ارزش های غذایی ماست

ویژگی های ماست

آیا شما ماست دوست دارید؟ بهتر است بدانید که تنها شما نیستید که این ماده غذایی را دوست دارید. تقریبا همه در یخچال خود مقداری ماست دارند، اما در مورد این ماده غذایی چه اندازه اطلاعات دارید. در ادامه به 5 واقعیت شگفت انگیز در رابطه با ماست می پردازیم:

  1. ماست پر از باکتری است – و این باکتری ها مفید هستند!

ماست باید حاوی مقداری باکتری زنده و فعال باشد، به ویژه لاکتوباسیلوس بولگاریکوس و استرپتوکوکوس ترموفیلوس که به طور قانونی در این محصول تعریف می شوند. این باکتری ها در طول تخمیر شیر را به ماست تبدیل می کنند. به علاوه برخی ماست ها حاوی باکتری های دیگری از جمله لاکتوباسیلوس، اسیدوفیلوس و بیفیدوس می باشند. تحقیقات نشان داده اند که این باکتری ها در پیشگیری از عفونت های گوارشی و تقویت سیستم ایمنی نقش مهمی دارند. گرچه تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است تا یک ارتباط قطعی بین باکتری ها و تاثیرات مثبت آنها حاصل شود. مهم تر از همه این است که ماست منبع مهمی از کلسیم، پروتئین و ویتامین B 12 می باشد.

  1. همه ماست ها به طور یکسان تولید نمی شوند!

این روزها صدها انتخاب در چگونگی تولید ماست وجود دارد – ماست معمولی، با طعم میوه، شیرین شده، ماست یونانی، سوئیسی و ماست به سبک ایسلند و گزینه های بی شمار دیگر. بهتر است حقایق تغذیه ای هر محصول مورد مطالعه قرار گیرد. برخی از انواع ماست ها سرشار از کالری، چربی اشباع شده و قند می باشند – با این ویژگی ها ماست بیشتر به شکل یک دسر در می آید تا یک میان وعده سالم. گرچه ماست به طور طبیعی قند را از شیر می گیرد، اما در برخی از انواع ماست حدود 20 گرم شکر اضافه می شود.

  1. ماست یونانی حاوی دو برابر پروتئین می باشد

ماست یونانی دو برابر دیگر ماست ها پروتئین دارد (مدت زمان بیشتری شما را سیر نگه می دارد) و قند آن کمتر از ماست های معمول است. در حقیقت یک فنجان ماست یونانی حاوی 24 گرم پروتئین است – که معادل 4 عدد تخم مرغ می باشد. این ماست آب بیشتری از دست می دهد و غلظت آن بیشتر است.

  1. دارای ویژگی چربی سوزی در مواد غذایی پخته شده می باشد.

اگر به دنبال روش هایی برای کاهش چربی و کالری می باشید، ماست ساده بدون چربی و یا ماست یونانی بدون چربی برای سوزاندن برخی چربی ها (مانند کره، روغن یا حتی خامه) گزینه مناسبی است. ماست باعث نرم شدن غذاها بدون استفاده از چربی می شود و برای پخت انواع کلوچه ها و کیک ها مناسب است. در ادامه دستورالعمل هایی در رابطه با مصرف ماست در مواد غذایی ارائه می شوند:

  • روغن را در دستور پخت خود کاهش داده و ماست را جایگزین کنید، ½ روغن و ¾ ماست.
  • زمانی که ماست را جایگزین کره می کنید، میزان کره را نصف کرده و به اندازه نصف دیگر ماست اضافه کنید.
  • در زمان پخت به جای یک تخم مرغ می توانید از ¼ فنجان ماست استفاده کنید.
  1. هزاران سال است که ما انسان ها از ماست استفاده می کنیم.

سالانه انواع جدیدی از ماست وارد فروشگاه ها می شوند، اما ماست ماده غذایی تازه ای نیست. در حقیقت یک نوع ماست در 5000 و 6000 سال قبل از میلاد مسیح در آسیای مرکزی مصرف می شده است که در ظروفی ساخته شده از معده حیوانات نگهداری می کرده اند. شواهد تاریخی وجود دارد که ماست ماده غذایی اصلی برای لشکر چنگیز خان بوده و در هند باستان و ایران باستان نیز از آن نام برده شده است.

منبع:

http://blogs.webmd.com/food-and-nutrition/2016/05/love-yogurt-5-things-to-know.html

نگارنده: سمیه محمدی

گروه پزشکان جایروس


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *