مراقبت از بیماران آلزایمر در مرحله آخر چگونه است؟

آلزایمر کشنده

آلزایمر کشنده به راستی بیماری کشنده و سهمناکی است.دیدن زوال روز به روز پدر،مادر یا یکی از خویشاوندان می تواند به همان اندازه برای اطرافیان بیمار هم سهمگین باشد.
تصور کنید که پدرتان دیگر شما را نمی شناسد،نام شما را به یاد نخواهد آورد و به تدریج تبدیل به غریبه ای می شوید که فقط حضور دارد.شما شاهد زوال او خواهید بود و به همین علت می توان گفت بیماری آلزایمر در مراحل آخر کشنده خواهد بود و موجب خاموشی کامل بیمار خواهد شد.
هنگامی که یک فرد به مرحله آخر بیماری آلزایمر کشنده می رسد، ، مراقبت از خود ممکن است حتی سخت تر شود. در این مقاله تلاش داریم، راه هایی را برای مقابله با مرحله آخر آلزایمر کشنده پیشنهاد کنیم .

آلزایمر کشنده
آلزایمر کشنده

آخرین مراحل آلزایمر

هنگامی که فرد مبتلا به آلزایمر دیگر قادر به حرکت نیست
اگر یک فرد مبتلا به آلزایمر دیگر نتواند به تنهایی راه برود،با یک مرکز خدمات درمانی یا تراپیست یا پرستار تماس بگیرید.
این افراد می تواند به شما آموزش دهند که چگونه فرد را بدون خطر تکان دهید ،از جمله این که بتوانید مکان او را روی تخت یا صندلی تغییر دهید.

هم چنین یک فیزیوتراپی می تواند به شما نشان دهد که چگونه مفاصل بدن یک بیمار را از طریق تمرین هایی ،تکان دهید.
در طول این تمرینات،بازو یا پاهای بیمار را به صورت همزمان نگه دارید، و چندین بار در طول روز آن ها را خم کنید.این حرکات از خشکی بازوها،دست ها و پاها جلوگیری می کند.هم چنین از ایجاد فشار یا زخم بستر پیشگیری می کند

چگونه یک فرد مبتلا به آلزایمر را در موقعیت راحت تری قرار دهیم ؟

در زیر به چند روش که موجب می شود بیمار مبتلا به آلزایمر راحت تر باشد اشاره می کنیم :
تشک یا کوسن های بخرید که موجب می شود بیمار زخم بستر نگیرد.می توانید این وسیله ها را از داروخانه ها یا فروشگاه ها خریداری کنید.درباره چگونگی استفاده از این ابزارها از پرستار یا پزشک بیمار سوال کنید.
حداقل هر دو ساعت یک بار،موقعیت فرد را عوض کنید
از یک تخته استفاده کنید تا بازوی بیمار را روی آن استراحت دهید و از بالا تنه بیمار به هنگام نشستن محافظت کند.
به بیمار چیزی (مثلا یک تکه پارچه تمیز) بدهید که در دست نگه دارد،این گونه تمایلش به گرفتن اثاثیه منزل کاهش پیدا می کند.اگر بیمار در یک سمت بدن دچار ضعف است ،در سمت ضعیف بدن بیمار قرار بگیرید تا ار قسمت قوی تر بدن حمایت کرده و به بیمار کمک کنید که موقعیت خود را تغییر دهد.


چگونه هنگام حرکت دادن بیمار از خود مراقبت کنید

هنگام حرکت دادن فرد مبتلا به آلزایمر،از روش های زیر استفاده کنید تا خودتان آسیب نبینید :

قدرت خود را هنگامی که فرد را بلند می کنید یا جا به جا می کنید بدانید،سعی نکنید که کاری فراتر از قدرت خود انجام دهید.هم چنین دقت داشته باشید که پوزیشن بدن شما چگونه است
زانوی خمود را خم کرده و فشار را روی بالا تنه خود قرار دهید نه کمر
کمر خود را صاف نگه دارید، و روی کمر خم نشوید.
بدن بیمار را تا جای ممکن نزدیک خود نگه دارید تا از دسترس شما دور نشود
یک پای خود را جلوتر از دیگری بگذارید،و یا این که پاهای خود را به عرض شانه باز کنید تا از کمر شما محافظت کند.
قدم های کوچکی برای حرکت دادن بیمار از یک صندلی به صندلی دیگر بردارید.بدن خود را نپیچانید
از یک کمربند مخصوص استفاده کنید.می توانید این کمر بندها را از فروشگاه های مخصوص یا داروخانه ها تهیه کنید.برای حرکت دادن فرد،کمربند را به دور کمر بیمار بچرخانید و سپس آن را به صندلی یا تخت بیمار گره بزنید.

از کجا مطمئن شویم که فرد به خوبی غذا می خورد

در مراحل آخر بیماری آلزایمر کشنده،افراد زیادی تمایل خود را نسبت به غذا از دست می دهند.ممکن است متوجه تغییرات در میزان یا دفعات خوردن غذا توسط بیمار شوید.ممکن است فرد مبتلا به وعده های غذایی خود آگاه نباشد یا بداند که چه هنگام به اندازه کافی غذا خورده است یا به یاد بیاورد که غذا بپزد و انواع مختلف غذا را بخورد.این مسئله به این معنی است که ممکن است فرد به اندازه کافی ویتامین یا مواد معدنی مصرف نکند

آلزایمر کشنده

در زیر به روش هایی اشاره می کنیم که کمک میکند فرد مبتلا به آلزایمر کشنده بهتر غذا بخورد.به یاد داشته باشید که این ها فقط یک سری دستورالعمل هستند.باید خودتان غذاهای مختلف را امتحان کنید تا ببینید چه چیزی برای بیمار بهتر است :

هر روز غذا ها را در ک زمان مشخص سرو کنید
محیط غذاخوری را آرام و ساکت نگه دارید.تلویزیون،سی دی پلیر،یا رادیو را خاموش کنید
به جای این که بشقاب بیمار را با انواع مختلف غذا پر کنید ، فقط یک نوع غذا روی میز بگذارید
از بشقاب های رنگی استفاده کنید تا بیمار بتواند غذا را ببیند
غذاهای میان وعده ای را کنترل کنید.در فریزر و یخچال و در صورت نیاز درب کابینت ها را قفل کنید
مطمئن شوید که دندان های مصنوعی بیمار اندازه فک او هستند. چرا که اگر به اندازه و درست نباشند موجب خفه شدن یا درد و به سختی غذا خوردن می شوند.
اگر بیمار شما بیش از حد وزن کم کرد به پزشک او اطلاع دهید .به عنوان مثال اگر 10 پوند در ماه کاهش وزن داشت

روش هایی که برای خوراندن آب و غذا به بیمار وجود دارد

به بیمار غذاهای و لقمه های کوچکی مانند پنیر،ساندویچ های کوچک ،تکه های کوچک مرغ ،میوه های تازه،یا سبزیجات بدهید.ساندویچ های که با نان پیتا درست می شوند را راحت تر می توان نگه داشت.

به بیمار غذاها یا نوشیدنی های سالم و پر کالری بدهید مانند میلک شیک های سرشار از پروتئین.می توانید نوشیدنی های با پروتئین بالا را از فروشگاه های مخصوص ،داروخانه یا سوپرمارکت ها تهیه کنید.هم چنین می توانید غذاهای سالم را در مخلوط کن،ترکیب کنید و این گونه غذای بیمار را آماده سازید.اگر بیمار به قدر کافی در طول روز کالری دریافت نمی کند از مکمل های غذایی استفاده کنید.درباره بهترین نوع مکمل با پرستار یا پزشک بیمار صحبت کنید.

سعی کنید که از روغن های سالم در پخت ،مانند روغن زیتون استفاده کنید.همچنین از روغن پخت و پز اضافی ،کره و مایونز برای بیماری که کمبود کالری دارد استفاده کنید.اگر بیمار،عارضه قلبی هم دارد با پزشک صحبت کنید که چه قدر و چه نوع روغنی باید استفاده کنید.

اگر بیمار دیابت یا فشار خون بالا دارد،با پرستار یا پزشک او صحبت کنید تا بدانید از مصرف کدام غذاها برای بیمار پرهیز کنید

بیمار را وادار کنید که از مولتی ویتامین ،قرص،کپسول،پودر،شربت یا تزریقی که ویتامین ها،مواد معدنی و دیگر مواد مورد نیاز را به رژیم غذایی بیمار اضافه می کند ،استفاده کند .
در صبحانه غذای بیشتری به بیمار بدهید چرا که این اولین وعده غذایی بیمار است.

در نهایت بهتر است این را بگوییم که بیمار در مراحل پایانی این بیماری باید در آرامش کامل قرار داشته باشد.اما هر چه زودتر این بیماری را تشخیص دهید بهتر می توانید از بروز این عوارض جلوگیری کنید.به محض دیدن اولین نشانه های آلزایمر فورا با بهترین متخصص مغز و اعصاب در جایروس کلینیک تماس بگیرید.

مترجم و محقق : ندا ناصری

بیشتر بدانید

مراکز درمانی


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

2 دیدگاه دربارهٔ «مراقبت از بیماران آلزایمر در مرحله آخر چگونه است؟»

  1. خدا رحمن ورحیم است

    سلام
    پدرمن فقط کمی عصبی بوداورادکترمغزو اعصاب بردیم در مدت دو هفته دیروز به خاطر عوارض داروها کاملا زمین گیر شده قادر نیست خودش بلند بشه، اینکه زود باید دکتر رفت اشتباهه، ما از یک انسان کاملا سالم یک بیمار ساختیم که دیدنش تو این مرحله زجراورشده برامون

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      این موضوع باید بررسی گردد.
      خیلی از موارد عدم رسیدگی و درمان به موقع موجب تشدید اختلال در افراد می گردد.
      عوارض داروها در افراد مختلف متفاوت می باشد و این عوارض هیچ گاه ماندگار نیست و متناسب با دوز دارو و دوره مصرف، پس از مدتی رفع می گردد.
      این حالت لزوما از مصرف داروها نمی تواند باشد و باید توسط پزشک بررسی لازم صورت گیرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *