فلج خواب (بختک): علل، علائم و درمان آن

ناتوانی پس از خواب

فلج خواب ناتوانی در حرکت و صحبت کردن پس از بیدار شدن است. بیدار شدن از خواب زمان ترسناکی برای افرادی است که از این عارضه ی عجیب رنج می برند، اما برخلاف اعتقادات گذشته، حس ناتوانی پس از خواب ربطی به موجودات ماورا طبیعی ندارد.

دلایل:

در طول دوره ی حرکت سریع چشم (REM)، مغز دارای رویاهای واضحی است در حالیکه ماهیچه های بدن کلا بی حرکت و به اصطلاح خاموش هستند. در هنگام خواب ماهیچه ها توانایی حرکت را ندارند، طوریکه شخص نمی تواند رویاهای خود را با اعضای بدنش اجرا کند. ناتوانی پس از خواب زمانی اتفاق می افتد که شخص قبل از تمام شدن دوره ی REM از خواب بیدار می شود. شخص هوشیار است اما توانایی بدن برای حرکت هنوز به حالت قبل برنگشته است.

موارد بسیاری می توانند فلج خواب را به دنبال داشته باشند، به عنوان مثال محرومیت از خواب، استفاده از برخی داروها و برخی اختلالات خواب مانند آپنه ی خواب می توانند محرک این مورد باشند. علاوه بر این دکتر شلبی هریس، مدیر پزشکی رفتار خواب در مرکز اختلالات و بیداری در سیستم سلامت مونتفیور در بانکس، نیویورک، معتقد است که ناتوانی خواب معمولا در بیماران مبتلا به حمله ی خواب مشاهده می شود.

طبق مطالعات انجام شده در 2011 توسط دانشگاه پنسیلوانیا، 7.6 درصد از کل جمعیت دچار فلج خواب هستند. افراد دچار اختلالات ذهنی از جمله استرس و افسردگی، بیشتر در معرض تجربه کردن ناتوانی پس از خواب هستند. طبق بررسی های انجام شده، 31.9 درصد از افراد دارای اختلالات ذهنی، عارضه ی فلج خواب را تجربه می کنند.

علائم:

افرادی که دچار مشکل فلج خواب هستند، معمولا قادر به حرکت دادن اعضای بدن خود و صحبت کردن فورا پس از بیدار شدن، نیستند. طبق کلینیک مایو، این ناتوانی یک تا دو دقیقه طول می کشد. این افراد ممکن است احساس خفگی کنند و یا وزن سنگین روی قفسه ی سینه ی خود حس کنند.

در گذشته اعتقاد بر این بود که شیاطین با نگهداشتن افراد و یا نشستن روی سینه ی آنها باعث به وجود آمدن این حالت می شوند. حالت خفگی به خاطر توهماتی است که در زمان ناتوانی خواب در فرد به وجود می آید، زیرا ذهن هنوز در حالت رویا به سر می برد. برخی افراد اظهار داشته اند که در این حالت روح و دیگر موجودات عجیب و غریب را مشاهده می کنند.

درمان و جلوگیری از این عارضه:

برای اکثر افراد، هیچ راه درمانی وجود ندارد. فاکتور اصلی، پیشگیری و درمان هرگونه دلیل مربوط به بیماری می باشد.

پس از یک بار فلج خواب، شاید لزومی به مراجعه به پزشک نباشد. دکتر هریس در این مورد می گوید: ” اگر به ندرت پیش می آید که دچار ناتوانی خواب شوید، اما به متخصص خواب مراجعه نکرده اید، اطمینان حاصل کنید که بهداشت خواب شما کامل است. به عنوان مثال ناتوانی خواب ممکن است نشانه ی کمبود خواب باشد.” هریس پیشنهاد می کند که افرادی که ناتوانی خواب را تجربه می کنند، حتما باید برمینای یک برنامه ی منظم خواب کافی داشته باشند، از نوشیدن مشروبات الکلی و استفاده از نیکوتین و مواد مخدر در طول شب و سه ساعت قبل از خواب، خودداری کنند. همچنین باید از ساعت 2 بعد از ظهر به بعد میزان مصرف کافئین را کم کنند و اتاق خواب را تاریک کنند.

هریس در ادامه بیان می کند: “اگر همه ی این موارد کمتلاک نکردند، و علائم ناتوانی خواب بیشتر می شود، حتما به متخصص خواب مراجعه کنید تا اختلالات پزشکی خواب شما را که ممکن است باعث ناتوانی خواب شده باشند، بررسی کند.”

طبق نظام ملی سلامت بریتانیا (NHS)، ناتوانی خواب خطرناک نیستف گرچه برای افرادی که از ناتوانی شدید خواب رنج می برند، یک دوره ی کوتاه مصرف داروهای ضدافسردگی، مانند کلومیپرامین، تجویز می شود.

در هنگام دچار شدن به این مشکل بسیار مهم است که فرد خونسردی خود را حفظ کند، این حالت خیلی زود برطرف خواهد شد. در زمان حادث شدن این عارضه کار دیگری نمی توانید انجام دهید، جز اینکه به خود بگویید: این امر موقتی است. خیلی زود برطرف خواهد شد و من دوباره می توانم حرکت کنم. اگر یک یا دوبار دیگر دچار این مشکل شده باشید، این طرز فکر واقعا مفید خواهد بود. تجربه ی اینگونه حملات واقعا ترسناک هستند، به ویژه وقتی برای اول برای فرد اتفاق می افتد.

شما چطور؟ آیا شما تاکنون دچار چنین حمله ای شده اید؟ چه تصوری در آن لحظه داشتید؟ می توانید تجربه ی خود را با ما در میان بگذارید.

[divider]

کلینیک فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان آلومینا


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

99 دیدگاه دربارهٔ «فلج خواب (بختک): علل، علائم و درمان آن»

  1. سلام من دیشب دچار فلج خواب شدم و این در حالی بود که اول در خواب دیدم چند پیاز له شده دورم هست و زمانی که چشم باز کردم امگار یک سایه ای داشتم میومد سمتم منم فقط شمامو بستم . خیلی ترسناک بود ، این بار سوم بود که دچار همچین چیزی میشم

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست گرامی
      چنانچه این حالت تکرار می گردد توصیه می شود توسط متخصص اختلال خواب معاینه شوید. در صورت تمایل با مرکز شماره یک تماس بگیرید همکاران راهنماییتان می کنند.

  2. سلام ممنون بخاطر توضیحات منم اولش یعنی چند سال پیش تو خواب همینجوری شدم احساس ترس وحشت و چیز های عجیب غریب می‌دیدم ولی الان دو سال هست وقتی بختک قراره بیاد متوجه میشم سرم صوت می‌کشه و احساس میکنم دور برم هست وقتی سرم بزارم میاد روم در حین بیداری لطفاً اگر راهی هست بگویید تا راه بشم خیلی اذیتم می کنه.

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      علل متعددی می تواند موجب بروز این حالت گردد مانند محرومیت از خواب، استفاده از برخی داروها و برخی اختلالات خواب مانند آپنه ی خواب
      توصیه می شود چنانچه این حالت تکرار و تشدید گردید توسط متخصص اختلال خواب معاینه شوید. در صورت تمایل با مرکز شماره یک تماس بگیرید همکاران راهنماییتان می کنند.

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      موارد بسیاری می توانند فلج خواب را به دنبال داشته باشند، به عنوان مثال محرومیت از خواب، استفاده از برخی داروها و برخی اختلالات خواب مانند آپنه ی خواب می توانند محرک این مورد باشند. هم چنین افراد دچار اختلالات ذهنی از جمله استرس و افسردگی، بیشتر در معرض تجربه کردن ناتوانی پس از خواب هستند. جهت بررسی این موضوع و ارائه راهکار مناسب نیاز به معاینه و ارزیابی دقیق بالینی شما می باشد. در صورت تمایل با یکی از مراکز تهران تماس بگیرید همکاران راهنماییتان می کنند.

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      در مورد اختلالات خواب توصیه می شود توسط متخصص اختلالات خوای معاینه شوید. در صورت تمایل با مرکز شماره یک تهران تماس بگیرید و از جناب دکتر مصطفی امیری (متخصص مغز و اعصاب، فلوشیپ اختلالات خواب از اسپانیا) تایم ویزیت اخذ نمایید.

    2. من الان ۱۴ سالمه از بچه گی این مشکلو داشتم اما شاید سالی یک یا دوبار اما الان مدت چهار ماه که درگیرش شدم اوایل هیچی از خوابم یادم نمیموند اما الان کاملا خوابم یادمه و چیزی که خیلی ازار دهندس برام توهمات و تنگی شدید نفس هستش و اینکه خابم مداوم برام تکرار میشه یعنی تو همونجا که خابم بیدار میشم اما قدرت حرف زدن ندارم و احساس ترس دارم و بعد میفهمم خوابم و این روند تا چهار یا پنج بار ادامه داره و تا به اوج ترس نرسم نمیتونم بیدار شم واقعا دارم اذیت میشم روش های دیگه برای درمان نیست ؟!

      1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

        سلام دوست عزیز
        با توجه به مواردی که ذکر کردید توصیه میشود توسط متخصص اختلالات خواب معاینه شوید.
        در صورت تمایل با مرکز شماره یک تماس بگیرید و از دکتر امیری تایم ویزیت اخذ نمایید.

  3. سلام تا چهار سال پیش که دخترم هنوز مدرسه نمیرفت زیاد این حالت بهم دست میداد به نظر خودم دلیلش این بود که زیاد میخوابیدم خیلی بیکار بودم اوقات فراغتم همش تو خواب سپری میشد .تا وقتی دخترم وارد مدرسه شد دیگه فلج خواب هم از سرم پرید چون دیگه نمیتونستم زیاد بخوابم شاید روزی دوسه باردر روز فلج می شدم خیلی برام عادی شده بود.حتی یه بار تو خواب فلج که شدم هر چی تلاش کردم نتونستم بیدار شم ایام فاطمیه بود یه لحظه با خودم گفتم حضرت فاطمه رو صدا بزنم شاید کمکم کنه یه دفعه با ارامی و نا امیدی گفتم یا فاطمه همین که اینو گفتم یه نفر از در اتاق وارد شد یه مردی بود نه اینکه قیافه دیده باشم یا چیزی فقط یه حاله ای بود که متوجه مرد بودنش میشدم وقتی از در وارد شد اونم گفت یا فاطمه اومد بالای سرم دست کرد زیر بغلم مثل کسی که سرش از بالش اومده باشه پایین بلندم کرد گذاشتم بالاودراین حین با لحن غلیظ عربی گفت،( یا معز و یا مذل) یه مرتبه از خواب بیدار شدم .اون موقع تو یه شهر عرب نشین زندگی میکردیم .خودم خوب
    میدونستم نباید زیاد بخوابم وقتی ساعات خوابم زیاد میشدمیدونستم اینجوری میشه.ممنونم از اطلاعات مفیدتون

  4. سلام خسته نباشید ببخشید میخواستم بدونم کسی که به طور مدام این حالت براش پیش میاد به کدوم دکتر متخصص باید مراجعه کنه؟

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      متخصص اختلالات خواب
      در صورت تمایل می توانید با دپارتمان مغز و اعصاب جایروس کلینیک تماس بگیرید و از دکتر یاراحمدی تایم ویزیت اخذ نمایید.
      با آرزوی سلامتی و موفقیت برای شما

  5. باسلام خدمت دوستان من هم همچین حالتی داشتم خیلی هم زیاد اما الان یه چند ماهی هست خوب شدم . قبلا من جوری میخوابیدم که صورتم رو به سقف بود همیشه هم به قول قدیما بختک می افتاد روم نمیتونستم حرکتی کنم نه چیزی بگم اما از اون وقت که به پهلو میخوابم تا حالا گوش شیطون کر همچین اتفاقی واسم نیوافتاده شما هم امتحان کنید ضرر نداره انشالله که دیگه همچین حالتی نشید چون من خودم شخصا خیلی میترسم و خواب بهم حروم میکرد با تشکر

    1. مدیر بخش توسعه و تحقیق

      ممنون که مقالات مارا دنبال میکنید
      در اینده در این موارد بیش تر مطلب میزاریم
      سایت رو به دوستانتان معرفی کنید

  6. با سلام. امروز ظهر نیم ساعت خوابیدم وقتی چشمم را بلز کردم به مدت حدود ۵ دقیقه فقط چشمهام میدید و گوشم میشنید تمام تلاشم رو میکردم اما هیچ یک از اعضای بدنم تکان‌نمیخورد با تنام تلاشی که داشتم. دقیقا حالت فردی را که فلج کامل است را حس کردم سپس انگار که ب ق تلکزیون بیاد یکباره همه جی عادی شد و تونستم خرکت کنم . هیلی نگرانم. بگید چی شد یکباره. ۵۲ سال دلرم

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      نیاز به معاینه و بررسی شما می باشد.
      احتمالا دچار فلج خواب شده اید، در طول دوره ی حرکت سریع چشم (REM)، مغز دارای رویاهای واضحی است در حالیکه ماهیچه های بدن کلا بی حرکت و به اصطلاح خاموش هستند.
      در هنگام خواب ماهیچه ها توانایی حرکت را ندارند.
      افرادی که دچار مشکل فلج خواب هستند، معمولا قادر به حرکت دادن اعضای بدن خود و صحبت کردن فورا پس از بیدار شدن، نیستند.
      برای اکثر افراد، هیچ راه درمانی وجود ندارد. فاکتور اصلی، پیشگیری و درمان هرگونه دلیل مربوط به بیماری می باشد. پس از یک بار فلج خواب، شاید لزومی به مراجعه به پزشک نباشد.
      اما در صورت تکرار این حالت و یا تشدید آن، توصیه می شود توسط متخصص اختلالات خواب معاینه شوید.
      در صورت تمایل می توانید با یکی از مراکز تماس بگیرید و از دکتر یاراحمدی تایم ویزیت اخذ نمایید.
      با آرزوی سلامتی و موفقیت شما

  7. سلام اتفاقا من از این پدیده خوشم میاد یجور هیجان خاصی بهم میده من تا چهار صبح تلویزیون تماشا میکنم و بعد که میرم بخابم بازم مدتی خابم نمیبره با گوشیم ورمیرم شاید علتش بخاطر اینه که دیر میخابم.

  8. سلام
    امروز بعد نماز صبح دچار فلج خواب شدم
    راستش این سومین باری بود که این تجربه بدو داشتم تا همین الانم نمیدونستم علتش چیه
    من تو خواب حس میکردم که شیاطین و اجنه قصد تسخیر منو دارن و میخوان وارد جسمم بشن.این دقیقا تصوریه که تو خواب دارم.خیلی مقاومت میکردم و مدام میخواستم داد بزنم و بقیه رو خبر کنم ولی نمیتونستم.تنها کاری که میتونستم بکنم این بود که مدام بسم الله تکرار کنم تو دلم.چون کاملا حس میکنم که نمیتونم لب هام رو تکون بدم فکم انگار قفل میکنه.از بس که ترسناکه به خودم حق میدم فکرم بره سمت این چیزا..
    متاسفانه ما ایرانی ها خیلی خرافاتی هستیم.منم که از همه بدترم.نمیگم این چیزا وجود ندارنا.ولی دیگه همه چیزو نباید ربط داد به اینا.
    با این حال اگه بازم این حالت اتفاق بیفته حتی با علم به این که دچار فلج خواب شدم بازم فکرم میره سمت این چیزا..نمیدونم شما هم مثل من هستین یا نه ولی من از ترس زیادم قدرت فکر کردنم ندارم .
    امیدوارم هیچ کدوممون دیگه به این حالت دچار نشیم.دیگه خیلی بی انصافیه که تو خوابم ارامش نداشته باشیم.کم تو بیداری غصه میخوریم حالا خوابمونم کوفتمون میشه
    به هر حال ممنون از سایت خوبتون و اطلاعاتی که به ما دادین.اجرتون با خدا
    یا علی

  9. الان دقیقا 4 صبحه و من طبق اکثر شبا بعد از فلج خواب بیدار شدم از ترس دوباره تکرار شدن نشستم ، چون وقتی بعد از بیدار شدن سریع باز بخوابم انگار ادامه فیلمو میبینم و فلج خواب با ادامه توهمات قبلی ادامه پیدا میکنه ، با اینکه اطلاع کافی دارم از علل وعلتش ولی باز بعضی وقتها که دچار میشم فراموش میکنم اینکه میگم فراموش میکنم بخاطر اینه ک تو حدود ۸۰ درصد یادمه ک دچار فلج خواب شدم و سعی میکنم نترسم با ایکه کمی میترسم ، اوایل سعی میکردم فریاد بکشم تا اطرافیانم بیدارم کنن و فریاد میکشیدم ولی بعد اینکه به طور طبیعی بیدار میشدم میگفتم چرا داد زدم بیدارم نکردین میگفتن ما کنارت بودیم اصلا فریاد و صدایی نشنیدیم که فهمیدم گاها فریادم تو توهماته و دیگه کم کم این تلاشها باعث شد اکثرا یادم بیاد چه اتفاقی داره میافته و سعی میکنم اروم پامو تکون بدم که اکثرن میتونم تکونش بدم وباعث‌میشه زودتربیداربشم ولی مشکل همونطوری ک تو مقاله هس مدت زمان بیدارشدن نیست بلکه اون توهماته پیرامونشه که مثلا فرد مزاحمی رو میبینم وارد خونه شده یا بچه ای مشکلی براش پیش اومده نمیتونم تکون بخورم و جالب وقتی میدونمم دچار فلج شدم این توهمات حواسمو پرت میکنن باز یادم میره و تو این مرحله باز ترسناک میشه ، همین ده دقیقه پیش میدیم یکی وارد خونه شد از در و نگاهی به من کرد و دید دارم داد میزنم ولی نمیتونم کاری بکنم مثل حالتی که دزدی وارد خونه بشه و بچه ای در قنداق در حال گریه باشه یه نگاهی انداختو رفت اونطرف !!! پی نوشت این تجربیات اینارم بگم ، خیلی بد خوابم ! وقتی مسافرت میرم یا خارج از خونه میخوابم از قرص خواب اور استفاده میکنم چون ممکن نیست بتونم بخوابم ، گاها روزی سه چهارتا سیگار اونم شبا میکشم ، الکل مصرف نمیکنم ولی چایی زیاد میخورم استرس زیاد دارم ( بیکاری و مسائل روز که همه درگیرشیم) که همه اینا تک تکشون هرکدوم به تنهایی میتونن علت اصلی باشن بخاطر اینهمه علت من ۶۰ درصد بیشتر خوابام دچار فلج خوابه ! امیدوارم برای شما پیش نیاد دعا کنید همدیگرو که دعا در حق دیگران و دعای دیگران در حق ما زودتر اجابت میشه تا دعا برای خودمون !

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      از توجه تان سپاسگزاریم
      ممنون که تجربیات خود را با ما به اشتراک گذاشتید.
      با امید سلامتی و موفقیت شما دوست گرامی

    2. من دارم بااین بختک دیونه میشوم،روحم انگارازتنم جدامیشه همش دنبال کسی میگرده که بیدارم کنه،کسی مثلاشوهرم حس میکنم میادخونه صداشومیشنوم ومیبینم ولی اون تقلایی منونمیبینه….عذاب میکشم خیلی بده

  10. سلام بیشتر این اختلال بخاطر بهم ریختن نظم خواب و کم خوابی است. من همین الان فلج شدم.خیلی ترسناک بود در خواب دیدم که کل اراده و ادراک من از کار افتاد انگار که دارم میمیرم و مردم خیلی ترسیدم بعد که ب بیداری برگشتم نمیتونستم خودمو تکون بدم. و ب سختی و تلاش زیاد تونستم تکون بدم و وقتی خواستم بخوابم دوباره از ترس نتونستم. دو سه روزه که خوابم بهم ریخته و اصلا نخوابیدم و شلید بخاطر همین فلج خواب شدم

    1. مدیر بخش توسعه و تحقیق

      دوست گرامی ، همان طور که در این مقاله ذکر شد ، بی خوابی یا اختلال خواب میتواند یکی از علایم باشد
      تاثیر داروها ، آپنه ، ..
      میتوانید به متخصص اختلالات خواب مراجعه کنید

  11. سلام ، روزتون بخیر من اخیرا هنگامی که میخوام بخوابم بعضی وقت ها احساس ورود به خلع میکنم که نمیتونم صحبت کنم اما اعضای بدنم رو حداقل تو همون زمان خیلی تلاش کنم چند میلی متر تکون بدم ، و جالبه تو این زمان احساس ترسی ندارم و کابوسی نمیبینم ، میخواستم دلیلشو بدونم ، ممنون

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      نیاز به بررسی می باشد. علل متعددی ممکن است موجب این حالت گردد مانند مصرف برخی داروها، برخی اختلالات خواب و…
      توصیه می شود توسط متخصص مغز و اعصاب معاینه شوید.

  12. سلام اين مشکل براي منم هرشب تکرار ميشه سه ساله دارم عذاب ميکشم واقعا خسته کنندست دکترم رفتم بي فايده بود

  13. سلام من ۲۹ سالمه و هر شب تو خواب ناله میکنم. بعضی وقتها هم تو خواب حرف میزنم که اکثرا خودم نمی فهمم ولی گاهی شده که از صدای خودم بیدار میشم از بس که صدام بلنده و لحنم عصبی و پرخاشگره. ولی عجیب تر از اینها اینه که گاهی پیش میاد که نیمه شب درست مثل آدمهای بیدار راه میرم کار انجام میدم با اطرافیانم حرف میزنم و خیلی عادی جوابشون میدم و چشمام بازه، دررررست مثل تمام وقتهایی که بیدارم عادیه عادیم ولی کاااملا خواب هستم و اصلام یادم نمیاد چه کار کردم. اطرافیانم میگن بیدار بودی ولی من هیچی یادم نمیاد. چند باری پیش اومده ولی زمانش فقط چند دقیقه بوده.

  14. سلام من بسیار این حالت واسم پیش میومد که بیشترشم برای بد خوابی و کم خوابی و استرس بود سعی کنید خونسرد باشید و به چیزای خوب فکر کنید مثل پدر و مادر و یه شخصی که دوسش دارید بعدش به خواب میرید اصلا ترسی نداره

  15. سلام به همه. من خودمم فلج خواب الان چندین ساله در بعضی از شبا دارم. یکار میگم انجام بدید واسه من که تاثیرش مثبت داشت… سعی کنید قبل خواب ی چیزی بخورید بعد بخوابید. شکم خالی نخوابید.جواب میده امتحان کنید

  16. سلام
    تقریبا 7 ساله که هر چند وقت یک بار فلج خواب را تجربه میکنم
    فقط کافیه 1 یا 2 شب بیشتر از ساعت 12 بیدار بمونم , فلج خواب میاد سراغم.
    در سال های اول راه مقابله باهاش رو پیدا کردم , در شب هایی که دیر میخوابیدم هندزفری تو گوش میذاشتم و یه موزیک پلی میکردم, دیگه سراغم نمیومد.
    ولی جدیدا این راهکار هم جواب گو نیست.
    بر اساس تجربه خودم, به نظر میرسه که این عارضه قابلیت پیشرفت را هم دارد.
    در سال اول من فقط بدنم فلج میشد و فشار عجیبی در سرم احساس میکردم , به مرور زمان توهم شنیداری و توهم دیداری هم اضافه شد و در حال حاضر برای اولین بار امشب خفگی تا حد بسیار بالایی رو تجربه کردم.

    عارضه ی بسیار آزار دهنده ایه و گاهی اوقات باعث میشه تا صبح بیدار بمونم.
    امیدوارم هیچکس تجربه ش نکنه

  17. من این علائمو خیلی وقته و هرشب دارم .فقط و فقط از کمخونی بسیار شدید وفقر اهن شدید وافت فشار خون وقند خون پایینه بخصوص هنگام خواب چون دمای بدن هم افت میکنه.منم میخوام کمخونیمو درمان کنم.مطمئنم اکثرا کمخونی دارن .چون گفتن کمخونی باعث به خواب رفتن مغز ودرمراحل بالاتر به کمارفتن و بیدارنشدن فرد میرسه.واسه همینم مغز انگار ازحال میره و مابه زور و بافشار به عضلات سر و پا ودست و…سعی میکنیم هوشیاریمونو برگردونیم .چون خون یهو به مغز میرسه باعث فشار و سردرد میشه .

  18. سلام من ۲۵ هم تقریبا دو ساله که این عارضه رو تجربه میکنم خیلی سخته البته واسه من دو حالت داره ،بعضی وقتا انگار از رو زمین جدا میشم به سمت افق پرواز میکن، بعضی وقتا هم انگار یه چیزی رو بدنم سنگینی میکنه نمیتونم تکون بخورم هر دو حالتش ترسناکه و سعی میکنم داد بزنم اما صدام در نمیاد و میدونم که خواب میبینم ولی تا کسی بیدارم نکنه نمیتونم بیدار شم ،علتشم فک میکنم به خاطر خواب نامنظمه چون سه سالی میشه که شیفتی کار میکنم و برنامه خواب درستی ندارم شنیده بودم جن و شیطان هم دخالت داره که یکی واسم دعا نوشت همیشه همراهمه اما زیاد تاثیر نداشت

  19. سلام. بنده 23 سالمه. و حدود شش هفت سالی هست گرفتار این مشکل هستم. هفته ای حداقل دو سه بار دچار بختک میشم. هم تو خواب روزانه هم شب. واقعا دیگه موندم چیکار کنم. البته داداشم هم وضعیتش شبیه بنده هست و زیاد دچار این اختلال میشه

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام، دوست عزیز پیشنهاد می کنیم توسط پزشک متخصص اختلالات خواب معاینه شوید. در صورت تمایل می توانید با مرکز شماره یک (دپارتمان مغز و اعصاب) تماس بگیرید تا همکاران برای دکتر مصطفی امیری تایم ویزیت هماهنگ نمایند.

  20. امین میرجوادی

    جالب اینکه اینقدر این اتفاق برام اوفتاده بود که برای بیدار شدن از این حالت چندین سال بود که وقتی دچار فلج خواب می شدم به خودم تو اون حالت می گفتم این فقط تو خوابه و با گفتن کلمه مامان این موجود خیالی که خفم می کرد و رو سینم حسش می کردم به گوشه ای با عصبانیت کشیده می شد و من به آرامی از خواب بیدار می شدم و خیلی وقتها به خودم میگفتم حال کردی اینه…ههههه می خوام اینو پیشنهاد کنم که یه روش برای این افراد اینسپشن و یا اینکالکیشن و شرطی کردن در زمان بیداریه
    ولی الحمد الله بنده از شر این حالت کاملا راحت شدم نهایت امتنان

  21. امین میرجوادی

    سلام
    بنده امین میرجوادی بازرس و مدرس سازمان ملل/ایکائو در امور ایمنی و امنیت صنعت هوانوردی هستم و متاسفانه این تجربه تلخ رو از دوران کودکی داشتم ولی تقریبا دو سال پیش این امر شدت عجیبی گرفت. راههای درمانی مختلفی رو در پیش گرفتم ولی هیچکدام جواب نداد و دیگه عادت کرده بودم که با روش اینکالکیشن پیشرفته کاملا اوضاع رو کنترل و با آرامش از دست موجود ناشناس از خواب بیدارشم. ماجرا ادامه داشت تا اینکه یکی از دوستای خانوادگی مون در کمال تعجب و شگفتی بنده رو درمان کردند و عجیب اینکه من که تقریبا هر دو سه روز یکبار دچار فلج خواب میشدم الان حدود دو سال هست که حتی یک بار هم تو این مدت دوباره به این حال نیفتادم
    می دونم در یک جای علمی گفتن این ماجرا شاید غیر قابل باور و مسخره باشه ولی نتیجه کار برای من شگفت انگیز بود
    این دوستمون که پسر جوانی هستن در اتاق یک شمع روشن کردند و اسفند دود کردند و بعد چند تا جمله عربی کوتاه و از کسی که به عنوان مدیوم بودند پرسیدند که آیا کسی در کنار امین هست که شبها اذیت می کنه ایسون جواب داد بله یک عفریت از سیاره زحل من مرده بودم از خنده و میخندیم که این چرت و پرتها دیگه چیه بعد سوال دیگه ای پرسیدن مبنی بر اینکه راه درمانش چیه که بهش گفتن اون خانم رو بایستی آتش بزنیم تا برگرده زحل و ایشون دستور انجام دادند و بعد بهش گفتن اوکی شد و ایشون برگشت به من گفت یه پولی رو به خیریه ای چیزی بده به عنوان تصدق و گفت حله..من تو اون روز کلی بهش خندیدم و اصلن باورم نمی شد چون ماجرا را ۱۰۰ درصد علمی و پزشکی می دونستم تا الانم واقعا باورم نمیشه که این واقعی بود و یا داستان بود ولی خدا شاهده همونجا تموم شد نمی دونم چرا اینطوری شد…در ضمن بسیار آدم شاد و سرزنده ای تو زندگی بوده و هستم و افسرده گی اینا رو هم زندگیم تجربه نکرم و
    نمی خوام این مطلب رو انتشار بدین ولی می خواستم بگم کمی هم به غیر عادی بودن و سوپرناچورال بودن این قضیه هم فکر کنیم. باورش سخته ولی تازه بعد سالها الان می فهمم خواب آرامش بخش یعنی چه و چقدر لذت بخشه
    شماره تماس ….

  22. من تقریبا همیشه اینطور میشم، همیشه هم برام ترسناک و خفقان اوره
    اما چیزی ک عجیبه اینه ک من با اینکه بقیه بهم میگن چشمام بسته است ولی من وقتی اینجوری میشم ب محیط اگاهم، صدا ها رو می‌شنوم و رفت و آمد ها رو ب عینه میبینم!!!
    درصورتیکه که خوابم و چشمام بسته است

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام، دوست گرامی بهتر است برای بررسی بیشتر این موضوع و اتخاذ مسیر درمانی توسط پزشک متخصص اختلالات خواب معاینه شوید. در صورت تمایل می توانید از طریق صفحه تماس با ما، با مرکز شماره یک (دپارتمان مغز و اعصاب) تماس بگیرید تا همکاران برای دکتر مصطفی امیری تایم ویزیت هماهنگ نمایند.

  23. باسلام من الان 3 سال میشه این اتفال میفته وقتی می خوام بخوابم هیچی نمیشه همه چیز معمولی هست ولی وقتی بیدارم میشم اونم نه بطور کامل بیدار بشم.وقتی چشمام میبندم زود به خواب عمیق میرم مثله اینکه چند سالی نخوابیدم. همه صدای های دور اطرافم رو میشنوم صدای مثلا کولر یا تلوزیون بازه باشه میشنوم .بعدا احساس سنگینی قفسه سینه میکنم یا ضربان قلبم تند میشه. میخوام بیدار بشم نمیتونم می خوام بلند بشم نمیتونم اصالا هیچ اختیاری ندارم. بعدا یه شوک کوچک چه به خودم پرت میکنم .بعد بلند میشم. وقتی بلند میشم میگم بزار ببینم قلبم تند میزنه یا نه میبینم نرمال هست .این میتونه فلج خواب باشه.

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      نیاز به بررسی تشخیص و بالینی دارید بهتراست با دکتر امیری جهت بررسی های بیشتر ملاقات داشته باشید.

  24. سلام من الان ٤ ماهي ميشه دچار اين حادثه وحشتناك ميشم
    من هيچي نميبينم چشمام كمو بيش باز ميشه فقط احساس ميكنم يكي داره فوت ميكنه تو گوشم
    و يبار فقط صداي وحشتناكي شنيدم ، هر دفعه ك ميخوابم دچارش ميشم شب و روز نداره
    خيلي ميترسم واقعا نميدونم چكاركنم بعضي وقتاهم از بيخوابي ميميرم چون ميترسم بخوابم

  25. سلام من 17 سالمه و تقریبا یه سالی میشه که به این مشکل بر خوردم اولا منم ترسیدم چیز خاصی نمیبینم فقط یه بار یه سایه مشکی دیدم و همیشه یه ناله یا زمزمه تو گوشم میشنوم. وقتی هم که فلج میشم حس میکنم یه کسی پیشمه. جز چشامم چیزیو نمیتونم تکون بدم. فقط هم روزا اینطوری میشم. در کل همیشه صبر میکنم تا تموم شه اما همین الان که دچارش شدم نفس تنگی بدی داشتم و مطمئنم بیشتر از 5 دقیقه حالت طول کشید. ناگفته نماند که از همون وقت بعضی وقتها رویای شفاف هم میبینم که فکر میکردم دلیل فلجم به اون ربط داره.
    بیشتر از دو سال هم هست که گرفتگی اعصاب و عضله تو دستام دارم اما آزمایش که دادم گفتن ms نیست.
    اگه کسی درمانی واس این میدونه بم بگه. ممنون❤

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام، دوست گرامی نیاز به معاینه و بررسی است. با توجه به مواردی که ذکر کردید توصیه میشود توسط متخصص اختلالات خواب معاینه شوید. از طریق صفحه تماس با ما، با مرکز شریعتی تماس بگیرید تا همکاران راهنماییتان کنند.

  26. سلام.عزیزان وقت خودتون را صرف درمانهای بیهوده نکنید من ۲۵ساله گرفتارم تنها نتیجه ای که گرفتم این بود که این یک مشکل ژنتیکی است دیگه برام عادی شده به محضی که فلج شدم یا به اصطلاح قغل کردم یه لحظه فکر میکنم بینم کسی کنارم هست یانه.اکر بود با صدای باز دم ناله میکنم اگرم حس کردم جایی غیر از خونه خودم هستم دیگه آبروریزی نمیکنم وفشارو تحمل میکنم وسعی میکنم برگردم به خواب.میدونم سخته مثه فشار قبر ولی چاره چیه.خانواده ما تعدادش زیاده فقط من ویه خواهرم اینجوری هستیم.ربطی به آیه ودعا ونذر ونیازم نداره.گرچه بعضی چیزا میتونن باعث شن که بیشتر اتفاق بیفته از جمله دخانیات.دیرخوابیدن.طاق باز خوابیدن.زیادی خوابیدن.با شکم پر خوابیدن.ولی دلیل قطعی ژنتیکی است که مغز واعصاب هماهنگ نیستن یعنی وقتی قسمت مربوط به هوشیاری فعال شد اعصاب بیدار نمیشه.راستی انگشت شصت پارا میشه تکون داد امتحان کردم.این تجربیات مجانی برا دکترا.شاید روزی علاجی پیدا شد.ما که زجر خودمون رو کشیدیم .بدرود وپاینده ایران

  27. با سلام
    من ۶ سال سابقه سومصرف مواد افیونی داشتم و الان ۵ ماه است که در کلینیکی تحت درمان هستم. اختلال فلج خواب را بین ۳ الی ۵ بار در هفته تجربه میکنم. روانشناسم میگوید بخاطر اضطراب است اما خودم مورد خودآگاهی را مبنی بر اضطراب دروجودم نمی بینم.این عارضه علاوه بر حس ناخوشایندی که بخودم میدهد،همخانه ای هایم را هم عصبی و آزرده خاطر کرده چرا که آنها هم با صدای فریادهای بلند من از خواب می پرند.
    لطفا راهنمایی ام کنید که چه اقدامی در راستای درمانش انجام دهم.
    با سپاس

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      جهت بررسی های لازم بالینی و طبی نیاز به تست خواب است در این خصوص با شعبه مغزو اعصاب شریعتی تماس حاصل فرمائید.

  28. جواد محمدی

    با سلام
    من مدت 4 سال هست که این حالت برام رخ میده د ابتدا چند ماه یک بار اما حالا چند شبی میشه که زیاد تر شده و همچنان قبلا اگر بعد از رخ داد دوباره به خوابم ادامه میدیدم این حالت برام پیش نمی امد اما حالا به گونه ای تشدید یافته که تا کاملا خواب از سرم نپرد بازم به همان حالت ادامه پیدا میکنه یکی از بیشترین و سخترین تجربه ام چند شب پیش بود که خودم مصمم شدم تا ببینم در انتها چه چیزی اتفاق می افته. یعنی سعی به خارج کردن خودم از اون موقعیت نکردم. که دیگه طاقت اش برام میسر نبود مثل یک حمله مغزی بود که قسمت پیشانی ام بعد از بیدار شدن کامل تا مدت نیم ساعت کمی بی حس و سرد بود و خودم حس میکرم از بدنم جدا شده و این رو هم اظافه کنم که در هنگامی که این فلجی به من دست میده خوابی که د قبل وضعیت می دیدم در محیط اطرافم میاد یعنی هم اطرافم رو حس میکنم و بدنم رو و هم خوابم رو که کم کم خواب که میدیدم کم رنگ میشه و در عوض بدنم و اطرافم رو مشاهده میکنم که هر گونه سعی به تکان خوردن و حرف زدن از سوی من با عکس العمل بدنم همراه نیست که همین فلجی که شما میگید اما در این موقعیت با تلاش به خواب این فلجی زیاد تر میشه و خواب که میدیدم بر میگرده و با تلاش به بیدار شدن فلجی رفع میشه.
    این تجربیات من در این باره بود و باید اینو ذکر کنم در اون موقعیت همیشه در ذهنم به ذکر و یاد خدا رو میکنم و یک جور ذهنیت به ادم دست میده که موجود پلیدی عامل این قضیه هست

  29. من الان حدود دو سال هست انطورم و فقط محیط اطرافم معمولیه تمام اتفاقاتم معمولیه ولی تا ده ثانیه فلجم بعدش درست میشه.

  30. وااا،من زمان گذاشتم نوشتم،خوب ببینید من زیاد دچار این حالت میشم تقریبا هرروز،مشکلم بیشتر با دیدن خودمه،خودمو می بینم تو اون حالت یا روحمو،یا جسممو انگار دارم از روبه رو نگاه میکنم

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      نیاز اسات یک تست خواب انجام داده تا کاملا بررسی شود و بعد از آن همراه با جواب تست برای خانم دکتر نیوش محمدی در شعبه شریعتی نوبت ویزیت تهیه فرمائید.جهت کسب اطلاعات تماس در حیطه تست خواب با شعبه شریعتی واحد مغزو اعصاب نوبت ویزیت تهیه فرمائید.

  31. با سلام
    فک نمیکنم کسی باشه که اندازه من دچار این حالت بشه
    شبی چندین بار،البته باید بگم من متأسفانه خیلی ترسو هستم از آدما نمیترسم،از موجودات دیگه میترسم.بیشتر یعنی نود درصد مواقعی که شوهرم میره سرکار و صبح من به خوابم ادامه میدم و تنهام دچار این حالت میشم،با اینکه بخاطر ترسم میگم تمام چراغ ها رو روشن کنه و خیلی وقت ها تو اتاق میترسم بخوابم و تو پذیرایی می خوابم باز دچار این حالت میشم ،در کل به جز این حالت فلج خواب تو خواب زیاد حرف میزنم محصوصا مواقعی که مریضم یا خستم.کابوس و خوابهای ترسناک و عجیبی می بینم و اغلب خوابهام تعبیر میشه .خواب هایی که می بینم اکثرشون انگار توی این دنیا نیست و یک جای عجیبی هست که نمیتونم توصیف کنم،شوهرم اصلا درک نمیکنه خوابهای منو دوست دارم همیشه برا کسی تعریف کنم ولی هیچوقت اهمیتی به گوش دادن خوابم نمیده،من تقریبا هرروز صبح که تنهام و روزی چندین بار دچار فلج خواب میشم و خیلی اوقات انگار دارم از بالا خودمو می بینم چشمام بازه صداهای اطرافمو خیلی بلند میشنوم بعضی اوقات صدای واحد کناری رو کاملا متوجه میشم با اینکه تو بیداری قابل شنیدن نیست .چندین بار روح از بدنم جدا شد و وقتی دوباره دیدم به بدنم برگشت بیدار شدم حسی بهم دست میده انگار نفس های آخرمه تو اون حالت همش میگم خدایا من نمیرم و چندین بار تو اون حالت نذر کردم که زنده بمونم فلان کار میکنم یا اسم ائمه رو صدا زدم ،همیشه تو اون حالت فک میکنم شوهرم کم محلی میکنه زود بیدارم کنه در حالی که وقتی بیدار میشم اعتراض میکنم میگه که از لحطه ای که متوجه نالت شدم بیدارت کردم،تو اون حالت همش فک میکننم شوهرم یا داداشم الان میان بیدارم میکنن اما انگار صدای منو متوجه نمیشن،دیروز شوهرم بیدار شده بود صبحانه بخوره بره سرکار من بیدار شدم یک لحطه و ترسیدم به همین خاطر تو بیداری صداش کردم یهو خوابم برد بعد خودمو دیدم که رو تخت درست تو همون حالتی که بودم خوابیدم و لبامو تکون میدم و یه چیزی میگم اما صدام بیرون نمیاد .شوهرم پیرو اینکه صداش کرده بودم همش صدام کرده از تو آشپز خونه و گفته کاری داشتی بیدار شدی ولی من خواب بودم و جوابی ندادم وقتی اومده ببینه چرا صداش کردم منو دیده که خوابم اما دارم لبامو تکون میدم .این چیزا و این حالت ها خیلی منو عذاب میده.مصیبت وقتیه که شوهرم نیست خیلی سخته تا بیدار بشم .همیشه تنهام و باید خودم بیدار بشم.لطفا کمکم کنید من خیلی عذاب میکشم.لازمه بگم بخاطر ترس و تنها بودنم موقعی که شوهرم میره سرکار خیلی با استرس می خوابم .البته وقتی شوهرم هست خم دچار این حالت میشم ولی بیشتر مواقعی که تنهام اتفاق میفته.من واقعا مشکل دارم با این قضیه کمکم کنید توروخدا توروخدا

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      متاسفاه به دلیل بلندی مطلب امکان پاسخگویی نیست لطفا کوتاه، خلاصه و صریح باشد .

  32. سلام
    من چند شبی میشه که دجار فلج خواب میشم و به نظر خودم بخاطر فکر زدن زیادیه که اینجوری میشم ولی دوست ندارم این حالت و چون واقعا دارم اذیت میشم شب ها که میخ ابم به محض خاواب رفتن رویا میبینم و تا که میخوام از خ اب بلند شم این حالتی میشم کلا تمام بدنم از حس میره حرف نمیتونم بزنم فقط یخورده ناله میکنم ک خانمم منو بیدار میکنه و همه جی به حالت عادی بر میگرده
    خیلی میترسم من تا ب حال چیزی ندیدم جلو چشمام اگر هم ببینم سکته میزنم توروخدا راهنماییم کنید

  33. سلام
    گاهی اوقات تو بیداری اواسط شب دچار یه کشش خیلی شدید تو بدنم میشم انگار تو فضا معلقم و حس میکنم تمام اعضای بدن فلج شده و نمیتونم خودمو تکون بدم اینم بختکه چون چند دفعه دچار خواب گرفتگی و بختک شدم اصلا اینجوری نبوده بختک ترسناک تره این کشش زیاد ترسناک نیست بعضی اوقات خیلی جالبه اصلنم حس بدی نداره میخوام ببینم اینم یه نوع خواب گرفتگی و بختکه

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و تحقیقات پزشکی

      سلام دوست گرامی، با توجه به مواردی که ذکر کردید بهتر است بررسی دقیق صورت گیرد. توصیه میکنیم توسط متخصص مغز و اعصاب ویزیت شوید تا علت دقیق مشخص شود. پیشنهاد ما به شما دکتر زهرا وهابی (متخصص مغز و اعصاب) است. در صورت تمایل از طریق صفحه تماس با ما، با مرکز شریعتی یا آزادی تماس بگیرید تا تایم ویزیت هماهنگ شود.

  34. سال هاست بطور دوره ای گاهی دچار این حالت می شوم. سال هاست تا دیر وقت بیدار می مانم (تا حدود 3 شب) با کامپیوتر کار میکنم تا قبل از دوره کامپیوتر هم مطلب می نوشتم که بهر حال فعالیت زیاد مغزی را می طلبید و خلاصه اکثر اوقات شب ها بیدار بوده ام. گاهی این حالت به سراغم می اید و البته نوع دیگری هم گاهی توام می شود که لرزیدن فک و دندان ها یا لزیدن لب پایین و گاهی نیمه هر دو لب بود. در روز اب در دهانم جمع می شود و گاهی در شب از دهانم اب می اید و می دانم که دارای طبع سرد هم هستم.

    اگر این حالت سبک باشد یعنی رو به بیداری کامل باشم و فقط نتوانم چشم هایم را باز کنم یا بدنم را حرکت دهم سعی می کنم با همان تنفسی که دارم مدتی سعی کنم بر اعضایم کنترل پیدا کنم و انها را بحرکت وادارم و سراسیمه نشوم اما گاهی که رو به بیداری می ایم دوباره خوابم می گیرد ولی حس میکنم اگر بخوابم ممکن است به حالت بدتری دچار شوم و لذا سعی می کنم رو به بیداری برگردم. بعض اوقات با همان سعی در حرکت دادن بدنم بالاخره خود را خلاص می کنم و گاهی که حس می کنم مسئله حادتر می نماید با استمداد از نام مبارک ائمه معصومین (س).
    همانطور که گفتم این مشکل همیشگی نیست و دوره ای است و معمولا وقتی تنش های فکری و هم و غم زیادتری دارم و بر روی معده ام تاثیر می گذارد و توام با خوردن غذاهای سرد مثل ماست و ابغوره و خیار و امثال ان باشد حاث می شود.

    سوای از مسائل مادی و پزشکی که البته انهم به خدا و علم و حکمت او بر میگردد و حق است بعضی وقت ها که پیش بینی می کنم ممکن است به این حالت دچار شوم فقط سه صلوات می فرستم و بعد به خداوند عرض می کنم خدایا بحق این سه صلوات مرا در خواب حفظ کن که به این حالت دچار نشوم و خدا می داند که اثر می کند و در انشب دچار فلج خواب نمی شوم. البته گاهی فراموش می کنم یا اهمیت ان ذکر را فراموش می کنم و الا معتقدم که حتما موثر است. لطفا بعضی ها از دید روانشناسی و پزشکی ان را به تلقین فکری اینطور چیزها نسبت ندهند من هیچ تلقین و تکراری در ذهنم ایجاد نمی کنم و ریشه در جای دیگری است چون صلوات در نزد خدا خیلی حرمت دارد و خدا انجام می دهد انچه را به صلوات مربوط است.

    البته به فضل خدا مندعاهای بسیاری دارم ولی متاسفانه در خواندن انها اهمال و تنبلی می کنم و در کنار پزشکی که انهم علم و حکمت خداست و خودش بنیانگذار مواد دارویی است خواستم بگویم از دعای قبل از خواب هم غافل نشوید. حتما لازم نیست در بستر باشید بلکه دعا بخوانید و به بستر بروید. البته گاهی نیز هم علت مغزی و نرویک است که بایست به پزشکان متخصص مراجعه شود ولی من با نظر شخصی ام می گویم که اغلب این حالات از بهم خوردن طبع، فشار فکری و روحی یا فشار کار زیاد و بی نظمی در خور و خواب است.

    گاهی من شخصا ان را به طبع سرد نسبت می دهم لذا خوردن عسل با کمی موم (از نوع اصل ان) همراه با زعفران را توصیه می کنم زیرا اساسا عسل طبیعی اصل بر اعصاب و مغز اثر شگرفی دارد همچنین توصیه می کنم سنبل طیب که خواب اور و ارامبخش ملایم طبیعی است و همچنین گل گاوزبان هم استفاده کنید. استفاده یک باره نتیجه بخش نیست بلکه بایست مدتی ان را ادامه دهید.

  35. سلام دوستان عزیز….بنده سالها بود که به این عارضه دچار بودم…تا به حدی که نزدیک سه ساله با فریادهای مکرر خانمم ویا پسرم منو از خواب بیدار میکند…البته با آموزشهایی که بهشون دادم که فقط سر منو چند سانتیمتر از متکا بلند کنند…چون دست زدن به بقیه بدن فرد رو عاجزتر میکنه…اما به لطف امتحان تصادفی خوردن هر روز یک عدد لیمو ترش تازه کاملا درمان شدم…خدا رو شکر میکنم…چون واقعا مثل معجزه بود …الان کاملا بدنم نرمال شده وخاب زیبای شبانگاهی رو تجربه میکنم….امیدوارم شما هم انجام بدید واین مشکلتون برطرف بشه….همه تون عزیزین…خدانگهدارتون

  36. راه چاره اینه که قبل از خواب مقداری اب نمک بخورید من امتحان کردم و بعدش راحت میخوابم..این مشکل بخاطر فشارخون پایینه

  37. سلام من تجربه در اختیار قرار گرفته شدن توسط این موجود را به نحو عجیبتری دارم. بنحویکه یک صدای سوت دسیبل پایین ازدور موذیانه ونامحسوس درگوشم جاری میشود و ناگهان موجود سرم را بین بالش ودستهایش منگ میکند.در آنلحظه دسکتاپی ثابت برروی رویایم میگذارد ولی یک فرکانس شدیدتبادل دیتا از میان مغزم به دستهای مماس او جاری میشود که انگار یک شوک نیم ساعته 700 ولتی بر مغزم زده اند. وقتی موجود رفت نگاه میکنم سرم تا ته بالش فرو رفته است و خوابم دیگر کلا پریده و لی صورتم چروکیده تر واندامم سوزنیترشده اند در عوض اعصابم کاملا ضعیفتر سده اند.من حداقل هفته ای سه بار چنین میشوم. براثرآن دید چشمهایم دوشماره کاهش یافت .منطقه حمله این مخلوق سر من است.

  38. سلام خدمت دوستان..همین ده دقیقه پیش تجربه فلج خواب را داشتم..من 27 سالمه وبارها این اتفاق برام افتاده…بار آخر ده روز پیش بود..خودم به یک نتیجه رسیدم و صد در صد هم همینطوره..اول اینکه هر وقت اینطور شدم وقتی پدرم بیدارم کرد حالت خوابیدنم همون حالت طاق باز معروف بود… دوم اینکه هر وقت اینطوری شدم دیر خوابیدم و از شدت خستگی به خواب عمیق فرو رفتم…یعنی فاصله خوابیدنم تا شروع فلج کمتر از پنج دقیقه…….قبلا پی برده بودم که هیچ وقت نباید طاق باز بخوابم مخصوصا زمانی که زیاد خستم و خوابم میاد ولی متاسفانه شدت خواب و کم حواسی مانع میشه همیشه یادم بمونه…البته اینا که گفتم در خصوص منه شاید برای خیلی از دوستان متفاوت باشه…..برای همتون زندگی و خواب همراه با آرامش رو از خدای بزرگ خواستارم..شبخوش.یاحق

  39. سلام
    من بشدت و تقریبا هرشب مشکل بختک را دارم . والبته باصدای نهیفی اطرافیان روخبرمیکنم که تکونم بدن وخوب بشم. گاهی هرچی تکونم میدن هم رفع نمیشه ومیگم منو محکم بزنید تا خوب شم . دقیقا توحالت بهتک اینوبه اطرافیانم میگم چون همه چی رو میفهمم فقط فلج موقت شدم. نفسمم هم بندمیره وحالت خفگی شدید دارم من مطمینم هرچیه مال کمبوداکسیژنه وهر پزشک بینی رفتم نفهمید مشکلم چیه اگه راهنمایی کنین واقعا نجاتم دادین

    1. مدیر ارشد دپارتمان تحقیقات توجه و تمرکز

      با سلام. بهتر است همراه با تمامی مدارک پزشکی تان برای یک متخصص خواب نوبت ویزیت تهیه فرمایید. خانم دکتر نیوشا محمدی در این زمینه کمک میکنند. سپاس. مدارک پزشکی را نیز همراه تان بیاورید.

  40. من دراوایل جوانی مدتی به مراقبه داشتم ومشغول اذکار معنوی مانند صلوات واستغفاربودم وسعی میکردم ازیادپروردگارغافل تباشم بعدازمدتی درابتدای خواب حالت سنگینی واحساس پروازکه به شدت ترسیدم دست دادوبعدازچندبار ترس برطرف شدوحالت خروج ازبدن را برای چندثانیه تجربه کردم که ابتدا باترس همراه بود و بعدا به حدی رسید که بطور ارادی میتوانستم ازیک شهرشمالی به مشهد وحرم امامرضا که بسیار مورد علاقه بود بروم،متاسفانه بعدهااز ان فضای معنوی فاصله گرفتم و بعد ازمدتی مبتلا به همین عارضه که دوستان فرمودند شدم ،چند نکته براساس تحربیات خودم خیلی وقتها تجربه خروج ازبدن یا مقدماتش با فلج خواب اشتباه گرفته میشود من دقت کردم در این موارد این حالت برای من تشدید میشودوقتی رعایت میکنم به ندرت میش می اید مهمترینش بد خوابی بی خوابی وشب بیداری وقتی نظم خواب رل رعایت میکنم تقریبا این اتفاق نمی افتد با شکم پرخوابیدن یا نصف شب غذا خوردن،در خستگی شدید خودراوادار به بیداری کردن مثل ور رفتن با موبایل و تماشای تلوزیون،مصرف هرماده مخدر مثل انواع قرصها وتریاک و…فشار عصبی و وارد شدن به فضای افکار افسرده کننده ویاس الود من پیشنهاد میکنم دوستان حتما موارد فوق را امتحان کنند خصوصا نظم خواب وپرهیز از شب بیداری و ورزش ورزش ورزش همچنین حداقل دوستانی که مذهبی هستن سعی کنند درطول روز یاد پروردگار متعال را درقلب حفظ کنند وسعی درپندار نیک و اخلاق وکردار نبک داشته باشند از هرگونه خیالات ناصواب پرهیز کنند حتما وضعیت سلامتی جسمی خود را بررسی کرده با پزشکان حاذق مشورت کنند اگر پزشک معتبر مسلط به طب سنتی دردسترس بود طب سنتی میتواند بسبار مفیدباشد وضعیت غلظت خون و…مصرف غذاهایی که در تصفیه خون وسموم از بدن موثراست بررسی کمبود ویتامینهای ضروری بدن خصوصا ویتامینهای گروه bکه کمبود انها از عوامل ضعف اعصاب میباشد ودر اخر تفکر وخوداگاهی ،بجای توجه به خرافات بیندیشید دفعات قبل این اتفاق برای شماوافتاد وهیچ خطری شمارا تهدید نمیکند به خود مسلط باشید و با نام پرودگار واستمداد از او از جا برخیزید وضو بگیرید ودورکعت نماز بخوانید و با ارامش روحی بخواب بروید

    1. امین میرجوادی

      دوست عزیز تجربه ی شما کاملا مشابه تجربه بنده حقیر هست
      و البته من با کمک دوست نازنینی کاملا درمان شدم
      و حدود دو سال میشه که حتی یکبار تجربه نکردم در حالی که تقریبا هر دو یا سه روز یکبار این اتفاق برام میافتاد
      لطف خدا و کمک خودش از شر این اتفاق نجاتم داد
      البته درمان بنده درمان پزشکی نبود بلکه درمان معنوی و عجیب بود

  41. سلام…من16سالمه و یبار اینطوری شدم…..به طوری که همیشه صبح ها قبراق بودم ولی اونروز…صبح بیدار شدم و رفتم تو پذیرایی…..یه چرخ زدم و روی کاناپه خوابم برد………چند ساعت بعد. حس میکردم اعضای خانوادم بیدار شدن و منو صدا میکردن……ولی من خیلی بی حال بدم ….انگار مست خواب شده بودم…..به زور میتونستم کلمه ای رو به زبون بیارم……..(حتی همیشه اول صبح گوشی به دست بودم ولی اونموقع اصن دنبال گوشیم نبودم )اعضای بدنم هم هیچ حسی نداشت………اونقدر بد بود که پلک و چشمم به زور میتونستم حرکت بدم …….اصلا تو حال خودم نبودم….خیلی بد بود…

  42. سلام…ببخشید من خیلی زیاد دچار این اتفاق میشم ب حدی ک دیگ میترسم بخوایم و همه ی فکرمو درگیر کرده…لطفا بهم بگید چ کارکنم ک دیگ این اتفاق نیفته خیلی اذیت میشم

    1. دکتر ندا فرزانه روانپزشک و رواندرمانگر

      با سلام و احترام
      با توجه به اختلال شروع در خواب، بهتر است که پرسشنامه خواب در سایت را پرنمایید تا به صورت تخصصی از نظر اختلالات خواب بررسی شود.

  43. سلام
    من سی سالمه.فکر میکنم اولین بار هشت یا نه سال پیش سرباز بودم این اتفاق برام افتاد.از خواب بیدار میشم و فقط صدا میشنوم و اصلا نمی تونم بلند شم حالت خیلی بدیه.با ناله های اروم سعی میکنم همسرم رو بیدار کنم بشدت ترسناکه.همین الان سرظهر تو مغازه خوابیده بودم که شدم سالهاست اینطوریم و اگه خوابم میاد باز بخوابم سریعا اینطوری میشم.احساس جسم سنگین رو بدنم رو ندارم.اما حس میکنم ناحیه از گردنم بخاطر بالشت کوچک یا بزرگ خون رسانی خوب به مغز صورت نمی گیره و دچار این عارضه میشم و احساس گرفتگی یکی از رگ های گردنم بخاطر بالشت خیلی کوچک یا خیلی بزرگ دارم.بیدارم اما نمی تونم خودمو تکون بدم صدا میشنوم و ناله میتونم بکنم اما بلند شدن طول میکشه.خیلی اذیت میشم احساس مرگ و خفگی بهم دست میده و خیلی فشار میارم که بتونم بلند شم در کل خیلی زجر اوره.استدعا میکنم راهنماییم کنید.تورو خدا هرکی کمکی برمیاد از دستش انجام بده برام.
    ممنون که خوندید
    از طریق ایمیل یا تماس یا پیام اطلاع بدید

  44. سلام !من 30 سالمه و 40 روزه دچاراختلال خواب شدم.اولین بار خودمو دیدم دارم به سمت جای خوابم می دوم و وقتی به بدنم رسیدم ،روحم از بدنم جدا شد و خیلی دردناک و ترسناک بود و واقعا فکر کردم مردم و کارم تموم شده. همه جا رو می دیدم و جیغ بسیار بلندی هم توو خواب کشیدم .دو دفعه دیگه هم این اتفاق برام افتاده ودر خواب میبینم روح از بدنم جدا میشه و همه جا تار میشه. وقتی بیدار میشم دست و پا هام شل میشن و ضربان قلبم به شدت بالا می ره. لطفا ر اهنماییم کنید. ممنون

    1. دکتر ندا فرزانه روانپزشک و رواندرمانگر

      با سلام و احترام
      میتوانید فرم تست خوابی را که در سایت وجود دارد پر نمایید تا بررسی دقیق براساس آن انجام گیرد.

  45. سلام !من 30 سالمه و 40 روزه دچاراختلال خواب شدم.اولین بار خودمو دیدم دارم به سمت جای خوابم می دوم و وقتی به بدنم رسیدم ،روحم از بدنم جدا شد و خیلی دردناک و ترسناک بود و واقعا فکر کردم مردم و کارم تموم شده. همه جا رو می دیدم و جیغ بسیار بلندی هم توو خواب کشیدم .دو دفعه دیگه هم این اتفاق برام افتاده ودر خواب میبینم روح از بدنم جدا میشه و همه جا تار میشه. لطفا ر اهنماییم کنید .ممنون

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      بهتراست پرسشنامه خواب را به صورت آنلاین در سایت پاسخ داده تا بررسی شده و جواب آن برای شما ایمیل خواهد شد.

  46. با سلام، من حدود یکسال و نیم هست که دچار این مشکل شدم و تمام اتفاقاتی که دوستان دیگه در بالا گفتند برام پیش میاد بعلاوه اینکه در بیشتر شبها خوابهای بسیار پریشان و کابوس میبینم و به هیچ عنوان خوابم سنگین نمیشه ودر نتیجه همیشه روزها احساس خستگی و بی حوصلگی میکنم در حدی که واقعا زندگیمو فلج کرده و به هیچ کاری نمیرسم و وقتی در خواب این کابوسها میبینم صبح که بیدار میشم احساس میکنم سرم بشدت سنگین و داغ است و احساس بسیار ناخوشایندی دارم که حالت افسردگی و عدم تمرکز و عصبی بودن شدید دارم در ضمن این اتفاق اگر در طول روز حتا بمدت چند دقیقه از کامپیوتر استفاده کنم بسیار شدید تر شده و شبها برام عذاب آور میشه ، قبل از اینکه این مشکلات خواب رو داشته باشم هر چقدر از کامپیوتر استفاده میکردم مشکلی نداشتم ولی الان حتا اگر پنج دقیقه اول صبح با کامپیوتر کار کنم شب خوابهای خیلی بدی میبینم که تمام زندگیم رو فلج کرده ، لطفا راهنمایی کنید که ابتدا باید به چه پزشکی مراجعه کنم ؟ مغزو اعصاب یا روانپزشک ؟

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      برای خانم دکتر نیوشا محمدی در شعبه شریعتی متخصص اعصاب وروان در حیطه اختلالات خواب

  47. باسلام من دیشب ۲مرتبه پشت سرهم بختکی شدمموقع فلجی حس میکتم خانمم الان میادوبیدارم میکنه یه صدای وزوزکهشدید میشه نوی گوش مغز وپیشانیام صدامیده تازگیها ڻفسم تنگ میشه بانیم نفسی بدنم ازاد میشه تا۲ساعت نمیخوابم ولی دیگه راحت میخوابم به نظرم قرص خواب اور باعث این کارمیشه

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      پرسشنامه خواب رابه صورت آنلاین در سایت پاسخ داده تا بررسی شده و روند درمان برای شما توضیح داده شود.

  48. سلام من خیلی دچار فلج خواب میشم الان ۲۲سالمه و از زمان دبستانم این حالاتو داشتم ولی نه مداوم به ندرت ،اوقاتی ک استرسم زیاده خیلی این حالتو دارم و چیزای وحشتناکی هم میبینم مثلا یه بار یه ادم کوتوله اومد کنارتختم و جیغ میزد و من نمیتونستم تکون بخورم فقط زبونم کارمیکرد و هی صلوات میفرستادم،ازوقتی فهمیدم این دلیل علمی داره و نه بختک حس بهتری دارم و وقتی توش گیر میکنم میگم خوب میشه فقط تحمل کن و عضلاتمو شل و سفت میکنم تاخوب میشم،داروهای ضدافسردگی هم مصرف کردم زیر نظر پزشک ولی جواب نداد و بدتر شدم.باراول و دوم بسیار وحشناک بود که نمیتونم بگم چیا دیدم که نزدیک سکته رفتم چون تموم بدنم قفل شده بود و همه اتفاقات جلو چشممو کنار تختم بود

  49. دختر 12ساله ی من چند ماه دچار فلج خواب میشه اول در شب یکبار بود ولی الان چند بار در شب وچند بار در روز وحدود 30 ثانیه طول میکشه وزبونش سنگین شده وراحت نمیتونه حرف بزنه ،بزاق دهانش هم زیاده با وجودی که غذای سردی هم بهش نمی دم ،اگه کسی میتونه خواهش میکنم منو راهنمایی کنه

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      بهتراست پرسشنامه خواب را بر روی سایت پاسخ داده تا روند درمان به طور دقیق برای شما توضیح داده شود.

  50. من 47سالم درسال 66درجبهه بودم نزدیک حلبچه جایی که صدام آنجارابمباران شیمیای کرد فرداش من آنجارفتم ازنزدیک بزرگ ترین جنایت قرن حاضررادیدم آدم دلداری هستم درسه عملیات بزرگ شرکت داشتم آموزگارم ازبعداز واقعه حلبچه تاکنون هرشب هنگام خواب حس می کنم میخوام بمیرم همه اعضای بدنم ازکارمی اقتند تافریادمی زنم کسی بیادتکانم بده درآن حالت که چشمام بازمی کنم یک زن زیبا را درکنارخودم می بینم دست به هرجام بزنه بی حس ترمی شه ازترس دیگه روزهامی خوابم حتی درروزیک بارهم اینطورنشدم ولی شب هایک بارهم نشده که اینطورنشم چندبارپیش دکترمغز واعصاب رفتم نوارمغزازم گرفت گفت مشکلی نداری قرص اعصاب بهم دادخوابم سنگین می شد استفاده نکردم اگرخواننده عزیزی می تونه به شماره ……0916زنگ بزنه کمکم کنه براش تلافی می کنم

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      نیاز است که توسط یک متخصص روانپزشک مورد بررسی دقیق تری قرار گیرید.

  51. من فكرميكردم فقط خودم اينجوري ميشم
    اما به نظر من همچين حالتي دليل علمي نميتونه داشته باشه نميدونم همزداه پري شيطان يا هرچيز ديگه اي آدمو اذيت ميكنه كه اينجور ميشي من وقتي اينجور ميشم تمام موهاي بدنمم سيخ ميشه اين نشونه ي اينه كه يه جسمي غيرازجو زمين پيشمه،من خرافاتي نيستم اما اينا تو قرآنم گفته كه وجود دارن ،ترسو هم نيستم اما واقعاً حس بديه
    دوستان قبل از خواب سه بار سوره ناس رو بخونيد

  52. سلام ، بار ها و بارها اين مطالب رو خوندم ، همين الان كه اين نظر را ميدم ، از يك فلج خواب بيدار شدم . تقريبا ١٧ سال است كه با اين مشكل مواجه هستم ، در طول روز يا شب هنگام خواب چندين بار دچار اين مشكل ميشوم . همين الان چند بار پشت سر هم دچار فلج خواب شدم (٤ بار ) و ديگه نخوابيدم …

    اميدوارم راهى براى درمان پيدا بشه . ممنون از اطلاعاتى كه در اختيار مردم قرار ميديد.

  53. سلام.من دیشب دچار فلج خواب شدم .بسیار ترسناک بود .اما سنگینی روی بدنم نبود.یک جسم سیاه را روبرویم به وضوح دیدیم که دستش را به طرف من دراز کرده بود و من به او می گفتم که الان وقت مردنم نیست برو ولی چشمانم باز بود .ولی نمیتوانستم هرگز تکان بخورم وحرف بزنم .خیلی لحظات بدی بودند .خواهشا بگین چه کار کنم؟؟

    1. مدیر ارشد دپارتمان خانواده درمانی

      سلام
      اگر این موقعیت دوباره تکرار شد نیاز به بررسی دقیق تر وجود دارد و برای دکتر امیری وقت بگیرید.
      با تشکر

    2. دوست عزیز.پزشکان فقط خودشون را مسخره کردند .
      بله شما شیطان را دیده اید .البته یکی از شیاطین را دیده اید .این موجودات وقتی نزدیک انسان بیاییند ازپشت گردن وستون فقرات را له کرده وفلج موقت را درست میکنند .باید به شما تذکر بدم که شما درمعرض بیماری msهستید وچاره اش اینه که نوارچسب پانسمان را بررویش بنویسید .بسم الله الرحمن الرحیم وبه پشت گردن روی ستون فقرات خودتون بچسبونید .وبه راحتی بخوابید .دیگر اتفاقی برای شما نمی افتد .اونوقت متوجه میشوید که پزشکان همه هیچی نمیدانند .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *