زوال عقل و از دست دادن مشاعر (دمانس)

درمان خانگی بیماری
درمان خانگی بیماری

بیماری دمانس (زوال عقل)— درمان خانگی

ایجاد یک فضای امن و راحت و انجام کارهای روزانه تا حد ممکن آسان و به آرامی صورت بگیرد. افرادی که بیماری دمانس هنوز در آنها پیشرفت نکرده است، حتی می توانند برای روزهای آتی شان نیز برنامه ریزی کنند.

توصیه های پزشکی برای پرستاران و مراقبان

همکاری با تیم حرفه ای از پزشکان به منظور:

  • حتما از امنیت منزل اطمینان حاصل کنید.
  • حتما از خوب غذا خوردن فرد بیمار اطمینان حاصل کنید.
  • به بیمار کمک کنید تا راحت تر بتواند با مشکلات روده و کنترل مثانه کنار بیاید.
  • به بیمار در رانندگی کردن و امور منزل کمک کنید.
  • تیم پزشکی میتوانند به شما در اصلاح بروز رفتارهای نابهنجار ناشی از بیماری کمک کنند.
  • به فرد بیمار کمک کنید تا از توانایی های باقی مانده اش به خوبی استفاده کند و در نیمه راه درمان هرگز ناامید نشود. به او کمک کنید تا همواره استقلال خودش را حفظ کند.
  • به بیمار کمک کنید تا کمتر دچار اختلال حواس شود.
  • درک تغییر در رفتار بیمار
  • جلوگیری از بروز احساس آشفتگی، عذاب وجدان و سردرگمی در بیمار

همواره به خاطر داشته باشید که فرد بیمار به حمایت عاطفی دوستان و نزدیکان خود بیش از همه چیز نیاز دارد.

البته باید بدین نکته اشاره کرد، در مواقعی که بیماری غیرقابل درمان بوده و راهی برای بهبود بیمار وجود ندارد، حتی پرستار نیز دیگر نمی تواند بیمار را از نظر روحی، عاطفی و فکری حمایت کند و دیگر کاری از دست کسی ساخته نیست.

البته استخدام پرستار هم مشکلات خود را دارد و خانواده فرد بیمار باید مسائل مالی را نیز در نظر بگیرد.

روش های درمان

 

بیماری دمانس و راه های درمان آن
بیماری دمانس و راه های درمان آن

پزشکان معمولا برای درمان بیماری دمانس، دارو تجویز می کنند، برای مثال:

  • بازدارنده كولين استراز (آنزيمي كه كولين را هيدروليز مي كند) مانند: دونپزیل، گالانتامین و ریواستیگمین. البته باید توجه داشت که این داروها برای درمان بیماری آلزایمر تجویز می شوند، اما در برخی موارد برای درمان بیماری دمانس از نوع عروقی نیز مورد استفاده قرار می گیرند و هنوز هم مدت زمان اثربخشی داروها برای بیماری معلوم نیست. اثرات جانبی مصرف دارو عبارتند از: بی خوابی، اسهال، حالت تهوع و کاهش وزن.
  • ممانتین: از این دارو برای درمان بیماری آلزایمر استفاده میشود، البته برای درمان افرادی که به نوع خفیف دمانس عروقی مبتلا هستند نیز استفاده می گردد. از اثرات آن می توان به اصلاح رفتار های نابهنجار بیمار و تغییر خلق و خوی بیمار اشاره کرد. البته بسیاری از این رفتارهای نادرست بدون مصرف دارو و جلسات روانشناختی برطرف می شوند.
  • داروى ضد روان پريشي مانند: زیپرکسا، ریسپریدون، داروهای ضد افسردگی بویژه بازدارنده های باز جذب سروتونین و داروهایی که از بروز سکته قلبی جلوگیری می کنند. البته برای افرادی که به بیماری دمانس از نوع عروقی مبتلا هستند، داروهایی برای کاهش کلسترول و فشار خون تجویز می شود. مصرف این داروها شرایط کنونی بیمار تغییر نمی دهد، بلکه از بروز بیماری های قلبی و آسیب های مغزی در آینده جلوگیری می کنند.
  • از قرص های گینکو بیلوبا برای تقویت حافظه و جلوگیری از پیشرفت بیماری دمانس استفاده می شود.

البته نباید تاثیر داروهای غیر استروئیدی، ضد التهاب و ضد افسردگی را در درمان بیماری نادیه گرفت.

گاهی اوقات برنامه های سازمان سافته ای برای فرد بیمار فراهم می شود که در طی آن بیمار آموزش می بیند که بر روی موضوعات مختلف تمرکز کرده و به گونه ای خلاقانه به آنها فکر کند.

گاهی اوقات نیز بیمار کلماتی بیان می کند یا صحبت هایی می کند که اصلا معنایی ندارند و پرستار بیمار نیز در جواب یا با او مخالفت می کند یا ادامه صحبت را می دهد که این کار هم برای بیمار و هم برای اطرافیان گیج کننده است. در این مرحله به پرستار اموزش داده می شود که با فرد بیمار همدلی کند. این کار به بیمار آرامش و اطمینان می دهد؛ یعنی اینکه کسی به فکر اوست و به او توجه می کند.

در مرحله آخر پزشک  بر روی توانایی فردی شخص بیمار تمرکز می کند تا او بتواند استقلال خودش را بدست آورد و در فعالیت های اجتماعی حضور پیدا کند.

به یاد داشته باشید که محبت و حمایت خانواده می تواند معجزه ای کند که با بهره گیری از پیشرفته ترین وسایل نیز نمی توان آن تاثیرات را بدست آورد.  😛

منبع:

www.webmd.com

[divider]

کلینیک فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان آلومینا


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

1 دیدگاه دربارهٔ «زوال عقل و از دست دادن مشاعر (دمانس)»

  1. با سلام و عرض خسته نباشید.سربازم 22سالمه و در یکی از بیمارستان های ارتش اهواز بستری شدم یه مقدار سردرد داشتم و به دکتر گفتم که سابقه سینازیت دارم و قبلا کلیه درد هم داشتم دکتر گفت برونشیت داری و یک هفته بستری شدم دو سه باری یه داروهای تزریقی از طریق رگ دست بهم زدن که نمیدونم چی بود.الان مشکلای خیلی بدی پیدا کردم بسیار افسرده و کسل و خسته شدم یه حالت بیخوابی بدی پیدا کردم ظهرها که اصلا نمیتونم بخابم تا یکم خوابم میگیره یه حالت حمله عصبی بهم دست میده و نفسم میگیره.چشمام میسوزه و شب هم ساعت 9 به بعد دیگه مثل یه جنازه میرم توی رختخواب. وضعیت خیلی بدی برام به وجود اومده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *