فیزیوتراپی فلج مغزی (سی پی )

فیزیوتراپی فلج مغزی

فیزیوتراپی فلج مغزی ( سی پی )

فلج مغزی عموما به علت آسیب هایی که به مغز وارد می شود و هم چنین رشد نا به هنجار آن رخ می دهد و عموما کودکانی که مغز آن ها هم چنان در حال رشد است (پیش از تولد ، در حین زایمان،یا بلافاصله پس از آن )  به این مشکل دچار می شوند.

این بیماری این گونه تعریف می شود که در طول آن ،نقصی در سیستم عملکرد مغزی به وجود می آید.

فیزیوتراپی فلج مغزی
فیزیوتراپی فلج مغزی

فلج مغزی بر روی حرکات بدن ، کنترل عضلات،هماهنگی و تعادل و هم چنین واکنش دهی و نحوه ی ایستادن و قرار گیری فرد تاثیر می گذارد.

علاوه بر این می تواند بر مهارت های کلامی فرد نیز اثرات مخربی بر جای بگذارد.

برخی مواقع ممکن است بیمار مبتلا به این عارضه ،دچار مشکلاتی در خوردن نیز شود.

حال که مختصری درباره این بیماری صحبت کردیم ، اجازه دهید که راجع به بهترین شیوه ی درمان پیامدهای این بیماری صحبت کنیم. با ما همراه باشید

مرکز فیزیوتراپی و توانبخشی شایگان مهر با همکاری پزشکان جایروس افتخار دارد که کلیه خدمات توانبخشی فلج مغزی را به بیماران عزیز ارائه کند. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و هم چنین اخذ نوبت از این مرکز به صفحه ی تماس با ما مراجعه کنید.

درمان فلج مغزی شدید

فیزیوتراپی بخش بسیار مهمی از کنترل و مدیتریت فلج مغزی می باشد چرا که فیزیوتراپی فلج مغزی باعث افزایش قدرت بدن و عملکرد صحیح آن ، تسکین درد و کاهش فشار می شود و علاوه بر این به افزایش توانایی حرکت نیز کمک می کند.

فیزیوتراپیست ها به بیمار کمک می کنند تا ورزش ها و تمریناتی را انجام دهد تا قدرت حرکت وی افزایش پیدا کند ، رشد عضلات بهبود پیدا کرده و هم چنین از انقباض دائمی مفاصل نیز جلوگیری به عمل می آورند.

علاوه بر این فیزیوتراپیست ها ،تکنیک های سازگار کننده و استفاده از وسایل کمکی خاص را به بیمار آموزش می دهند تا بتواند راحت تر وظایف و امور روزمره خود را انجام دهد

عموما ، اولین افرادی که درگیر این مسئله می شوند ، والدین کودک بیمار هستند.به همین علت فیزیوتراپیست به آن ها تمریناتی را آموزش خواهد داد که آن ها را در خانه و برای کودک خود انجام دهند تا به این وسیله عضلات کودک قوی تر شده و مفاصلشان منعطف تر شوند.

فیزیوتراپی فلج مغزی
فیزیوتراپی فلج مغزی

علائم فلج مغزی در بزرگسالان

توصیه می شود ، بزرگسالانی که به فلج مغزی مبتلا شده اند ،هر چه سریع تر جلسات فیزیوتراپی خود را آغاز کنند.اما این جلسات برای بزرگسالان به چه صورت خواهد بود و باید چگونه انجام شود ؟

توصیه می شود که بزرگسالان مبتلا به فلج مغزی ، عملیات فیزیوتراپی را در سنین اولیه ی ابتلا به آن آغاز کنند چرا که فیزیوتراپی همان قدر که برای کودکان مهم است ، برای بزرگسالان نیز اهمیتی حیاتی دارد.

در واقع ؛بزرگسالان حتی ممکن است که دچار فلج و ناتوانی بیشتری نیز شوند چرا که در طول زمان ، فشار مضاعفی بر بدن خود وارد کرده اند.

همان گونه که بدن رشد می کند، لازم است که قدرت بدن نیز بیشتر شود تا قدرت حرکتی بدن نیز در سطوح بالایی باقی بماند.

تحقیقات نشان داده است که بزرگسالان مبتلا به این عارضه هم چنین مشکلات وخیم تر دیگری را نیز تجربه می کنند.از جمله :

  • دیابت
  • آسم
  • بیماری قلبی

این بیماری هم چنین با سطوح بالای ناتوانی در راه رفتن، کوفتگی و درد مفاصل نیز همراه است.

این مسئله تاکید می کند که بزرگسالان به فیزیوتراپی و کاهش رفتارهای بی ثمر – نه تنها برای غلبه بر چالش های روزمره، بلکه همچنین برای جلوگیری از پیشرفت بیماری های مزمن ،نیاز دارند .

فیزیوتراپی فلج مغزی
فیزیوتراپی فلج مغزی

این گونه تصور می شود که شاید تعدادی از بیماران نتوانند برخی از فعالیت ها و ورزش های خاص را انجام دهند اما باید در ذهن داشته باشید که حتی اندکی فعال بودن و ورزش کردن می تواند برای دستیابی به بهبود مفید و موثر باشد.

به همیل دلیل به خاطر داشته باشید که ورزش کردن را به عنوان ” یا همه چیز یا هیچ چیز” در نظر نگیرید.

در واقع بزرگسالان بسیاری در ابتدا با فعالیت ها و ورزش های سبک شروع می کنند و به تدریج و مرور زمان ،سطح فعالیت خود را افزایش می دهند.

ورزش فلج مغزی

تحقیقات نشان داده است که ترکیبی از تمرین های تقویتی قلب و ورزش های قدرتی عضلات و هم چنین کاهش رفتار های خطرناک می تواند موجب بهبود وضعیت سلامت فرد و هم چنین توانایی حرکت شود.

برای بهبود وضعیت قلب و عروق ، توصیه می شود که بر ورزش هایی تمرکز کنید که مجموعه ای از عضلات اصلی را در بر می گرد و به ذات خود مداوم و ریتمیک هستند.

به عنوان مثال می توانید رقص،دوچرخه سواری ، ورزش های ارگومتری بازو و شنا کردن را امتحان کنید.

این تمرینات ورزشی را باید حداقل 3 بار در هفته انجام دهید (حداقل به مدت 20 دقیقه)

دوباره لازم است ذکر کنیم که احتمالا این شیوه ی ورزش کردن برای همه قابل انجام نباشد و هرگونه برنامه ورزشی باید با نیازهای فرد مطابقت داشته باشد.

به علاوه ، تمرینات قدرتی عضلات نیز باید شامل کاهش ضعف و افزایش قدرت آن ها باشد.

فیزیوتراپی فلج مغزی
فیزیوتراپی فلج مغزی

این تمرینات ورزشی باید شامل تمرین مفصل های چندگانه مانند اسکات باشد.

علاوه بر این باید ورزش های تک مفصلی مانند کشش زانو را نیز انجام دهید .

برای این که از تمرین بیش از حد اجتناب کنید ، توصیه می شود که با دوره های کوتاه مدت شروع کنید و به تدریج دوز تمرین های خود را بسته به توانایی فردی افزایش دهید.

با تمام مطالبی که گفته شد باز هم لازم به ذکر است که کاهش رفتارهای خطرناک و بی ثمر نیز بسیار مهم است.

تحقیقات نشان داده است که تغییر پوزیشن از حالت نشسته به حالت ایستاده می تواند به کاهش رفتارهای بی ثمر و خطرناک کمک کند.این کار نه تنها موجب افزایش سطح توانایی بلکه تغییر سبک زندگی بیمار نیز می شود.

فیزیوتراپیست هم چنین در طول جلسات فیزیوتراپی یک سبک زندگی سالم را به بیمار آموزش می دهند.

در آخر باید بگوییم که ورزش های فلج مغزی باید به ذات خود کابردی باشند و به بیمار کمک کنند که به شیوه ی بهتری با چالش های روزمره کنار بیاید.

برخی از این ورزش ها قدرت بیمار را افزایش می دهند تا راحت تر بتواند از ویلچر به تخت برود و برخی دیگر نیز به بیمار کمک می کنند تا راحت تر با واکر کار کرده و توانایی حرکت در خانه را بهبود بخشد .

در صورتی که هر روز این تمرینات ورزشی را انجام دهید ، می توانید منافع آن ها را در زندگی خود مشاهده کرده و تشویق می شوید که سبک زندگی سالم تری داشته باشید.

مترجم و محقق : ندا ناصری


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *