بیوفیدبک درمانی برای دردهای میگرنی و سردرد  

بیوفیدبک درمانی برای دردهای میگرنی و سردرد

 بیوفیدبک درمانی برای دردهای میگرنی

بیوفیدبک درمانی چیست؟  مطالعات نشان می دهد که روش جایگزین شناخته شده به عنوان بیوفیدبک می تواند یک روش سالم و مؤثر برای درمان دردهای میگرنی و سردرد باشد.

میلیون ها نفر در جهان با سردردهای مزمن مواجه هستند.  آیا این عالی نخواهد بود اگر بتوانید درد خود را از بین ببرید؟ با توجه به  مؤسسه ملی سردرد  (NHF) ، بیوفیدبک درمانی می تواند به شما در انجام این کار کمک کند.  درمان بیوفیدبک ، یک درمان جایگزین برای دارو درمانی است که به بیماران آموزش می دهد از ذهن خود برای کنترل عملکرد های بدن استفاده کنند.  بیوفیدبک درمانی راهی ایمن و مؤثر برای رفع سردرد های میگرنی و مزمن می باشد.

 

بیوفیدبک درمانی چیست؟ 

نظریه درمان بیوفیدبک این است که شما به طور طبیعی توانایی کنترل عملکردهای  ناخودآگاه بدن خود را دارید.  از قبیل :

  • درجه حرارت بدن ،
  • ضربان قلب ،
  • فشار خون ،
  • امواج مغزی .

با یادگیری نحوه کنترل بدن خود ، به تدریج می توانید از ذهن و بدن خود برای تسکین علائمی مانند تنش عضلانی ، استرس و درد و سردرد استفاده کنید.

در طول دهه های 1950 و  1960 ،  روانشناسان و دیگر محققان ارتباط بین ذهن و بازخورد مکانیکی در انسان و حیوانات را بررسی کردند. این تحقیق منجر شده است به آنچه ما در حال حاضر آن را به نام بیوفیدبک درمانی می شناسیم.  از دهه 1970 از این روش استفاده بالینی شده است.

در ابتدا درمان با بیوفیدبک مورد استقبال واقع نشد. اما در طول 30 سال گذشته ، موسسه ملی بهداشت از این روش برای درمان بیماری های مختلف ، از جمله درمان سردرد پشتیبانی می کند.

 

درمان بیوفیدبک برای تسکین سردرد

درمان بیوفیدبک برای تسکین سردرد

بیوفیدبک درمانی  شامل استفاده از به کارگیری حسگرهای الکتریکی است که به بدن شما  وصل می شود. و اطلاعاتی در باره فیزیولوژی و عملکرد  بدن تان به شما ارائه می دهد. که  به طور معمول به آن فکر نمی کنید و یا به طور آگاهانه کنترل نمی شود.  با استفاده از بیوفیدبک درمانی شما می آموزید که  با تغییر احساسات و فرآیندهای تفکر ، عواملی از قبیل تنش عضلانی و ضربان قلب خود را کنترل کنید. شما می توانید با یادگیری این روش ، کنترل عملکردهای بدن را به دست بگیرید.

 

روش درمان سردرد با بیوفیدبک

در هنگام حمله سردرد میگرنی امواج طیف آلفا در مغز وجود  ندارد.  درمانگر شكل امواج الفا را برای بیمار توضیح می دهد.  و سپس حسگرهای الکتریکی نوار مغزی روی سر بیمار قرار می گیرد.  در همین حال بیمار امواج مغزی خود را برروی صفحه مانیتور مشاهده می کند و با تمركز سعی می كند كه امواج مغزی خود را به الفا تبدیل نماید.  بیمار پس از چندین جلسه تمركز و تلاش ، قادر به انجام این كار خواهد شد. و هر بار ایجاد امواج الفا برای او راحت تر می شود.  تا زمانی كه بیمار دیگر احتیاجی به دیدن امواج مغزی خود ندارد و هر زمان كه دچار سر درد شود می تواند با تمركز امواج الفا را در مغز خود ایجاد كند. و از درد میگرن نجات پیدا کند.

در حقیقت بیوفیدبک قدرت استفاده از افکار و کنترل بدن را به ما می دهد. از بیوفیدبک معمولاً برای درمان بیماری و بهبود جسمی استفاده می شود. بیوفیدبک به شما کمک می کند تا با تمرکز تغییراتی مانند کاهش درد را در بدن خود ایجاد کنید.

 

عوامل مؤثر در biofeedback instrument

تجهیزات بیوفیدبک درمانی

تجهیزات. دستگاه هایی که ممکن است در درمان بیوفیدبک مورد استفاده قرار گیرند عبارتند از الکترومیوگرافی (EMG)، الکتروانسفالوگراف  (EEG) ،  حرارت بدن و مانیتور ضربان قلب EMG  که فعالیت الکتریکی و تنش در عضلات شما را اندازه گیری می کند. الکترود های استفاده شده با این دستگاه ها تنها فعالیت الکتریکی را اندازه گیری می کنند. آنها هیچ جریان الکتریکی را به بدن شما نمی فرستند. بیوفیدبک  EEG ، همچنین به نام نوروتراپی یا نوروفیدبک نامیده می شود. امواج مغزی را اندازه گیری می کند تا بیمار بتواند به کنترل و مدیریت اختلالات روانی و عوامل استرس زا دست یابد.

درمانگران  بیوفیدبک  درمانی توسط بسیاری از متخصصان کادر پزشکی از جمله پزشکان ، پرستاران ، روانشناسان و فیزیوتراپیست ها انجام می شود.

جلسات یک جلسه درمانی معمولی بیوفیدبک مدت کمی کمتر از یک ساعت طول می کشد. جلسات معمولاً به صورت هفتگی در طی چند ماه برنامه ریزی شده است. به نظر می رسد که کودکان در یادگیری بیوفیدبک برای کنترل سردرد بسیار آمادگی دارند. و در عرض چهار یا پنج جلسه می توانند سردرد خود را کنترل کنند. هنگامی که این تکنیک را به خوبی فرا بگیرید ، می توانید تمرینات ذهنی (آرامش ، تصویر سازی و کنترل تنفس) را در خانه ادامه دهید.

هزینه. جلسه درمان بیوفیدبک در کشورهای مختلف متفاوت است.

 

تحقیق در مورد بیوفیدبک درمانی  برای سردرد

بسیاری از درمانگاه های سردرد ، بیوفیدبک درمانی را پیشنهاد می کنند. که نشان می دهد این درمان  ذهن برای حداقل برخی از بیماران مبتلا به مؤثر واقع شده است. سردردهای شایع  عبارتند از سردردهای میگرنی و عضلانی و یا تنشی. بیشتر تحقیقات در مورد اثربخشی درمان بیوفیدبک بر روی این نوع   سردرد ها متمرکز شده است.

بررسی اخیر در مورد نزدیک به 100 تحقیق در باره اثربخشی درمان بیوفیدبک برای سردرد مرتبط با میگرن و تنش نشان داده است که افرادی که دارای هر دو نوع سردرد بودند ، توانسته اند با استفاده از بیوفیدبک  تعداد دفعات حمله سردرد خود را کاهش دهند.

آژانس تحقیقات و کیفیت بهداشت و درمان ، از اثربخشی بیوفیدبک درمانی به همراه مدیریت استرس ، آموزش ریلکسیشن  و درمان شناختی – رفتاری  حمایت کرد.  نتایج نشان دهنده  کاهش 32 تا 49 درصدی علائم میگرن در گروه بیوفیدبک نسبت به کسانی بود که این درمان را دریافت نکردند.

 

مزایا و معایب درمان بیوفیدبک برای سردرد

مزایا : بیوفیدبک درمانی در طول 30 سال گذشته به عنوان ارتباط ذهن و بدن به طور فزاینده ای مورد بررسی و آزمایش قرار گرفته و پذیرفته شده است. این روش درمان تا کنون  برای بیش از 150 بیماری   استفاده شده است. حتی ناسا از درمان بیوفیدبک برای کمک به فضانوردان در برخورد با بیماری حرکتی در فضا استفاده می کند. استفاده از این روش درمان برای انواع مختلف سردرد مزمن ، توسط بسیاری از مطالعات تحقیقاتی پشتیبانی می شود. همچنین آکادمی علوم اعصاب آمریکا توصیه های زیست شناختی و سایر روش های درمانی ذهنی را به عنوان درمان مؤثر تأیید می کند. بیوفیدبک درمانی مطمئن و غیر تهاجمی است.

معایب : بیوفیدبک درمانی برای همه کار نمی کند. این روش شباهتی به مصرف قرص مسکن ندارد و درمان باید توسط خود بیمار انجام شود. بیوفیدبک درمانی زمانی که با سایر تکنیک های ذهن و بدن و یک شیوه زندگی سالم همراه می شود ، بهتر عمل می کند. مانند همه ی درمان های ذهنی – بدن ، بیوفیدبک نیاز به این دارد که بیماران بیشتر از خود مراقبت کنند.

اگر سردرد مزمن را تجربه کرده اید و می خواهید در درمان خود  نقش داشته باشید ، با پزشک خود در باره بیوفیدبک درمانی مشورت کنید.

محقق و مترجم : مینو شفیعی

لینک منبع

روانشناس و نوروتراپیست

مریم عبداللهی 

روانشناس و نوروتراپیست

عضو انجمن روانشناسان ایران


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *