درد میگرن را چگونه تسکین دهیم ؟

میگرن چیست ؟

میگرن چیزی بیشتر از یک سردرد معمولی است.این عارضه می تواند موجب درد شدید،حالت تهوع و استفراغ و البته حساسیت شدید به نور و صدا شود.این درد کشنده می تواند به سرعت روز خوش شما را خراب کرده و با زندگی عادی تان تداخل داشته باشد.

میگرن
میگرن

اما لازم نیست که عقب بکشید و منتظر بمانید که درد میگرن خود به خود تمام شود. تا وقتی که بدانید چطوری می توان با آن مقابله کرد،می توان آن را شکست داد و به زندگی عادی برگشت

از نکات ساده زیر یادداشت برداری کنید و بعد از آن می توانید مطمئن باشید که برای حمله بعدی میگرن آماده هستید

درمان میگرن

قدم اول: یک برنامه درمانی داشته باشید

یک برنامه ساده می تواند این قدرت را به شما بدهد که پیش از تشدید درد میگرن آن را تسکین دهید.شاید این مهم ترین سلاحی باشد که شما در برابر حملات آتی میگرن در اختیار دارید

احتمالا برنامه شما شامل مصرف دارو به هنگام شروع درد میگرن باشد.این که بدانید کدام دارو را باید استفاده کنید می تواند سطح استرس شما را کاهش دهید چرا که دیگر نیازی نیست به احتمالات روی بیاورید و ندانید که باید چه کرد.

برنامه شما ممکن است شامل داروهای مسکن ساده،داروهای تجویز شده یا ترکیبی از هر دو باشد.در این خصوص باید با پزشک خود صحبت کنید تا بهترین درمانی که برای شما مناسب است را برنامه ریزی کنید.

داروهای میگرن

قدم دوم : در مراحل اولیه آن را درمان کنید .

وقتی که بحث تسکین درد میگرن پیش می آید ،زمان بندی مهم ترین چیز است.داروهای خود را در اسرع وقت مصرف کنید.متخصصان جایروس کلینیک توصیه می کنند که داروهای خود را پیش از حملات میگرن مصرف کنید. میگرن نشانه هایی دارد که مشخص می کند درد شدید آن در راه است.این بهترین شانس شما برای تسکین درد است.

صبر نکنید تا ببینید که درد میگرن تا کجا پیشرفت می کند.ما به شما این را می گوییم : تا جایی که احساس می کنید مغزتان در حال انفجار است. پس این مسئله را جدی بگیرید و به محض ظهور علائم میگرن،فورا داروهای خود را مصرف کنید.

کلید این مسئله آن جاست که فورا علائم میگرن را تشخیص داده و دست به اقدام بزنید. این علائم ممکن است در افراد مختلف،متفاوت باشد اما معمولا این علائم شامل موارد زیر است :

  • حساسیت به نور و صدا
  • تغییرات روحی و روانی مانند اضطراب یا التهاب
  • مشکلاتی در زمینه تمرکز کردن
  • میل به غذا، معمولا کربوهیدرات
  • خستگی یا کوفتگی

اگر مدتی است که میگرن دارید احتمالا قادر خواهید بود که علائم پیش از شروع میگرن در خود را تشخیص دهید.

این مسئله به شما این امکان را می دهد که در برنامه درمانی خود مسئله پیشگیری را اجرا کنید نه این که به درد واکنش داشته باشید.

میگرن
میگرن

ممکن است لازم باشد که همیشه داروهای میگرن خود را همیشه  به همراه داشته باشید ، تا به محض تشخیص مرحله اول حمله میگرن آن ها را مصرف کنید

علت میگرن چیست ؟

قدم سوم : بدانید که چه چیزی سبب آن شده است

اگر علت اصلی میگرن را تشخیص بدهید می توانید قدم های دیگری را نیز برای تسکین گرفتن بردارید.به عنوان مثال، آیا به عنوان غذا نخوردن به اندازه کافی دچار درد میگرن شده اید ؟ برخی حملات میگرن به خاطر کمبود غذا است که می تواند منجر به قند خون پایین یا هایپوگلیسمیا شود.

اگر فکر می کنید میگرن شما به خاطر گرسنگی است ،یه چیزی بخورید که هضم آن برای معده شما ساده باشد مثل بیسکوئیت

این مسئله،به همراه مصرف دارو.،ممکن است تسکین بیشتری به شما ببخشد.

برخی مواقع مشخص شده است که افراد دقیقا پیش از حملات میگرن،کربوهیدرات مصرف کرده باشند.اگر مسئله این باشد،به هشدار بدن خود گوش دهید و غذا بخورید.

کم آبی بدن هم می تواند موجب سردرد شود و میگرن را بدتر کند. اگر امروز به قدر کافی مایعات ننوشیده اید ،یک لیوان آب بنوشید.جرعه جرعه آن را بنوشید تا از حالت تهوع و استفراغ اجتناب کنید.

قدم چهارم : یک جای آرام و تاریک پیدا کنید تا در آن استراحت کنید

حساسیت به نور و صدا یکی از شایع ترین علائم میگرن است.تا جای ممکن از این فضاها دوری کنید. این مسئله می تواند به تسکین درد کمک کند و استرس را کاهش دهد.

دراز بکشید و به تنفس خود دقت کنید.سعی کنید نفسی عمیق و آهسته از دیافراگم خود بکشید.شکم خود راببینید که با هر تنفس بالا و پایین می رود.این کار می تواند به آرامش شما کمک کند.

تنفس عمیق و حرکات ریلکسیشن می تواند به کوتاه کردن و تسکین حملات میگرن کمک کند. هم چنین می تواند کمک کند که از وقوع برخی میگرن ها جلوگیری کنید.

قدم پنجم : کافئین برخی مواقع می تواند کمک کند

یک فنجان قهوه می تواند میگرن را متوقف کند.خیلی از مسکن های بدون نسخه حاوی کافئین هستند،چرا که می تواند اثرات دارو را بیشتر کند.

فقط مطمئن شوید که بیش از حد قهوه نمی نوشید. نوشیدن بیش از یک فنجان قهوه می تواند بعدا موجب سردرد ناشی از کمبود کافئین شود.افراد مبتلا به میگرنی که بیش از 3 روز در هفته کافئین مصرف می کنند ممکن است دچار اعتیاد به کافئین شوند

این مسئله می تواند منجر به سردرد بیشتر شود.کلید مصرف کافئین به اندازه نوشیدن آن است .این گونه می تواند به افراد زیادی کمک کند.

درمان خانگی میگرن

قدم ششم : کمپرس آب یخ و گرم را امتحان کنید

اگر تا به حال روی زخم یا ورم خود کمپرس یخ یا آب داغ گذاشته اید پس قدرت این شکل از درمان را می دانید.این روش می تواند به تسکین درد میگرن هم کمک کند.باید تجربه داشته باشید تا بدانید کدام یک بیشتر به سودتان است.

بعضی از افراد  در می یابند  که یک بسته یخ برای سر دردشان  تسکین دهنده تر است. این امر هنگامی بهتر خواهد بود که خورشید یا گرما باعث میگرن شما می شود.

سایر افراد ممکن است یک پد حرارتی یا دوش آب گرم را در طی یک حمله میگرنی مفید بیابند .

میگرن
میگرن

درمان میگرن معمولا پیچیده تر از این است که با یک مسکن ساده حل شود.میگرن ها پیچیده هستند به همین دلیل لازم است که شما ابزارهای مختلفی برای درمان سریع و موثر آن ها داشته باشید

دفعه بعد که دچار میگرن شده اید ، از این مراحل استفاده کنید، و ممکن است در مدیریت درد خود  موفق شوید. با گذشت زمان، شما می توانید بهترین طرح درمان را برای خود ایجاد کنید.در غیر این صورت بهتر است فورا به بهترین متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

مترجم و محقق : ندا ناصری

بیشتر بدانید

مراکز درمانی


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *