غذاهای مناسب برای نوزادان کمتر از 1 سال

غذای نوزادان

زمانی که تصمیم به تغذیه نوزاد خود دارید، تنوع غذایی اهمیت زیادی پیدا می کند. تحقیقات نشان داده اند که هر چه میزان مصرف میوه و سبزیجات قبل از یک سالگی بیشتر باشد، احتمال خوردن محصولات بیشتر و متنوع تر تا 6 سالگی توسط کودک بیشتر خواهد شد. به علاوه متخصصین اطفال توصیه می کنند که محصولات حساسیت زایی مانند تخم مرغ و بادام زمینی را قبل از 12 ماهگی به نوزاد خود بخورانید.

هیچ قانون سخت و خاصی در مورد اولویت در تغذیه نوزاد وجود ندارد (به جز کنترل مواردی مانند عسل و مواد غذایی که دارای خطر خفگی هستند.). ممکن است تصمیم بگیرید نوزاد خود را با غذاهای مختلف، مانند پوره سبزیجات، برنج، پوره مرغ یا یک قطعه هندوانه، تغذیه کنید اما آنچه مهم است این است که هر سه روز یک بار یک غذای جدید برای نوزاد آماده کنید و نشانه های واکنش های حساسیتی را با دقت کنترل کنید.

انواع توت ها

نوزاد با چشم خود غذا می خورد بنابراین تغذیه نوزاد با توت ها که معمولا میوه های خوشرنگی هست یک روش موثر برای تشویق وی به خوردن است. می توانید میوه مورد نظر را به قطعات کوچک برش دهید یا آنها را به شکل پوره در آورده و به نوزاد خود بدهید.

ماهی آزاد

مغز در حال رشد نوزادان نیاز به اسید چرب امگا 3 دارد که برای ارتقا توانایی شناخت ضروری است. خوشبختانه ماهی آزاد دارای این ماده مفید می باشد. بهتر است نوزاد خود را حداقل یک بار در هفته با ماهی تغذیه کنید. می توانید ماهی را همراه با نان یا به صورت پوره پخته شده به نوزاد بدهید.

بادام زمینی

بررسی های اخیرنشان داده که تغذیه ی نوزاد کمتر از یک سال با بادام زمینی – حتی در نوزادانی که خطر حساسیت بالاست – می تواند از بروز حساسیت به این ماده غذایی پیشگیری کند. هرگز یک بادام زمینی کامل یا یک قاشق از کره آن به نوزاد ندهید، هر دو مورد دارای خطر بروز خفگی هستند. بهتر است مقداری از کره بادام زمینی را روی کمی نان پخش کنید و در قطعات کوچک به نوزاد بخورانید یا می توانید کره را در پوره غذایی نوزاد مخلوط کنید. البته به یاد داشته باشید پس از اینکه نوزاد از چند غذای خانگی دیگر استفاده کرد، بادام زمینی را به غذاهای وی اضافه کنید و اگر در این باره سوال یا نگرانی دارید، با پزشک اطفال مشورت کنید.

پیاز و سیر

نوزادان0

بهتر است به جعبه غذایی نوزاد خود طعم دهنده هایی مانند پیاز، تره فرنگی، پیازچه و سیر را اضافه کنید. پختن این مواد و افزودن آنها به پوره نوزاد باعث خوش طعمی غذا می شود. به علاوه اگر می خواهید نوزاد را با مواد غذایی متنوع تری تغذیه کنید، استفاده از این سبزیجات بسیار موثر خواهد بود.

اسفناج و سایر سبزیجات دارای برگ سبز

همه نوزادها برای امتحان کردن غذاهای جدید آماده هستند. گاهی آنها از خوردن غذاهای جدید اجتناب می کنند. اما از پخت غذاهای جدید برای نوزاد خود ناامید نشوید، به ویژه در مورد سبزیجات دارای برگ سبز که سالم ترین مواد غذایی روی زمین هستند. اجازه دهید نوزاد طعم اسفناج، کلم یا برگ چغندر را قبول کند.

گوشت گاو

پروتئین و روی مواد غذایی مقوی و ایده آل برای نوزاد هستند. می توانید گوشت را به تنهایی و به صورت پوره آماده کنید یا با سیب زمینی و سبزیجات مخلوط کنید.

غلات سبوس دار

هیچ دلیلی برای حذف نشاسته از رژیم غذایی نوزاد وجود ندارد. سعی کنید در غذای نوزاد از غلات مختلف از جمله جو، کوینولا، برنج قهوه ای و یا دیگر غلات سبوس دار استفاده کنید. این مواد غذایی به طور کل دارای فیبر بیشتری هستند.

کدوی کلاسیک

پوره کدو به دلایل بسیاری غذای خوبی برای نوزاد است. طعم این غذا شیرین است و حاوی ویتامین A نیز می باشد.

تخم مرغ

تخم مرغ غذایی است که معمولا متخصصین اطفال پس از کمی انتظار آن را پیشنهاد می دهند. هر تخم مرغ حاوی 6 گرم پروتئین و چربی های سالم و کولین می باشد که برای سلامت چشم نیز مفید است. با مواد بیان شده تخم مرغ یک غذای کامل برای نوزاد محسوب می شود.

عدس

نوزادان

وقتی به غذاهای سرشار از آهن فکر می کنیم، فورا ذهن ما به سمت گوشت می رود، اما آیا می دانستید عدس یکی از مهمترین منابع آهن است. برخلاف لوبیا، عدس نیاز به خیساندن ندارد و به خوبی با انواع طعم ادویه ها و سبزیجات قابل ترکیب و استفاده می باشد.

علاوه بر غذاهای نامبرده، می توانید 10 غذای زیر را نیز به رژیم غذایی نوزاد خود اضافه کنید:

  • هلو
  • کدوسبز
  • گوشت بره
  • کلم پیچ
  • توت فرنگی
  • جو دو سر
  • چغندر
  • ریحان و سبزی های دیگر
  • کدو حلوایی
  • پنیر
نگارنده: سمیه محمدی

گروه پزشکان آلومینا


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *