چرا برخی بیماران در زمان افسردگی، از مراجعه به متخصص اجتناب می کنند؟

درمان افسردگی

آیا شما به افسردگی مبتلا هستید؟ آیا تحت درمان می باشید؟ اگر به دنبال درمان مشکل خود نیستید، بهتر است بدانید حدود دو سوم از مبتلایان به افسردگی اصلی به دنبال درمان درست مشکل خود نیستند که عواقب آن بسیار مشکل ساز خواهند بود: ناراحتی های شخصیتی، از دست دادن کار، ازدواج ناموفق، مشکلات جسمی و در بدترین حالت مرگ.

سازمان جهانی سلامت افسردگی را به عنوان یکی از ناتوان کننده ترین بیماری های جهان در نظر گرفته است. با این حال 70 درصد افراد مبتلا به افسردگی بالینی، اغلب ظرف چند هفته بهبود می یابند.

بنابراین چه چیزی مانع از جستجو برای درمان این بیماری می شود؟ متخصصان در این بیماری می گویند درک اینکه چرا افراد از درمان افسردگی اجتناب می کنند، دشوار است، زیرا آنها نمی توانند علت این اجتناب را بیان کنند. اما زمانی که به مطب ما مراجعه  کنند، مطمئنا می توانند در مورد عوامل بازدارنده صحبت کنند.

چرا مردم از درمان افسردگی خود اجتناب می کنند؟

اگر احساس افسردگی می کنید و سعی می کنید به تنهایی با آن مقابله کنید، دقت کنید کدام یک از دلایل زیر در مورد شما درست است. اگر آنها در مورد شما درست هستند، بنابراین به دریافت کمک متخصصین در این زمنیه نیاز خواهید داشت.

معتقد هستید که به مرور زمان این حالت بهبود می یابد. گرچه گاهی اوقات برخی ناراحتی ها به مرور زمان برطرف می شوند، افسردگی بالینی اینطور نیست و اگر درمان نشود مدت زیادی شما را درگیر خواهد کرد. همیشه نمی توان افسردگی را به خودی خود و بدون کمک دیگران درمان کرد. گاهی افسردگی دارای علت بیولوژیکی است و مانند دیگر شرایط پزشکی، برای بهبود نیاز به درمان و کنترل دارد.

انتظار برای بهبود افسردگی بسیار مضر است، چرا که درمان نکردن افسردگی باعث تشدید آن شده و درمان و کنترل آن نیز سخت تر خواهد شد. به علاوه شواهد نشان می دهند که افسردگی درمان نشده باعث بروز بیماری های دیگر نیز می شود. بیماری قلبی یکی از مشکلاتی است که در نتیجه افسردگی بروز می کند. افسردگی بر روی سوخت و ساز بدن نیز تاثیر می گذارد و در نتیجه باعث بروز مشکلاتی مانند چاقی، دیابت، آلزایمر و سرطان شود.

در این شرایط به افسردگی اجازه ماندگار شدن ندهید. با پزشک خود مشورت کنید. اگر مراجعه به پزشک و درمان آن برایتان مشکل است، به خاطر داشته باشید که با درمان افسردگی از بروز بیماری هایی مانند مشکلات قلبی پیشگیری می کنید.

گاهی علت اجتناب افراد از مراجعه به پزشک برای درمان افسردگی این است که به مصرف قرص و دارو علاقه ای ندارند. آنها تصور می کنند که قرار است تا آخر عمر از دارو استفاده کنند.

گرچه داروهای ضد افسردگی برای درمان این بیماری موثر هستند، اما به یاد داشته باشید که همیشه درمان افسردگی مصرف دارو نیست. این روزها روان درمانی نیز روش موثری برای درمان بیماریهای روحی و روانی محسوب می شوند.

درمان رفتاری – شناختی شکلی از گفتار درمانی است که به بیمار کمک می کند تا بر روی افکار، احساسات و رفتارهای خود تمرکز کند و برای بهبود زندگی خود تلاش کرده و از میزان افسردگی خود بکاهد. این روش در کوتاه مدت تاثیر دارو را دارد و ممکن است برای درمان بلند مدت نیز به کار رود.

به هرحال در صورت تجویز دارو، قرار نیست تمام عمر از آن دارو مصرف کنید. بهتر است نهایت سعی خود را برای درمان بیماری انجام دهید و به داستان ها و صحبت های دیگران اکتفا نکنید. واکنش افراد نسبت به داروهای ضدافسردگی و روش های درمانی متفاوت است.

ردمان افسردگی0

برخی افراد نیز این اعتقاد را دارند که تمام مدت احساس ناراحتی و افسردگی نمی کنند، بنابراین لزومی برای درمان وجود ندارد. بهتر است بدانید لازم نیست تمام مدت احساس ناراحتی داشته باشید و یا گریه کنید تا افسرده تلقی شوید. اغلب افراد مبتلا به افسردگی به خاطر مشکلاتی مانند درد عضلانی، مشکلات خواب و یا خستگی به پزشک مراجعه می کنند در حالیکه نمی دانند اینها علائم افسردگی هستند. گاهی این علائم با غم و ناراحتی همراه است و گاهی نه.

نوعی افسردگی نیز به نام افسردگی پوشانده وجود دارد – زمانی که به هر دلیلی غم و اندوه و رفتارهای غیرطبیعی در فرد مشاهده نمی شود. این بیماری به نوعی نشانگر بی تفاوتی است.

در این شرایط پزشک مشکل را با کمک علائم دیگری، مانند کم شدن علاقه و یا لذت نبردن از فعالیت ها، تشخیص خواهد داد. اگر شما دچار علائمی مانند خستگی مفرط، درد عضلانی و کم شدن علاقه به انجام برخی فعالیت ها شده اید، افسردگی می تواند یکی از دلایل بروز این مشکلات باشد.

گاهی فرد افسرده از صحبت کردن در مورد مشکل خود خجالت می کشد. شرم از بیان مشکل روحی یکی از مهم ترین دلایلی است که مانع می شود تا افراد برای درمان افسردگی به پزشک مراجعه کنند. در این شرایط ورزش کردن می تواند باعث بهبود شرایط عاطفی شود. اما به یاد داشته باشید که افسردگی باعث شرمندگی و خجالت نیست. این شرایط نیز نوعی بیماری است، مانند دیابت یا کلسترول بالا که به درمان و مراقبت های پزشکی نیاز دارد. به علاوه یک بیماری بسیار رایج می باشد. اختلالات افسردگی حدود 19 میلیون انسان را در امریکا تحت تاثیر قرار داده است.

گاهی برخی بیماران نیز از صحبت در مورد موضوعات دردناک وحشت دارند. افراد افسرده از ترس بررسی و معاینه دردهای روحی و روانی خود از مراجعه به روان درمان ها اجتناب می کنند.

این افراد در حقیقت از صحبت کردن و باز کردن مشکلات خود وحشت دارند. متاسفانه گاهی انجام این کار در روند درمان ضروری می باشد. اما گاهی نیز آنقدر که بیمار تصور می کند، دردناک و وحشتناک نیست. به هرحال روان درمان گر شرایط روحی بیمار خود را تشخیص می دهد و هرگز وی را تحت فشار قرار نمی دهد.

به خاطر اهمیت این مسئله بهتر است به متخصصی مراجعه کنید که احساس راحتی بیشتری با وی می کنید. درک کنید که درمان چگونه خواهد بود. گرچه صحبت در مورد مسائل ناراحت کننده گاهی ضروریست، اما پزشک هرگز شما را وادار به انجام این کار نخواهد کرد. آنچه برملا خواهد شد کاملا به بیمار بستگی دارد.

در کلینیک فوق تخصصی آلومینا از روش غیرتهاجمی TDCS برای درمان افسردگی و دیگر مشکلات روحی استفاده می شود. در این روش یک تحریک مستقیم فراجمجمه ای مغز با دستگاه TDCS انجام می شود.

نگارنده سمیه محمدی

کلیننیک فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان آلومینا

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با روش درمانی TDCS اینجا کلیک کنید.

IMG_20151115_232338

لیلا نوروز جم

کارشناس ارشد روانشناسی


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

6 دیدگاه دربارهٔ «چرا برخی بیماران در زمان افسردگی، از مراجعه به متخصص اجتناب می کنند؟»

  1. سلام
    من تست افسردگى رو انجام دادم و نتيجش اين شد که مبتلا به افسردگى هستم و بايد سريعاً به روانپزشک مراجعه کنم وقتى اين را به مامانم گفتم با تمسخر او مواجه شدم حتى برادرم نيز مرا مسخره کرد از اينکه به جاى کمک به من يا حداقل ىيک هم صحبتى مرا مسخره کردن از آنها متنفر شدم و آرزو کردم کاش هرگز به دنيا نمى آمدم نميدونم چرا ولى يکى از نقاط ضعف من اين است که من عاشق ترحم ديگران نسبت به خودم هستم حتى فکر ميکنم کاش میشد که بدترین اتفاق در زندگيم ميفتاد تا حداقل يک نفر به من توجه کند مسخره هست نه؟

    1. مدیر ارشد دپارتمان تحقیقات توجه و تمرکز

      باسلام. بهتراست حتما به یک متخصص مراجعه فرمایید. باسپاس

  2. سلام.منم بیمار دوقطبیم.چند سالی میشه بیمارم ولی بخاطره اعتیادم دنبال درمان نبودم.دوره اوج بیماریو گذروندم الانم تحت درمانم.در عرض 8 ماه پیش 5 تا دکتر رفتم ولی بجز آخری و یکی مونده به آخری داروهای هیچکدومو نخوردم(بی دلیل)اعضای خونوادم میدونن مشکل عصبی دارم ولی نمی دونن دقیقا چیه.پدر و مادرم مریضن نمیتونم بهشون بگم.همینجوری کلی غصه می خورن وای بحال اینکه…
    به نظر شما چیکار کنم؟؟؟

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      میتوانید از روش رواندرمانی نیز استفاده کنید در این خصوص خانم کاشفی نیز می توانند به شما کمک کنند.

  3. من برای بیماری دوقطبی دارو مصرف می کنم (دارو های که آخرین بار بهم داده لاموتریژین ،فولیک اسید،پرانول بهم قبلاً ترانکوپین هم داده که الان قطعش کرده ولی خودم برای خواب بهتر گاهی می خورم) ولی دارو رو منظم مصرف نمی کنم یک هفته مصرف می کنم حالم خوب میشه قطعش میکنم اما همین که یه هفته یا ده روز از قطع می گذره دوباره خیلی افسرده می شم یک سالی هست دارو می خورم فقط یکم وضعیتم بهتر شده چکار کنم که کلاً درست شم؟سوال دوم من باید تا چه مدت دارو مصرف کنم؟

    1. مرکز تحقیقات مغزواعصاب و روان

      شما باید بطور مرتب (هر 3 ماه یکبار) به پزشکتان جهت تنظیم دوز داروها و تصمیم به ادامه داروها و…. مراجعه کنید.
      این داروهارا به هیچ عنوان بصورت سرخود و طولانی مدت ادامه ندهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *