تست خواب در منزل: هزینه، بهترینها

تست خواب در منزل چطور انجام می‌شود؟

 

تست خواب تستی است که امواج مغزی و سیگنال های بدنی شما را در حین خواب ثبت میکند. این تست میتواند در کلینیک یا خانه انجام شود.

اطلاعات ثبت شده نهایتا تبدیل به اطلاعاتی میشوند که متخصص اختلالات خواب آن را آنالیز میکند تا بفهمد شما دچار نوعی اختلال خواب هستید یا خیر و ذر صورت ابتلای شما به نوعی از اختلالات خواب، راهکار درمانی مناسب برای شما درنظر گرفته خواهد شد.

پلی سومنوگرافی در منزل
مردی در حال انجام پلی سومنوگرافی در خانه

انواع تست خواب

 

پلی گرافی یا تست خواب خانگی

پزشک یا دستیارانش به شما دستگاههای سنجش خواب را متصل می کنند و سپس شما در تخت خواب همیشگی خودتان میخوابید. خواب شما مثل همه شبهای دیگر است ولی فردا صبح باید تجهیزات را به پزشکتان یا کلینیک خواب تحویل دهید تا آنها بتوانند با تجزیه اطلاعات درون دستگاه، اختلال خواب شما را بررسی و شناسایی کنند. دقت کنید که حتی تست خواب در منزل هم اگر توسط فلوشیپ خواب، تفسیر نشود ارزشی ندارد و حتما نیازمند تفسیر دقیق است.

پلی سومنوگرافی یا تست خواب PSG در کلینیک

نوعی بررسی کمیت و کیفیت خواب است که فعالیت‌های گوناگونی مانند الگوی دم و بازدم، میزان اکسیژن گلبول‌های قرمز خون، ریتم قلبی و حرکات دست و پا را در خواب ثبت میکند. این تست مفصل تر از تست خانگی است و باید در مرکز تخصصی خواب انجام شود و معمولا اپراتور خواب در طی شب بیدار است و متصل بودن دستگاه سنجش خواب و سایر جزییات را چک می کند تا تست بخوبی ثبت و آماده تفسیر توسط فلوشیپ خواب باشد.

تست سنجش خواب آلودگی روزانه (MSLT)

 

این تست برای سنجش و تشخیص حمله خواب (نارکولپسی) و میزان خواب آلودگی در طی روز استفاده میشود که در آن سرعت خوابیدن شما در یک محیط ساکت بررسی میشود. همچنین این تست که صبح روز پس از انجام تست پلی سومنوگرافی شبانه ،انجام میشود، سرعت و تعداد دفعاتی که شما وارد فاز REM در حین خواب می‌شوید را اندازه گیری می‌کند.

ارزیابی پلی سومنوگرافی و تنظیم فشار سی پپ (CPAP Titration) در دو شب

 

در شب اول شما تحت ارزیابی کامل و بررسی‌های تشخیصی قرار می‌گیرید که همان تست خواب معمول یا PSG است، ذر صورتیکه وقفه تنفسی در حین خواب شما  وجود داشته باشد، شب دوم هم برای تشخیص تکمیلی، احتیاج به تست خواب با ماسک شبانه سی پپ (فشار مثبت دائمی هوا) دارید. CPAP دستگاهی است که از طریق ماسک‌های خاصی که برای بینی طراحی شده اند، هوا را به درون مجراهای هوایی شما می‌فرستد.

 

ارزیابی پلی سومنوگرافی و تنظیم فشار سی پپ (CPAP Titration) در یک شب

 

این تست زمانی انجام میشود که آپنه تقریبا شدید در ساعتهای اولیه شب مشخص و قطعی باشد. در این حالت نیمه‌ی دوم شب تست تغییر خواهد کرد و پروتکل تنظیم فشار سی پپ (CPAP Titration) و درمان آپنه اجرا خواهد شد.

تست بررسی خواب در منزل
فرد خوابیده با دستگاه تست خواب

اقدامات قبل از تست خواب

لیست داروهای مصرفی شما بسیار مهم است، پس حتما راجع به آنها با پزشکتان صحبت کنید.

قبل از تست خواب دوش بگیرید و سر و بدنتان را با صابون و شامپو تمیز کنید چون چربی روی پوست باعث کاهش کیفیت تست خواب شما خواهد شد.

بعضی از قسمتهای بدن باید کاملا با تیغ اصلاح شوند که اپراتور روز قبل به شما اطلاع خواهد داد.

چرت روزانه، خوردن غذای سنگین و نوشیدن کافئین عصرگاهی، در روز انجام تست ممنوع میباشد.

 

شیوه انجام تست خواب در منزل

 

پس از تعویض لباس،بیمار روی تخت مینشیند تا اپراتور شروع به آماده سازی تست و نصب سنسورها کند. در ابتدا الکترودهایی روی قسمتهای مختلف سر برای ثبت فعالیتهای مغزی، نصب میشود همچنین میزان اکسیژن و دی اکسید کربن خون توسط سنسورهایی که زیر بینی قرار میگیرند، ثبت خواهد شد. حسگر دیگری میزان فشار هوای جاری در بینی را اندازه میگیرد و همچنین میکروفن کوچکی نیز برای ضبط خر خر  و خروپف‌های حین خواب نصب میشود.

تست خواب در منزل

اندازه گیری های تنفسی، قلبی و عضلات در تست خواب

دو کمربند روی شکم و سینه برای ثبت و ضبط حرکات تنفسی شکم و سینه نصب میشود و در صورت توقف در تنفس، میزان آن نیز ثبت میشود. روی چانه سنسور دیگری قرار دارد تا میزان قدرت عضلات چانه اندازه گیری شود. حرکات دست و پا هم بوسیله سنسورهای مخصوص به خودشان اندازه گیری میشود. در حقیقت یک تست PSG شامل (EEG) الکتروانسفالوگرام، (EKG) الکتروکاردیوگرام، (EOG) الکترواکولوگرام، (EMG) الکترومیوگرام است.

انجام این تست بدون درد است و دستگاه طوری طراحی شده است تا شما مانند شب های دیگر، خوابی طبیعی داشته باشید.

 

شهرهای تحت پوشش ما برای انجام تست خواب در منزل

  • تهران و شهرهای اطراف
  • کرج و شهرستان های آن
  • اصفهان و شهرستانهای نزدیک به شهر اصفهان
  • استان خراسان رضوی (مشهد و شهرهای نزدیک)
  • استان آذربایجان شرقی و غربی
  • استان فارس (شیراز و شهرهای مجاور)

عزیزانی که در شهرهای بالا سکونت ندارند میتوانند جهت تست خواب به مرکز خواب ما در تهران مراجعه کنند یا تماس بگیرند.

تست خواب خانگی

هزینه تست خواب

این تست مورد پوشش اغلب بیمه ها میباشد و هزینه آن بستگی به نوع و کیفیت دستگاه و مراکز خصوصی و دولتی دارد، معمولا هزینه تست خواب در منزل با تست در کلینیک تفاوت چندانی ندارد.

تست خواب با بالاترین کیفیت کشور در مرکز تست خواب جایروس انجام می شود. این مرکز تنها مرکزی است که در آن تست خواب بصورت دستی و دقیق توسط جندین متخصص اختلالات خواب خوانده و تفسیر می شود.

برخی اختلالات قابل تشخیص با تست خواب

  • بروکسیسم (دندان قروچه)
  • آپنه مرکزی خواب
  • آپنه انسدادی خواب
  • آپنه خواب پیچیده (و یا مخلوط)
  • اختلالات خواب و بیداری و اختلالات ریتم شبانه روزی
  • هیپرسومنی ایدوپاتیک (پرخوابی بدون دلیل مشخص)
  • نارکولپسی
  • اختلال حرکتی اندام دوره ای (plmd) اختلال رفتاری خواب رم (rbd)
  • پاراسومنیا مانند راه رفتن در خواب یا فلج خواب
  • خستگی و بیخوابی مزمن
  • آپنه خواب در کودکان (منبع)

این لیست جامع نیست و بسیاری از اختلالات خواب با تست خانگی قابل تشخیص نیست و نیاز به انجام تست کامل در آزمایشگاه خواب وجود دارد.

سایر منابع:

National Sleep Foundation. (2021). Home Sleep Apnea Test.
American Academy of Sleep Medicine. (2021). Home Sleep Apnea Testing.


مرکز تخصصی اختلالات خواب جایروس قویترین مرکز بررسی و درمان اختلالات خواب در کشور است


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

12 دیدگاه دربارهٔ «تست خواب در منزل: هزینه، بهترینها»

  1. سلام
    وقت بخیر
    پسر ۳ ساله دارم که روزی ۳ ساعت میخوابه و بعد تا ساعت ۴-۵ صبح بیداره، یک روز هم که نذاشتیم بخوابه و شب ساعت ۱۰ خوابید ساعت ۲ بیدار شد و تا صبح نخوابید از کدوم خدمات شما میتونم استفاده کنم؟

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      با توجه به مواردی که ذکر کردید اختلال خواب مطرح می باشد. بهتر است حتما در این خصوص با پزشک متخصص اختلال خواب صحبت نمایید.
      از طریق صفحه تماس با مراکز، با مرکز شماره یک تماس بگیرید همکاران راهنماییتان می کنند.

  2. سید ابوذر حسینی

    سلام من از سال 91 بعلت بروز یک مشکل دچار اختلال خواب شدم و از اون سال با آلپرازولام میخوام الان بعضی شبها 4تا قرص 1میلی گرم آلپرازولام میخورم تا بخوابم چون اگه قرص نخورم اصلا نمیتونم بخوابم و اگه بدون قرص خوابم ببره خواب سبکی دارم و کل زمان خواب رو خوابهای آشفته می بینم در ضمن خر و پف دارم بعضی وقتا بعلت فشار هوای بازدم که از بینی خارج نمیشه لپام باد میکنه و از راه دهان بازدم خارج میشه و از خواب بیدار میشم در ضمن دهانم که بسته هست هنگام بازدم حس میکنم یه چیزی مثل یه درپوش لولایی میاد راه هوا رو بند میاره و یه صدای در بسته شدن میده لطفا راهنمایی بفرمایی

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      جهت بررسی این موضوع و پاسخ دقیق، نیاز به معاینه و ارزیابی بالینی شما می باشد.
      مصرف این دارو بدون تجویز پزشک توصیه نمی شود.
      با توجه به مواردی که ذکر کردید توصیه می شود توسط متخصص اختلال خواب معاینه شوید.
      در صورت تمایل با مرکز شماره یک تماس بگیرید تا همکاران راهنماییتان کنند.

  3. من قبلا خوابم عالی بود حتی تا ده یازده صبحم میخوابیدم بازم ساعت چهار باز خوابم میبرد شبم راحت می خوابیدم ولی یه مدت افسردگی گرفتم کلا سیستم خوابم به کل بهم ریخت نه ظهر میخوابم نه شب. روزی چهارتا آلپروزولام میخورم باز بیخوابم

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      احتمال داره که شما هنوز افسردگی تان کامل خوب نشده ، چون از یکی از علائم افسردگی، اختلال در خواب فرد می باشد .
      نیاز است که حتما تحت نظر پزشک مربوطه داروهایتان تنظیم و یا تغییر داده شود .

  4. سلام. من درخواب دچار تشنج میشوم. خودم هیچیزی متوجه نمیشم. یکی دوبار وقتی بید شدم دیدم در بیمارستانم. خودم چیزی متوجه نمیشم ولی وقت به حال عادی برگردم سرم درد میکنه و دیگران برام تعریف میکنه که چی اتفاق افتاد. لطفا راهنمایم کنید اطرافیانم و علی الخصوص مادرم خیلی رنج مییبره از بابت این قضیه.

    1. مدیر ارشد دپارتمان تحقیقات توجه و تمرکز

      سلام؛ مشکل شما حتما باید توسط متخصص اختلالات خواب بررسی شود. زیرا ممکن است باعث آسیب شود. نگران نباشید درمان برای این مشکل بسیار پیچیده نخواهد بود؛ فقط اگر به متخصص مربوطه مراجعه کنید.
      اگر تهران تشریف دارید برای آقای دکتر حامد امیری فرد نوبت ویزیت تهیه فرمایید. سپاس

  5. باعرض سلام وخسته نباشید.من الان چندسالی است که هم مشکل خواب دارم وهم سردردای شدید.دکترمغزواعصاب رفتم.ودارومیخورم تابتونم بخوابم.وسردردم باداروگاهی خوبه گاهی خوب نیست.اگردارونخورم به هیچ وجه نمیتونم بخوابم.وسردرد نداشته باشم.خواستم بدونم کلینیک شماچه کمکی میتونه به من بکنه.یعنی درمانی هست برایاینکه این مشکل برطرف بشه.وداروهمیشه استفاده نشه.میشه کلا راهنماییم کنید.چکارمیشه کردوچکارکنم.وهزینه هاتون به چه صورت؟من نیازبه تست خواب دارم.من بیمه تکمیلی پارسیان دارم وتامین اجتماعی میتونم ازین بیمه استفاده کنم یانه.ممنون میشم پاسخ بدید

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      با سلام
      نیاز به بررسی های تشخیصی و بالینی توسط دکتر امیری می باشد و بعد از آن مشخص میشود که آیا نیاز به تست خواب دارید یا خیر ؟ و یا کدام یک از روش های دارویی و یا غیردارویی برای شما میتواند موثر باشد .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *