الکتروتراپی برای کمر درد | گردن درد | دردهای عضلانی

الکتروتراپی

الکتروتراپی

شاید تا به حال درباره روش الکتروتراپی در درمان عارضه های مختلف چیزهایی شنیده باشید اما به طور قطع نمی دانید که مرکز فیزیوتراپی شایگان مهر یکی از مراکزی است که از این روش برای درمان استفاده می کند.

از یکی از بهترین فیزیوتراپیست های مرکز شایگان مهر درخواست کرده ایم که مطالبی را در این باره بنویسد و عنوان کند که روش الکتروتراپی چگونه کار کرده و به چه صورت می توان برای درمان از آن استفاده کرد.

توصیه ما به شما این است که از این شیوه ی درمانی نترسید و برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه ادامه مقاله را مطالعه کنید.

شما می توانید جهت تماس و اخذ نوبت از مرکز شایگان مهر به صفحه ی تماس با ما مراجعه کنید
الکتروتراپی
الکتروتراپی

تاریخچه الکتروتراپی

آیا تا به حال برایتان پیش آمده است که در کودکی ،اشتباها دستتان به پریز برق یا وسایل الکتریکی خورده باشد ؟! حتما به خاطر دارید که چه شوکی ناگهان به بدن وارد شد  و احساس سوزن سوزن شدن را به یاد می آورید.

خب روش الکتروتراپی نیز به همین نحو عمل می کند و شباهت بسیاری به برق گرفتگی دارد .البته با مقیاس بسیار کمتر  و طبعا درد خفیف تر!!

فیزیوتراپیست عموما از روش الکتروتراپی برای کنترل درد و ارتقا روند بهبود بافت ها استفاده می کند و چه باور کنید یا نه ، مدت هاست که از این روش در درمان های مختلف استفاده می شود…

تحریک الکتریکی برای کنترل درد در رُم باستان و 63 سال پیش از میلاد مسیح نیز استفاده می شده است .در مدارک به جای مانده از آن دوره نوشته شده است که بیمار برای تسکین درد خود روی یک ماهی برقی می ایستاد.

از قرن 16 تا 18 از ابزارهای برقی متفاوتی برای تسکین سردرد و دیگر دردها استفاده می شد.حتی بنجامین فراکلین نیز یکی از طرفداران این شیوه ی درمان درد بوده است

الکتروتراپی از سیگنال های الکتریکی استفاده می کند تا مانعی بر سر راه ارسال سیگنال های طبیعی درد به مغز باشد.

این شیوه به شکلی موثر، پیام های عصبی ارسال شده به مغز را منحرف می کند.اگر بخواهیم از جنبه ی فیزیوتراپی به آن نگاه کنیم ، این روش درمانی بسیار موثر تر از دارو درمانی است چرا که دردهای خفیف و شدید را از طریق بستن سیگنال های درد ، کنترل کرده و تسکین می دهد.

هم چنین می توان از الکتروتراپی برای بهبود سرعت روند درمان بافت های آسیب دیده نیز استفاده کرد.

الکتروتراپی
الکتروتراپی

امروز تصمیم داریم که راجع به دو شیوه الکتروتراپی صحبت کنیم : تنس (تحریک الکتریکی عضلانی پوستی) و درمان تداخلی

الکتروتراپی در فیزیوتراپی چیست

امروزه در سرتاسر دنیا از تنس برای درمان عارضه های دردناکی مانند موارد زیر استفاده می شود :

  • آرتروز
  • کمردرد
  • درد زایمان
  • دردهای عصبی مانند دردهای فانتوم

چگونه عمل می کند ؟

یک وسیله ی الکتریکی کوچک پالس های الکتریکی را در سطح پوست منتشر می کند.نسخه های سبک تر این وسیله ی الکتریکی چندان بزرگ تر از یک کارت اعتباری نیستند.می توان این وسایل را در جیب شلوار خود نیز حمل کرد

این وسیله از طریق یک سری سیم به یک صفحه الکترود متصل شده است که روی پوست ناحیه ی دردناک بدن گذاشته می شود.این کار اجازه می دهد که انرژی ضعیف و کوچکی از الکتریسیته به ناحیه مورد نظر منتقل شود.

الکتروتراپی
الکتروتراپی

تنس به دو شیوه کار می کند :

حالت فرکانس بالا : به صورت انتخابی برخی فیبرهای عصبی بی درد را به صورت انتخابی تحریک کرده تا سیگنال هایی به مغز ارسال کند و دیگر سیگنال های عصبی حاوی پیغام درد را مسدود کند.تحریک سازی با فرکانس بالا را برخی مواقع ” قراردادی” نیز می نامند. این روش چندین ساعت دوام دارد اما نتایج تسکین درد آن برای مدت کوتاه تری باقی می مانند.

حالت تحریک سازی با فرکانس پایین برای تولید اندروفین و هورمون های تسکین دهنده درد (بدن شما به طور طبیعی سیستم کنترل درد دارد) : تحریک سازی فرکانس پایین، دردناک تر است و به مدت 20 الی 30 دقیقه طول می کشد اما نتایج آن دوام بیشتری خواهند داشت.

بر خلاف داروهای مسکن ، روش تنس اعتیادآور نیست و عوارض جانبی بسیار کمی دارد.بیشتر افراد می توانند از ماشین تنس استفاده کنند اما برای افراد زیر مناسب نیست :

  • بیماران مبتلا به صرع
  • بیماران مبتلا به نارسایی قلبی و دیگر انواع بیماری های قلبی
  • علت های ناشناخته درد
  • برخی نقاط بدن در طول بارداری
    عارضه های پوستی خاص

کسانی که تصمیم به استفاده از روش تنس را دارند، باید در ابتدا به الکترودهای مختلف آزمایش شوند.می توان این الکترودها را روی ناحیه دردناک، اطراف آن ، روی عصب های که به ناحیه دردناک می رسند یا حتی طرف برعکس بدن نیز قرار داد.

افرادی که از تنس استفاده می کنند باید در طول چندین روز ، الکترودهای مختلفی را امتحان کنند تا فیزیوتراپیست متوجه شود که ایا این روش برای بیمار مفید است یا خیر!!

الکتروتراپی کمر

کمردرد یکی از رایج ترین عارضه هایی است که امروزه افراد سرتاسر جهان به آن مبتلا می شوند. در صورتی که حتی یک بار به این عارضه دچار شده باشید به خوبی می دانید که تا چه حد می تواند شما را زمین گیر کند.

روش های مختلفی برای درمان کمردرد وجود دارد. اما شاید بهترین راه آن فیزیوتراپی باشد.یکی از متدهایی که در فیزیوتراپی استفاده می شود ، روش الکتروتراپی است. همان گونه که در بالا اشاره کردیم ، الکتروتراپی سیگنال های انتقال دهنده ی پیام درد به مغز را مسدود می کند و به این ترتیب می تواند موجب درمان درد و تسکین فوری آن شود.

الکتروتراپی
الکتروتراپی

اما به خاطر بسپارید که این روش تنها برای کمردردهای خفیف چاره ساز است و برای درمان کمردردهای طولانی مدت تر از 12 هفته باید ، تمرینات و ورزش های فیزیوتراپی را جدی بگیرید.

الکتروتراپی در بارداری

در این باره مناقشات فراوانی وجود دارد. برخی فیزیوتراپیست ها عقیده دارند که استفاده از الکتروتراپی در ماه های اولیه بارداری ، آسیبی به جنین نخواهد زد.اما برخی دیگر نیز اعتقاد دارند که برای درمان کمردرد در بارداری، نباید در وهله اول به سراغ این روش رفت و ممکن است به جنین آسیب برسد.

اما باید در نظر داشت که تا به کنون هیچ گونه گزارشی درباره مضر بودن این روش در بارداری، انجام نشده است.

توصیه می شود که از این روش تنها در ماه های اول بارداری استفاده کنید و جانب احتیاط را بگیرید.

مترجم و محقق : ندا ناصری


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *