زوال عقل و از دست دادن مشاعر (دمانس)

بیماری دمانس
بیماری دمانس

از طریق پرس و جو درباره سابقه پزشکی فرد و نیز انجام یک سری معاینات پزشکی  و تست های روانشناسی، پزشکان قادر به تشخیص علل بروز بیماری دمانس (Dementia) یا از دست دادن مشاعر هستند.

انجام آزمایشات و تست های مختلف به پزشک کمک می کند تا بدین نکته پی ببرد که بیماری تحت چه شرایطی بوجود آمده است و آیا اصولا قابل درمان هست یا خیر. حتی برای آن دسته از افرادی که بیماری شان تا حدی پیشرفت کرده است که راهی  برای تغییر یا بهبود بیماری نمانده است، دانستن نوع بیماری به پزشک کمک می کند تا بهترین مراقبت های پزشکی را ارائه داده و مناسب ترین داروها را برای بهبود حالات فکری، احساسی، روحی و کنش بیمار تجویز کند.

سابقه پزشکی

در طی معاینات پزشکی و مراحل درمان، پزشک از خود بیمار یا یکی از خویشاوندان نزدیک او درباره بیماری های اخیری که فرد بدانها دچار شده است و اتفاقاتی که شرایط روحی یا جسمی بیمار را تحت تاثیر خود قرار داده و موجب بروز اختلال حواس یا فراموشی و دیگر مشکلات رفتاری او شده است، سوالاتی را مطرح می کند. این امکان وجود دارد که پزشک از بیمار درخواست کند تا تمامی داروهایی را که برای بیماری هایش مصرف می کند در اختیار پزشک قرار دهد. با بررسی داروها پزشک ممکن است متوجه شود که علت بیماری، مصرف بیش از حد یکی از دارو یا عوارض جانبی و احتمالی آنها باشد.

اگرچه عوامل و بیماری های  بسیاری بر بروز بیماری جنون و زوال عقل موثر هستند، گاهی اوقات از روی علائم بیماری می توان نوع بیماری را تشخیص داد. برای مثال، در مراحل اولیه از دست دادن حواس در قسمت گیجگاهی قدامی، بسیاری از افراد آگاهی یا هشیاری اجتماعی خود را از دست میدهند یا فکر خوردن تمام ذهن آنها را درگیر خود می کند که البته هیچ یک از این دو مورد در نوع دیگری بیماری دیمنشیا دیده نشده است.

بررسی وضعیت روانی

پزشک یا هر درمانگر دیگری ابتدا به بررسی وضعیت سلامت روانی بیمار می پردازد. برای مثال از بیمار خواسته می شود که تاریخ دقیق و روز و ماه و سال را یک بار برای پزشک بیان کند یا کلماتی را که از او خواسته می شود پشت سر هم تکرار کند یا ساعتی بر روی کاغذ رسم کرده و از عدد 100 برعکس بشمارد. البته روش های روانشناختی دیگری مانند آزمون های شناختی آدن بروک وجود دارد که به کمک آنها می توان بیماری آلزایمر را از دمانس در قسمت گیجگاهی قدامی تشخیص داد. تشخیص موقعیت، عدم تمرکز و اختلال حواس از علائم بروز بیماری آلزایمر بوده، در حالی که زوال عقل در قسمت گیجگاهی قدامی موجب اختلال در مهارت های زبان و توانایی نام بردن اشیاء می شود.

تست های آزمایشگاهی

بسیاری از شرایط پزشکی می تواند موجب اختلالات روانی گردد. در طی معاینات پزشکی، پزشک به دنبال نشانه ای از بیماری های دیگر در بیمار می گردد یا برای بیمار آزمایشات مختلفی را در نظر میگیرد تا اطلاع پیدا کند که آیا بیماری قابل درمان هست یا خیر. تست های معمول عبارتند از:

  1. انجام آزمایش بر روی هورمون تیروئید و تشخیص کم کاری تیروئید
  2. انجام آزمایش خون به منظور بررسی میزان ویتامین یا کمبود ویتامین بدن

دیگر آزمایشات شامل:

  • آزمايش براى تعيين ميزان گويچه هاى سرخ و سفيد خون و گرده هاى خوني و تشخیص وجود عفونت در بدن
  • انجام آزمایش خون به منظور بررسی عملکرد کبد
  • انجام آزمایش غربالگری شیمیایی به منظور بررسی میزان برق رسان (هر محلول كه از طريق فرستادن يون هاى مثبت و منفي به الكترودها نقش هادى برق را دارد) و عملکرد کلیه ها
  • انجام آزمایش ایدز
  • میزان نهشت سازی گلبول های قرمز، آزمایش خونی که به منظور شناسایی هر گونه التهاب در بدن انجام می شود.
  • غربالگری سم شناسی: بررسی خون، ادرار و حتی انجام آزمایش بر روی تار موی فرد به منظور شناسایی داروهایی که موجب ایجاد چنین بیماری شده اند.
  • پادتن آنتی بادی، آزمایش خونی که به منظور تشخیص بیماری های وابسته به توليد پادتن هاى مضر صورت می گیرد.
  • انجام آزمایش به منظور شناسایی فلزات سنگین در خون مانند: سرب
  • سوراخ کردن با سوزن قسمت پایین کمر به منظور بررسی میزان پروتئین های مشخص در مایع نخاعی و همین طورشناسایی علائم بیماری های دیگر

بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

1 دیدگاه دربارهٔ «زوال عقل و از دست دادن مشاعر (دمانس)»

  1. با سلام و عرض خسته نباشید.سربازم 22سالمه و در یکی از بیمارستان های ارتش اهواز بستری شدم یه مقدار سردرد داشتم و به دکتر گفتم که سابقه سینازیت دارم و قبلا کلیه درد هم داشتم دکتر گفت برونشیت داری و یک هفته بستری شدم دو سه باری یه داروهای تزریقی از طریق رگ دست بهم زدن که نمیدونم چی بود.الان مشکلای خیلی بدی پیدا کردم بسیار افسرده و کسل و خسته شدم یه حالت بیخوابی بدی پیدا کردم ظهرها که اصلا نمیتونم بخابم تا یکم خوابم میگیره یه حالت حمله عصبی بهم دست میده و نفسم میگیره.چشمام میسوزه و شب هم ساعت 9 به بعد دیگه مثل یه جنازه میرم توی رختخواب. وضعیت خیلی بدی برام به وجود اومده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *