درمان سرگیجه | سرگیجه | درمان های خانگی  

درمان سرگیجه | سرگیجه | درمان های خانگی  

 

درمان سرگیجه | سرگیجه احساسی است که در حالی بی حرکتی نیز اتفاق می افتد. و تعادل بدن را برهم می زند. سرگیجه معمولاً علامتی از یک بیماری زمینه ای است. و ممکن است به علل مختلف اتفاق بیفتد.

بعضی از انواع سرگیجه تنها یک بار اتفاق می افتد و برخی از انواع آن تا زمانی که علت آن مشخص و درمان شود ، ادامه دار است.   سرگیجه وضعیتی حمله ای خوش خیم (BPPV) یکی از رایج ترین انواع سرگیجه محیطی است.  سرگیجه وضعیتی حمله ای خوش خیم بر اثر رسوب هایی که در گوش داخلی شما ایجاد می شود اتفاق می افتد.  گوش داخلی  حس تعادل بدن رابر عهده دارد.

نوریت وستیبولار ، سکته مغزی ، آسیب های سر و گردن و بیماری منیر و موارد دیگر می تواند باعث سرگیجه شود. اگر سرگیجه را در خانه تجربه می کنید ،  چندین درمان خانگی برای برطرف کردن آن وجود دارد.

 

درمان سرگیجه با مانور اپلای Epley   

درمان سرگیجه با مانور اپلای Epley

مانور اپلای  “Canalith” نیز نامیده می شود. این درمان برای جابجایی رسوبات کانال گوش داخلی انجام می شود.  مانور اپلای اولین درمان انتخابی برای بسیاری از افراد مبتلا به سرگیجه است. تحقیقات نشان می دهد که مانور اپلای برای افراد مبتلا به BPPV بسیار مؤثر واقع می شود. شما می توانید با پیروی از این روش ساده مانور را در خانه انجام دهید :

  • روی یک سطح صاف بنشینید و یک بالش را پشت کمر خود قرار دهید.
  • سر خود را 45 درجه به سمت راست بچرخانید.
  • در حالی که سرتان در همین حالت است ، به سرعت دراز بکشید و سر خود را روی بالش قرار دهید. حداقل 30 ثانیه در این موقعیت بمانید.
  • حالا سر خود را به آرامی تا 90 درجه کامل به سمت چپ بدون بلند کردن گردن خود بچرخانید.
  • حالا تمام بدن خود را به سمت چپ بچرخانید.
  • به آرامی به موقعیت اصلی خود بازگردید ، رو به جلو صاف بنشینید.

شاید لازم باشد برای انجام این حرکات کسی به شما کمک کند. این تمرین را هر بار سه مرتبه انجام دهید. ممکن است در طول هر حرکت احساس سرگیجه  کنید.

 

درمان سرگیجه با مانور سمونت – توپتدرمان سرگیجه با مانور سمونت - توپت

مانور سمونت – توپت مجموعه ای مشابه از حرکاتی است که شما می توانید در خانه برای درمان سرگیجه انجام دهید. این مانور کمتر شناخته شده است. اما بعضی مطالعات ادعا می کنند که این مانور نیز به همان اندازه مانور اپلای مؤثر است. مانور سمونت – توپت بسیار شبیه به مانور اپلای است. اما در این تمرین انعطاف پذیری گردن کمتر می باشد.

  • راست روی یک سطح مسطح بنشینید. یک بالش را پشت کمر خود قرار دهید.
  • دراز بکشید. روی پهلوی راست بخوابید و به سمت چپ نگاه کنید.  به سمت راست برگردید و به طرف چپ خود و سپس به سمت بالا نگاه کنید.
  • به سرعت بنشینید و به سمت چپ خود برگردید. سر خود را به طرف چپ خود نگه دارید. اول به سمت چپ و سپس به پایین نگاه کنید.
  • به آرامی به موقعیت اصلی خود بازگردید ، صاف بنشینید و به جلو نگاه کنید.

 

درمان سرگیجه با تمرین برندت داروف

این تمرین به طور معمول برای افراد مبتلا به سرگیجه توصیه می شود و می توانند  آن را در خانه انجام دهند. زیرا انجام تمرین برندت داروف نیازی به کمک و نظارت شخص دیگری ندارد. شما باید تمرین Brandt-Daroff را در یک محل امن انجام دهید  و اطمینان داشته باشید که پس از انجام این تمرین برای مدتی رانندگی نخواهید کرد. چون ممکن است برای  مدت کوتاهی باعث ایجاد سرگیجه بشود.

  • با نشستن بر روی یک سطح صاف ، در حالی که پاهای خود را که از صندلی آویزان کرده اید ، شروع کنید.
  • سر خود را تا جایی که می توانید به سمت چپ بچرخانید. سپس سر و بالا تنه خود را تا جایی که می توانید به سمت چپ نیمکت نزدیک کنید. حالا سر خود را به سمت راست بچرخانید. در حین انجام این تمرین پاهای شما نباید حرکت کنند. حداقل 30 ثانیه در این وضعیت بمانید.
  • برگردید و سر خود را به موقعیت قبلی برگردانید.
  • تمرین را در طرف راست تکرار کنید.  سر خود را تا جایی که می توانید به سمت راست بچرخانید و سپس سر را به سمت چپ خود قرار دهید.

شما می توانید این تمرین را در مجموعه ای از 5 ست تکرار کنید و آن را 3 بار در روز، دو بار در هفته انجام دهید.

 

درمان سرگیجه با جینکوبیلوبا Gingko biloba  

جینکوبیلوبا برای اثرات آن در درمان سرگیجه مورد مطالعه قرار گرفته و به عنوان داروهای پیشگیرانه در درمان سرگیجه مؤثر می باشد. عصاره جینکوبیلوبا را می توان به صورت شربت و یا کپسول خریداری کرد. با مصرف 240 میلی گرم جینکوبیلوبا در هر روز علائم سرگیجه شما کاهش می یابد و باعث می شود احساس تعادل بیشتری داشته باشید.

 

درمان سرگیجه با مدیریت استرس

برخی از بیماری هایی که موجب سرگیجه می شوند از جمله بیماری منیر می تواند ناشی از استرس باشد. به کارگیری استراتژی های مقابله ای برای هدایت شرایط استرس زا می تواند حمله های  سرگیجه را کاهش دهد. تمرین های مراقبه و تکنیک های تنفس عمیق روش های مناسبی برای شروع مقابله با استرس می باشد.

استرس های طولانی مدت به آسانی از بین نمی روند و شما نمی توانید این استرس ها را از زندگی خود بیرون بریزید. بهترین روش این است که بدانید چه عواملی برای شما استرس زا هستند و از آنها اجتناب کنید. زیرا استرس باعث بروز نشانه های سرگیجه می شود.

 

درمان سرگیجه با یوگا و تای چی

یوگا و تای چی روش های شناخته شده برای کاهش استرس است. در حالی که انعطاف پذیری و تعادل بدن را نیز افزایش می دهد.  یوگا و تای چی درمان های فیزیکی هستند که می توانید در خانه به منظور کاهش سرگیجه انجام دهید. هنگامی که احساس سرگیجه می کنید ، از تمرینات ساده یوگا استفاده کنید. اما احتیاط کنید و مراقب باشید که حرکاتی که نیاز به خم شدن ناگهانی دارند را انجام ندهید.  زیرا ممکن است سرگیجه شما به طور موقت شدید تر شود.

 

درمان سرگیجه با خواب کافی

احساس سرگیجه می تواند به علت کم خوابی و یا محرومیت از خواب ایجاد شود. اگر برای اولین بار در معرض سرگیجه هستید ، ممکن است ناشی از استرس یا کمبود خواب باشد. اگر برای تان امکان دارید ، کاری را که مشغول انجام آن هستید ، متوقف کنید و یک چرت کوتاه بزنید. پس از چرت زدن ممکن است متوجه شوید که احساس سرگیجه خود را از بین برده اید.

 

سرگیجه ناشی از کم آبی بدن

گاهی اوقات سرگیجه ناشی از کم شدن آب بدن است. کاهش میزان مصرف سدیم دریافتی بدن شما ممکن است کمک کننده باشد. اما بهترین راه برای آب رسانی به بدن این است که به سادگی مقدار زیادی آب بنوشید. مصرف آب خود را کنترل کنید و سعی کنید برای شرایط گرم و مرطوب و در زمان هایی که زیاد عرق می کنید و مایعات بدن را از دست می دهید ، آب بیشتری بنوشید.  اگر دچار کم آبی شدید  ، آب بیشتری بنوشید.   سپس شما ممکن است متوجه شوید که نوشیدن  آب چقدر به کاهش حمله های حمله های سرگیجه کمک می کند.

 

سرگیجه ناشی از کمبود ویتامین دی

اگر فکر می کنید که  سرگیجه شما در ارتباط با رژیم غذایی است ، ممکن است حق با  شما باشد.  یک مطالعه نشان می دهد که کمبود ویتامین D می تواند علائم سرگیجه را در افراد مبتلا به  سرگیجه وضعیتی حمله ای خوش خیم  که شایع ترین علت سرگیجه است ، بدتر کند. یک لیوان شیر یا آب پرتقال ، کنسرو ماهی تن و حتی زرده تخم مرغ هم سطح ویتامین D خود را افزایش می دهند. اگر پزشک شما سطح ویتامین D بدن تان را بررسی کرده است ، پس حتماً می دانید که به ویتامین D بیشتری در رژیم غذایی خود نیاز دارید.  یا اینکه باید مکمل ویتامین D  را بر طبق نظر پزشک معالج خود مصرف کنید.

 

اجتناب از الکل

طبق نظر انجمن اختلالات مرتبط با سرگیجه  ، علاوه بر سرگیجه ای که در هنگام نوشیدن الکل احساس می کنید ، الکل می تواند ترکیب مایعات را در گوش داخلی شما نیز  تغییر دهد. الکل همچنین بدن شما را دچار کم آبی می کند.  این عوامل می تواند بر روی تعادل بدن شما تأثیر بگذارد.  کم کردن مصرف الکل و بهتر از آن ترک الکل  به طور کامل ممکن است به درمان علائم سرگیجه کمک کند.

 

نظریه متخصصین جایروس در مورد درمان سرگیجه

سرگیجه بیماری نیست اما اگر علائم آن همچنان ادامه داشته باشد ، نشانه ای از وجود یک بیماری زمینه ای است. درمان سرگیجه در خانه ممکن است به عنوان یک راه حل کوتاه مدت مؤثر باشد. اما اگر  سرگیجه های شما مرتب تکرار شود پیدا کردن علت آن بسیار مهم می باشد.  پزشک عمومی شما ممکن است بتواند مشکل شما را تشخیص دهد یا برای ارزیابی بیشتر باید به متخصص مغز و اعصاب و یا گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

 

پزشکان متخصص مغز و اعصاب در کلینیک جایروس روش های خاصی برای درمان سرگیجه و مشکلات مرتبط به آن به بیماران ارائه می دهند که باعث شده  بیماران به سرعت روند بهبودی را طی کنند.  شما هم می توانید با مراجعه به کلینیک های ما درمان خود را  شروع کنید. 
                                                      برای تماس با کلینیک جایروس اینجا کلیک کنید.

بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

0 دیدگاه دربارهٔ «درمان سرگیجه | سرگیجه | درمان های خانگی  »

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *