میگرن را چطور درمان کنیم؟

میگرن

میگرن با علائم پیچیده ای همراه است که طی ساعت ها و یا حتی روزها متفاوت هستند. این علائم دارای مراحل زیادی هستند:

  • مرحله پیش درآمد میگرن
  • مرحله هاله بینایی
  • مرحله حمله میگرنی
  • فاز نهایی یا postdromal

در ویدئوی زیر علل بروز سردردهای مختلف به زبان ساده توضیح داده می شوند، به علاوه راهکارهایی برای رهایی از انواع سردردها آموزش داده می شوند. توصیه می کنم حتما این ویدئو را تماشا کنید:

 

فاز نهایی یا postdromal: علائم اولیه

ساعت ها قبل از شروع میگرن – و گاهی حتی روزها قبل از آن – بسیاری از مبتلایان موارد زیر را تجربه می کنند:

  • احساس انرژی و هیجان خیلی زیاد یا افسردگی
  • تحریک پذیری
  • تشنگی
  • هوس غذاهای خاص کردن
  • احساس خواب آلودگی با خمیازه های زیاد
  • بیشتر از حد معمول دستشویی رفتن

در برخی موارد این علائم قبل از سردرد به پزشک کمک می کنند تا مشکل میگرن را تشخیص دهند.

مرحله هاله بینایی: شروع احساسات عجیب

از هر 5 فرد مبتلا به میگرن، یک نفر دچار مشکل هاله بینایی می شود که قبل از سردرد یا همراه با آن آغاز می شود. به هرحال این مشکل با تمام سردردها بروز نمی کند.

مرحله هاله بینایی نیز شامل موارد زیر است:

تغییر در بینایی از جمله:

  • قوس های دندانه دار و سوسو کننده نور. این نور ممکن است دارای شکل پیچیده ای باشد و معمولا در قسمت چپ یا راست چشم ظاهر می شود. طی چند دقیقه نیز بزرگتر خواهد شد.
  • یک نقطه کور در دامنه دید. این مشکل – همراه با نورهای سوسو کننده – ممکن است رانندگی یا تمرکز بر روی اجسام کوچک را سخت کند.
  • ممکن است تصاویر چند دقیقه قبل را ببینید یا دچار توهم شوید.

این علائم طی چند دقیقه بدتر می شوند.

حساسیت های پوستی. در زمان بروز هاله بینایی ممکن است سوزن هایی را در بدن خود احساس کنید. این مشکل ممکن است باعث بی حسی نیز شود. این احساسات اغلب بر روی صورت و دست ها تاثیر می گذارند، اما به بخش های دیگر بدن نیز سرایت می کنند. طی چند دقیقه نیز بدتر خواهند شد.

مشکلات کلامی. ممکن است مدتی برقراری ارتباط با دیگران برایتان سخت شود. علائم مربوط به آن عبارتند از:

  • مشکل در بیان افکار در هنگام صحبت کردن یا نوشتن
  • مشکل در فهم لغات در حالت نوشتار یا کلامی
  • گیجی و آشفتگی
  • مشکل در تمرکز

مرحله حمله: سردرد شروع می شود

مرحله حمله میگرنی ممکن است چند ساعت تا چند روز طول بکشد. در این مرحله فرد بیمار فقط تمایل به استراحت کردن دارد و انجام فعالیت های روزانه برایش سخت خواهد بود.

درد میگرن

  • معمولا در بالای چشم ها شروع می شود.
  • به طور طبیعی یک طرف سر را تحت تاثیر قرار می دهد، اما ممکن است تمام سر را در بر بگیرد یا از یک طرف به طرف دیگر سر حرکت کند. این درد گاهی نیز قسمت پایین صورت و گردن را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.
  • با احساس تپش همراه است.
  • ممکن است در زمان انجام فعالیت های فیزیکی یا خم شدن به جلو بدتر شود.
  • در صورت چرخیدن نیز بدتر می شود.

دیگر علائمی که در این مرحله رخ می دهند، عبارتند از:

  • حساسیت غیرطبیعی به نور، صدا و بو
  • سبکی سر و ضعف
  • تهوع و استفراغ

فاز نهایی میگرن یا postdromal: پس از توقف سردرد

پس از شدیدترین مرحله میگرن ممکن است تا یک روز حس خوبی نداشته باشید. علائم مربوط به این مرحله، یعنی پس از توقف درد، عبارتند از:

  • خستگی شدید
  • کندی در عملکرد
  • گیجی
  • سردردی که تا تکیه دادن به جایی ادامه دارد، یا براثر حرکت سریع یا هجوم خون به سر بروز می کند.

میگرن شما ممکن است به مرور زمان تغییر کند، به عنوان مثال دفعات سردرد و شدت آن متفاوت خواهد بود. حملات میگرنی لزوما همیشه شامل این مراحل نیستند. به علاوه ممکن است بدون بروز سردرد دچار هاله میگرنی شوید.

غذاهای مفید و مضر برای میگرن

بهترین راه برای شناسایی غذاهایی که باعث تشدید میگرن می شوند، تهیه لیستی از غذاهایی است که روزانه می خورید. این لیست را دقیق تهیه کنید. شروع سردرد پس از خوردن یک غذای خاص لزوما به این معنا نیست که آن غذا عامل سردرد بوده است. بهتر است به الگوها دقت کنید.

شکلات

اغلب تصور می شود که شکلات محرک میگرن است، اما بررسی ها نشان داده اند که شکلات احتمالا باعث بروز میگرن نمی شود و به پیشگیری از آن کمک می کند. به همین دلیل است که گاهی برخی قبل از بروز میگرن شکلات هوس می کنند.

قهوه

قهوه هم می تواند خوب باشد و هم بد. نوشیدن یک یا دو فنجان قهوه در هر هفته از بروز میگرن پیشگیری می کند، اما اگر عادت داشته باشید هر روز کافئین مصرف کنید، زیاد موثر نخواهد بود. در حقیقت نخوردن قهوه صبح می تواند یک محرک باشد.

پنیر

انواع پنیرها، به ویژه نوع مانده آن، دارای سطح بالایی از تیرامین هستند. تیرامین ماده ای مربوط به میگرن است و یکی از مهم ترین محرک های آن محسوب می شود. پنیرهایی مانند موزارلا و ریکوتا حاوی مقدار کمتری از این ماده هستند.

کالباس

گوشت های فرآوری شده موجود در کالباس نیز حاوی مقدار زیادی تیرامید هستند، بنابراین اگر هوس گوشت قرمز کرده اید، بهتر است همبرگر یا استیک بخورید و از خوردن سوسیس و کالباس اجتناب کنید. به هرحال همه مبتلایان به میگرن به تیرامین حساس نیستند.

درمان های خانگی برای میگرن

یک کیسه یخ روی پیشانی، سر و یا گردن خود قرار دهید تا گرم تسکین پیدا کند. متخصصان دقیق علت تاثیر یخ بر روی سردرد میگرنی را نمی دانند، اما کاهش جریان خون ممکن است بخشی از آن باشد. به علاوه یک ژل خنک کننده یا یک پارچه که در آب سرد خیس شده را امتحان کنید.

می توانید از داروهای بدون نسخه استفاده کنید، مانند ایبوپروفن و ناپروکسن. این داروها التهابی را که به سر آسیب می رسانند، کاهش می دهند. به علاوه می توانید از داروهایی استفاده کنید که دارای ترکیبی از استامینوفن و آسپیرین هستند.

کافئین در قهوه و برخی غذاها و نوشیدنی موجود است و می تواند تا حدی باعث تسکین درد میگرنی شود. به علاوه به جذب سریعتر برخی داروهای میگرنی کمک می کند. اما مراقب باشید. ممکن است به کافئین وابستگی پیدا کنید که مصرف نکردن آن منجر به بروز علائمی مانند خستگی می شود و خستگی نیز باعث بروز سردرد بیشتری خواهد شد.

اتاق خواب خود را ساکت و تاریک کنید. نور و سر و صدا باعث بدتر شدن سردرد می شوند. بنابراین ماکنی را دور از هر گونه سر و صدا پیدا کنید و زمانی که دچار سردرد می شوید، پرده ها را ببندید و اتاق خود را تاریک کنید، این اقدامات به بهبود سریعتر شما کمک خواهند کرد.

ورزش کنید. زمانی که دچار حمله میگرنی شده اید، این کار را انجام ندهید، زیرا فعالیت باعث آسیب بیشتری خواهد شد. اما زمانی که احساس خوبی دارید، ورزش کنید زیرا از بروز سردردهای میگرنی پیشگیری می کند. ورزش باعث می شود بدن اندورفین آزاد کند. اندورفین یک ماده شیمیایی است که با درد مقابله می کند. این اقدام استرس را کاهش داده و به خواب بهتر کمک می کند.

منیزیم یک ماده معدنی است که در سبزیجات دارای برگ سبز، غلات سبوس دار و آجیل موجود است. این ماده زمانی که دچار حمله میگرنی شده اید، تاثیری ندارد، اما بررسی ها نشان داده اند که می تواند از بروز میگرن پیشگیری کند. به علاوه می توانید قرص منیزیم نیز مصرف کنید، اما همیشه قبل از مصرف هرگونه مکمل ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

خوب بخوابید. خواب کافی و منظم از بروز میگرن پیشگیری می کند. خواب خیلی کم یا خیلی زیاد باعث بروز سردرد شده و به علاوه آستانه تحمل شما را در مقابل دردها کاهش می دهد. در شبانه روز 7 تا 8 ساعت بخوابید و سعی کنید ساعت خواب و بیداری مشخصی داشته باشید.

یوگا. ورزش کردن باعث افزایش پمپاژ قلب شده و به بهبود میگرن کمک می کند، اما در برخی نیز ممکن است عامل بروز میگرن باشد. حرکات یوگا که به طور آهسته تر انجام می شوند، می توانند جایگزین بهتری باشند. تحقیقات نشان داده اند که جلسات منظم یوگا تعداد حملات میگرن را کاهش داده و شدت آنها را نیز کم می کند.

ویتامین B 12 که ریبوفلاوین نیز نامیده می شود و در شیر، ماهی و مرغ موجود است. می توانید این ویتامین را به شکل قرص نیز مصرف کنید. بررسی ها نشان داده اند این ویتامین از بروز میگرن پیشگیری می کند.

محرک های میگرن را مدیریت کنید. سردرد میگرنی شما گاهی با غذایی که می خورید یا شرایط اطرافتان بروز می کند. سعی کنید آنچه باعث بروز درد شده را شناسایی کرده و از رژیم غذایی خود حذف کنید. علاوه بر برخی غذاها، نور شدید و رایحه های قوی نیز باعث بروز مشکل خواهند شد.

درمان میگرن با بوتاکس

در سال 2010 ثابت شد که بوتاکس برای بزرگسالان مبتلا به میگرن مزمن به عنوان یک روش درمانی شناسایی شد. افراد مبتلا به میگرن مزمن دارای شرایط زیر هستند:

  • یک سابقه از سردردهای میگرنی
  • ابتلا به میگرن در اکثر روزهای ماه (15 روز یا بیشتر)

اگر دارای شرایط زیر باشید، بوتاکس برای شما موثر نخواهد بود:

  • کمتر از 14 روز دچار حملات میگرنی می شوید.
  • دچار سردردهایی با انواع دیگری هستید، مانند سردرد تنشی و خوشه ای

بوتاکس چیست؟

بوتاکس نوعی سم است که به وسیله یک باکتری به نام کلستریدیوم ساخته می شود. این سم اگر خورده شود باعث بروز واکنش مرگباری به نام بوتولیسم می شود. این سم می تواند سیگنال های سلول های عصبی را مسدود کرده و عضلات را فلج کند.

اما اگر در عضله تزریق شود خطری ندارد، زیرا از این طریق وارد سیستم گوارشی شما نمی شود و مقدار آن خیلی کمتر از مقداری است وارد غذا شده است.

پزشکان متوجه شده اند که تزریق بوتاکس می تواند به کاهش چروک ها کمک کند، زیرا عضلات صورت را شل می کند. به علاوه به افرادی که دارای تیک یا گرفتگی عضلات هستند نیز کمک می کند.

زمانی که این افراد از بوتاکس برای برطرف کردن چروک های صورت خود استفاده کردند، به پزشکان خود اعلام کردند که سردردهای میگرنی آنها نیز بهبود پیدا کرده است. بنابراین پزشکان نیز از آن به عنوان روشی برای بهبود دردهای میگرن استفاده کردند.

آیا بوتاکس بر روی میگرن تاثیر دارد؟

در یک بررسی که بر روی بزرگسالان انجام شد، تزریق بوتاکس باعث کاهش تعداد روزهای بروز دردهای میگرنی یا دیگر انواع سردردها شد.

در یک بررسی دیگر حدود نیمی از افرادی که بوتاکس تزریق کردند، اعلام کردند روزهایی که دچار درد می شده اند، تقریبا نصف شده است. پس از پنج دوره درمان، تعداد این افراد به 70 درصد رسید.

پزشک ها و متخصصین تصور می کنند که بوتاکس با مسدود کردن مواد شیمیایی مغز، به نام انتقال دهنده های عصبی که درد را از مغز انتقال می دهند، باعث کاهش درد می شود. بوتاکس مانند یک مسدود کننده عمل می کند و مواد شیمیایی را قبل از رسیدن به انتهای عصب های اطراف سر و گردن، متوقف می کند.

عوارض جانبی بوتاکس

گردن درد و سردرد رایج ترین عوارض مربوط به بوتاکس در افرادی است که برای درمان درد میگرن از آن استفاده می کنند. گاهی نیز برخی به بوتاکس واکنش حساسیتی نشان می دهند، اما این مشکل به ندرت بروز می کند. علائم مربوط به این واکنش حساسیتی عبارتند از کهیر، تنگی نفس یا التهاب در پاها. گرچه در هیچ موردی مشاهده نشده است، اما به هر حال انتشار بوتاکس به دیگر بخش های بدن ممکن و کشنده است.

[button color=”blue” size=”medium” link=” http://www.webmd.com/migraines-headaches/ss/slideshow-home-remedies-for-migraines” target=”blank” ]منبع شماره 1[/button] [button color=”blue” size=”medium” link=” http://www.webmd.com/migraines-headaches/ss/slideshow-food-migraines” target=”blank” ]منبع شماره 2[/button]  [button color=”blue” size=”medium” link=” http://www.webmd.com/migraines-headaches/guide/migraine-phases#2″ target=”blank” ]منبع شماره 3[/button]

نگارنده: سمیه محمدی

ارائه خدمات غیردارویی میگرن با روش بیوفیدبک در شعبه شریعتی و کرج

گروه پزشکان جایروس 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

2 دیدگاه دربارهٔ «میگرن را چطور درمان کنیم؟»

  1. با سلام-من دختری هستم 32 ساله- چند سالی هست میگرن دارم {میگرن چشمی}-حدود دوسال هست تحت معالجه هستم ولی میشه گفت بجز شش ماه اول که سردردهام برطرف شد بقیه اش به داروها جواب ندادم. الان نزدیک دو هفته هست که قرص اورلپت 200 {هر 12 ساعت یکی} و قرص آمی تریپتیلین{شبی یکی} استفاده میکنم. توی این دو هفته که اورلپت میخورم خیلی چشم دردم شدید شده و نسبت به نور خیلی حساس تر شدم و افکار منفی زیاد سراغم اومده.میخواستم بدونم این علایم طبیعی هست؟

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز نیاز به بررسی و معاینه بالینی دارد، توصیه میشود حتما با پزشک معالجتان مشورت نمایید تا راهنماییتان کند و در صورت لزوم داروی جایگزین تجویز گردد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *