روزی یا حتی نیمه وقت برای فرزند یا فرزندانشان داشته باشند . اما احتیاج به محیط و افرادی برای حفاظت بچه‌ها همچنان وجود دارد. به همین دلیل مهدکودک‌ها تاسیس شدند.

مادرها هم برای اینکه بتوانند با خیال راحت به فعالیت‌های معاشرتی (اجتماعی) خود بپردازند بچه‌ها خردسال خود را به این مکان می‌سپارند و امید دارند که فرزندشان نیز در این مکان حس آسایش و آرامش داشته باشد. طفل در حساس‌ترین مرحله از زندگی تربیتی خود از مادر و خانه دور میشود و در محیطی بزرگتر به نام مهدکودک ساعت‌ها را سپری میکند. اما در این بین مهدکودک‌ها شرایط خاصی دارند که فقدان پرداختن به آنها سبب صدمه دیدن سهمگین و شدید بچه‌ها دلبندمان می‌شود.

 

عدم رسیدگی مناسب در مهد

 

کودکم را به مهد کودک بفرستم یا نه ؟

کودکان مخصوصا در سن کم احتیاج به رسیدگی و دقت دائمی و مادرانه دارند.بچه (کودک) نوپا گرفتاری و کار و تکاپو (فعالیت) معاشرتی (اجتماعی) نمی‌داند، نیازهایی دارد که برآورده شدن کامل و درست آن از حقوق مسلم او است. بچه (کودک) زیر ۳ سال یک مادر تمام وقت می‌خواهد تا در آسودگی (آرامش) به امور بدنی و روحی او رسیدگی کند.

عدم وجود مادر در مجاور فرزندانی که مادران پویا (فعال) در اجتماع دارند سبب شده تا این وظیفه خطیر و حساس خواه ناخواه بر شانه مربیان مهد بچه (کودک) قرار میگیرد. مربی مهد باید شناخت مکفی (کافی) نسبت به خصوصیات هر رده سنی از بچه‌ها (اطفال) داشته باشد تا قادر باشد رابطه سودبخش و موثری را با بچه (کودک) برقرار کرده و از صدمه روحی نوپا به جهت دور شدن از مادر جلوگیری کند.

 

تداخل تربیتی کودک

تفاوت فرهنگی در بیش‌تر عرصه‌های زندگی معاشرتی (اجتماعی) یکی از موردهایی است که غالبا به چشم می‌آید. در محیطی چون مهدکودک نیز به علت وجود کودکان از خانواده‌های مختلف با فرهنگ‌ها و منش‌های تربیتی مختلف (متفاوت) این نوشته بطور کامل خودنمایی میکند. رفتار و کردار طفلی که در خانواده آزادی کامل دارد و بی هیچ مانعی خودسرانه هرچه بخواهد انجام میدهد، قطعا بر رفتار دیگر کودکانی که والدین تصریح بر شیوه‌های ویژه (خاص) تربیتی دارند اثرگذار خواهد بود.

پدر و مادرهای حساس و دقیق به مرور، متوجه دگرگونی (تغییرات) ویژه (خاص) رفتاری در بچه‌ها مهد رفته خود می‌شوند. یاد گرفتن کلمات جدید و گاه ناپسند یکی از این موردهای خواص است. حتی انجام برخی کارها که در خانواده باب نیست. طفل در سنین پایین‌تر مانند خمیری است که در هر زمینه ای میتوان آن را شکل داد.

 

مناسب نبودن محیط برخی مهد ها برای حفاظت اطفال

محیط نگاهداری از بچه‌های (اطفال) زیر ۳ سال قطعا باید ویژه (خاص) و خاص مناسبات سنی آنها طراحی شود. محیطی بطور کامل امن که بچه (کودک) جستجوگر به آسانی و بی هیچ خطری به اکتشافات خود بپردازد. محیطی که برای این بچه (کودک) درنظر گرفته میشود از لحاظ بهداشتی نیز باید بطور کامل تمیز باشد زیرا بچه‌های (اطفال) زیر ۲ سال برای کشف و رسیدگی (بررسی) بخش زیادی از چیزها آنها را به دهان می‌برند. لوازم ریز و آلوده باید از محیط حفاظت این بچه‌های (اطفال) حذف شود. مکان حفاظت بچه (کودک) نباید کوچک باشد، نوپایان بسیار زود از محیطی که بستر کوچکی برای اکتشاف و رسیدگی (بررسی) دارد خسته و کلافه می‌شوند و بهانه گیری انجام می‌دهند.

محیط‌های کوچک با شمار زیاد کودکان امکان تخلیه نیرو (انرژی) را به طفل نمی‌دهد در نهایت طفلی که از بامداد در محیطی تنگ زندگی کرد با روحیه‌ای کلافه با مادری خسته همراه میشود و این اول ماجرای مادر و بچه (کودک) و اصطکاک بین آنهاست.

 

عدم آگاهی و آموزش مربیان از شیوه رفتار با کودکان

کار با طفل در همه زمینه‌ها تخصصی است و خصوصیات ویژه (خاص) خودش را دارد اما جای تاسف است که در برخی از  مهدهای بچه (کودک) از مربیان اندک تجربه و گاها حتی افرادی که رشته تحصیلی و روحیاتشان شایسته و مناسب نگاهداری از بچه (کودک) نیست استفاده میکنند. در غالب موردها این مربیان حقوق اندکی دریافت می‌نمایند. دغدغه‌های بیرون (خارج) از محیط مهد امکان دارد در رفتار مربیان با بچه (کودک) اثر منفی بگذارد.

 

شیوع بیماری‌های واگیردار در بین کودکان

 

کودکم را به مهد کودک بفرستم یا نه ؟در محیط هایی که شمار کودکان فراوان است احتمال گسترش بیماری‌های مسری و واگیر خیلی زیاد است. گاهی حضور یک بچه (کودک) دردمند (مریض) سبب دردمند (مریض) شدن بچه‌های (اطفال) دیگر خواهد شد. در صورت ملاحظه نکردن بهداشت تعداد قابل توجهی از بچه‌ها گرفتار یک بیماری واگیردار به زمان زیاد خواهند شد.

حالا با توجه به تمام معایبی که بیان کردم بهتره از مزایای مهر نیز برایتان بگویم در زیر برخی از مزایای مهد نیز بیان شده تا تصمیم گیری برای والدین عزیز آسان تر باشد :

 

مزیت‌های مهدکودک رفتن کودکان

 

از مزیت‌های مهد بچه (کودک)، مستقل شدن و معاشرتی (اجتماعی) شدن بچه (کودک) را میتوان نام برد

محاسن مهد رفتن کودکان

اگر طفل در سن شایسته و مناسب به مهد برود فوایدی دارد که از جمله مستقل شدن و معاشرتی (اجتماعی) شدن طفل است. طفلی که در یک محیط همگانی ساعاتی از روز را در مجاور بچه‌های (اطفال) دیگر و مربیان می‌گذراند به آهستگی در انجام کارها و امور شخصی اش مستقل میشود و در مراودات بیرون (خارج) از محیط خانواده موفق‌تر عمل خواهد کرد.

در مهد کودک‌ها آموزش‌های شایسته و مناسب سن بچه‌های (اطفال) به آنها داده میشود که در پرورش خلاقیت و استعدادهای آنان تاثیرگذار است.

 

پیشنهاد میشود که فرزندتان را بعد از سن 3 سالگی به مهد بفرستید و در صورتی که قبل از این سن مجبور شدید کودکتان را به مهد بفرستید قبل از هر چیزی با دقت در مورد مهد و مربی فرزندتان تحقیق کنید.

  • مریم عبداللهی
  • روانشناس و درمانگر تخصصی کودک
  • عضو انجمن روانشناسی ایران

بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *