تاثیر خواب بر سلامت روان چگونه است؟ (روانشناس خواب در شمال تهران)

تاثیر خواب بر سلامت روان اثبات شده است!

بی خوابی یک مشکل شایع در سراسر جهان است. طبق برآوردها، اعتقاد بر این است که تقریباً 33٪ از جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار داده است. حتی افراد بدون بی خوابی مزمن اغلب با مشکلات خواب مبارزه می کنند. طبق مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، یک سوم از بزرگسالان در ایالات متحده دچار بی خوابی هستند. به همین دلیل، درک تاثیر خواب بر سلامت روان و سلامتی و بهزیستی مهم است.

تاثیر خواب بر سلامت روان

 

رابطه بین خواب و سلامت روان

 

تاثیر خواب بر سلامت روان و سلامت جسمی کاملا واضح است. کمبود خواب در کوتاه مدت باعث می شود  تحریک پذیری بیشتری داشته باشید و زودتر خسته شوید، اما می تواند عواقب سلامتی طولانی مدت نیز داشته باشد. (مرکز تخصصی درمان اختلالات خواب درتهران). همچنین کمبود خواب با تعدادی از پیامدهای بهداشتی نامطلوب از جمله بیماری های قلبی، دیابت نوع 2 و افسردگی مرتبط است.

برخی از شرایط روانپزشکی می تواند باعث مشکلات خواب شود و اختلالات خواب نیز می تواند علائم بسیاری از شرایط روانی از جمله افسردگی ، اضطراب و اختلال دوقطبی را تشدید کند

تحقیقات نشان می دهد که رابطه بین خواب و سلامت روان پیچیده است. در حالی که مدت هاست که خواب به عنوان نتیجه بسیاری از شرایط روانپزشکی شناخته می شود

دیدگاه های اخیر نشان می دهد که خواب نیز می تواند نقش مهمی در توسعه و نگهداری از مشکلات مختلف سلامت روان داشته باشد. به عبارت دیگر ، مشکلات خواب می تواند منجر به تغییر در سلامت روان شود، اما شرایط سلامت روان نیز می تواند مشکلات خواب را بدتر کند. کمبود خواب ممکن است ظهور برخی شرایط روانی را ایجاد کند ، گرچه محققان دلایل اساسی این امر کاملاً مطمئن نیستند. و به همین ارتباط  بین الگوهای خواب و وضعیت روحی شما ، مهم است که در صورت بروز مشکل در خوابیدن با گروه متخصصین اختلالات خواب بهرست صحبت کنید.

فشار

همه ما بی خوابی را تجربه کرده ایم. تغییرات روحی از جمله افزایش تحریک پذیری و عصبانیت می تواند مقابله با حتی فشارهای جزئی زندگی روزمره را دشوارتر کند. خواب ضعیف می تواند مقابله با استرس حتی نسبتاً جزئی را بسیار دشوارتر کند. دردسرهای روزانه می تواند به منابع اصلی ناامیدی تبدیل شود. ممکن است احساس ناراحتی و دلخوری داشته باشید. خواب ضعیف به خودی خود حتی می تواند به یک منبع استرس تبدیل شود.

  اما خود را نگران نکنید ما گروه متخصصان خواب کنارتان هستیم

افسردگی

بی خوابی و سایر مشکلات خواب می تواند نشانه افسردگی باشد، اما اخیراً تحقیقات حاکی از کمبود خواب در ایجاد افسردگی است. یک تجزیه و تحلیل از 21 مطالعه مختلف نشان داده  افرادی که بی خوابی را تجربه می کنند، خطر ابتلا به افسردگی شان  دو برابر نسبت به افرادی که در خواب مشکل ندارند، میباشد.

  سوال اینجاست که آیا کمک به افراد در بهبود خواب ممکن است احتمال ابتلا به افسردگی را کاهش دهد؟

پیشنهاد می کنم  مشکل بی خوابی خود را قبل از اینکه طولانی مدت شود درمان کنید .این یک اقدام پیشگیرانه مؤثر برای کاهش خطر ابتلا به افسردگی باشد. 

درمان بی خوابی بدیهی است که روش مهمی برای کمک به بهبود سلامت روان است

و احتمال اینکه چنین معالجه ای نیز بتواند ابزاری مؤثر برای جلوگیری یا حتی درمان مشکلات سلامت روان باشد ، امیدوار کننده است. طی تجربیات این سالهای من (مریم عبداللهی -روانشناس اختلالات خواب)، افرادی که CBT دریافت کرده اند نیز کاهش چشمگیری در علائم افسردگی، اضطراب، پارانویا و کابوس را نشان داده اند. آنها همچنین گزارش دادند که بهزیستی کلی، از جمله توانایی عملکرد در خانه و محل کارشان، بهبود یافته است.

اضطراب

مانند بسیاری از شرایط روانشناختی دیگر ، به نظر می رسد رابطه خواب و اضطراب هر دو در یک جهت پیش می رود.

افراد مبتلا به اضطراب تمایل دارند اختلال خواب بیشتری را تجربه کنند

اما تجربه کمبود خواب نیز می تواند به احساس اضطراب کمک کند.

این می تواند به چرخه ای تبدیل شود که مسائل مربوط به خواب و اضطراب را تحریک می کند.

علاوه بر این ، به نظر می رسد مشکلات خواب یک عامل خطر برای ایجاد اختلالات اضطرابی است.

مقابله با احساس اضطراب می تواند زمانی که شما از اختلالات مزمن خواب خسته شده اید ، بسیار دشوار باشد. به همین دلیل خواب ضعیف می تواند علائم اختلالات اضطرابی را بدتر کند. به عنوان مثال ، کمبود خواب نه تنها یک علامت شایع اختلال استرس پس از آسیب (PTSD) است که بین 80 تا 90 درصد افراد مبتلا به این بیماری تأثیر می گذارد. بلکه اعتقاد بر این است که هم در رشد و هم در حفظ این اختلال نقش دارد.


مریم عبداللهی، روانشناس و نوروتراپیست

درمانگر تخصصی اختلالات خواب 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *