رویکرد رفتار شناختی (CBT  ) نسبت به درد های مزمن

 

شناختی رفتاری

 

همان طور که می دانید درد های مزمن به سختی قابل درمان هستند. اگرچه درمان قطعی برای آنها وجود ندارد، اما ترکیبی از روش های روان درمانی  بهمراه تمرینات ورزشی می تواند مفید واقع شود.

بسیاری از مردم در طول عمرشان حداقل یکبار و به صورت مقطعی دچار کمر درد و پشت درد شدند و همین عامل کیفیت و سبک زندگی زندگی آنها را تحت تاثیر خود قرار داده و افراد به ناچار برای درمان آن به توصیه ها و کمک های پزشکی روی آوردند.

 

تنها کسانی که بدین درد دچار شدند و یا شاهد درد کشیدن دیگران بودند، می دانند که به چه اندازه پشت  درد یا کمر درد می تواند آزار دهنده باشد و این درد تنها با  مصرف چند نوع قرص مسکن فروکش نمی کند ولی به طور کامل درمان نمی شود.

اما مطلب جالب توجه این است که عواملی که پیشرفت دردهای مزمن  و بدنبال آن بازگشت بیماری را پیش بینی می کنند، به هیچ نوع عامل  بیولوژیکی و زیست شناختی ( مانند یافته های بدست آمده از معاینات پزشکی، تغییرات روی اشعه ایکس) وابستگی نداشته، بلکه به متغیرهای روانی اجتماعی چون خلق و خو، استرس ( که از روی شدت افسردگی و اضطراب سنجیده می شود) و محیط اجتماعی که در آن فرد به درد دچار می شود، بستگی دارد.

 

البته این حقیقت علمی تنها به درد پشت و کمر محدود نمی شود. واضح و مبرهن است که حتی پس از انجام عمل های جراحی متعدد، دردی که فرد متحمل می شود صرفا به نوع عمل جراحی یا طول بریدگی و شکاف جراحی مربوط نمی شود، عوامل دیگری چون سابقه بیماری، جنسیت، سن، ترس بیمار گونه، اضطراب و افسردگی همگی بر مقاومت بیمار در تحمل درد تاثیر می گذارند.

 

بنابراین در حالی که ما به ساختن حرف ها و شایعات بی اساس درباره تاثیرات عوامل روانی بر درک و احساس درد مشغول هستیم، از آنطرف به نظر می رسد ممکن است شرایطی وجود داشته باشد که ما هنوز موفق به تجربه آن نبوده ایم و می تواند نشانه هایی را در اختیار ما بگذارد تا درمانی برای تسکین کامل درد و عدم بازگشت بیماری بیابیم.

 

 

زمانی که درد عای رغم درمان های پزشکی و مصرف داروهای مسکن فروکش نمی کند  به  قوت خودش باقی می ماند، مانند سندرم بیماری دیرپای، مشکلات دو چندان می شود.

 

تحمل  دردی که تا مدت ها از شدتش کاسته نمی شود و پزشکان نیز ظاهرا قادر به درمان آن نیستند، مصیبتی عظیم است.

 

عملا زمانی که پزشکان تصمیم به اندازگیری و تخمین شدت درد گرفتند، متوجه شدند که معیار کیفیت زندگی افراد دچار دردهای مزمن به بدی زندگی افراد مبتلا به بیماری های ریوی و حتی ایدز است.

 

 

آنچه که باعث بدتر شدن اوضاع و شرایط بیمار می شود، پیشرفت بیماری ( بروز نشانه های بیماری در داخل بافت های بدن) نیست، بله چرخه خطرناکی ست که فرد خود را در آن می یابد، فردی که احساس درد می کند، بویژه به هنگام حرکت، از انجام فعالیت هایی که نشانه های بیماری را تشدید می کند، پرهیز می کنند.

 

به همین دلیل ترجیح می دهد که که بیشتر وقت خود را به استراحت بگذاراند اما این روش نیز نمی تواند موثر واقع شود و سبب سستی و سختی عضلات و ماهیچه ها  و در نتیجه بدتر شدن علائم بیماری می شود.

 

 

ناتوانی و عدم فعالیت سبب کاهش اعتماد به نفس و  ایجاد شرایط بغرنج  چون مشکلات مالی و ناسازگاری های خانوادگی می شود. البته مصرف دارو می تواند اثرات جانبی را نیز با خود به همراه داشته باشد، برای مثال درد مانع از این می شود که فرد ساعات خواب منظمی داشته باشد و در نتیجه آن دچار حالت  استرس و اضطراب و تندی خلق و خو می شود.

 

 

علی رغم درمان بیمار، علائم بیماری افسردگی و ناامیدی بیشتر در او بروز پیدا می کند و همین عامل سبب بدتر شدن شرایط روحی بیمار و تشدید بیماری می گردد.

 

در ادامه:مراقبت های پزشکی

 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *