آنورکسیا یا بی اشتهایی عصبی: علائم و درمان

آنورکسیا چیست؟

آنورکسیا چیست؟ خیلی از ما آرزو می کردیم که متفاوت به نظر برسیم و یا این که اندام خود را متناسب می ساختیم.این یک غریزه و خواست انسانی است.اما اگر تمایل به لاغر بودن ،عادت های غذایی،افکار و زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد احتمالا به اختلال خوردن مبتلا هستید.وقتی که به آنورکسیا یا بی اشتهایی عصبی مبتلا می شوید،تمایل به لاغر بودن از هر چیز دیگری در زندگی تان مهم تر می شود.حتی ممکن است نتوانید خود واقعی تان را به درستی ببینید.اما باید بدانید که این فقط مشکل شما نیست و امکان درمان وجود دارد.

آنورکسیا
آنورکسیا

با درمان مناسب و حمایت،می توانید الگوی مخرب آنورکسیا  را از بین برده و سلامت و اعتماد به نفس خود را دوباره به دست آورید.

آنورکسیا نروزا یک اختلال خطرناک خوردن است که معمولا منجر به کاهش وزن غیراصولی و غالبا خطرناک می شود.گرچه آنورکسیا معمولا در زنان شایعتر است اما،می تواند مردان و زنانی در هر سن و سال را به خود دچار کند و علائم آن معمولا با کاهش نامناسب وزن،ترس از افزایش وزن و تصویر زشتی از بدن مشخص می شود.

در فرهنگ های امروزی و مدرن،بسیاری از ما نگران افزایش وزن خود هستیم،اما اگر به آنورکسیا مبتلا باشید،همه کاری می کنید تا وزن خود را پایین نگه دارید.در واقع،افکارتان راجع به رژیم ،غذا و بدنتان بیشتر وقت شما را در روز خواهد گرفت و دیگر زمانی برای گذراندن با دوستان،خانواده و دیگر فعالیت هایی که از انجام آن ها لذت می برید نخواهید داشت.زندگی شما تبدیل به مسابقه ای برای رسیدن به وزن کم و لاغری خواهد شد. هر چقدر هم که لاغر و استخوانی شوید،گویی باز هم کافی نیست.

آنورکسیا
آنورکسیا

ممکن است برای کاهش وزن،به خود گرسنگی دهید،ورزش های سنگین انجام دهید ، استفراغ کنید یا حتی از ملین ها؛ و دیگر روش های هضم غذا استفاده کنید.این مسئله و این که چگونه به نظر می رسید،می تواند زمان های غذا خوردن را فوق العاده پر فشار و سخت کند.و با این همه،غذا و چیزهایی که می توانید بخورید یا نمی توانید تنها چیزهایی است که در طول روز به آن فکر می کنید.اما هرچقدر هم که این الگوی مخرب غذایی هولناک به نظر می آید،باز هم امید به درمان وجود دارد.

با استفاده از درمان،کمک به خود،و حمایت میتوانید آنورکسیا را شکست داده ،اندام طبیعی تری داشته باشید و به این ترتیب تعادل و سلامت زندگی خود را باز گردانید.

انواع آنورکسیا

نوع محدود کننده آنورکسیا که کاهش وزن، از طریق محدود کردن کالری(رژیم های شدید، روزه گرفتن و ورزش بیش از حد) به دست می آید.

نوع تخلیه کننده آنورکسیا که کاهش وزن، از طریق استفراغ،استفاده از ملین ها و دیورتیک ها به دست می آید

زندگی با آنورکسیا به این معنی است که شما احتمالا ناچارید که عادت های خود را مخفی کنید.این مسئله تشخیص علائم آن را برای دوستان و خانواده شما سخت تر می کند.هنگامی هم که متوجه علائمی نگران کننده در شما می شوند،شما تلاش می کنید توضیحی بتراشید و حواس آن ها را از این مسئله پرت کنید.اما افراد اطرافتان متوجه خواهند شد که چیزی در وجود شما غلط است.همانگونه که خود شما هم باید متوجه این مسئله باشید.

علائم رفتار غذایی

رژیم گرفتن علیرغم لاغری-رژیم سخت و دشوار گرفتن؛فقط خوردن غذاهای مخصوص با کالری کم؛کنار گذاشتن برخی مواد مانند چربی ها و کربوهیدرات ها

وسواس داشتن به کالری ها،چربی ها و مواد غذایی-خواندن برچسب غذاها،اندازه گیری پروتئین غذاها،نگه داشتن مواد غذایی روزانه،خواندن کتاب هایی راجع به رژیم غذایی

وانمود به غذا خوردن و یا دروغ گفتن راجع به آن-مخفی کردن،بازی کردن یا دور انداختن غذا به منظور اجتناب از خوردن آن.بهانه آوردن برای غذا نخوردن(مانند این جملات: ” ناهار سنگینی خوردم” یا “معده ام درد می کند”)

دغدغه غذا داشتن- به طور مداوم به غذا فکر کردن-غذا پختن برای دیگران،جمع آوری دستور غذا،خواندن مجلات آشپزی و غذا،یا برنامه ریزی برای غذا خوردن در آینده در حالی که هم اکنون غذای کمی خورده اید

آداب و رسوم عجیب غذایی- غذا نخوردن در اطراف دیگران و یا در مکان های عمومی؛خوردن غذا به روش های عجیب(مانند بریدن غذا،جویدن آن و سپس تف کردن آن یا استفاده از بشقاب های غذا)

علائم ظاهری و بدنی آنورکسیا

کاهش وزن وحشتناک-کاهش وزن عجیب،وخیم و بدون دلیل پزشکی خاص

احساس چاق بیودن علیرغم کمبود وزن شدید-ممکن است به طور کلی احساس چاقی کنید و یا این که فقط در نواحی خاصی مانند شکم،باسن و ران ها این احساس را داشته باشید.

وسواس نسبت به شکل و تصویر بدن-وسواس در رابطه با وزن،شکل بدن یا سایز لباس ها،

نقد شدید در رابطه با ظاهر خود-گذراندن وقت بسیار زیادی از روز رو به روی آینه و ایراد گرفتن از ظاهر خود و گشتن به دنبال چربی ها –شما هی چوقت به قدر دلخواه خود لاغر نیستید

انکار اینکه شما بسیار لاغر هستید-انکار این که وزن کم شما،یک مشکل جدی است در حالی که به دنبال پنهان کردن آن هستید(نوشیدن آب فراوان پیش از وزن کردن خود،پوشیدن لباس های گشاد)

علت آنورکسیا

پاسخ ساده و راحتی به علت بروز انورکسیا وجود ندارد.انورکسیا ترکیبی از عواملی همانند اجتماع،احساسات و بیولوژی است.گرچه فرهنگ “لاغری ایده آل” نقش مهمی در این ماجرا ایفا می کند،اما عوامل بسیار دیگری نیز در این مسئله نقش دارند،از جمله محیط خانوادگی،دشواری های احساسی،اعتماد به نفس پایین،و تجربه های ترومایی که از گذشته با شما همراه بوده اند

فاکتورهای اصلی

نارضایتی بدنی

رژیم غذایی دقیق

اعتماد به نفس پایین

بروز و بیان دشوار احساسات

ایده آل گرایی

رابطه های مشکل دار خانوادگی

سابقه سوءاستفاده جسمی و جنسی

سابقه خانوادگی ابتلا به اختلال خوردن

آنورکسیا
آنورکسیا

درمان آنورکسیا

اقرار کنید که مشکل دارید. تا به کنون شما تصور می کرده اید که اگر وزن کمتری داشته باشید و لاغرتر به نظر آیید، زندگی بهتری خواهید داشت و دنیا مکان زیباتری خواهد شد.اولین قدم برای درمان انورکسیا این است که اقرار کنید که ایده شما درباره زیبایی و لاغری از کنترل شما خارج شده است و بدانید که آسیب های احساسی و جسمی شما ناشی از این ایده آل گرایی بوده است

با یک نفر حرف بزنید. مشکلی نخواهید دشات اگر که مسائلی که بر شما گذشته است با شخصی صحبت کنید،مخصوصا اگر انورکسیا را به مدتی طولانی از دیگران مخفی کرده اید.ممکن است شرمسار یا ترسان باشید،اما بسیار مهم است که بدانید شما تنها نیستید.شنونده خوبی پیدا کنید-شخصی که در طول روند درمان،از شما حمایت کند.

از افراد،مکان ها و فعالیت هایی که شما را در رابطه با لاغر بودن دچار وسواس می کند دور بمانید.بهتر است از مطالعه مجلات ورزشی و مُد دست بردارید و از دوستانی که رژیم دارند و به طور مرتب راجع به لاغری صحبت می کنند دور بمانید.همچنین به وب سایت هایی که راجع به کاهش وزن مطلب می گذراند،مراجعه نکنید

به دنبال کمک های تخصصی باشید. مشورت با یک متخصص اختلال خوردن و بی اشتهایی می تواند به شما کمک کند که سلامتی خود را به دست آورید و یاد بگیرید که چگونه دوباره به صورت عادی غذا بخورید .

لینک منبع

بیشتر بدانید


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *