جادوی طب سنتی یا داروی شیمیایی؟!

طب مکمل

جادوی طب مکمل یا طب چینی یا هندو یا…

دوران عجیبی شده! در اوج دوران شکوفایی علمی و با بروز شدن هرروز دانش بشر بطرز معجزه آسایی شرایط برای بروز شارلاتانیزم علمی از قبل محیا تر شده است! به نظر میرسد در شرایطی که خروجی داده های علمی بسیار زیاد شده اند و منابع دسترسی به اطلاعات هم نامحدود و غیرقابل کنترل شده اند، برای اغلب افراد حتی افرادی که دارای سواد علمی هستند درک تفاوت های بین علم و شبه علم دشوار و دشوار تر شده است.

موضوع خیلی ساده است! اگر یک درمان موثر است، آن درمان دیگر جزیی از طب جایگزین (سنتی) نیست بلکه جزیی از پزشکی است!
“جایگزین یا سنتی” به عبارت دیگر، به معنی بی اثر و یا تست نشده است! به همین سادگی!

 

برخی ایرادات وارد به طب مکمل(سنتی) عبارتند از:

1- بی ضرر بودن!
بسیاری از مردم فکر میکنند که بالاخره داروهای شیمیایی همیشه ضرر دارند و داروهای گیاهی همیشه بی ضررند! اینطور نیست! در مورد داروهای شیمیایی ضرر و زیان فرآورده و کلیه موارد احتیاط طی سالها و با دقت و با تست روی حیوان ها و سپس انسان ها ثبت شده است و به همین دلیل میتوانید حداقل از آنها آگاه باشید اما در مورد داروی گیاهی که توسط عطاری تهیه شده چه میدانید؟ فرمولاسیون دارو کجا ثبت شده؟ نسبت مواد تشکیل دهنده؟ اینکه در چه درجه حرارتی نگه داری شوند؟ اثر نور خورشید روی دارو؟ ترکیبات همراه دارو؟ و صدها سوال بی پاسخ دیگر! به عنوان مثال فقط بخشی از عوارض اثبات شده داروهای گیاهی عبارتند از:
جوز هندی توهم می دهد، سنبل الطبیب (سنبلتی) میتواند باعث هپاتیت شود،برخی گیاهان میتوانند باعث کاهش باروری شوند،طبق پژوهشی که در هاروارد انجام گرفته، در ترکیب همراه و نگهدارنده بسیاری از داروهای گیاهی مقادیر سمی و خطرناکی از جیوه،سرب و آرسنیک وجود دارد! طبق گزارش سازمان غذا و داروی آمریکا سالانه حدود 50 هزار مسمویت دارویی به دلیل مصرف مواد مکمل و گیاهی در آمریکا گزارش میشود که بسیاری از این موارد منجر به بستری در بیمارستان و حتی مرگ و میر میشود.

2-درمان بیماری!
در واقع در طب مکمل ما چیزی به عنوان درمان بیماری نداریم! در مورد بیشتر بیماری ها اصلا قبل از دوره جدید و پیشرفت های مولکولی و تصویر برداری و… در طب تشخیص نوع بیماری و علت آن ناممکن بوده است و طبی که نمیداند با چه چیزی طرف است چگونه میخواهد آن را درمان کند؟
موضوع طب در قدیم عمدتا سبک زندگی بوده نه درمان!

3- درمان منحصر به فرد!
دوستی نقل میکرد که طب جدید برخلاف طب سنتی، برای همه یک نسخه واحد می پیچید! ابدا اینطور نیست! این اتهامی است که به طب مکمل وارد است چرا که در طب مکمل به عنوان مثال تفاوتی بین سرطان روده بزرگ و روده کوچک وجود ندارد! چون هردو سرطان روده محسوب میشوند ولی در طب جدید بسته به سن بیمار،سایز توده سرطانی،شرایط جسمانی بیمار،محل توده و دهها عامل دیگر تصمیم درمانی اتخاذ میشود و تقریبا هیچ دونفری نیستند که نیاز به درمان کاملا مشابه داشته باشند.

4- درمان براساس طبایع!
طبع های چهارگانه از زمان قبل از بقراط و براساسس شواهدی که نه با روش تجربی بلکه با جادو بدست می آمده تعریف شده و تاجایی که من در جریان هستم, یافته های علمی کافی برای تایید این طبایع وجود ندارد!

5- طب سنتی در مقابل طب مدرن!
اینهم جزو مغالطه های عجیب طب سنتی است که این اسم را برگزیده! دانش بشری پیشرفت کرده و این پیشرفت در تمامی عرصه ها بوده و دانش گذشته با دانش امروز قابل مقایسه نیست. اینکه این دو را مقابل هم قرار دهیم مانند اینست که بگوییم صنعت هوانوردی جدید و قدیم! خوب بله قبلا هم هوانوردی داشتیم! چرا کسی در مورد اقسام دیگر دانش مانند فیزیک و ریاضی چنین مقایسه ای نمی کند؟ مثلا طبق فیزیک جدید زمین گرد است و طبق فیزیک قدیم زمین صاف است! علت اینست که در مورد فیزیک اصول شفاف و واضح اند و ضمنا امکان بروز شارلاتانیزم وجود ندارد چون در گفتن جمله زمین صاف است هیچگونه سودی وجود ندارد ولی در ساخت داروی گیاهی تصفیه کننده طحال و قلب سود خوبی وجود دارد!

6- تغییر نکردن!
این قسمت اوج فاجعه انواع طب مکمل (سنتی،چینی،گیاهی و…) را نشان میدهد! در حالیکه طب هر روز تغییر میکند و براساس شواهد جدید از نو نگاشته و بازبینی میشود،طب سنتی کاری به شواهد ندارد! بنیان های این شبه دانش نه با کشفیات جدید فرو میریزند نه حتی تکان مختصری میخورند! علم سنتی سینه به سینه و نسل به نسل منتقل میشود و همان است که 2 هزار سال پیش بوده است و حالا اگر تابحال این درمان موثر نبوده هیچ دلیلی برای تغییر یا قطع آن وجود ندارد!

[divider]

هدف من از این مقاله افزایش اگاهی و بهبود فرهنگ سلامت در جامعه است. دقت کنید که درمان های طب سنتی میتواند است با حرکت در مسیر درست و برپایه دانش جزیی از طب شود وامیدواریم که با پایه گذاری دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی امکانات بیشتری برای بررسی و مطالعه روی طب سنتی، این دانش قدیمی بشر نیز بتواند در خدمت شفای بیماران قرار بگیرد.

دکتر مصطفی امیری

دکتر مصطفی امیری

  • متخصص مغزواعصاب از دانشگاه علوم پزشکی تهران
  • فلوشیپ اختلالات خواب از اسپانیا

بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

6 دیدگاه دربارهٔ «جادوی طب سنتی یا داروی شیمیایی؟!»

  1. جناب دکتر سلام
    اگه سیر طب سنتی رو از زمان تشکیل اونا تا به الان نگاه کنید می بینید که حکمای مختلف اومدن نظرات و آرای افراد دیگه رو کامل تر کردن و تا رسیده به الان
    همین طب شیمیای برداشته شده از طب سنتی

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      در طب سنتی نباید درباره آثار آن بزرگ نمایی شود و با ادعاهای واهی به بیمار امید داده شود.
      طب سنتی در پیشگیری از بروز بیماری‌ها و در سبک زندگی می تواند مؤثر باشد اما 20 درصد در درمان برخی بیماری ها تأثیر دارد.
      آنچه حکمای ما از قدیم درباره طب سنتی گفته‌اند، ارتقای سلامت مردم و اصلاح سبک زندگی است. قطعا این طب نباید مردم را از پزشکی مدرن محروم کند. این دانش در یک نگاه کلی می‌تواند بسیار مؤثر باشد اما نباید نسبت به آن نگاه تفریطی یا افراطی داشته باشیم.
      نگاه تفریطی به طور کامل توانمندی های طب سنتی را زیر سؤال می‌برد و نگاه افراطی هم با بزرگ‌نمایی درباره توانمندی‌های آن می‌تواند خطرناک باشد.
      این روزها در دنیا گرایش به طبیعت و فرآورده‌های طبیعی زیاد شده و خیلی‌ها بر این اعتقادند که هر چه طبیعی است، عارضه کمتری دارد. ولی اگر همین نگاه افراطی باشد و مردم فکر کنند هرچه طبیعی است بی‌ضرر است، اشتباه می‌کنند. حتی استفاده از بسیاری گیاهان دارویی بدون تجویز پزشک می‌تواند آثار زیان آور بیشتری داشته باشد و در تداخل با داروهای شیمیایی خطرناک باشد.

  2. مقاله جالب بود ولی علت اصلی گرایش به سمت طی سنتی. این بوده که بیماران دانش پزشکی روز درمان مناسبی نداشته یا اصلا مداوا نشدن و جبرا به سمت طب سنتی و جایگزین رفته ان و حال ان جاهم درمان نشدن یا…. دوم. رفتار نامناسب پزشکان و شرح حال نگرفتن از بیماران و سرسری نسخه نوشتن که خطای پزشک پای دانش پزشکی نوشته شده. ولی متخصصان طب سنتی حداقل نیم ساعت شرح حال میگیرن حال بتونن کاری کنن یا نه ولی در روحیه بیمار تاثیر گذار بوده و برایش ارزشمنده . در پایان بله شارلاتانیسم در طب سنتی بیداد میکنه ولی در پزشکی امروز هم متاسفانه بیداد میکنه و مهمترین شارلاتانیسم طب رایج اینه که شاید با شرح حال و سوال کردن وقت گذاشتن و ارجاع بیمورد ندادن به مراکز تشخیصی و پاراکلینیک و دید صرف تجاری نداشتن و نگاه مشتری به جای بیمار نداشتن باعث تولد و رشد طبهای جایگزین نمیشدن و بیمار بهبود پیدا میکرد. امیدوارم نظرو بلاک نکنین. ممنونم. ازماست که برماست …

    1. مرکز تحقیقات مغزواعصاب و روان

      خیلی ممنون از نگارش نظر
      بله در مورد مداوا نشدن و رفتن به سمت طب سنتی یا شرح حال دقیق نگرفتن و… با شما موافقیم.
      نگارنده مقاله در تلاش است که تفاوت درمان علمی و شارلاتانیزم را توضیح دهد.هرگونه نقد علمی بر عملکرد سیستم رایج طبابت در دنیا (و علی الخصوص در ایزان) پذیرفته است،نکته مهم این است که برای فرار از چاله نباید به هرچاهی افتاد!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *