سندرم پیش از قاعدگی ، علائم و درمان

 

pms

 

در فرآیند زندگی روزمره، مسائل بسیاری بر کیفیت زندگی، شرایط جسمی و روانی و تعاملات فرد اثرگذار هستند که به علت تکرر، اهمیت این مسائل نادیده یا کمرنگ انگاشته می شود. یکی از این مسائل، پدیده ی سندرم پیش از قاعدگی در زنان می باشد. وقتی صحبت از سندرم  (نشانگان) می شود، آمیزه ای از علائم گوناگون مد نظر است که همایند با هم اتفاق می افتند و  چندین عضو و ارگان را در بدن درگیر می کنند.

 

چرخه ی قاعدگی برای زنان حیاتی بوده و بیانگر سلامتی منحصر به  فرد آن هاست. گرچه تقریباً تمام زنان در مدت قاعدگی دچار مقداری ناراحتی می شوند ولی برخی مشکلات حادتری دارند. سندرم پیش از قاعدگی(PMS) به مجموعه ای از نشانه های جسمانی و روانشناختی اشاره دارد که معمولاً 6  تا 10روز قبل از قاعدگی رخ می دهد. تقریباً 40 درصد زنان به نوعی از سندرم پیش از قاعدگی مبتلا هستند که معمولاً یک زمانی بعد از 20 سالگی آغاز می شود. نشانه ها در اغلب زنان خفیف هستند ولی در 10 الی 20 درصد از آنها به قدری شدید هستند که در عملکرد تحصیلی، شغلی و اجتماعی اختلال ایجاد کنند.

 

علائم هیجانی سندرم پیش از قاعدگی، اغلب مسأله سازند و می توانند اثرات گسترده بر کار زنان و زندگی خانوادگی و اجتماعی آنان داشته باشد. زنان، به ویژه زنان متأهل با توجه به نقش مهمشان در خانواده و مسؤلیت های مقتضی آن نقش ها، همسری و مادری، فشار زیادی را برای متعادل نگه داشتن شرایط جسمی و روانی خود و انجام وظایف و مسؤلیت های خانوادگی، تحصیلی و شغلی در حد مطلوب، متحمل می شوند. بعضی اوقات شدت اثرات این سندرم به حدی است که فرد را در انجام کارهای روزمره در این بازه دچار اختلال می کند و از انجام حداقل کارها و وظایف معمول باز می دارد.

 

در ادامه :علائم سندرم پیش از قاعدگی

[divider]

 

علائم سندرم پیش از قاعدگی

 

علائم سندرم پیش از قاعدگی:

بیش از 150 نشانه به سندرم پیش از قاعدگی( PMS ) نسبت داده شده اند که به برخی از آنها اشاره می شود:

 

علایم جسمانی از قبیل:

انقباض و درد شکمی/ کمر درد/ جوش صورت/ نفخ کردن/ خلق ناپایدار و آشفتگی/ ورم و حساسیت پستان/ اسهال یا یبوست/ افزایش عطش و و تشنگی/ کوفتگی و گرفتگی عضلات/ گر گرفتگی/ بی حسی، خارش، یا حساسیت بازوها و پاها/ ناراحتی های مربوط به معده و روده و …

علائم هیجانی/روانی از قبیل:

خلق ناپایدار و آشفتگی/ خشم/ اضطراب/ مشکل در تمرکز/ گریه های ناگهانی/ کاهش عزت نفس/ فراموشکاری/ افسردگی/ بیخوابی یا سایر اختلالات خواب/ فقدان خودکنترلی/  زودرنجی/ احساس تنهایی/ کابوس دیدن/ پارانوئیا/ کناره گیری از اجتماع و …

 

درمان های سندرم پش از قاعدگی:

رویکرد های درمانی برای سندرم پیش از قاعدگی به طور کلی شامل درمان های دارویی و درمان های غیر دارویی می باشد. درمان های دارویی باید تحت نظر و با مشورت پزشک صورت گیرند، اما  از درمان های غیر دارویی      می توان به رژیم غذایی، استفاده از ویتامین ها و مواد معدنی، گیاهان دارویی، هومیوپاتی، رایحه درمانی، ورزش و بازتاب شناسی اشاره کرد.

 

رژیم غذایی: برقراری تعادل هورمونی همراه با تغذیه ی مناسب یکی از راهبرد های درمان مهم غیردارویی برای این اختلال محسوب می شود. یکی از مهمترین نکات در بهبود علائم سندرم پیش از قاعدگی، حذف نمک، قهوه، الکل و شکر از خوراک روزانه است که به “نقاش” معروف است. این مواد بار سمی بدن را افزایش می دهند و فشار فراوان بر اندام های بدن وارد کرده و هر یک از آن ها می توانند در توانایی بدن برای دستیابی به تعادل اختلال ایجاد کنند.

 

برای زنان مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی رعایت رژیم غذایی سه ساعته با وعده های غذایی مختصر و کم حجم توصیه شده است. در این رژیم اولین وعده ی غذایی ظرف یک ساعت پس از بیدار شدن و آخرین وعده یک ساعت قبل از خواب میل می شود. بایستی تا حد امکان از مصرف خوراکی های نمک دار و نمک سود، کافئین، نوشابه های گازدار و شیرین، خوراکی های شکردار، غذاهای چرب و کنسروی، فراورده های لبنی چرب پرهیز کنید و از انواع سبزیجات، میوه ها و دانه های بدون نمک نظیر گردو، بادام و فندق، مقدار کمی گوشت کم چرب، ماهی یا مرغ به عنوان منبع تامین پروتئین، حبوبات و مواد غذایی حاوی کربوهیدرات های پیچیده نظیر سیب زمینی، برنج، گندم، جو، ذرت، ماکارونی،نان سبوس دار و … استفاده کنید.

 

ویتامین ها و مواد معدنی:

ویتامین ها به عنوان کاتالیزور و کوآنزیم در بدن عمل می کنند و ضمن حفاظت از سلول ها، نقش مهمی در فعالیت های سوخت و سازی بدن، تولید هورمون ها و تنظیم کارکرد ایمنی ایفا می کنند. طبق نظریه ی پژوهشگران، برخی از کمبود های ویتامینی، به ویژه چهار ویتامین A، B، C،  و E ممکن است علت ایجاد علائم سندرم پیش از قاعدگی شده و یا منجر به تشدید آن شوند.

 

ویتامین A: این ویتامین هم دارای منشا گیاهی و هم منشا حیوانی است. منشا گیاهی غنی از آن شامل هویج، کدو حلوایی، سیب زمینی، بروکلی و انبه است. و منشا حیوانی آن شامل ماهی، روغن ماهی، جگر و زرده ی تخم مرغ می باشد. این ویتامین با غیرفعال سازی اثرات استروژن و تیروکسین در کبد، می تواند برخی علائم سندرم پیش از قاعدگی را کاهش دهد.

ویتامین B: خانواده ویتامین B مشتمل بر 15 ویتامین است که برخی از آن ها نظیر ویتامین Bکمپلکس و ویتامین B6 بیشترین تاثیر را بر علائم سندرم پیش از قاعدگی دارند. این ویتامین در شیر، جگر، تخم مرغ، اسفناج، بروکلی، موز، تخم آفتابگردان، کلم پیچ، گوشت ها، ماهی آزاد، برنج قهوه ای، سویا، عدسی، لوبیا، نان ها و بیسکوییت هایی که با گندم سبوس دار تهیه شده اند، یافت می شود.

 

ویتامین C: این ویتامین جذب آهن را بالا برده و در برابر سرطان های مری، دهان، و احتمالا گردن رحم، روده و پستان نقش محافظتی داشته و برای تولید هورمون های جنسی لازم است. مصرف روزانه 500 میلی گرم تا 3 گرم از آن توسط زنان مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی، با کمک به کارکرد غده ی فوق کلیوی منجر به کاهش احساس ضعف، دردهای بدن و سردرد، میل به مصرف مواد قندی، و آلرژی ها می شود و دستگاه ایمنی را تقویت می نماید. همچنین این ویتامین احتباس آب در بدن و تورم پستان را کاهش می دهد.  منابع غنی از این ویتامینانواع لیمو، پرتقال، توت فرنگی، موز، سیب، گیلاس، انبه، آناناس، ریواس، طالبی، فلفل سبز و قرمز تازه، کیوی، کلم پیچ، گوجه فرنگی، سیب زمینی، کلم براکلی، سبزی های دارای برگ سبز پررن یا زرد است.

 

ویتامین E: ویتامین E به طور طبیعی در فندق، گردو، پسته، جوانه گندم، آرد گندم یا جو خالص، غلات، روغن ذرت و آفتابگردان، چغندر، مارچوبه، کلم بروکلی، باقلای سبز، و سبزی های تیره یافت می شود.نتایج حاصل از تحقیقات نشان داده که مصرف روزانه 150 تا 600 واحد از این ویتامین منجر به کاهش تنش، بیقراری، تورم، سفتی و درد پستان ها در زنان مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی می شود.

 

از دیگر ویتامین های مفید و موثر در کاهش  علائم سندرم پیش از قاعدگی می توان به کلسیم، منیزیم، روی، ید، و کروم اشاره نمود.

 

شکوفه گنجعلی

  • شکوفه گنجعلی
  • کارشناس ارشد روانشناسی
  • نوروتراپیست واحد کرج

گروه پزشکان جایروس

 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *