افسردگی دو قطبی یا بایپولار را بیشتر بشناسید!

افسردگی دو قطبی

افسردگی دو قطبی که افسردگی شیدایی نیز نامیده می شود، نوعی اختلال در مغز است که باعث تغییرات غیر طبیعی در خلق و خو، انرژی و میزان فعالیت ها می شود. قبل از خواندن ادامه مقاله بهتر است به توضیحات خانم سمانه کاشفی، مشاور و درمانگر، در رابطه با این اختلال گوش دهید.

سمانه کاشفی

درمانگر غیردارویی اختلالات هیجانی

این نوسانات خلقی به این شکل است که فرد ممکن است مدت ها حس شادی زیادی داشته باشد و پس از آن به طور ناگهانی دچار افسردگی شدید شود. میزان این نوسانات در افراد مختلف با یکدیگر متفاوت است.

دوره افسردگی اختلال دو قطبی

بدون درمان افسردگی دو قطبی دارای دوره های افسردگی خیلی شدید خواهد بود. علائم دوره افسردگی عبارتند از اندوه، اضطراب، کم شدن انرژی، ناامیدی و مشکل در تمرکز. به علاوه فرد علاقه خود را به فعالیت هایی که قبلا برایش لذت بخش بود از دست می دهد. افزایش یا کاهش وزن، کم شدن یا زیاد شدن خواب و حتی فکر به خودکشی از دیگر علائم این دوره است.

دوره شیدایی اختلال دو قطبی

در این دوره فرد کاملا تغییر می کند و تصور می کند قادر به انجام هر کاری است. اعتماد به نفس فرد به شدت بالا رفته و ثابت ماندن و نشستن برایشان سخت می شود. در این شرایط فرد بیشتر از قبل صحبت می کند و به اندازه کافی نمی خوابد. شیدایی ناشی از اختلال دو قطبی منجر به بروز رفتارهای پرهیجان و پرخطر می شود، مانند تخلف، سریع رانندگی کردن و سوء مصرف مواد. چند مورد از این علائم به مدت یک هفته هر روز مشاهده می شوند که با احساس هیجان شدید همراه هستند.

اختلال دو قطبی چند نوع است که همه آنها شامل تغییرات واضح در خلق و خو، انرژی و سطح فعالیت می شوند. این تغییرات شامل دوره هایی پر از انرژی و هیجان است که پس از آن فرد دچار افسردگی و اندوه شدید می شود. در ادامه انواع اختلال دو قطبی معرفی می شوند:

  • اختلال دو قطبی نوع 1. در این نوع علائم دوره شیدایی در فرد مشاهده می شود و ممکن است علائم آنقدر شدید باشند که فرد به بستری شدن نیاز پیدا می کند و این حالت حداقل 7 روز طول می کشد. معمولا حالات افسردگی نیز بروز می کند که حداقل دو هفته طول می کشند. بروز همزمان هر دو حالت نیز ممکن است.
  • اختلال دو قطبی نوع 2. در این نوع اختلال افسردگی و شیدایی در فرد مشاهده می شود، اما میزان شیدایی به شدت توصیف شده در نوع 1 نیست.
  • اختلال ادواری خویی. این نوع اختلال با دوره هایی شیدایی و افسردگی زیادی همراه است که حداقل دو سال طول می کشند (در کودکان و نوجوانان یک سال). با این حال علائم آنقدر شدید نیستند که تشخیص انجام شود.

[divider]

برترین تیم درمانگران اختلال دوقطبی در مجموعه بزرگ جایروس (کلیک کنید)

[divider]

افسردگی دو قطبی ترکیبی

زمانی که فرد دوره افسردگی و شیدایی را همزمان با هم یا خیلی نزدیک به هم نشان می دهد، این حالت اختلال دو قطبی ترکیبی نامیده می شود. این حالت منجر به بروز رفتارهای غیر قابل پیش بینی و پرخطر می شود، مانند اقدام به خودکشی. این حالت بیشتر در بین خانم ها و افرادی مشاهده می شود که در سنین پایین به این اختلال مبتلا شده اند.

علت بروز افسردگی دو قطبی چیست؟

پزشکان علت دقیق بروز این اختلال را نمی دانند. تئوری های موجود ترکیب عوامل ژنتیک، بیولوژیک و برخی عوامل محیطی را علت بروز این اختلال می دانند. دانشمندان تصور می کنند که مدارهای تنظیم کننده خلق و خو، انرژی، فکر و ریتم های بیولوژیکی در مغز در افراد مبتلا به اختلال دو قطبی عملکرد درستی ندارند که این امر منجر به بروز تغییرات خلق و خو می شود.

[toggle title=”با مشاهده این ویدئو افسردگی دو قطبی را بهتر می شناسید.” state=”open” ] [/toggle]

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به اختلال دو قطبی هستند؟

زنان و مردان در معرض ابتلا به این بیماری هستند. در اکثر موارد علائم معمولا در افراد بین سنین 15 تا 30 سالگی بروز می کند. به ندرت پیش می آید که اختلال دو کودکی بروز کند. اختلال دو قطبی ممکن است در بین اعضای یک خانواده مشاهده شود، اما ابتلای یکی از اعضا لزوما به معنای ابتلای دیگر اعضا به این بیماری نیست.

تاثیر اختلال بر زندگی روزانه

اختلال دو قطبی تحت کنترل نیست، به همین دلیل ممکن است باعث بروز مشکلات زیادی در بخش های مختلف زندگی، از جمله کار، روابط، خواب، سلامت جسمی و وضعیت اقتصادی شود. این اختلال منجر به بروز رفتارهای پرخطر می شود و به همین دلیل برای کسانی که از فرد بیمار مراقبت می کنند، استرس آفرین است.

رفتارهای پرخطر بیمار

بسیاری از مبتلایان به اختلال دو قطبی دچار سوء مصرف مواد و الکل می شوند. این افراد برای بهبود علائم ناراحت کننده و اختلالات خلقی به وجود آمده به نوشیدن الکل و مصرف مواد روی می آورند. مصرف مواد و نوشیدن الکل ممکن است در نتیجه بروز شیدایی و تمایل فرد به لذت بیشتر بروز کند.

فکر به خودکشی

افراد مبتلا به اختلال دو قطبی 10 تا 20 برابر بیش از دیگران در معرض اقدام به خودکشی هستند. علائم هشدار دهنده مربوط به این اقدام عبارتند از صحبت کردن در مورد خودکشی، تلاش برای انجام این کار و انجام کارهای پرخطر. اگر فردی را مبتلا به این اختلال می شناسید و فکر می کنید به فکر خودکشی است حتما به پزشک اطلاع دهید و مراقبت خود را از وی بیشتر کنید.

تشخیص اختلال

مهم ترین اقدام در تشخیص این بیماری رد کردن دیگر علل بروز اختلالا خلقی است، به عنوان مثال مصرف برخی داروها نیز ممکن است باعث بروز نوسانات خلقی شود.

پزشک فرد بیمار را مورد معاینه کامل قرار داده و سوالاتی می پرسد. آزمایشاتی نیز ممکن است انجام شود. روانپزشک پس از بررسی دقیق تمام این موارد تشخیص خود را اعلام می کند.

داروهای زیادی برای درمان اختلال دو قطبی وجود دارد. این داروها عبارتند از تثبیت کننده های خلق و خو که از بروز حالات جنون و افسردگی پیشگیری می کنند، همچنین داروهای ضدافسردگی و ضدروانپریشی. زمانی که فرد بیمار در حالت شیدایی یا افسردگی نیست، داروهایی برای پیشگیری از بروز حالات افسردگی و جنون مصرف می شود.

عادت ها و کارهای روزانه شما اختلال دو قطبی را درمان نمی کند، اما می تواند به بهبود علائم آن کمک کند. خواب کافی، تغذیه منظم و مناسب و ورزش کردن عواملی هستند که به بهبود علائم کمک می کنند.

از مصرف الکل و داروهای محرک اجتناب کنید. اگر مبتلا به اختلال دو قطبی هستید، باید خطوط قرمز خود را بشناسید – عواملی که باعث تشدید علائم می شوند – و برنامه ای برای پیشگیری و دوری از تمام آنها داشته باشید.

اگر به افسردگی دو قطبی دچار هستید، می توانید از اطرافیان خود کمک بخواهید، به ویژه افرادی که احساس نزدیکی به آنها می کنید، مانند اعضای خانواده و دوستان. سعی کنید تاثیر این شرایط را برایشان توضیح دهید و نیازهای خود را بیان کنید. با کمک آنها می توانید انگیزه بیشتری برای دنبال کردن دوره درمان خود داشته باشید.

بسیاری از مبتلایان به اختلال دو قطبی این بیماری را در خود تشخیص نمی دهند یا از درمان اجتناب می کنند. اگر فکر می کنید در بین دوستان یا اعضای خانواده تان فردی به این اختلال دچار است، بهتر است وی را تشویق کنید تا به پزشک مراجعه کند. نسبت به احساسات و رفتارهای آنها حساس باشید و به یاد داشته باشید که تشخیص آن کار متخصص است.

منبع

[divider]

برترین تیم درمانگران اختلال دوقطبی در مجموعه بزرگ جایروس (کلیک کنید)

[divider]


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

2 دیدگاه دربارهٔ «افسردگی دو قطبی یا بایپولار را بیشتر بشناسید!»

  1. مجتبی مرتضوی فر

    سلام من دچار بیماری اختلالات دو قطبی و افسردگی میباشم . در شهر کاشان زندگی میکنم. و چون معلم هستم تا ثیر گذاشته بر کارم. پدرم هم خودکشی کرده. لطفا راهنمایی کنید.

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام، دوست گرامی توصیه میشود تحت نظر روانپزشک قرار گیرید تا درمان مناسب اتخاذ گردد و در صورت نیاز دارو درمانی انجام شود. مجموعه ما متاسفانه در حال حاضر مرکزی در این شهر راه اندازی نکرده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *