ختنه کردن زنان

ختنه کردن زنان

حقایق اولیه و مهم

 _ ختنه زنان (Female genital mutilation- FGM) به تغییر شکل دادن و یا آسیب رساندن به قسمتی از اندام تناسلی زن از روی عمد و با دلایل غیر پزشکی، گفته می شود که هیچ منفعت بهداشتی برای دختران به همراه ندارد.

_ این کار باعث ایجاد زخم و خونریزی شده و مشکلاتی برای ادرار کردن آنها ایجاد می کند و در آینده ممکن است باعث اختلال در فرآیند زایمان و حتی خطر مرگ و میر نوزاد شود.

_ بیش از 125 میلیون زن و دختر در 29 کشور در آفریقا و شرق خاور میانه قربانی این پدیده می باشند..

_ ختنه معمولاً برای دختران کم سن و سال یعنی از سن تولد تا 15 سالگی انجام می شود.

_ ختنه زنان نقض حقوق بشر در مورد دختران و زنان به حساب می آید.

_ ختنه زنان بیشتر توسط کسانی انجام می شود که علاوه بر ختنه کردن، نقش های دیگری هم در اجتماع سنتی بعهده دارند نظیر به دنیا آوردن بچه ها.با این حال بیش از 18% از تمامی ختنه های زنان توسط ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی صورت می پذیرد.

روش انجام FGM

ختنه ی زنان را می تواند در چهار دسته ی اصلی طبقه بندی کرد:

1)      برداشتن کلیتوریس(  Clitoridectomy) که در آن جزء و یا تمام کلیتوریس بریده می شود. در موارد خیلی نادر دیده شده که تنها چین پوستی اطراف کلیتوریس بریده شده است.

2)      قطع، بریدن(Excision ) که در آن بخشی یا تمام کلیتوریس و لب های کوچک بریده می شود اما لب های بزرگ دست نخورده باقی می مانند.

3)     چفت کردن آلت تناسلى براى جلوگیرى از جماع(Infibulation   ) در این شیوه، تمام کلیتوریس و بخش عمده ای از قسمت خارجی دستگاه تناسلی بریده می شود و در نهایت مقداری از سوراخ مجرای واژن بوسیله  قسمتی از لب های کوچک و یا بزرگ پوشیده می شود و بخیه زده می شود.

4)      موارد دیگر. همه ی کارهای مضر دیگر به عنوان مثال: سوراخ کردن، خراش دادن و سوزاندن ناحیه تناسلی. چیزی که جزء آسیب چیز دیگری به همراه ندارد.

هیچ سود و فایده ای نیست فقط آسیب و ضرر!

عوارض ختنه کردن زنان

ختنه زنان از نظر پزشکی هیچ سودی برای آنها ندارد و تنها باعث آسیب رسیدن به آنها شده و در عملکرد طبیعی بدن زنان ایجاد اختلال می کند.

عوارض فوری و اولیه این کار شامل درد شدید، شوک، خونریزی، کزاز، زخم و عفونت، مشکلات ادراری و زخم های باز در ناحیه تناسلی و آسیب به بافت آلت تناسلی … می باشند.

عوارض دراز مدت می تواند شامل:

♦  عفونت مزمن و تکرار شونده مثانه و سیستم ادراری

♦  ایجاد کیست

♦ ناباروری

♦  افزایش خطر ابتلا به عوارض زایمان و مرگ و میر نوزاد.

♦  نیاز به اقدامات جراحی . به طور مثال در مواردی که قسمتی از سوراخ واژن را مسدود کرده اند( مورد سوم از موارد بالا). در مواردیبه دلیل اینکه بعد از زایمان مجدداً آن قسمت را بخیه می زنند ، احتمال

خطرات در این زنان بیشتر و دو چندان می شود.

علل ختنه زنان

علل فرهنگی، مدهبی و اجتماعی

●  ختنه دختران در برخی جوامع تبدیل به یک رسم و آیین اجتماعی شده است و حالا مردم بدون آنکه دلیل این کار را بدانند، تنها آن چیزی را که بقیه انجام می دهند، کورکورانه تکرار می کنند.

●  در برخی جوامع از ختنه دختران بعنوان کاری که آنها را آماده ورود به مرحله بعدی زندگی و بلوغ می کند نام برده می شود و فکر می کنند باید این کار انجام شود تا او را بالغ بدانند.

● عده ای دیگر از موافقان ختنه دختران معتقد هستند که با این کار، که منجر به کاهش شدید میل و تمایل جنسی در آنها می شود، زنان و دختران کمتر به روابط جنسی ناشایست می پردازند و بدینوسیله به حفظ بکارت آنها تا زمان ازدواج کمک می کند. در زمان ازدواج این سوراخ تنگ شده دوباره شکافته می شود ( در ختنه نوع سوم).

●  گروهی دیگر معتقد هستند که این قسمت هایی که برداشته می شوند، درواقع بخش های مردانه در بدن زنها هستند و دختران بدون این اضافات مردانه، تمیزتر و زیباتر خواهند بود.

● اگرچه در متن اصلی دستورات هیچ کدام از ادیان الهی  هرگز توصیه ای به ختنه دختران نشده اما عده ی زیادی از مروجان این رسم، کار خود را با مسایل دینی و مقدس مرتبط دانسته اند.

واکنش های بین المللی در برابر این پدیده

از سال 1997 سازمان جهانی بهداشت ( WHO ) اقدامات گسترده ای را برای مقابله با ختنه دختران در دنیا آغاز کرده است. فعالیت های آموزشی، تبلیغاتی فرهنگی و اطلاع رسانی، ایجاد ارتباط با افراد صاحب نفوذ و …. از جمله این اقدامات می باشد. اگرچه دستاوردهای خوبی تاکنون حاصل شده است اما همچنان این معضل وجود دارد. تجربیات نشان داده تا زمانیکه جوامع خود تمایلی به ترک این رفتار نداشته باشند، اقدامات خارجی چندان موثر نخواهند بود.

در دسامبر 2012 ، مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه ای را برای از بین بردن این پدیده به تصویب رساند.

در سال 2010، سازمان بهداشت جهانی با همکاری سازمان ملل، استراتژی هایی را برای جلوگیری از ختنه زنان منتشر کرد.

در سال 2008 سازمان بهداشت جهانی و 9 شریک دیگر از سازمان ملل متحد، بیانیه ای را برای حمایت از بین بردن این پدیده صادر کرد.

ختنه زنان

ششم فوریه روز جهانی مبارزه با ختنه کردن زنان می باشد.

منبع:

WHO

 لعیا عباسی اصل- دانش آموخته دانشگاه علامه طباطبایی

   مشاور مهارت های فرزند پروری و اصلاح رفتار کودکان


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

3 دیدگاه دربارهٔ «ختنه کردن زنان»

  1. سلام
    اینها که فرمودید ناقص سازی جنسی زنان هست نه ختنه زنان
    ختنه زنان روشی علمی و پزشکی است که از لحاظ علمی غیر از ختنه به آن کلیتوریدوتومی و هودکتومی گفته میشه و با کلیتوریدکتومی کاملا متفاوته و به عنوان جزیی از درمان زنان مبتلا به فیموز کلیتوریس و همینطور مبتلا به مهار ارگاسمی هست چرا که باعث میل بالاتر و سرعت بیشتر در دستیابی به ارگاسم میشه. این عمل که در آن فقط چین پوستی دور کلیتوریس و نه هیچ جای دیگه ای برداشته میشه از لحاظ عملکردی و منشا جنین شناختی و درمان بیماریهای خاص کاملا منطبق بر ختنه در مردان است و از لحاظ اسلام مستحب است بر خلاف اعمال نام برده که به میزان نقص عضو ایجاد شده قصاص یا دیه یا ارش به آن تعلق گرفته و حرام می باشد. ختنه کردن زنان یعنی هودکتومی در آمریکا و بسیاری از کشورها از جمله ایران قانونی بوده و توسط متخصصین زنان انجام می شود.

    1. مرکز تحقیقات مغزواعصاب و روان

      بریدن آلت تناسلی زنان (به انگلیسی: Female Genital Cutting) یا ختنه زنان (به عربی: ختان الإناث) یا ناقص‌سازی جنسی زنان یا مثله‌کردن جنسی زنان (به انگلیسی: Female Genital Mutilation) بر اساس تقسیم‌بندی سازمان بهداشت جهانی به یکی از چهار عمل زیر اشاره دارد: مثله کردن آلت زنانگی از نوع اول شامل برداشتن جزئی یا کلی کلیتوریس و/یا غلفه‌است (کلیتوریدکتومی)، نوع دوم شامل برداشتن جزئی یا کلی کلیتوریس و لبهای کوچک فرج با/بدون بریدن لبهای بزرگ فرج، نوع سوم شامل تنگ کردن مجرای مهبل با ایجاد یک مهر و موم پوششی با قطع کردن و تغییر مکان دادن لب‌های کوچک فرج و/یا لب‌های بزرگ فرج، با یا بدون برش کلیتوریس، و نوع چهارم شامل هرگونه عمل خطرناک دیگر بر روی آلت تناسلی زنان به مقصودی غیر پزشکی مانند: سوراخ کردن، سوزن زدن، شکافتن و غیره می‌باشد.[۱] سازمان ملل متحد بریدن آلت جنسی زنان تحت عنوان «سنت و آیین» را مردود و عمل ناقص‌سازی اندام جنسی زن را مصداق بارز «شکنجه» می‌داند.

      1. خیر این مطلب تقسیم بندی ناقص سازی جنسی زنان هست و نه ختنه زنان
        کجا تا حالا دیدید که زنی رو که برای زیبایی اندامشو سوراخکاری کرده و حلقه گذاشته بهش بگن زن ختنه شده؟
        ختنه زنان تنها و تنها یه تعریف داره و اون هم برداشتن هود کلیتوریس یا پره پوس هست و نه حتی ذره ای از کلیتوریس
        به سایت آمریکاییی زیر مراجعه کنید
        http://www.clitoralunhooding.com
        این سایت توسط تعدادی از متخصصین زنان آمریکا که مورد تایید هیات بورت هستند و اسامی مشخصی هم دارند اداره میشه
        وقتی بخونید میبینید نوشته کلیتورال آنهودینگ یا هودکتومی به نام ختنه کلیتوریس زنان نیز شناخته می شود و معادل(آنالوگ) ختنه در مردان است چرا که فقط پره پوس برداشته میشه و برای درمان فیموز کلیتوریس استفاده میشه دقیقا مثل ختنه مردان با این تفاوت که ختنه مردان همچنان بیشتر به علل بهداشتی انجام میشه ولی ختنه زنان بیشتر به علل مشکلات جنسی و برای افزایش توانایی ارگاسم
        سه اندیکاسیون غیر از ایجاد ظاهر بهتر برای ختنه زنان تو تین سایت اینهاست
        بزرگی پره پوس کلیتوریس
        فیموز کلیتوریس
        عفونتهای راجعه و مکرر ادراری زنان که دقیقا مثل ختنه در مردان ختنه زنان هم باعث کاهش این عفونتها میشه
        یه نگاه به سایت ویکیپدیا که این مزخرفات رو به خورد مردم میده کاملا مشخص میکنه چی میگم، اونجا گفته شده که برداشتن پره پوس کلیتوریس فقط و فقط اگر انجام بشه خطرات و عوارضش حتی از ختنه مردان کمتره و باعث تنزل کارکرد جنسی زنان نمیشه اما به ظرافت بیشتری احتیاج داره
        هودکتومی رو سرچ کنید تا ببینید زنهای آمریکایی دارن ختنه میشن اما زنان ما رو با این بهونه نمیذارن ختنه بشن و لذت ببرن
        نگاه کنید به وبلاگ من و نظرات خانمهای ختنه شده تا ببینید چقدر ختنه زنان موثر و خوبه
        دقیقا توی سایت نامبرده شده بالا گفته بههیچ عنوان هودکتومی یا ختنه کلیتوریس زنان رو نباید بخشی از fgm تلقی کرد…. حتی این مطلب رو با حروف بزرگ نوشته…. ابنها متخصصین زنان معتبر آمریکا هستن

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *