بیماری ام اس را بشناسید

ام اس

بیماری مالتیپل اسکلروزیس یا MS چیست؟

ام اس یک بیماری مزمن است که موجب آسیب عصب ها در نخاع و مغز و همچنین عصب بینایی می شود. اسکلروزیس به معنای زخم است و افراد مبتلا به ام اس در پاسخ به آسیب های عصبی در مناطق متعدد بافت زخم بروز می کند. بسته به اینکه در چه بخشی این آسیب دیدگی بروز می کند، علائم این بیماری ممکن است شامل مشکلاتی در کنترل عضلات، تعادل، بینایی یا تکلم شود.

آسیب های عصبی ممکن است باعث بروز مشکلات زیر شود:

  • ضعف در دست ها و پاها
  • بی حسی
  • از دست دادن تعادل
  • گرفتگی عضلات

این علائم منجر به افتادن های مکرر یا اختلال در راه رفتن شوند.

بیش از نیمی از افراد مبتلا به ام اس دچار مشکلات بینایی می شوند که نوریت اپتیک نامیده می شود. این التهاب عصب بینایی ممکن است باعث تاری دید، از دست دادن بینایی رنگی، چشم درد یا کوری در یک چشم شود. این مشکل معمولا موقتی است و ظرف چند هفته بهبود پیدا می کند. در بسیاری از موارد مشکل بینایی اولین نشانه ام اس می باشد.

برخی افراد مبتلا به ام اس نیز دچار لکنت زبان می شوند که این مشکل کمتر از مشکلات بینایی رخ می دهد. لکنت زبان زمانی رخ می دهد که ام اس به عصب هایی آسیب می رساند که حمل کننده سیگنال های تکلم از مغز می باشند. برخی دیگر نیز دچار مشکل بلع می شوند.

دیگر علائم ام اس

ام اس بر روی هوشیاری ذهن نیز تاثیر می گذارد. در برخی افراد حل این مشکلات طولانی می شود. برخی دیگر حافظه خود را از دست می دهند یا دچار مشکل تمرکزی می شوند. اغلب افراد مبتلا به ام اس نیز گاهی دچار عدم کنترل مثانه می شوند، زیرا سیگنال های بین مثانه و مغز قطع می شود. در نهایت خستگی یکی از مشکلات شایع ام اس می باشد. فرد بیمار ممکن است حتی پس از یک خواب طولانی احساس خستگی کند.

سکته مغزی در مقابل ام اس

سردرگمی، لکنت زبان و ضعف عضلانی ممکن است علائم ام اس و همچنین سکته مغزی باشند. هر کس دچار مشکلات تکلم یا حرکتی شد بلافاصله باید به پزشک مراجعه کند. درمان سریع سکته مغزی شانس بهبود علائم و موفقیت درمان را خیلی بالا می برد.

ام اس چگونه بروز می کند؟

در افراد مبتلا به ام اس سیستم ایمنی بدن به بافت های اطراف فیبرهای عصبی در مغز، نخاع و اعصاب بینایی حمله می کند. این پوشش از یک ماده چربی به نام میلین ساخته شده است. این پوشش اعصاب را عایق کرده و به آنها کمک می کند تا سیگنال های الکتریکی بفرستند که حرکت، تکلم و دیگر عملکردها را کنترل می کند. زمانی که میلین آسیب می بیند، بافت های زخم شکل می گیرند و پیغام های عصبی به درستی منتقل نمی شوند.

چه چیزی باعث بروز ام اس می شود؟

علت اصلی ام اس ناشناخته باقی مانده است، اما پزشکان شاهد روندهای تعجب آوری در این زمینه بوده اند. این بیماری در مناطقی دور از خط استوا، از جمله اسکاندیناوی و دیگر بخش های شمال اروپا، بسیار رایج می باشد. این مناطق نور خورشید کمتری دریافت می کنند، بنابراین محققان معتقدند که ویتامین D، ویتامین ناشی از نور خورشید، ممکن است در بروز این بیماری دخالت داشته باشد. تحقیقات انجام شده ارتباط احتمالی بین کمبود ویتامین D و اختلالات خودایمنی را تایید کرده اند، به هرحال تحقیقات همچنان در حال انجام هستند. ژنتیک نیز در این زمینه بی تاثیر نیست.

زنان حدود دو برابر مردان به بیماری ام اس مبتلا می شوند. این بیماری ممکن است هر نژادی را تحت تاثیر قرار دهد، اما سفید پوستان بیشتر در معرض خطر این بیماری هستند. شانس ابتلا به این بیماری در سنین بین 20 تا 50 سالگی خیلی بالاست.

تشخیص ام اس

ام اس0

همراه با بررسی سابقه پزشکی فرد و معاینات عصبی، آزمایش هایی نیز انجام می شوند تا ام اس تشخیص داده شود و علل دیگر  رد شوند. بیش از 90 درصد افراد مبتلا به ام اس دچار بافت زخم هستند که در MRI مشاهده می شود. بررسی نخاعی نیز می تواند اختلالات مایع نخاعی را بررسی کند. مایع نخاعی به مغز و نخاع وارد می شود. برخی آزمایش های انجام شده در آزمایشگاه می تواند دیگر شرایط خود ایمنی یا بیماری های عفونی مانند ایدز یا بیماری لایم را رد کند.

پیشروی ام اس در افراد مختلف یکسان نیست. پزشکان معمولا 4 شکل مختلف ام اس را مشاهده می کنند:

  • عود کننده – فروکش کننده: علائم در زمان حملات حاد بروز می کنند و پس از آن تقریبا به طور کامل بهبود می یابند. این یکی از رایج ترین اشکال ام اس است.
  • پیشروی اولیه: ام اس آهسته، اما به طور پیوسته پیشروی می کند و بدتر می شود.
  • پیشروی ثانویه: به شکل عود کننده – فروکش کننده شروع می شود و سپس پیشروی می کند.
  • پیشرونده – عود کننده: بیماری زمینه به طور پیوسته بدتر می شود. بیماری به طور حاد عود می کند که ممکن است فروکش کند و یا اصلا فروکش نمی کند. این نوع ام اس شیوع زیادی ندارد.

ام اس و آب و هوا

تحقیقات نشان داده اند که این بیماری در طول ماه های تابستان فعال تر است. گرما و رطوبت زیاد نیز علائم بیماری را بدتر می کنند. هوای خیلی سرد و تغییرات ناگهانی در دما نیز باعث وخیم شدن اوضاع بیماری می شوند.

درمان ام اس

هیچ درمانی برای ام اس وجود ندارد، اما به هرحال داروهایی وجود دارد که می توانند تکرار و شدت علائم بیماری را کاهش دهد. مصرف این داروها از بروز آسیب های بیشتر به مغز جلوگیری می کند و پیشروی آن را نیز آهسته می کند. زمانی که یک حمله ام اس رخ می دهد، مصرف میزان بالای دارو به بهبود علائم کمک می کند. داروهای دیگری نیز برای بهبود علائم ام اس وجود دارند، از جمله داروهای مربوط به اسپاسم عضلات، بی اختیاری و درد.

حدود نیمی از افراد مبتلا به ام اس دچار درد می شوند. این درد به خاطر اسپاسم عضلات یا اتصال کوتاه در سیستم ایمنی و یا فشار می باشد. پزشکان برای کاهش این دردها داروهای ضدافسردگی و ضد تشنج تجویز می کنند. داروهای ضد درد و ضد اسپاسم نیز از دیگر داروهای تجویزی هستند. ماساژ و درمانی های فیزیکی برای کاهش درد موثر هستند. اگر ام اس بر روی تعادل و هماهنگی یا قدرت عضلانی تاثیر بگذارد، فیزیوتراپی برای قوی سازی عضلات توصیه می شود.

برخی معتقدند که طب سوزنی برای به بهبود علائمی مانند درد و اسپاسم عضلات کمک می کند اما برای تایید این ادعا تحقیقات بیشتری لازم است. برخی دیگر تزریق زهر زنبور عسل را توصیه می کنند. اما تحقیقی در این زمینه که به مدت 24 هفته انجام شد، بهبودی در علائم ناتوانی، خستگی و یا تعداد حملات صرع مشاهده نکرد. به هرحال در مورد هر گونه مکمل، به ویژه رژیم غذایی خود و دیگر روش های درمانی با پزشک خود مشورت کنید.

ام اس در دوران بارداری

پزشکان معتقدند که بارداری در زمان بروز بیماری ام اس باعث بروز هیچ مشکلی نمی شود. در حقیقت بسیاری از خانم ها در دوران بارداری علائم کمتری از ام اس نشان می دهند. میزان بالای هورمون ها و پروتئین ها باعث سرکوبی سیستم ایمنی شده و احتمال حملات جدید را کاهش می دهد. به هرحال بهتر است قبل از بارداری با پزشک خود مشورت کنید، زیرا برخی داروهای ام اس نباید در دوران بارداری مصرف شوند. در ماه های اول پس از زایمان شانس عود بیماری بدتر می شود.

اکثر مبتلایان به ام اس قادرند با کمک برخی وسایل کمک کننده راه بروند. ورزش کردن می تواند سفتی، خستگی و سایر علائم ام اس را تسکین دهد. اما ورزش بیش از اندازه همه چیز را بدتر می کند. بنابراین بهتر است ورزش را به آرامی شروع کنید. بهتر است ابتدا به مدت فقط 10 دقیقه ورزش کنید و سپس به تدریج مدت آن را افزایش دهید. قبل از شروع ورزش در مورد نوع فعالیت و شدت آن با پزشک مشورت کنید. برخی ورزش های مناسب برای این شرایط عبارتند از ایروبیک در آب، شنا و یوگا.

بسیاری از مبتلایان به ام اس دارای یک زندگی طبیعی یا تقریبا طبیعی هستند. شرایط این بیماری گاهی باعث می شود انجام برخی فعالیت ها سخت باشد، اما همیشه به ناتوانی کامل منجر نخواهد شد.

منبع:

http://www.webmd.com/multiple-sclerosis/ss/slideshow-multiple-sclerosis-overview

نگارنده: سمیه محمدی

گروه پزشکان جایروس


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

2 دیدگاه دربارهٔ «بیماری ام اس را بشناسید»

  1. سلام من 20 سالمه . یه روزه که با چشم داستم یه لکه مبینم حرکت میکنه ولی نه دائم . از طرفی من خیلی از گوشی استفاده میکنم . که چند روزه دوس دارم گوشی نورش کم باشه و یا نگاه میکنم بهوشی و تلویزیون چشم فشار میاد . دور چشم راستم و گاهی خود چشام خیلی کم درد میگیره . گوشم یه مقدار امروز درد گرفت . نمیدونم مشکل تو بلع دارم یا نه . چون یک یا دو بار اب دهنم و یا چای پس خورد .
    وقتی مدت طولانی میشینم و بعد پا میشم چشام سیاهی میره .
    لرزش دست دارم و بعد دوییدن و ورزش کردن لرزش رو تو ساق پاهام حس میکنم. نمیدونم از مچ به پایین خب پام ثابت نیست ولی نمیدونم لرزش طبیعی هست یا نه در حالت عادی . همیشه استرس دارم و نگرانم . اینم بگم من پارسال ضربه روحی خوردم و الان حس میکنم افسرده ام .
    و گاهی هم یه حالت نبض تو عضله های پام احساس میکنم .
    من ام اس دارم!؟ خیلی نگرانم .

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      بدون بررسی طبی و بالینی امکان تشخیص به صورت اینترنتی وجود ندارد بهتراست برای دکتر دهقانی و یا خانم دکتر وهابی نوبت ویزیت تهیه فرمائید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *