اضافه وزن مادر و احتمال بروز فلج مغزی در نوزاد

فلج مغزی

بررسی های جدید نشان داده اند خانم هایی که دچار اضافه وزن هستند، در دوران بارداری خطر بروز فلج مغزی در نوزاد آنها بیشتر خواهد بود. محققان اطلاعات مربوط به یک میلیون کودک سوئدی را از زمان تولد و تا هشت سال پس از آن مورد بررسی قرار دادند.

در این تحقیق محققان متوجه شدند که از هر هزار نوزاد، 2 نفر به فلج مغزی مبتلا می شوند که میزان تولد نوزاد با این مشکل در خانم هایی که دچار اضافع وزن هستند، دو برابر است. به علاوه شیوع فلج مغزی در کودکانی که پس از تکمیل دوره بارداری به دنیا می آیند، بیشتر است.

به هرحال محققان تاکید کردند که این یافته ها نوعی ارتباط بین وزن خانم ها فقط در دوران بارداری و خطر بروز فلج مغزی را نشان می دهد و به مواقع دیگر اشاره ای نکرده است. گرچه تاثیر وزن خانم ها بر روی سلامت مغزی نوزاد در مقایسه با سایر عوامل کم است، اما با توجه به شیوع چاقی در بین خانم ها نمی توان این مسئله را نادیده گرفت.

فلج مغزی گروهی از اختلالات است که بر روی توانایی حرکت و حفظ تعادل فرد تاثیر می گذارند. این شرایط یکی از رایج ترین ناتوانی های حرکتی در دوران کودکی است. فلج مغزی بر اثر رشد غیر طبیعی مغز یا آسیب های مغزی بروز می کند که بر روی توانایی کنترل عضلات تاثیر می گذارد.

بسیاری از افراد مبتلا به فلج مغزی دچار مشکلات جسمی دیگری نیز هستند، از جمله ناتوانی فکری، تشنج، مشکلات بینایی، شنوایی و تکلم، تغییر در ستون فقرات و یا مشکلات مفصلی.

محققان اضافه کردند که اضافه وزن در اوایل دوره بارداری خطر بروز برخی پیامدها را افزایش می دهد و می تواند اثرات منفی بر روی سلامت مادر و نوزاد داشته باشد. برخی بررسی ها نشان داده اند که کاهش وزن قبل از دوره بارداری احتمال بروز برخی ازاین خطرات را کاهش می دهد.

کاهش وزن قبل از بارداری در بین خانم های چاق باعث سلامت جسمی در دوران بارداری و پس از آن می شود، گرچه هنوز مطمئن نیستیم که آیا این کاهش وزن بر روی فلج مغزی هم تاثیر دارد یا خیر.

به هرحال بررسی های بیشتر شواهدی در مورد تاثیر و عواقب اضافه وزن یا چاقی را نشان دادند. تمام داده های موجود نشان می هند که بهتر است قبل از دوره بارداری خانم ها وزن خود را کاهش دهند و در دوره بارداری نیز وزن ایده آلی داشته باشند.

در این رابطه تیم تحقیقاتی داده هایی را از بین بیشتر از 1.4 میلیون کودک متولد شده در سوئد جمع آوری کردند که از سال 1997 تا سال 2011 انجام شد. در این داده ها 3000 کودک مبتلا به فلج مغزی تشخیص داده شدند.

میزان فلج مغزی در بین کودکانی که دوره کامل بارداری را به اتمام رسانده بودند، 71 درصد بود. رتباط بین چاقی مادر و فلج مغزی از نظر آماری مشخص بود، اما برای نوزادان نارس آمار دقیقی وجود نداشت.

به علاوه در بین کودکانی که دوره بارداری را کامل کرده و دچار فلج مغزی بودند، 45 درصد در بین کودکانی مشاهده شد که دچار مشکلات نیز بودند.

یکی از متخصصین می گوید چاق مادر تنها عامل خطر ساز برای بروز فلج مغزی نیست، در حدود 30 تا 40 درصد موارد فلج مغزی ژنتیکی است. اما عوامل محیطی که با چاقی در ارتباط هستند، مانند فشار خون بالا، دیابت و ناهماهنگی های هورمونی ممکن است باعث ایجاد استعداد ژنتیکی برای این بیماری شوند.

اگر قصد باردار شدن دارید، لازم است ابتدا از لحاظ جسمی سالم باشید، بهترین حالت این است که وزنی متعادل داشته باشید، از کشیدن سیگار و مصرف الکل اجتناب کنید و ورزش کردن را ادامه دهید. بهترین زمان برای کاهش وزن قبل از باردار شدن است. کاهش وزن پس از باردار شدن به هیچ عنوان توصیه نمی شود. بهتر است قبل از بارداری به بهترین وزن برسید.

[button color=”blue” size=”medium” link=” http://www.webmd.com/children/news/20170307/obesity-in-pregnancy-tied-to-cerebral-palsy-risk-in-kids#1″ target=”blank” ]لینک منبع[/button]

نگارنده: سمیه محمدی

گروه پزشکان جایروس


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *