هشدار: ویروس زیکا را جدی بگیرید!

ویروس زیکا

با توجه مراکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC) ویروس زیکا از طریق نیش نوعی پشه آلوه به انسان منتقل می شود. در فوریه 2016 سازمان بهداشت جهانی (WHO) عفونت ویروس زیکا را یک وضعیت اضطراری جهانی اعلام کرد – از اکتبر 2015 بیش از 4000 مورد میکروسفالی تنها در برزیل گزارش شد (میکروسفالی شرایطی است که نوزادان با مغز ناقص متولد می شوند.) که تصور می شد تمام این نمونه ها به این ویروس مرتبط باشند.

قبل از 2015 شیوع کمی از ویروس زیکا در مناطقی از افریقا، جنوب شرقی آسیا و جزایر اقیانوس آرام مشاهده شد و در 2015 اولین موارد تایید شده در جنوب امریکا پیدا شد. از آن زمان مواردی به صورت محلی گزارش می شدند. سازمان های بهداشتی مختلف – از جمله CDC و WHO – هشدار دادند که گسترش ویر.س زیکا احتمالا ادامه پیدا کند.

تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است. طبق گفته مدیر کل WHO در فوریه 2016، اولویت ها با موارد زیر هستند:

  • محافظت از زنان باردار و نوزادان آنها در مقابل ویروس زیکا
  • کنترل پشه های انتشار دهنده ویروس

WHO گزارش داد که گروه های زیادی در حال کار بر روی واکسن های زیکا هستند. این بررسی ها در مراحل اولیه خود می باشند و پیشرفت آنها ممکن است چند سال طول بکشد. علائم رایج مربوط به بیماری ویروس زیکا عبارتند از:

  • التهاب ملتحمه
  • تب
  • درد مفاصل
  • جوش های پوستی

این ویروس، در هر 1 نفر از 5 نفر مبتلا به عفونت، باعث بروز علائم خفیفی می شود که ممکن است چندین روز یا یک هفته طول بکشد. علائم طی 2 تا 7 روز پس از عفونت بروز می کنند. بیماری شدید به ندرت رخ می دهد.

با این حال، ویروس زیکا در دوره بارداری باعث عوارض جدی – از جمله میکروسفالی – و نتایج ناخوشایند حاملگی می شود. به علاوه سازمان بهداشت جهانی گزارش داد که برخی کشورها که در آنها ویروس زیکا شیوع پیدا کرده است، شاهد بروز سندروم گیلن باره نیز بوده اند. در ژانویه 2016 هشداری برای افرادی که قصد سفر به مکان های زیر را دارند، منتشر شد:

  • برزیل
  • کلمبیا
  • السالوادور

ویروس زیکا1

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در فوریه 2016 جامائیکا و تونگا را نیز به این لیست اضافه کردند و هشدار دادند که خانم های باردار از سفر به مکان هایی که در آنها انتقال ویروس زیکا در جریان است، خودداری کنند. خانم های باردار و یا خانم هایی که تصمیم به باردار شدن گرفته اند و مجبور به مسافرت به یکی از این مکان ها هستند، حتما قبل از مسافرت با پزشک خود مشورت کرده و تمام توصیه های مربوط به پیشگیری از نیش پشه ها را در طول سفر جدی بگیرند.

انتقال ویروس زیکا

شایع ترین حالت انتقال زیکا از طریق نیش نوعی پشه آلوده به نام آدس (Aedes) می باشد. این پشه ها که ئر داخل یا در مجاورت آب راکد تخم گذاری می کنند، در طول روز حالت تهاجمی و گزنده دارند و باعث انتشار ویروس های دانگ و چیکونگونیا نیز می شوند. این پشه ها فرد آلوده به ویروس زیکا را نیش زده و سپس با نیش زدن دیگران این ویروس را منتشر می کنند.

در برخی موارد ویروس زیکا از طریق تماس جنسی نیز منتقل می شود. CDC اخطار می دهد تازمانی که اطلاعات بیشتری در مورد ویروس زیکا و انتقال آن به دست نیامده است، خانم های باردار، در صورتی که شریک جنسی آنها بهتر است از برقراری رابطه جنسی پرهیز کنند و یا در هنگام برقراری رابطه از کاندوم استفاده کنند. راه دیگر انتقال ویروس زیکا از مادر به نوزاد در زمان بارداری یا در زمان تغذیه با شیر مادر و همچنین از طریق خون آلوده –  می باشد.

پیشگیری از زیکا

در حال حاضر واکسنی برای پیشگیری از عفونت ویروس زیکا وجود ندارد. در مناطقی که در آن ویروس وجود دارد، اقدامات زیر می تواند به پیشگیری از انتقال ویروس کمک کند:

  • استفاده از مواد دافع حشرات
  • استفاده از دستگاه تهویه هوا برای خنک نگاه داشتن هوای داخل خانه یا استفاده از توری در جلوی درب و پنجره ها. در صورت لزوم می توان از پشه بند هم استفاده کرد.
  • خارج کردن آب راکد از ظروفی مانند گلدان ها و یا سطل ها.

هدف از درمان زیکا از بین بردن علائم می باشد. پیشنهادهای CDC عبارتند از:

  • استراحت کردن به مقدار زیاد
  • نوشیدن مایعات برای جلوگیری از کم شدن آب بدن
  • مصرف داروهایی مانند استامینوفن و پاراستامول برای کاهش تب و درد. از آسپیرین یا دیگر داروهای غیراستروئیدی و ضد التهابی غیراستروئیدی استفاده نکنید.
نگارنده: سمیه محمدی 

تیم فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان آلومینا


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *