مقابله با افسردگی بارداری دشوار نیست

افسردگی بارداری : علائم، نشانه ها و درمان

حاملگی باید یکی از شادترین زمانهای زندگی یک زن باشد، اما برای بسیاری از زنان بارداری دوره ی  سردرگمی، ترس، استرس و حتی افسردگی است. طبق نظر کنگره زنان و مامايی زنان و زایمان (ACOG)، بین 14 تا 23 درصد زنان در معرض برخی علائم افسردگی در دوران بارداری قرار می گیرند.

افسردگی یک اختلال خلقی است که در نقطه ای از زندگی، از هر 4 زن 1 زن به ان بیماری مبتلا می شود، بنابراین جای تعجب نیست که این بیماری همچنین می تواند زنان باردار را درگیر خود کند. اما اغلب افسردگی در طول بارداری به درستی تشخیص داده نمی شود، زیرا مردم فکر می کنند این فقط نوع دیگری از عدم تعادل هورمونی است که در حین بارداری رایج است.

افسردگی بارداری
افسردگی بارداری

این فرض می تواند برای مادر و نوزاد خطرناک باشد. افسردگی در دوران بارداری یک بیماری است که قابل درمان و مدیریت است. با این حال، بسیار مهم است که ابتدا به دنبال کمک و پشتیبانی باشید.

افسردگی دوران بارداری چیست؟

افسردگی در دوران بارداری یا افسردگی قبل از زایمان اختلالی خلقی مثل افسردگی بالینی است. اختلالات خلقی بیماری های بیولوژیکی هستند که باعث تغییر در شیمی مغز می شوند.

در طول بارداری، تغییرات هورمونی می تواند مواد شیمیایی مغز شما را تحت تاثیر قرار دهد، اتفاقی که به طور مستقیم به افسردگی و اضطراب مرتبط است. این تغییرات هورمونی می توانند با شرایط دشوار زندگی تشدید شوند، و در نتیجه به افسردگی در دوران بارداری منجر گردند.

علائم افسردگی بارداری چیست؟

زنان مبتلا به افسردگی معمولا برخی از علائم زیر را برای 2 هفته یا بیشتر تجربه می کنند:

  • غم و اندوه پایدار
  • دشواری تمرکز
  • خواب بیش از حد کم یا بیش از حد زیاد
  • از دست دادن علاقه به فعالیت هایی که معمولا از آنها لذت می برید
  • عقاید عجیب و غریب درباره مرگ، خودکشی یا ناامیدی
  • اضطراب
  • احساس گناه یا بی ارزش بودن
  • تغییر در عادات معمول غذا خوردن

محرک های افسردگی بارداری چیستند؟

  • مشکلات ارتباطی
  • سابقه ی خانوادگی و خانوادگی افسردگی
  • درمان های ناباروری
  • از دست رفتن بارداری قبلی
  • حوادث استرس زای زندگی
  • عوارض حاملگی
  • سابقه ی سوء مصرف مواد مختلف یا تروما

تاثیر افسردگی بارداری بر نوزاد

افسردگی که درمان نشود می تواند خطرات خطرناکی را برای مادر و نوزاد به بار بیاورد. افسردگی درمان نشده می تواند به سوء تغذیه، نوشیدن مواد الکلی، سیگار کشیدن و رفتار خودکشی گرایانه منجر شود، که می تواند موجب  زایمان زودرس، وزن کم نوزاد هنگام تولد و مشکلات رشدی شود. یک زن که اغلب افسرده است، قدرت یا میل لازم را ندارد که به اندازه کافی مراقب خود و نوزاد داخل شکمش باشد.

افسردگی بارداری
افسردگی بارداری

نوزادان متولد شده از مادرانی که افسرده هستند، ممکن است فعالیت کمتری داشته باشند، توجه کمتر از خود نشان دهند و بیشتر از نوزادان متولد شده از مادرانی که افسرده نیستند، دچار آشفتگی شوند. به همین دلیل گرفتن کمک درست برای مادر و نوزاد بسیار مهم است.

درمان افسردگی بارداری

اگر احساس می کنید که با افسردگی دست و گنجه نرم می کنید، مهمترین گام اول این است که به دنبال کمک باشید. در مورد علائم و درگیری های خود با پزشک صحبت کنید. پزشک بهترین را برای شما و نوزادتان  می خواهد  و ممکن است در مورد گزینه های درمانی مختلفی به شما مشورت دهد.

  • گروه های حمایتی
  • روان درمانی خصوصی
  • دارو درمانی
  • نور درمان

داروهای ضد افسردگی در بارداری

بحث های زیادی در مورد ایمنی و اثرات درازمدت داروهای ضد افسردگی در دوران بارداری وجود دارد. برخی تحقیقات در حال حاضر نشان می دهد که داروهای خاصی که برای درمان افسردگی استفاده می شوند ممکن است به مشکلات نوزادان، مانند نارسایی های فیزیکی، مشکلات قلبی، فشار خون ریوی و وزن کم هنگام تولد مرتبط باشند.

زنانی که افسردگی خفیف تا متوسط دارند ممکن است بتوانند نشانه های خود را با گروه های حمایتی(گروه درمانی)، روان درمانی و نور درمانی مدیریت کنند. اما اگر یک زن باردار با افسردگی شدید مواجه شود، معمولا ترکیبی از روان درمانی و دارو درمانی برای بهبودش توصیه می شود.

زنان باید بدانند که تمام داروها از جفت عبور می کنند و به نوزاد می رسند. اطلاعات جامعی درباره اینکه کدام داروها به طور کامل ایمن هستند و مدام احتمالا خطرناکند در دسترس نیست.

اما هنگام درمان افسردگی اساسی، خطرات و منافع آن باید با دقت بررسی شود. داروهایی که بیشترین کمک را به درمان می کنند، و کمترین خطر را برای نوزاد یا جنین دراند، باید با دقت مورد توجه قرار گیرند.

اگر دارو درمانی به نظر بهترین درمان برای افسردگی شما باشد، تشکیل یک گروه درمان مشترک بهترین کار ممکن است. این خدمات شامل حضور و مراقبت مراقب مخصوص قبل از زایمان و متخصص بهداشت و روانی شما می شود.

از هر دو گروه متخصص درمانی ، در مورد بهترین راه درمان برای خود و نوزادتان سوال بپرسید. ببینید که آیا گزینه ی دارو درمانی برای شما وجود دارد؟ و درمورد آنها به خوبی تحقیق کنید.

افسردگی بارداری
افسردگی بارداری

ببینید اثرات بلندمدت دارو ها چیست؟ آیا احتمال دارد  نوزاد شما پس از زایمان علائم بازگشتی را تجربه کند؟ آیا این داروها با مشکلات سلامتی و مشکلات رشد نوزاد در آینده ارتباطی خواهند داشت؟ همچنین همیشه به یاد داشته باشید که باید مشکلات احتمالی داروها در آینده را با مشکلاتی که در صورت عدم درمان افسردگی ممکن است در حال حاضر اتفاق بیفتد مقایسه کنید، و سپس تصمیم درست را اتخاذ کنید.

درمان افسردگی بارداری در طب سنتی

به واسطه ی  بحث جناجالی  در مورد استفاده از بعضی از داروهای ضد افسردگی در طول بارداری، بسیاری از زنان راه های دیگری برای کمک به درمان افسردگی در بارداری را ترجیح می دهند. همانطور که در بالا ذکر شد، گروه های حمایتی ، روان درمانی و درمان نور، جایگزین استفاده از دارو در درمان افسردگی خفیف تا متوسط می باشند.

علاوه بر اینها، ممکن است بخواهید با پزشک درباره بعضی از روش های طبیعی دیگر برای کمک به تسکین علائم افسردگی مشورت کنید. روش هایی از قبیل:

  • ورزش
  • استراحت کافی
  • رژیم غذایی و تغذیه مناسب
  • مصرف میزان مناسبی اسیدهای چرب امگا 3
  • درمان با داروهای گیاهی

مترجم و محقق : ندا ناصری

بیشتر بدانید

مراکز درمانی


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *