چرا مشاوره قبل از ازدواج لازم است؟

مشاوره قبل از ازدواج، نوع خاصی از رواندرومانی است که معمولاً توسط زوج درمانگران یا درمانگران خانواده ارائه می شود. اعتقاد براین است که تمامی افرادی که می خواهند یک رابطه بلند مدت مانند ازدواج را شکل دهند بایستی از آن بهره ببرند.

به طور معمول هدف از مشاوره قبل از ازدواج این است که زمینه های تعارض بالقوه شناسایی شده و مسائل پیش از آن که تبدیل به نگرانی های جدی شوند؛ مورد توجه قرار گیرند.

دربرنامه مشاوره قبل از ازدواج به زوجین راهبردهایی موثر برای بحث و حل تعارضات آموزش داده می شود.

از طرفی، زوجینی که به دنبال مشاوره قبل از ازدواج هستند  می توانند به درک بهتری از انتظارات خود و دیگری در رابطه با ازدواج برسند و هرگونه اختلاف نظر جدی را در فضایی امن و خنثی مورد بحث قرار دهند.

 

مشاوره قبل از ازدواج

مزایای مشاوره قبل از ازدواج

مشاوره قبل از ازدواج این امکان را برای زوجین فراهم میکند تا نگرانی هایی را که طی ارتباطشان با هم تجربه کرده اند مطرح نمایند. در عین حال مشاوره قبل از ازدواج می تواند به افراد کمک کند تا زمینه هایی را که احتمالا در آیند موجب تعارض خواهند شد مانند در امور مالی، روش های پرورش کودک، اهداف شغلی مو پویایی های مربوط به خانواده شناسایی شوند.

یا در صورت لزروم برنامه ای برای پرداختن به آنها در آینده تدوین شود.

براساس نظرات جان و جولی گاتمن، متخصصان برجسته زوج درمانی که بنیان گزار موسسه گاتمن می باشند؛ کارگاه های زوج درمانی و سایر مشاوره های قبل از ازدواج می توانند به زوجین کمک کنند تا از ابتدا یک رابطه سالم و پایداری را شکل دهند.

تحقیقات انجام شده در موسسه گاتمن حاکی از آن است که زوجین دارای مشکل به طور متوسط تا حدود 6 سال برای دریافت کمک حرف ای مراجعه نمی کنند.

مشاوره قبل از ازدواج به طور کلی برای همه زوج ها توصیه می شود، حتی کسانی که در ارتباطشان مسائل قابل توجهی دیده نمی شود. شروع یک رابطه متعهدانه مانند نه تنها به زوجین کمک می کند  تا افکار، نگرانی ها و انتظارات خود را به اشتراک بگذارند بلکه به زوجین کمک می کند تا در صورت بروز مشکل در رابطه شان، راحت تر برای درمان مراجعه کنند.

در جلسات مشاوره قبل از ازدواج، زوج ها فرصتی برای کشف موضوعاتی چون امور مالی، کودکان و صمیمیت کسب می کنند. این سه حوزه باعث بروز تعارض و چالش در میان بسیاری از زوجین می باشد.

زوجین همچنین می توانند مهارت های ارتباطی و حل تعارض را ارتقا دهند و به ترس های خود در رابطه با ازدواج بپردازند. این ترس ها می تواند ریشه در تجربیات گذشته فرد یا سابقه خانوادگی وی داشته باشد.

 

چه کسی مشاوره پیش از ازدواج را ارائه می دهد؟

ملاقات با یک زوج درمانگر، می تواند زوجین را برای یک رابطه متعهدانه طولانی مدت آماده کند. بسیاری از زوج درمانگران، مشاوره قبل از ازدواج را به عنوان بخشی از کار تخصصی خودشان خود ارائه می دهند.

زوجینی که به دنبال مشاوره قبل از ازدواج هستند می توانند برای  مشاوره به یک درمانگر مراجعه کرده یا در کارگاهها و جلسهات درمان گروهی شرکت کنند. کتابهای خودآموزی و سی دی ها نیز برای کسانی که مایل به شرکت در جلسات درمان نیستند و یا دسترسی به مشاوره قبل از ازدواج ندارند نیز در دسترس می باشند.

 

مشاوره قبل از ازدواج

چالش های مشاوره قبل از ازدواج

مشاوره قبل از ازدواج ممکن است برای برخی از افراد چالش برانگیز باشد. زوجین در ابتدا از مشاوره قبل از ازدواج اجتناب می کنند زیرا می ترسند مسائلی وجود داشته باشد که در طی جلسات مشاوره قبل از ازدواج آشکار شوند.

در جلسات مشاوره قبل از ازدواج ممکن است موضوعات یا حوزه های قابل ملاحظه ایمطرح شوند. . برخی از زوج ها ممکن است برای اولین بار درباره ارزش های فردی و اعتقادات خود و یا نقش ها در زندگی زوجی صحبت کنند.

اگرچه اختلاف نظرها ممکن است به افراد کمک کند که به خوبی مشکلات را حل و فصل کنند با این حال برخی افراد ممکن است به این نتیجه برسند که برخی موضوعات غیر قابل مذاکره است وتصمیم بگیرند که ازدواج نکنند.

درمان یک فضای امنی را برای بحث در مورد نگرانی ها به زوجین ارائه می دهد. با این حال زمانی که یکی از طرفین مسائلی را مطرح می کند یا درباره رابطه و نقش هر دو طرف  در آن صحبت می کند؛ احتمال دارد باعث ایجاد احساس منفی یا تعارض در دیگری شود.

اگرچه روراست بودن در رابطه با تردیدها و نگرانی­ها، انتظارات و اهداف آینده ممکن است تعارض هایی را ایجاد کند. اما اگر زوجین به کمک درمانگر بتوانند به خوبی بر روی این موضوعات کار کنند می توانند یک زیربنای قوی برای رابطه زوجی خودشان فراهم سازند.

برخی بیمه ها هزینه جلسات مشاوره را بر عهده می گیرند در حالی که برخی دیگر این گونه خدمات مشاوره ای را پوشش نمی دهند. بعضی مراکز یا بیمارستان های محلی ممکن است خدمات مشاوره ای کم هزینه ارائه دهند.

پزشکان یا سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی نیز ممکن است بتوانند اطلاعاتی در مورد منابع مشاوره کم هزینه ارائه دهند. مشاوره قبل از ازدواج نیز نیازمند زمان گذاشتن است. از این رو برای زوجین پرمشغله ممکن است دردسرساز شود. البته بعضی از درمانگران ممکن است زمان بندی انعطاف پذیری داشته باشند.

زمانی که به لحاظ مالی و زمانی تحت فشار هستید،  بسیاری از کتاب های خودآموز و سی دی ها می توانند بخشی از اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهند. اگرچه نمی توانند جایگزین مشاوره قبل از ازدواج حرفه ای باشند.

 

آنچه در یک جلسه مشاوره قبل از ازدواج انتظار می رود

روند مشاوره قبل از ازدواج ممکن است با توجه به رویکرد درمانی درمانگران متفاوت باشد. برخی از درمانگران ممکن است زوجین را برای یک یا دوجلسه به صورت فردی ببینند در حالی که برخی دیگر ممکن است زوج را به عنوان یک واحد در نظر بگیرند و پروسه درمان را با هر دوی آنها پیش بروند.

جلسات فردی به درمانگر این فرصت را می دهد که نگرانی های هر یک از زوجین و نقاط قوت و ضعف رابطه را شناسایی کند. داشتن جلسات فردی به هر یک از زوجین کمک می کند که واقع گرایانه تر در رابطه با اهدافشان صحبت کنند.

ضمن آن که این فرصت را خواهند داشت که توصیف خود را ازدواج ایده آل ارائه کنند و گام های خود را برای رسیدن به آن اهداف و چالش هایی که مانع رسیدن به اهدافشان می شود را شناسایی نمایند. در جلسات مشترک، زوجین می توانند در کنار هم و با کمک درمانگر، مسائل موجود را بررسی کرده و راه هایی را برای مقابله با آنها و سایرچالش هایی که ممکن است طی دوره ازدواج ایجاد شود ارائه دهند.

بعضی از مشاوران به زوجین کمک می کنند تا نقشه ای از منابع خودشان تهیه کنند. این نقشه به زوجین کمک می کند که منابع خود را چه منابع فردی و چه زوجی به هنگام مواجه با چالش ها شناسایی کرده و به کار ببندند.

در درمان، زوجین ممکن است در رابطه با علائم هشدار دهنده نگرانی صحبت کنند و برنامه ای را برای مقابله با این نگرانی ها در نظر بگیرند.

مشارکت در برنامه مشاوره قبل از ازدواج می تواند مفید واقع شود در صورتی که هدف هر یک از زوجین مشاوره، بهبود و تقویت رابطه باشد.

[divider]

لینک منبع

      زهرا بابایی، دکترای تخصصی روانشناسی بالینی، دانشگاه شهید بهشتی

[divider]

برخی از کلمات اصلی مرتبط با خدمات مشاوره خانواده و زوج درمانی در مرکز تخصصی جایروس:

مشاوره تلفنی خانواده
مشاوره روانشناسی تلفنی
مشاوره اینترنتی
مشاوره قبل ازدواج
مشاور تحصیلی آنلاین
مشاوره روانشناسی تلفنی رایگان
مشاوره رایگان تلفنی
مشاوره آنلاین روانشناسی
مشاوره با وکیل
دکتر مشاور خانواده
آدرس مشاور خانواده
مشاوره قبل از ازدواج رایگان
مشاوره طلاق آنلاین
کانال مشاوره ازدواج
مشاوره زناشویی تلفنی

برای کسب اطلاعات تماس و شعب ،صفحه تماس با ما را ببینید


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

0 دیدگاه دربارهٔ «چرا مشاوره قبل از ازدواج لازم است؟»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *