خواب و پاکسازی ذهن

خواب

دلیل نیاز ما به خواب همیشه در علم مدرن مبهم بوده است و دانشمندان به دنبال پاسخگویی به این سوال بوده اند .در این زمنیه فرضیه های بسیاری هم ارائه شده است ولی باز هم هیچ کس نمیداند که چرا ما یک سوم از عمر خود را در خواب میگذرانیم .

در تحقیقات بسیاری به چگونگی تاثیر خواب برای تقویت حافظه و بهبود وضعیت فیزیکی اشاره شده است ولی  بنا بر نظر محققان این دلایل نمیتوانند هدف اصلی خواب باشند .

ما بخش اعظمی از زندگی خود را در خواب میگذرانیم و بنابراین باید دلیل ویژه ای برای ان وجود داشته باشد .

عده ای عنوان کردند که خواب به ذهن کمک میکند تا خود را از وقایع و اتفاقات روز پیش پاکسازی نماید و بتواند با توانایی نوینی روز بعد را اغاز کند .

بنا بر  مطالعه ای انجام شده در سال 2013 ,خواب به ذهن اجازه میدهد تا خود را پاکسازی نماید .

این ازمایشات بروی موشی انجام شد و دانشمندان بروی حجم مایعی درون مغز وی در حالت خواب و بیداری  تمرکز کردند و البته انها توجه بیشتری بر محل ارتباطی نورونهای مغزی داشتند .این دقیقا همانند یک سیستم پاکسازی زباله میباشد که مواد زائد تولیدی سلول ها را پاک میکند .

افزایش جریان مایعات مغز در هنگام خواب 

اگرچه انتقال این مواد زائد نیازمند انرژی بالایی است و بنا بر نظر محققان مغز نمیتواند عملیات پاکسازی و پردازش اطلاعات را  به صورت همزمان انجام دهد .

در مطالعه ای,موشها به مدت دو سال با میکروسکوپی مورد بررسی قرار گرفتند تا حرکت مایعات در غشای مغزی انها مشخص شود .

پس از انکه موشها کاملا به خواب رفتند ,رنگی سبز درون مایع نخاعی انها تزریق شد و پس از نیم ساعت موشها را بیدار کردند و مایعی قرمز رنگ به انها تزریق نمودند .پس از ان دانشمندان توانستند حرکت این دو مایع رنگی در مغز را مشاهده نمایند و انها متوجه شدند که این مایعات در هنگام خواب به نسبت بیداری با سرعت بسیار بالاتری حرکت میکنند .

فضای بین سلولی در هنگام خواب افزایش می یابد .

بنا بر تحقیقات انجام شده ,میزان فضای بین سلولی در هنگام خواب افزایس می یابد تا مایعات با سرعت بسیار بیشتری بتوانند حرکت کنند و این مقدار 60 درصد گزارش شده است .همچنین دانشمندان دریافتند که پروتئین تزریقی به موشها در هنگام خواب با سرعت یسیار بیشتری پاکسازی میشود .

مفاهیم مرتبط 

بنا بر تحقیقات انجام شده میتوان از سیستم پاکسازی معز در حین خواب برای درمان بیماری های همانند الزایمر استفاده نمود و در صورتی که اطلاعات بیشتری در خصوص نحوه فعالسازی این سیستم و زمان ان داشته باشیم ,میتوانیم از ان در جهت سازنده تری استفاده نماییم .

بسیاری از مشکلات عصبی همانند الزایمر ,سکته و جنون ریشه در اختلالات خواب دارند و مشخص است که کمبود خواب میتواند در وخامت این بیماری ها موثر باشد.

بنابراین خواب تاثیر بسیاری بر سلامت فرد و حفاظت وی از بیماری های مختلف دارد و افرادی که شیفت های کاری شبانه دارند باید ذر طی روز بعد به میزان کافی بخوابند .

[divider]

نگارنده :فرحناز ال احمد 

 

مرکز تحقیقات کلینیک فوق تخصصی مغز و اعصاب و روان آلومینا

[divider]

دکتر مغز و اعصاب مصطفی امیری

♦  دکتر مصطفی امیری متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات – دارای بورد تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی تهران

  فلوشیپ اختلالات خواب از دانشگاه بارسلونا

  مدیر کلینیک خواب مجموعه کلینیک های تخصصی آلومینا

کلینیک آلومینا مرکز فوق تخصصی پیشگیری و درمان اختلالات مغز و اعصاب و روان در ایران است.

تماس با ما


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *