فعالیت های پرخطر و البته مناسب برای کودکان بیش فعال/کم توجه !

ورزش مناسب بیش فعالی

بسیاری از کودکان مبتلا به بیش فعالی/کم توجهی تمایل بیش از حد برای فعالیت های خطرناک و مهار نشده دارند. والدین این بچه ها اغلب گزارش می کنند که فرزندشان خیلی حرف می زند و یا اینکه اگر در یک فروشگاه می روند به همه چیز دست می زند. رفتار تکانشی آن ها نیز در بالا رفتن از همه چیز و یا دوستی با بچه های دیگری که اصلا نمی شناسنشان دیده می شود. فعالیت های خطرناک برای بچه های بیش فعال/کم توجه ممکن است منجر به خطرات جدی برای آنها شود.

اما این موضوع را هم باید در نظر داشت که با توجه به توانایی و انرژی که این کودکان دارند بعید نیست که کودک بیش فعال 3 ساله ای را ببینیم که به خوبی در استخر شنا می کند و یا کودک 7 ساله ای که در فوتبال بسیار خوب است و کودکان بزرگ تر از خودش را در تیم هدایت می کند. کودکان بیش فعال در انتخاب فیلم و موسیقی نیز با بقیه متفاوت اند، آن ها به بازی های کامپیوتری خیلی علاقه دارند، فیلم های ترسناک را ترجیح می دهند و یا رقص های خاصی را می پسندند. هیچ یک از این فعالیت ها ذاتا خطرناک نیستند اما پدر و مادرها ترجیح می دهند که این فعالیت های دیگری را جایگزین این رفتارهای فرزندشان کنند زیرا از خطرات ناشی از تکانشگری فرزندشان در این فعالیت ها می ترسند.

در اینجا چند فعالیت پرخطر که پدر و مادرها می توانند آنها را برای کودکانشان تبدیل به یک فعالیت مفید کنند را با هم مرور می کنیم:

ورزش شدید

کودکان را تشویق به دو میدانی، اسنوبورد، ژیمناستیک و یا موج سواری کنید. این فعالیت ها چون همراه با سرعت هستند برای آنها خیلی جذاب خواهد بود. ژیمناستیک می تواند برای دختران بیش فعال یک فرصت عالی باشد تا هم انرژی شان را تخلیه کنند و هم اینکه چون در این ورزش نیاز به تمرکز است کمی به تمرکزشان کمک شود. یافته های جدید نشان می دهند که ورزش هایی مثل کاراته و ژیمناستیک که حرکات پیچیده بدن دارند، در درازمدت منجر به بهبود تمرکز می گردد.

اجازه دهید که او سریع رشد کند!

کودکان بیش فعال تمایل به متفاوت بودن با همسالانشان دارند. مثلا دختران بیش فعال ممکن است که تمایل داشته باشند که بسیار زودتر از همسالانشان کفش های پاشنه دار بپوشند، آرایش کنند و دستبند و جواهرات متفاوت استفاده کنند. این کار مسلما با مخالفت پدر و مادرها همراه است! خونسردی تان را حفظ کنید و به آن ها اجازه دهید که لباس های خلاقانه تر بپوشند. شما می توانید به آنها این ایده را بدهید که در انتخاب لباس هایشان به آنها اجازه بیشتری می دهید اما نه طوری که با همسالانشان خیلی زیاد متفاوت بشوند.

کاوش متفاوت در طبیعت:

کودک بیش فعال را فقط برای یک پیاده روی بیرون نبرید! گاهی لازم است که به درخواست های او توجه کنید و با رعایت ایمنی او را به صخره نوردی ببرید. اگر به این کار خیلی علاقه نشان می دهد او را به یک سالن ورزشی سنگ نوردی ببرید و بگذارید که در کلاسهایشان شرکت کند. اگر با او به جنگل می روید به در خواست هایش توجه کنید و بگذارید سوار اسب شود. توجه کنید که او هر لحظه ممکن است یک رفتار تکانشی نشان دهد! پس همیشه رعایت نکات ایمنی را بکنید اما در عین حال اجازه دهید او در کنار شما از تفریحاتی که دوست دارد لذت ببرد.

غواصی:

یکی از ورزش های مورد علاقه کودکان بیش فعال غواصی است، پس اگر او غواصی دوست دارد چرا از همان ابتدا که کلاس های شنایش تمام شد او را راهنمایی نمی کنید که در تیم غواصی ثبت نام کند و آموزش ببیند؟

فاطمه امیری فاطمه امیری – روانشناس بالینی و نوروتراپیست


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

2 دیدگاه دربارهٔ «فعالیت های پرخطر و البته مناسب برای کودکان بیش فعال/کم توجه !»

  1. سلام ممنون از مطالب مفيدتون به عنوان بك معلم وورش در دبستان با توجه به زمان،فضل،و امكانات محدود جه حركات وورش برأي كودكان بيش فعال و اوتيسم بيشنهاد ميكنيد سباس

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      سوال شما به صورت کلی بیان شده و بسته به هر فرد و نیازمندی هایش ورزش های متفاوتی وجود دارد که مستلزم جلسات مشاوره ای حضوری می باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *