رابطه عزت نفس و اختلال بدشکلی بدن

اختلال بدشکلی

عزت نفس

بر اساس هرم سلسله مراتب نیازهای مازلو ، توجه به نیازهای اساسی در مراحل اولیه رشد در زندگی سبب پرورش میزان عزت نفس می شود. اما زمانی که در تکمیل مرحله ای گسستی به وجود می آید، اشخاص تمایل دارند سطح آسایش خود را دگرگون کرده و جویای میزان اعتبار و عزت خود شوند. ممکن است افرادی متناوبا” و با روش های دیگر سعی در رسیدن به سطح آسایش  بالاتری باشند که یکی از این روش ها عمل زیبایی پلاستیک می باشد. ارضای نیازهای مربوط به عزت نفس شخص را به سوی داشتن احساس اعتماد به نفس، ارزشمندی، قوی بودن و کفایت سوق می دهد. اما عدم ارضا و عقیم گذاشتن این نیازها باعث تولید احساس حقارت، ضعف و درماندگی در شخص می شود. متخصصین مراقبت از سلامتی، بر اهمیت عزت نفس بر سلامت روانی انسان اذعان دارند. عزت نفس به عنوان فاکتوری در رشد افسردگی شناسایی شده است . عزت نفس بالا به عنوان محافظی در برابر افسردگی در خانم ها گزارش شده است در حالی که عزت نفس پایین کمکی به تشدید افسردگی می باشد.

اختلال بدشکلی بدن

اختلال روانی نسبتا شایعی است که البته همچنان تحت شناسایی می باشد. متشکل است از اشغال ذهن با عیبی فرضی در ظاهر؛ به طوری وجود اندک اختلافی در فیزیک شخص باعث تولید نگرانی زیادی در وی می شود. بیماران مبتلا غرق در عمل های زیبایی می شوند. اغلب این بیماران دچار نارضایتی شدید در تصویر بدنی خود می باشند و به صورت مداوم پیگیر فرایند این نوع عمل ها می باشند. اشغال ذهنی ممکن است باعث پریشانی شدید بالینی و یا اخلال در امور اجتماعی یا سایر نواحی عملکردی شخص شود. مهمترین نقاطی که باعث نگرانی می شوند عبارتند از: پوست (به عنوان مثال جوش ها و آکنه های ریز، آثار زخم روی پوست)، مو (مثلا کم پشتی مو)، و بینی. غالبا با حالات بیماری مانند تمایل و یا اقدام به خودکشی در ارتباط می باشد.  اغلب این افراد از خودشان ناراضیند ،آنها دارای عزت نفس پایین می باشند یا بیشتر آنها ایجاد تغییر در چهره شان را به این دلیل ادامه می دهند که می خواهند از افرادی که دارای چهره ایده ال هستند تقلید کرده باشند و متعاقبا سطح عزت نفس خود را بالا ببرند.

123

طیبه گیلانی

کارشناس ارشد روانشناسی(مدیر ارشد دپارتمان تحقیقات روان درمانی)


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

3 دیدگاه دربارهٔ «رابطه عزت نفس و اختلال بدشکلی بدن»

  1. سلام، من قد بلندی دارم و لاغر هستم. و این روی اعتماد به نفس من تاثیر زیادی داشته. همیشه از بچگی آرزوی قد بلند را داشته ام. منتها به خاطر برخی دلایل اصلا چاق نمیشوم. هیچوقت مشکلی با این مساله نداشتم.چون به راحتی به ورزش و تفریحات خودم میرسیدم. اما بعد حرفای دیگران داستان را عوض کرد. دیگه جرات نمیکردم توی یک جمعی بلند بشم بایستم. جرات نمیکردم خودم را تو آیینه ببینم. یا کسی از من عکس بندازد. با یک مقدار مشاوره و مطالعه سعی در بهبود کردم. اینکه باید بپذیرم.اینکه قد بلند فواید زیادی دارد. اینکه من فقط ذهن خوانی میکنم. خیلی تاثیر داشت. اما الان متوجه شده ام که اینطور نیست. دیگران همیشه در حال قضاوت هستند. با مسخره صدا میزنند. سوالم این است. اگر من فقط خودم را تغییر بدهم کافیست؟ دیگران چی؟ آنهایی که مسبب این مشکلاتند، حتی پدر و مادر. بهتر نیست مثل قبل به تنهایی زندگی کنم؟ حداقل در تنهایی با واقعیت کنار میام. چون همه تنها هستند. و این واقعیت است.

    1. مدیر ارشد دپارتمان تحقیقات توجه و تمرکز

      محمد جان تغییر خود به معنای تغییر تفسیر خود از واقعیت هاست. منظورت از کنار آمدن در تنهایی با واقعیت ها چیست؟ آیا واقعیت این است که خوب نیستی و باید با آن کنار بیایی؟

      1. واقعیت این است که ما به ظاهر اجتماعی هستیم. مردم حرف میزنند، زخم میزنند، نیش میزنند. کسی به فکر دیگری نیست. رابطه فقط بر مبنای نیاز و ضعف است. حتی مادر و فرزند. فرزند جگر گوشه ی مادر است،و بچه را به خود ترجیح میدهد. چون امید بیشتری به فرزند نسبت به خودش دارد. مبنای آن هم خودخواهیست. من تنهایی رو انتخاب میکنم،چون شجاعانه واقعیت دنیا را قبول کردم. با شور و هیجان پوچ نمیشه زندگی کرد. افسردگی خیلی شیرین تر از شادی پوچ هست. در این مسیر ترس از مرگ هم وجود ندارد چون دست خودم هست.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *