ویتامین B و سلامت مغز

ویتامین B

تغذیه ی مناسب برای سلامت مغز در کودکان ضروریست. ویتامین B در تامین سلامت مغز، به ویژه در کودکان،  نقش مهمی دارد. کمبود ویتامین B کمپلکس باعث تاخیر در رشد شود یا علائم مربوط به اختلال در یادگیری و توجه را بدتر می کند.

علائم مربوط به کمبود ویتامین B

علائم مربوط به کمبود ویتامین B عبارتند از تهوع، دردشکم، بوی بد دهان و سوء هاضمه. علائم روانی رایج در بین کودکان نیز عبارتند از از دست دادن هوشیاری، دمدمی بودن و فراموشی. سردردهای پی در پی و بی ثباتی از دیگر علائم ویتامین B می باشند.

8 نوع میتامین B

8 نوع میتامین B وجود دارد که سلامت مغز و سلامت جسم مهم هستند. از آنجایی که این ویتامین ها قابل حل در آب هستند و در بدن رسوب نمی کنند، دریافت مقدار کافی از این ویتامین از طریق مواد غذایی روزانه ضروری است (البته تحت مراقبت پزشک).

ویتامین B0

  • ویتامین B1: ویتامین B1 یا thiamin برای عملکرد عصبی بسیار مهم است. کمبود thiamin منجر به سرگیجه، خستگی مفرط و ضعف در هماهنگی می شود. ویتامین B1 در غلات، آجیل، دانه ها یافت می شود و کمبود این ویتامین در کشورهایی یافت می شود که رژیم غذایی اصلی آنها برنج سفید است.
  • ویتامین B12: این ویتامین در گوشت و محصولات لبنی یافت می شود. دریافت مقدار کافی ویتامین B12 سرعت انتقال عصبی و همانند سازی DNA را تضمین می کند. بدون این ویتامین مهم، علائمی مانند کاهش عملکرد شناختی کودکان، خستگی و احساس سوزن سوزن شدن در دست ها و پاها در کودکان بروز می کند. کمبود شدید این ویتامین منجر به صدمه های جبران ناپذیر از جمله از دست دادن حافظه و زوال عقل می شود.
  • ویتامین B9: ویتامین B9 که با عنوان folate نیز شناخته می شود، معمولا در سبزیجات، میوه ها، لوبیا و دانه ی گل آفتابگردان موجود است. اسید فولیک یک فرم ترکیبی از این ویتامین می باشد و برای تقویت غلات و اطمینان از تغذیه ی مناسب استفاده می شود. کمبود ویتامین B9 در کودکان باعث کند شدن رشد کودک، افزایش تحریک پذیری و بروز اختلالات رفتاری می شود.
  • ریبوفلاوین: کمبود ویتامین B 12 که تحت عنوان ریبوفلاوین مطرح می شود، باعث سوزش و خستگی چشم می شود. در نتیجه کودکی که دچار کمبود ویتامین B 12 باشد، به دلیل بروز اختلالات بینایی به خواندن مقاوت نشان می دهد. ریبوفلاوین یک سیستم عصبی سالم برقرار می کند. شیر، ماست، پنیر، بادام، تخم مرغ آب پز و اسفناج بهترین منابع ریبوفلاوین هستند.
  • نیاسین: ویتامین B3 یا نیاسین برای سلامت پوست و محافظت از سیستم های عصبی و گوارش ضروری هستند. نیاسین در تمام غذاهای حاوی پروتئین موجود است و در برابر گرما مقاوم بوده و می تواند پخت و پز را تحمل کند. زوال عقل، اسهال و درماتیت علائم شایع مربوط به کمبود ویتامین B 3 هستند.
  • اسید پانتوتنیک (B 5): کمبود اسید پانتوتنیک به ندرت اتفاق می افتد و به طور کل در دوران کودکی مشکلی محسوب نمی شود.
  • بیوتین: که ویتامین B 7 نیز نامیده می شود، برای سوخت و ساز بدن لازم است. غذاهایی مانند گل کلم، زرده ی تخم مرغ، بادام زمینی و قارچ سرشار از بیوتین هستند و کمبود بیوتین از طریق مصرف این غذاها پیشگیری می شود و علائم مربوط به آن را، مانند خشکی و رنگ پریدگی پوست، توهم، افسردگی، پوسته پوسته شدن و ترک خوردن پوست و زخم شدن زبان، کاهش می دهد.
  • ویتامین B 6: پیریدوکسین یا ویتامین B 6 با توسعه ی انتقال دهنده های عصبی، بر روی عملکرد مغز تاثیر می گذارد. در برخی موارد از دست دادن حافظه و ADHD از طریق مصرف غذاهای حاوی B 6 یا مکلمل های آن، بهبود می یابند. منابع غذایی حاوی پیریدوکسین عبارتند از موز، حبوبات، تخم مرغ و دانه ی آفتابگردان.

تعادل مغز و تغذیه

به عنوان بخشی از برنامه ی تعادل مغز، یک سیستم تغذیه ی اختصاصی طراحی کرده ایم که الدین به راحتی می توانند تغذیه ی فرزند خود را مدیریت کنند و تعادل مغز را بهینه سازند. سیستم تعادل 360 برای کمک به کودکان در خوردن بهتر طراحی شده است. دیدگاه گام به گام که تعادل 360 می باشد، به شما کمک می کند تا عادت های ناسالم غذا خوردن را فراموش کرده و عادت های سالم را پیش بگیرید. با این سیستم سلامت بهبود می یابد.

[divider]

کلینیک فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان آلومینا


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *