در مورد اگزما چقدر می دانید؟

اگزما، عارضه پوستي است که علاوه بر خشک‌کردن پوست با ايجاد بثورات قرمز و خارش‌دار، فرد مبتلا را در وضعيت بدي قرار مي‌دهد. اين عارضه پوستي معمولاً با استرس‌هاي عصبي، عادت‌ماهيانه، مصرف برخي غذاها، تغييرات آب‌و‌هوايي و برخی داروها و حتي دماي محیط خانه مي‌تواند تشديد شود…

 در مورد اگزما چقدر می دانید؟

با  این حال مقابله و زندگي با اين بيماري چندان سخت نيست تنها بايد چند نکته کوچک را به خاطر داشته باشید. به نظرخودتان تا چه حد از این جزئیات آگاهی دارید؟ با این آزمون اطلاعات خود در مورد بیماری اگزما را محک بزنید.

سوال  ها:

1. براي پوشاندن بثورات قرمز اگزما  از کانسيلر چه رنگي باید استفاده کرد؟

 الف) سبز                                           ب) زرد                                        ج)  هلويي

2. مبتلايان به اگزما بهتر است از مواد آرايشي بدون بو استفاده کنند.

درست است                                      نادرست است

3. قبل  از مصرف ماده آرايشي جديد بايد…

الف) تست حساسيت انجام داد.

ب) پوست را با مصرف محصولات مشابه آماده کرد.

4. بهترين ضدآفتاب براي مبتلايان به اگزما کدام است؟

الف) روغن ميوه‌هاي استوايي

ب) ضدآفتاب فیزیکی مثل روي (زينک)

ج) ضدآفتاب حاوي مواد صددرصد طبيعي

5. اصلي‌ترين درمان اگزما چيست؟

الف) دارودرماني

ب) مراقبت پوستي مناسب

ج) ميکرودرم‌ابريشن

6. براي مراقبت از پوست تحريک شده با اگزما بايد:

الف) لباس‌هاي نو را قبل از پوشيدن شست.

ب) ناخن‌هاي دست را کوتاه نگاه داشت.

ج) هر دو

7. دوش آب داغ براي آرامش بخشيدن به پوست تحريک شده با اگزما مناسب است.

درست                                                 غلط

8. ژل پتروليوم براي مبتلايان به اگزما، مرطوب‌کننده مناسبي است.

صحيح                                                     غلط

9. جاي خارش را مي‌توان با کانسيلر پوشاند.

الف) فکر خوبي است.

ب) دور از عقل است.

10. اگزما مي‌تواند شکل دست را به کلي تغيير دهد.

صحيح                                                        غلط

پاسخ‌ها:

1. سبز. طيف سبز باعث پوشانندگي طيف قرمز مي‌شود. بهتر است هنگام خريد کانسيلر دنبال نوع کرمي آن باشيد تا بتواند رطوبت هم به پوستتان ببخشد سپس کانسيلري به رنگ پوستتان بزنيد تا طيف سبز پوشانده شود. در پايان هم آرايشتان را با يک پودر مات تمام کنيد. يادتان باشد پوست مبتلايان به اگزما، حساس است و آرايش مي‌تواند باعث تحريک آن شود بنابراين آرايش را محدود و قبل از آرايش حتما با متخصص پوست معالجتان مشورت کنيد.

2. غلط. محصولاتي که ادعا مي‌کنند مواد معطر ندارند، شايد به دليل کمي غلظت اين مواد پوست را کمتر تحريک کنند اما هيچ تضميني به مناسب‌بودن آن براي شما وجود ندارد زيرا مواد محرک اگزما دقيقا مشخص نيستند.

3. تست حساسيت. حتما مي‌دانيد تشخيص مناسب‌بودن محصول براي مبتلايان اگزما به آزمون و خطا نياز دارد. براي اين منظور، کمي از محصول موردنظرتان را روي پوست زير فک پايينتان بزنيد و بگذاريد يک روز بماند سپس اگر تا
48 ساعت بعد به آن واکنش نشان نداديد، مي‌توانيد از آن استفاده کنيد. در ضمن بهتر است محصولات آرايشي حاوي مرطوب‌کننده را انتخاب کنيد تا قسمت‌هاي خشک اگزما را بپوشانند.

4. ضدآفتاب فيزيکي. اين انواع ضدآفتاب از مواد معدني مثلا اکسيد روي يا دي‌اکسيدتيتانيوم تشکيل شده‌اند و براي مبتلايان به اگزما، بهترين گزينه هستند. هيچ‌وقت ضدآفتاب‌هاي حاوي روغن‌هاي گرمسيري يا عصاره اين مواد -مثلا بوي نارگيل – را استفاده نکنيد و دقت کنيد تا ضدآفتابتان SPF حداقل 30 داشته باشد.

5. مراقبت پوستي مناسب. اگزما باعث خشکي، تحريک‌پذيري و خارش‌ پوست مي‌شود. خارش پوست در مواقع خشکي افزايش مي‌يابد، بنابراين بايد پوستتان را تميز و مرطوب نگه داريد، قبل از خواب دوش بگيريد تا آب ازدست‌رفته پوست دوباره در اختيار آن قرار بگيرد. با مرطوب‌کننده، اين آب را روي پوست‌ نگه داريد.

6. هر دو. شستن لباس نو مواد شيميايي محرک را از آن مي‌زدايد؛ براي اين منظور از يک شوينده ملايم که مواد معطر و رنگي ندارد استفاده کنيد در ضمن لباس را بعد از شستشو 2 بار آبکشي کنيد تا هيچ بخشي از ماده شوينده روي آن نماند. از طرفي کوتاه نگه داشتن ناخن‌ها هم از خاراندن و زخمي شدن پوست جلوگيري مي‌کند.

7. غلط. حمام شما بايد کوتاه يعني به مدت 10-5 دقيقه باشد. در اين صورت مي‌توانيد هر روز با آب گرم (نه داغ) دوش بگيريد تا آب از‌دست‌رفته پوستتان بازگردد. پوستتان را ليف نزنيد و محکم با حوله خشک نکنيد. تنها حوله را آرام بر قسمت‌هاي خيس فشار دهيد و وقتي هنوز تنتان مرطوب است به آن کرم مرطوب‌کننده بزنيد تا آب روي پوستتان بماند.

8. صحيح. ژل پتروليوم فاقد آب است و آب را به دام مي‌اندازد؛ تنها مشکل اين ماده، حالت چربش است.

9. فکر خوبي است. اگر حواستان نبود و پوستتان را خارانديد و ناگهان متوجه جاي خارش شديد نترسيد؛ در صورتي که متخصص پوست معالج استفاده از مواد آرايشي را برايتان ممنوع نکرده باشد، مي‌توانيد با يک کانسيلر سبز قرمزي ناحيه را محو و سپس با کرم‌پودر ناحيه را اصلاح کنيد. البته اگر زخم حاصل از خارش سرباز است به‌هيچ‌وجه نبايد روي آن مواد آرايشي بزنيد در عوض بايد زخم را تميز کنيد و روي آن پماد آنتي‌بيوتيک بزنيد.

10. صحيح. اگر دستتان مرتب با مواد شوينده در تماس باشد، دچار اگزما مي‌شويد و اگر از قبل اگزما داريد ممکن است مشکلتان جدي‌تر شود. بنابراين براي شستن ظرف و لباس از دستکش استفاده کنيد. براي شستن دست‌هايتان هم صابون ملايم به کار بريد و آب خيلي داغ را باز نکنيد همچنين بلافاصله بعد از شستشو، آب دست‌هايتان را با حوله بگيريد و نم باقيمانده را با مرطوب‌کننده روي پوست نگه داريد.

 منبع:

webmd


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *