نارکولپسی (حمله ی خواب) و تغذیه

نارکولپسی0

دانشجوی دانشگاه وبستر، کاریسا مارتین، تصور می کرد که همیشه مریض است و هیچوقت حس خوبی نمی تواند داشته باشد و در حالت عادی همزمان از 6 دارو استفاده می کرد. مارتین 24 ساله با وجود اینکه بیشتر از 12 ساعت در شبانه روز می خوابید، اما همیشه احساس خستگی می کرد.

در آگوست 2013 خواب مارتین مورد بررسی قرار گرفت و نارکولپسی تشخیص داده شد. به گفته ی گروه تحقیقات کلینیک پزشکی مایو، نارکولپسی یک اختلال خواب مزمن مرتبط با خواب آلودگی شدید در طول روز و حملات ناگهانی خواب است.

مارتین می گوید: “قبل از اینکه نارکولپسی تشخیص داده شود، فکر نمی کردم چنین مشکلی داشته باشم. همیشه تصور می کردم این مشکل فقط در فیلم های تلویزیونی و سینمایی اتفاق می افتد و هرگز چنین چیزی برای خودم اتفاق نمی افتد.”

مراحل اولیه:

مارتین می گوید که خستگی دائمی وی مربوط به روزهای مدرسه و دبیرستان می شود. او همیشه دچار یک سرماخوردگی یا عفونت سینوسی می شد و بیشتر اوقات خسته بود. او می گوید: ” همیشه و در همه حال در کنار دوستانم می گفتم که من خسته ام، بدون اینکه به آن فکر کنم.”

وقتی او وارد دانشگاه شد، اوضاع به تدریج بدتر شد. مارتین قبل از ورود به وبستر، یک دانشجوی روانشناسی در دانشگاه میسوری کلمبیا بود. او علاوه بر مشکل خستگی، دچار افسردگی هم بود. علاوه بر اینها مارتین با مشکلات اقتصادی نیز روبرو شد که این امر منجر به ترک دانشگاه میزو (Mizzou) و رفتن وی به دانشگاه وبستر در رشته ی تولید صدا ادامه داد.

او تصور می کرد که مشکلاتش فقط به خاطر عصبانیت و ناراحتی است و با ادامه در رشته ای که به آن علاقه دارد، می تواند مشکلش را برطرف کند. مارتین در ادامه ی صحبت هایش می گوید ” در آن زمان فکر نمی کردم که خستگی شدید من مربوط به مشکلات جسمی و سلامتی تشخیص داده نشده باشد. “

در نهایت تصمیم گرفت به پزشک و روانپزشک مراجعه کند که داروهای مختلفی را تجویز کردند. این داروها تاثیر موثری داشتند و مارتین احساس بهتری پیدا کرد، اما این حس خوب فقط دو ماه طول کشید. به تجویز داروهای بیشتر ادامه دادند و گاهی داروهایش را تغییر می دادند. در نهایت تصمیم به بررسی خواب وی گرفتند.

مارتین می گوید: ” تشخیص بیماری حداقل این حقیقت را ثابت کرد که من تنبل نیستم.” تجویزات مختلف ادامه پیدا کرد. مارتین از این موضوع که از داروهای مختلف مصرف کند و بهبودی حاصل نشود، او را ناراحت می کرد. علاوه بر این او از طرف خانواده و دوستان حمایت نمی شد.

مارتین احساس می کرد استانداردهایی وجود دارد که او نمی تواند به آنها برسد و یا اینکه پزشکان نمی توانند برای رساندن او به این استانداردها کاری کنند. او در حقیقت در حال مبارزه با بیماری خود بود.

نارکولپسی1

مارتین می گوید: ” والدین من هر دو در اوایل دهد ی پنجم از زندگی خود بودند. دو سال پس از فوت پدربزرگم به علت آلزایمر، عموی 53 ساله ام را بر اثر سرطان پانکراس از دست دادم. من اصلا دوست نداشتم در سن جوانی شاهد فوت عزیزانی باشم که فقط دو برابر من سن دارند و دچار بیماری های مزمن هستند.”

یک راه حل جدید:

مارتین در فیسبوک به گروه حامیان نارکولپسی پیوست. او داستان های دیگران را در مورد انتخاب رژیم های غذایی بدون گلوتن مطالعه کرد و اینکه این رژیم تا حدی به بهبود مشکل آنها کمک کرد، اما مارتین فکر نمی کرد بتواند چنین کاری انجام دهد. او می گوید: ” من پیتزا و کیک دوست داشتم و اصلا نمی خواستم که آنها را از دست بدهم.”

مارتین این روش را امتحان کرد و گلوتن را از رژیم غذایی خود حذف کرد. در هفته ی اول او متوجه افزایش انرژی شد. او مانند همیشه دچار خستگی مفرط نبود، به داروهای کمتری احتیاج داشت و مشکلات گوارشی او نیز برطرف شده بود. پس از آن تحقیقات بیشتری انجام داد و در نهایت به این نتیجه رسید که بخش اعظم مشکلات او مربوط به تغذیه می شود که اصلا فکرش را هم نمی کرد.

او در این مورد می گوید:” عموم مردم تصور می کنند که مشکلات آنها مربوط به ژنتیک است، اما این مسئله بسیار پیچیده تر از آن است. شیوه ی زندگی ما، رژیم غذایی و میزان فعالیت های ما به شدت بر روی تجلی ژن ما تاثیر می گذارد.”

با انجام این بررسی ها، مارتین به این نتیجه رسید که تغییر فاکتورهایی که بر روی چگونگی تجلی ژن تاثیر می گذارند، می توانند به درمان بیماری کمک کنند. هرچه تحقیقات بیشتری انجام می داد، رژیم غذایی وی بیشتر تغییر می کرد.

او اکنون بیشتر غذاهایی می خورد که نفخ آور نیستند. از خوردن غلات جلوگیری میکند و بیشتر سبزیجات تازه و میوه می خورد. بیشتر ماهی و گوشت هایی می خورد که به راحتی هضم می شوند. امروز مارتین فقط از یک دارو مصرف می کند.

تغییر مسیر:

پس از تغییر شیوه ی زندگی خود، مارتین تصمیم گرفت به دیگران نیز کمک کند. اگر کمک های مالی اجازه می دادند، مارتین تمایل داشت یک سال بیشتر در وبستر بماند. او اکنون علاوه بر رشته ی تولید صدا به رشته ی علوم زیستی هم فکر می کرد. او تمایل دارد که از دانشگاه فارغ التحصیل شده و به یک برنامه ی ایمونولوژی بپردازد. او می خواهد که به دیگران هم بگوید که مصرف قرص تنها راه رسیدن به زندگی سالم نیست. او معتقد است که بیماری های مزمن، مانند نارکولپسی، در حال افزایش هستند و باید به نوعی در مقابل آنها ایستاد.

او در مورد آموزش به مردم می گوید: ” وقتی شروع کردم در مورد تجربیاتم با مردم صحبت کردن، انگار تمایلی به گوش دادن به حرفهایم نداشتند. فکر نمی کنم بتوانم تفکرات مردم را تغییر دهم، اما به هرحال سعی خود را می کنم.”

در ژانویه ی 2014 مارتین موفق شد ویکتوریا براون، استادیار در بخش علوم زیستی وبستر، را متقاعد کند تا به او اجازه دهد تا کلاس ژنتیک خود را بدون پیش نیاز بردارد. در واقع اشتیاق مارتین در این مورد براون را تشویق کرد تا این شانس را به او بدهد. ویکتوریا براون معتقد است که مارتین جزئیات زیادی در مورد تحقیق می دانست.

براون در این مورد می گوید: این جرقه ای برای انگیزه و صداقت بود. اگر یک دانشجو توانایی به خوبی صحبت کردن را دارد و می تواند یک مبحث را به درستی به پیش ببرد، به این معناست که بهتر است شانس در اختیار او گذاشته شود. مارتین یک هدف داشت. او می دانست به کجا می رود و چرا به آنجا می رود. من دانشجویان بسیاری را دیده ام که به خوبی کار می کنند اما موفقیتی به دست نمی آورند، چرا که آنها هیچ برنامه ای ندارند.

[divider]

مرکز تحقیقات کلینیک فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان آلومینا

[divider]

دکتر مغز و اعصاب مصطفی امیری

♦  دکتر مصطفی امیری متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات – دارای بورد تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی تهران

  فلوشیپ اختلالات خواب از اسپانیا

  مدیر کلینیک خواب مجموعه کلینیک های تخصصی آلومینا

کلینیک آلومینا مرکز فوق تخصصی پیشگیری و درمان اختلالات مغز و اعصاب و روان در ایران است.

تماس با ما


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *