بیش فعالی در کودکان زیر 4 سال

بیش فعالی در کودکان

بیش فعالی در کودکان پدیده ای غیر عادی و عجیب نیست.در ادامه این بحث به تعریف آن می پردازیم و سپس شرح می دهیم که به عنوان والدین چه رفتاری باید با کودک بیش فعال خود داشته باشید.

بیش فعالی به معنی تحرک و فعالیت کردن به شکل غیرعادی است . بیش فعالی برای افرادی که در اطراف یک فرد مبتلا به بیش فعالی هستند بسیار متفاوت است .(مانند معلمان،کارمندان و والدین )

بیش فعالی در نوزادان

بیشتر افرادی که به بیش فعالی مبتلا هستند عموما به علت عارضه شان و این که افراد چگونه با آن ها برخورد می کنند، مضطرب و افسرده می شوند .

افرادی که بیش فعال هستند ممکن است مشکلات دیگری  را نیز به دلیل ناتوانی در حفظ تمرکز خود تجربه کنند . به عنوان مثال، بیش فعالی ممکن است در مدرسه یا کار مشکلی ایجاد کند و ممکن است روابط شما  را با دوستان و خانواده دچار اختلال کند .

این عارضه  می تواند منجر به حوادث و صدماتی شود و خطر ابتلا به سوء مصرف الکل و مواد مخدر را افزایش دهد.

بیش فعالی وجه های مختلف زیادی دارد از جمله :

  • حرکات ثابت
  • رفتار تهاجمی
  • رفتارهای تکانشی
  • به سادگی حواس پرت شدن

بیش فعالی اغلب نشانه یک عارضه  دیگر مانند بیماریهای روانی و پزشکی است.

اختلال بیش فعالی کمبود توجه چیست؟

اختلال بیش فعالی کمبود توجه (ADHD) یک بیماری است که باعث می شود کودک به سختی کنترل سطح فعالیت و واکنش های خود را نسبت به آنچه که در اطراف او اتفاق می افتد حفظ کند . کودک مبتلا به ADHD همچنین به سختی می تواند توجه خود را به کاری که در حال انجام آن است نگه دارد . این عارضه  در اوایل کودکی ظاهر می شود و اغلب تا  نوجوانی و بزرگسالی نیز ادامه پیدا می کند.

اکثر کارشناسان بر این باورند  که تشخیص ADHD در کودکان زیر 4 سال اگر چه غیر ممکن نیست اما بسیار  دشوار است، بخشی از این مسئله به خاطر این است که تشخصی علائمی مانند بی قراری در رفتارهای کودک نوپا و پیش دبستانی بسیار سخت و دشوار است  چرا که  بچه های به  این سن هنوز در حال رشد  و تغییر هستند. با این حال، علائم ADHD خیلی زود  ظاهر می شود، بنابراین برخی از والدین ممکن است خیلی زود متوجه این مسئله شوند

علائم بیش فعالی در کودکان چیست ؟

این علائم  ممکن است در هر کودکی بسیار متفاوت باشند . کارشناسان سه نوع اصلی ADHD را شناسایی کرده اند:

ADHD بی توجهی  (که قبلا ADD نامیده میشد )

، ADHD بیش از حد تکانشی

 ADHD ترکیبی (که به این معنی است که کودک هم علائم بیش فعالی دارد و هم علائم بی توجهی)

هنگامی که  ADHD تشخیص داده شد ، پزشک ارزیابی می کند که آیا کودک به چند روش زیر ، در بیش از یک محیط، و برای مدت بیش از شش ماه این گونه  رفتار کرده است یا خیر . این رفتارها  نیز باید تاثیر منفی بر زندگی کودک – چه در خانه،چه  در مدرسه، و چه  در شرایط اجتماعی داشته باشد :

علائم بی توجهی 

  • رویاپردازی و به سختی تمرکز و توجه کردن به یک چیز
  • به سختی تمرکز کردن بر چیزی که به او گفته می شود
  • حواس او به سادگی از بازی و کارهایش پرت می شود
  • دستورات را دنبال نمی کند
  • بی نظم است
  • چیزهای مهم را از دست می دهد
  • چیزها را فراموش می کند
  • نمیخواهد کارهایی را انجام دهد که نیاز به تلاش فکری مداوم داشته باشد
  • در به سرعت فهمیدن اطلاعات جدید دچار مشکل است

علائم بیش فعالی در کودکان زیر 2 سال

  • زیاد حرف می زند
  • با بی سر و صدا بازی کردن مشکل دارد
  • اغلب در حال دویدن و بالا رفتن از جاهای خطرناک است

درمان بیش فعالی چیست؟

سه گزینه احتمالی برای درمان وجود دارد: خانواده درمانی، رفتار درمانی و دارو درمانی . اکثر متخصصان پزشکی احساس می کنند که خانواده درمانی و رفتار درمانی  جهت  درمان ADHD برای پیش دبستانی ها کافی است.

بیش فعالی در کودکان
بیش فعالی در کودکان

خانواده درمانی:  گاهی اوقات آموزش والدین نیز نامیده می شود، و یکی از بهترین راه های مقابله با ADHD است. این روش  به شما کمک خواهد کرد که یاد بگیرید چگونه رفتارهای خود را با رفتار فرزندتان تطبیق دهید  و چگونه به عنوان والدین با این گونه کودکان رفتار کنید و انتظارات خود را مشخص کنید

رفتار درمانی :  می تواند به شما کمک کند که چگونه موقعیت منزل و مدرسه را تنظیم کند تا فرزندتان بیخود محدود و حواس پرت نشود.  . این روش ممکن است به فرزند شما کمک کند تا استراتژی های برای مقابله با موقعیت های خاص و سوئیچ کردن بین فعالیت های مختلف داشته باشد.

داروهای ADHD :  مصرف این داروها برای کودکان  زیر 6 سال توصیه نمی شود، هرچند تحقیقات جدید نشان می دهد که درمان دارویی می تواند به کودکان زیر 4 سال نیز  کمک کند. داروهایی که اغلب تجویز می شوند، محرک هستند، از جمله متیل فنیدات (ریتالین) و دکستروآمفتامین (دگزیدرین).

 محققان بر این باورند که این داروها تنظیم کننده سطوح انتقال دهنده های عصبی در مغز هستند. این داروها اثراتی کوتاه مدت ،موقتی یا طولانی مدت خواهند داشت.

بیش فعالی در کودکان
بیش فعالی در کودکان

چه کاری می توانم در خانه انجام دهم تا به فرزند بیش فعال خود  کمک کنم؟

اولین قدم این است که قبول کنید که کودک پیش دبستانی شما دارای اختلال رفتاری است و انتظارات خود را برای آن چه که اکنون قادر به انجام آن است، تنظیم کنید. بسیاری از کودکان مبتلا به ADHD  فوق العاده باهوش  و خلاق هستند – فرزند شما ممکن است به اندازه یک دانشمند برجسته یا کارگردان فیلم رشد کند. اما شما باید به نوع رفتار خود با او دوباره فکر کنید . نکات زیر را در نظر داشته باشید :

به همه اعضای خانواده خود اطلاع دهید (حداقل کسانی که زمان زیادی را با فرزند شما  صرف می کنند)، دوستان نزدیک، معلمان و هر کس دیگری که می توانند از کودک  حمایت کنند، را مطلع سازید . بعضی از والدین کودکان مبتلا به ADHD از این که کودک خود را مبتلا به بیش فعالی بدانند وحشت دارند اما نکته مهم این جاست که اگر دست کم بدانید با چه عنوانی رو به رو هستید مقابله با آن راحت تر و ساده تر می شود

مراکز درمان بیش فعالی در تهران

جایروس کلینیک به طور اختصاصی در زمینه بیش فعالی اطفال و کودکان فعالیت دارد و می توانید برای تماس با مشاوران و روانشناسان مجموعه اینجا را کلیک کنید.

مترجم و محقق : ندا ناصری

بیشتر بدانید

مراکز درمانی


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

0 دیدگاه دربارهٔ «بیش فعالی در کودکان زیر 4 سال»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *