روان شناسی درد برای زنان

 

آیا روانشناسی درد برای زنان مهم تر است؟

به طور میانگین، زنان درد بیشتری را نسبت به مردان تجربه می کنند. در زنان این تجربه درد با فراوانی بیشتری رخ می دهد و نسبت به مردان مدت زمان بیشتری به طول می انجامد و شدیدتر از مردان است. برای مثال، فیبرومیالژیا، میگرن، سندروم روده تحریک پذیر و لوپوس با فراوانی بیشتری در زنان مشاهده می شود.

 

روانشناسی درد در زنان

یکی از عواملی که با تجربه درد بیشتر در زنان رابطه دارد عوامل روانشناختی می باشد. برای مثال زنان با احتمال بیشتری اضطراب و افسردگی را تجربه می کنند که هر دو با شدت درد بیشتر در وضعیت های درد مزمن رابطه دارد. فراموش نکنیم که درد به عنوان یک تجربه هیجانی و حسی منفی تعریف می شود. بنابراین یک روش برای کاهش درد، کاهش پریشانی هیجانی می باشد.

علاوه بر آن زنان بیشتر از مردان با درد درگیری ذهنی پیدا می کنند، به این معنا که توجه بیشتری به درد داشته و ذهن خود را به سختی می توانند از درد دور نمایند. در واقع زنان گوش به زنگی بیشتری نسبت به درد داشته بنابراین درد به پیام خطر را مخابره می کند و نیاز به فرار از آسیب و جست و جوی حمایت را در آنها برمی انگیزد.

 

 

 

5 گام در روانشناسی درد برای رهایی از درد در زنان

 

1– پاسخ­های آرام سازی را یاد بگیرید. اگر شما خودتان را فردی می دانید که درباره درد یا هر چیز دیگری چون کار، مسائل مالی نگران است؛ از تکنیک های آرامسازی برای مقابله با استرس خود استفاده کنید. برخی از این تکنیک ها عبارتند از تنفس دیافراگمی، مدتیشن و تکنیک آرامسازی عضلانی پیشرونده می باشد. آرامسازی اثرات فیزیولوژیک استرس و درد  را خنثی می کند. بسیار حائز اهمیت است که ذهن خود را آرام ساخته و فرآیندهای مربوط به درد در سیستم عصبی خود کاهش دهید. برای دستیابی به نتیجه بهتر، از این تکنیک ها به صورت روزانه یا چندبار در روز استفاده کنید.

2-مراقبت از خود را تمرین کنید: زنان مبتلا به درد مزمن دشواری­های بیشتری را در زمینه مراقبت از خودشان تجربه می­کنند. آنها معمولاً به خاطر اثرات درد بر روی زندگی و رابطشان احساس گناه دارند و نگران کوتاهی کردن در نقش­های بین فردی­شان چون نقش­های مادری و همسری خود می­باشند. از این رو زمانی که بدنشان به مراقبت­های جدی ­تری نیاز دارد به آن توجهی نمی­کنند. اگرچه این الگو قابل فهم می­باشد اما نه تنها کمک کننده نمی باشد بلکه درد را شدیدتر و بدتر می کند.

3– به رابطه میان استرس و درد خود توجه کنید: نتایج مطالعات حاکی از آن است که زنان استرس بیشتری را نسبت به زنان تجربه می­کنند و پاسخ­های اضطرابی درد را شدت می­بخشد. از این رو سعی کنید موضوعات استرس­زای بزرگ و کوچک زندگی خود را شناسایی کرده و بر روی آنها کار کنید.

4– انتظارات خود را تعدیل کنید: ممکن است نیاز باشد که شما انتظاراتتان را از خودتان و بدنتان در سطحی تنظیم کنید که با وضعیتی که در حال حاضر در آن قرار دارید همخوانی داشته و واقع بینانه باشد (نه با توجه به آنچه دلتان می­خواهد باشید). اگر احساس می­کنید انتظاراتی دارید که دیگر منسوخ شده­اند یا استرس بیشتری را برای شما ایجاد می­کنند؛ با کمک یک روانشناس درد یا روانشناس سلامت بر روی این موضوع کار کنید.

5-شفقت به خود را در خودتان پرورش دهید: شفقت به خود با کاهش احساس خشم و شدت درد رابطه دارد. شفقت به خود بسیار حائز اهمیت است به ویژه اگر شما احساس می­کنید که به دلیل درد از بسیاری از انتظاراتتان کوتاه آمده­اید. یاد بگیرید با خودتان مهربان باشید و شفقت به خود را تقویت کنید. شاید این بزرگترین هدیه­ برای رهایی از درد باشد که می­توتنید به خودتان بدهید.

  • این 5 نکته تنها مثال­های کمی می­باشد از اینکه چگونه روانشناس درد می­تواند به زنان کمک کند تا فشارهای ناشی از درد مزمن را کاهش دهند.

 

منبع:

https://www.psychologytoday.com/blog/less-pain-fewer-pills/201603/pain-psychology-women-5-tips-pain-relief

 

 

   مترجم: دکتر زهرا بابایی، دکترای تخصصی روانشناسی بالینی 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)