تی دی سی اس TDCS در اختلال دوقطبی

اختلال دوقطبی

اختلال دوقطبی اختلالی روانی است که تغییرات شدید خلق و خو از افسردگی  به مانیا را در پی دارد و به عنوان افسردگی مانیک نیز شناخته می شود. اختلال دوقطبی بیماری بسیار جدی است و می تواند منجر به ر فتارهای بسیار مخاطره آمیز مانند خودکشی شود.

افراد مبتلا به این اختلال دوره هایی را تجربه می کنند که در آن احساس سرخوشی و انرژی زیادی دارند و در دوره های دیگر احساس شدید ناراحتی، نا امیدی و بی حوصله بودن را دارند. افراد مبتلا در فاصله بین این دوره ها احساسات عادی را تجربه می کنند. به همین دلیل این اختلا ل دو قطبی نامیده شده است.

در اختلال دوقطبی علایم تغییرات خلقی از فردی به فرد دیگر متفاوت است و ممکن است افراد در زمان های مختلف علایم مشابهی را تجربه نکنند. در اینجا ما برخی از علایم این اختلال را ذکر می کنیم.

علایم مانیا:

  • خوشحالی، امیدواری و هیجان زدگی بیش از حد
  • عدم نیاز به استراحت و خواب
  • سو مصرف مواد و الکل
  • برنامه ریزی های بزرگ و غیرعادی
  • صحبت کردن سریع و بدون تمرکز

در دوران افسردگی فردی که مبتلا به اختلال دو قطبی است ممکن است علایم زیر را تجربه کند:

  • ناراحتی
  • کمبود انرژی
  • احساس نامیدی
  • لذت نبردن از کارهایی که زمانی لذت بخش بوده اند
  • نیاز بیش از حد به خوابیدن و یا بی خوابی

مکانیسم اختلال دوقطبی تاکنون به طور کامل شناخته نشده است با این حال به نظر می رسد یکی از عوامل مهم در این اختلال عامل ژنتیک باشد. در حالی که خطر بروز این اختلال در جمعیت عمومی بین 1 تا 2 درصد است این احتمال در بستگان درجه یک به 9 درصد افزایش می یابد. عامل مهم دیگر در ایجاد این اختلال می تواند تغییر در ساختار مغز باشد. از دیدگاه عصب شناختی، مطالعات متعددی نقش برخی از مناطق خاص مغز مانند آمیگدال و یا قشر پیشانی را در این اختلال نشان داده اند.

نقش TDCS در در اختلال دوقطبی

درمان اصلی برای اختلال دوقطبی دارو درمانی است اما در برخی افراد درمان های دارویی به تنهایی نتیجه بخش نیست و افراد ناگزیر به یافتن درمان های دیگر مانند روان درمانی ها و سایر روش های درمانی می شوند. یکی از رویکردهای درمانی که به تازگی مطرح شده است درمان تحریک مغز یا TDCS است. تی دی سی اس تحریک الکتریکی مستقیم و متناوب مغز است که در آن جریان متناوب بسیار ضعیفی به مناطق خاصی از مغز فرستاده میشود و فعالیت مغز در قسمت تحریک افزایش و یا کاهش می یابد. با توجه به اینکه مطالعات تغییر فعالیت برخی از مناطق مغز در اختلال دوقطبی را نشان داده اند به نظر می رسد این رویکرد جدید درمانی با تعدیل فعالیت مغز در نواحی مورد نظر در بهبود این اختلال موثر باشد.

با توجه به اینکه تحقیقات نقش تی دی سی اس را در درمان افسردگی نشان داده اند (برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه اینجا کلیک کنید) اخیرا در مطالعه ای 31 بیمار مبتلا به اختلال دوقطبی تحت درمان با TDCS قرار گرفتند. در این مطالعه درمان در 5 جلسه 20 دقیقه ای طبق پروتکل مشخص انجام شد و افراد تحت تحریک الکتریکی مغز قرار گرفتند. نتیجه تحقیق نشان داد که درمان برای افراد کاملا قابل تحمل بوده و عوارض جانبی قابل توجهی پس از جلسات تحریک مشاهده نشده است. همچنین نتایج نشان داد که پس از جلسه پنجم درمان TDCS علایم افسردگی در افراد شرکت کننده کاهش یافته و اثرات مفید درمان به مدت یک ماه باقی مانده است. با وجود نتایج مثبت این تحقیق، همچنان ضروری به نظر می رسد مطالعات بیشتری برای استفاده از این تکنیک درمانی جدید در بیماران دوقطبی انجام شود.

منبع

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4369553/

https://www.webmd.com/bipolar-disorder/guide/understanding-bipolar-disorder-symptoms

فریبا زمانی

کارشناس ارشد روانشناسی


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)