اگر ترس از مکانهای بسته شما را می رنجاند مطلب زیر را دنبال کنید…

 

هراس از مکانهای بسته چیست؟

 

ترس از فضای بسته

 

ترس از فضای تنگ ومحصور از  کلمه لاتین  کلاستروم  گرفته شده که به معنی “یک  محل در بسته ”  بوده و فوبیا در  یونانی به معنای ترس می باشد.

 

افراد مبتلا به هراس از مکانهای بسته می توانند در زندگی شان مشکل  پیدا کنید، به عنوان مثال ،  آنها  برای جلوگیری از فضاهای کوچک و موقعیت هایی که موجب هراس و اضطراب است خود داری می کنند .

آنها از مکان های خاصی مانند:  مترو زیرزمینی  اجتناب می کنند.

 

علائم هراس از مکانهای بسته ها چه هستند؟

علامت چیزی است که بیمار احساس می کند و یا گزارش میدهد، در حالی که نشانه چیزی است که مردم دیگر از جمله دکتر تشخیص میدهد .

سردرد ممکن است یک نمونه از علامت باشد ، در حالی که  مثلا  قرمزی روی پوست ممکن است یک  نشانه است.

ترس از فضای بسته و تنگ معمولا در کودکی و یا نوجوانی به وجود امده و با افزایش سن پیشرفت می کند.

این نوع ترس یک اختلال اضطرابی است و فردی که چنین مشکلی را دارد مشکلات عدم تنفس به درستی خواهد داشت ، پریشان است و فکر کردن مختل میشود.

 

اما علائم فیزیولوژیک آن عبارتند است از :

 

  • عرق کردن
  • ضربان شدید قلب
  • افزایش فشار خون
  • سرگیجه
  • خشکی دهان
  • نفس نفس زدن و یا تنفس سریع
  • گرگرفتگی
  •  تکان دادن و یا لرزش
  • دلشوره و احساس لرزش از داخل معده
  • لرز
  • حملات هراس
  • سبک سری
  • تهوع
  • غش
  • سردرد
  • بی حسی
  • ترس از آسیب واقعی یا بیماری
  • تنگی در قفسه سینه، گاهی اوقات درد قفسه سینه
  • نیاز به رفتن به  دستشویی
  • گم گشتگی

 

تونل

فضاهایی که بیشتر دچار احساس ترس میشود عبارتند از :

  • آسانسور / بالابر
  • اتاق پرو
  • تونل ها
  • زیرزمین، مترو
  • اتاق های کوچک
  • اتاق های هتل با پنجره هایی که باز نمی شود
  • درب های گردان
  • هواپیما
  • توالت های عمومی
  • اتاق قفل شده
  • اتومبیل  به ویژه اگر دارای قفل مرکزی باشد
  • قطار
  • مناطق شلوغ
  • برخی از دستگاه های پزشکی  مانند : تصویربرداری

 

منبع :

MNT

 

مریم عبداللهی

مریم عبداللهی ، روانشناس و بایوتراپیست


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

64 دیدگاه دربارهٔ «اگر ترس از مکانهای بسته شما را می رنجاند مطلب زیر را دنبال کنید…»

  1. سلام. من ۴۶سال سن دارم قبلا بسیار نترس و در کانالهای اب که بسختی کسی قبول میکرد نگاه کند میرفتم. حتی تو قنات وچاه کار میکردم. ولی حالا اصلا نمیتوانم بهش فکر هم کنم و نفسم میگیره. از جاهای تنگ بسیار هراس دارم وقتی بهش فکر میکنم از اضطراب وترس ضربان قلبم بالا میرود. چکار کنم. ممنونم راهنمایی فرمایید

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      با توجه به مواردی که ذکر کردید توصیه می شود به روانپزشک مراجعه نمایید. احتمالا موضوع هراس از فضای بسته مطرح باشد.

  2. سلام. من ترس از سکوت دارم. مثلا توی جمعی نشستیم و یهو همه ساکت میشن و حرفی زده نمیشه. من استرس میگیرم و دوس دارم اون مکان و ترک کنم. عرق میکنم. گرمم میشه. قلبم تند میزنه. و مغزم میگه بلند شو مکان رو تر کن. ترس از فضای بسته ب اون صورت ندارم. ولی اگر مثلا در کلاس بسته شع و سکوت حاکم بشع. شدیدا میترسم. از آسانسور و مترو قطار نمیترسم.. میشه بگید دقیقا جریانم چیه!!

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      علل متعدد می تواند موجب بروز این حالت گردد.
      جهت بررسی و ارائه راهکار مناسب، نیاز به مشاوره و جلسات روانکاوی می باشد.
      در صورت تمایل با مرکز شماره یک تماس بگیرید تا همکاران راهنماییتان کنند.

      1. سلام. امکانش هست کوتاه راهنمایی کنین. چون چیزی در این باب جایی نخوندم… ممنون میشم

        1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

          سلام دوست عزیز
          بله موردی که ذکر کردید نسبت به فوبیای فضای بسته و … کمتر در افراد رخ می دهد. اما این حالت نیز مانند خیلی از اختلالات دیگر، می تواند به عنوان یک اختلال اضطراب دیده شود.
          طی جلسه مشاوره و روانکاوی، علت دقیق این حالت بررسی می گردد و متناسب با علت و شدت اختلال، راهکار مناسب اتخاذ می گردد.
          متاسفانه بدون بررسی حضوری و مشاوره نمی توان پاسخ دقیقی ارائه کرد.
          در صورت تمایل با مرکز شماه یک تماس بگیرید تا همکاران راهنماییتان کنند.

  3. سلام وقت بخیر. بنده هیچ ترسی از این مکانها ندارم و براحتی در این مکانها رفت و آمد میکنم.منتهی مشکلی که بنده دارم احساس فشار و تنگی نفس هست مثلا در مواقعی که کسی بنده رو محکم بغل کنه و یخورده احساس خفگی کنم استرس عجیبی بمن دست میده. یا مثلا اگر ۳-۴ تا پتوی سنگین روی خودم بندازم و حتی سرم بیرون از پتو باشه و براحتی نفس بکشم با اینحال بخاطر فشار پتوها احساس خفگی شدید و فرار از اون وضعیت رو دارم. الان داشتم فکر میکردم که اگر خدایی نکرده با ماشین چپ کنم و به حالت سر و ته داخل ماشین گیر بیوفتم ۱۰۰% از اون حالت استرس خفه میشم. حتی تصور این حالتها هم بسیار استرس آوره برام. البته من با مکانی مثل حمام پر بخار که تنفس مشکل هست،مشکلی ندارم و بیشتر فشار روی دستگاه تنفس باعث این حالت روانی بنده میشه که نمیدونم علتش چیه. تا الان از بچگی مشکل تنفسی و قرار گرفتن در مکان بسته و … نداشتم غیر از دو مرتبه که لقمه داخل گلوی بنده گیر کرد در سنین۷-۸ سالگی و بسختی با کمک خانواده بعد چند ثانیه خارج شد نمیدونم به این حالت بنده ارتباطی داره یا خیر. ممنونم

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      با سلام
      برای کاهش علائمی نظیر خفگی و کمبود اکسیژن پیشنهاد میشود از روش بیوفیدبک برای کاهش و کنترل علائم استفاده کنید ، این روش بدون دارو با استفاده از دستگاه صورت گرفته و هیچ گونه آسیبی به شما نخواهد رسید .

  4. سلام.من ترس بسیار شدید از اتاق در بسته و محیط بسته دارم و متاسفانه بعلت داشتن بدهی به زندان خواهم رفت و حتی بخاطر این موضوع فکر انتحار نیز در سر دارم. در ایران زندگی نمیکنم وکلا نمیدانم باید چه کنم؟

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      اولین اقدام در جلوگیری از بروز نشانه‌ها پرهیز از قرار گرفتن در مکان‌هایی است که برای بیمار رعب آور است و باعث شروع حمله فوبیا می‌شود.
      در مرحله بعد برای درمان بیماری لازم است به روانپزشک مراجعه نمایید. درمان ترس از فضاهای بسته از طریق دارودرمانی، روان‌درمانی، هیپنوتیزم، خانواده‌درمانی و… می باشد.
      توصیه می شود در این زمینه حتما با روانپزشک صحبت نمایید.

  5. سلام ۲۷سالمه خیلی وقته من دچارهمچی‌مشکلیم توهمه مواردی ک ذکرکردین مشکل شدیدبرام پیش میاد ک بهشم نمیتونم حتی فکرکنم پیش دکترچی بایدبرم ممنونم ازکمکتون

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      در ابتدا برای بررسی های درست و دقیق نیاز است با یک روانشناس بالینی ملاقات داشته باشید در صورت نیاز به درمان دارویی ایشان شما را ارجاع خواهند داد.

  6. سلام ارش هستم 26 ساله از تهران مدت ها بود من هم دچار این مشکل بودم ولی خدارو شکل الان سالهاست دیگه تو مکان های بسته تردد میکنم.ببینین دوستان این بیماری ما یه بیماریه روانیه و بیماریه روانی نیاز به دارو نداره چون دارو جسم ادمو شل میکنه و شما فک میکنید که درمان شدین من با خوندن زیاد قران و درست زندگی کردن تونستم این بیماریو تو خودم ریشه کن کنم به شماهام توصیه میکنم سعی کنید با خوندن زیاد قران و ارامش گرفتن از کلمات خدا که سرچشمه ارامش کل هستی است به این بیماریتون خاتمه بدین. در پناه حق باشین

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      ممنو از ایکه تجربیات خود را با ما در میان می گذارید.

  7. با سلام و عرض ادب، من خارج از ایران زندگی میکنم و میخواستم بدونم چطوری میتوانید کمکم کنید، هزینه هم پرداخت میکنم، ناگفته نمونه من اینجا هم اقدام کردم ولی بعلت مشکل زبان چاره نگرفتم، با تشکر از زحمات شما

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      با سلام با خانم کاشفی میتوانید به صورت تلفنی مشاوره داشته باشید در خصوص هماهنگی با شعبه شریعتی تماس حاصل فرمائید.

  8. باسلام.من ترس از مکان بسته دارم موقع امتحان.میخوام هرچه زودترمحیط رو ترک کنم.احساس سرگیجه،داغ شدن،تپش قلب و مشکل گوارشی پیدامیکنم.میخواستم راهنماییم کنید.ممنون

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      توصیه می شود تحت نظر روانپزشک قرار گیرید.

  9. سلام خواهش ميكنم كمكم كنيد من از يكسال قبل دچاراسترسم ..از حمام ميترسم از جاهاي شلوغ و مهموني و عروسي فرار ميكنم با توجه به اينكه ده روز ديگه دفاع پایان نامه ارشد دارم خیلی ترسم بیشتر شده همش میترسم سر جلسه حالم بده بشه وقتی استرس میگیرم عرق زیاد بهمراه دستپاچگی و تپش قلب دارم دو نوع قرص گرفتم به پیشنهاد دوستم پوکساید و کلونازپام بنظرتون مصرف كنم؟و در مازندارن امل روانشناس خوب سراغ دارين؟

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام، دوست عزیز با توجه به مواردی که اشاره کردید توصیه می شود تحت نظر روانپزشک قرار گیرید. قطعا با جلسات مشاوره و روانکاوی می توانید این حالت را کنترل و بهبود بخشید. به هیچ وجه مصرف دارو به صورت خودسرانه پیشنهاد نمی گردد زیرا ممکن است موجب مشکلات جسمی گردد. از طریق صفحه تماس با ما، با مرکز آمل تماس بگیرید تا همکاران راهنماییتان کنند.

  10. سلام. من ترس از فضای بسته دارم. البته نه همیشه. بیشتر وقتا شب ها و یا وقتایی که تو خونه تنهام. از علایمش هم تقریبا نصفش رو دارم. جوریه که وقتی تنها باشم حتی اگه شده در کوچه رو باز میزارم(که طبیعتا واسه ایمنی خودم نباید اینکارو کنم!!) به نظرتون من مریضم یا فقط یه اضطراب کوچولو هست؟تازگیا این ترس روزا هم بهم سر میزنه!

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      بسته به نوع شدت مشکل دارد ولی حداقل 10 جلسه را نیاز دارد .

  11. این موضوع رو معمولا کسایی دنبال میکنن که باهاش درگیر هستن و دنبال درمانش میگردن. کاش واسه درمان این بیماری هم توضیحاتی رو میدادین

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      بله حتما البته یکی از روش های درمان رفتاردرمانی تحت نظر روانشناس می باشد .در این زمینه خانم امیری در شعبه شریعتی و یا آزادی می توانند به شما کمک کنند.

  12. با سلام. من ترس از فضاي شلوغ و دربسته دارم. مثلا به تنهايي سوار آسانسور مي شم ولي اصلا نمي تونم اسانسور شلوغ سوار بشم. يا مترو به محض اينكه شلوغ ميشه حالم بد ميشه.
    شما كدوم دكتر رو معرفي مي كنين؟

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      جناب دکتر محرمی و یا دکتر ضرابی در شعبه شریعتی

  13. سلام
    من نمیدونم دچار این بیماری هستم یا نه
    چون زیاد نمیترسم ولی به طرز وحشت ناکی عصبی میشم ایا منم به این بیماری مبتلا ام؟
    یا بیماری دیگه ای هست؟
    البته ترس هست ولی خیلی کم

  14. با سلام من مشکل داخل شدن درتونل ام آر آی دارم وگاهی روی صندلی دندانپزشکی در حالت خوابیده روبالا یا سربه عقب دچار احساس خفگی میشم به حدی که مطلقا ام آر آی نمیتونم بگیرم دکتر تجویز بیهوشی دادند این زمینه ی روانی دارد یا جسمی برای درمان کدامیک باید اقدام کنم؟با تشکر فراوان

    1. دکتر ندا فرزانه روانپزشک و رواندرمانگر

      با سلام و احترام
      این حالت میتواند به علت ترس شدید از بعضی موارد خاص باشد که فوبیا نامیده میشود.برای درمان به سرکار خانم امیری متخصص در این موارد مراجعه نمایید.

  15. باسلام وتشكر از مقالات وراهنمائيهاي شما
    من 50سال سن دارم وتمام موارد ذكر شده درسوالات ديگرافراد را دارم(هواپيما؛مترو ؛اتوبوس بدون پنجره بازشو ؛آسانسور؛اطاق دربسته و…). لطفا مركز وياپزشكي را دراستان گيلان معرفي بفرمائيد.

    باتشكر از راهنمائي شما

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      متاسفانه در شهرستان آمل دارای نمایندگی هستیم.

  16. سلام من 41 سالمه ودر تهران ساکنم تا دو سال پیش اصلا فوبیای تنگنا هراسی نداشتم وخیلی راحت بودم اولین بار در زمستان دوسال پیش در اسانسور شلوغ احساس خفگی کردم بطوریکه سریعا از اسانسور خارج شدم حتی یه بار زیر دست دندانپزشک این حس بهم دست داد در صندلی عقب خودرو بخصوص اگه تاکسی باشه و نتونم خودم راننده روکنترل کنم لطفا راهنماییم کنید . ایا نیاز به دارو دارم یا بدون دارو میتوانم به ارامش قبلم در این محیط ها برسم؟

    1. دکتر ندا فرزانه روانپزشک و رواندرمانگر

      با سلام و احترام
      با توجه با اینکه احتمالا فوبیا در مکانهای بسته و شلوغ در شما وجود دارد و علایم تضطرابی شدید نیز ایجاد کرده است، درمان شما به صورت دو مرحله درمان دارویی و رواندرمانی فوبیا میباشد.برای رواندرمانی فوبیا میتوانید به سرکار خانم امیری و برای درمان روانپزشکی اختلالات فوبیا و اضطرابی به خانم دکتر فرزانه در کلینیک شریعتی و آزادی مراجعه نمایید.

    1. مدیر ارشد دپارتمان تحقیقات توجه و تمرکز

      متاسفانه در آن شهر کسی را نمیشناسیم. اما یک روانشناس بالینی می تواند به شما کمک کند.

  17. سلام. من از فضاهای بسته، شلواغ، تنگ و باریک خیلی می ترسم و یک یا دوباری که در این موقعیت قرار گرفتم، دچار تنگی نفس و ضربان قلب شدم. تا امروز که این مطلب رو خوندم، فکر می کردم، امری طبیعیه و همه افراد دچار این حالات می شوند. آیا راه درمانی برای این مشکل وجود داره؟ با تشکر

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      درمن دارویی جناب دکتر شیرآلی و جهت درمان غیر دارویی جناب دکتر محرمی در شعبه شریعتی

  18. سلام.من سالهاست دچار این بیماری هستم.از هواپیما و محیطهای بسته خیلی میترسم.دیسک کمر دارم و بارها دکتر ام آرآی تجویز کرده و بخاطر ترس شدیدم و تنگی نفس زیادی که میگیرم ام آر آی نکردم.مشهد هستم و شرایط اومدن به تهرانم ندارم .راهنمایی کنید لطفا خیلی اذیت میشم

  19. سلام من هم دچار همین عارضه هستم از هواپیما میترسم که وقتی رو آسمانم فوق العاده ترس دارم ۳۵سال دارم قبلا خیلی اذیت میشدم حتی موقعی که تنها تو جاده رانندگی میکردم احساس میکردم الان میمیرم.یا وقتی که تنها تو شهر غریب میرفتم .الان با خود درمانی خوب شدم.اما در خصوص هواپیما ترس دارم در نتیجه نمیتونم سفر خارج از کشور برم.کرمانشاه میشینم

  20. محمد معین فر

    با سلام و تشکر ؛ بنده 46 سال دارم از شیراز , کارمند هستم .
    بعضی مواقع حالت خفگی در حمام ، صندلی عقب خودرو ، آسانسور یا سرویس بهداشتی دارم .
    احساس می کنم یک طناب دور گردنم بسته شده . باید سریع به فضای باز و خنک برسم و لباس هایم را در بیاورم.
    در صورت خوردن غذاهای چرب مثل ماکارونی این حالت را دارم .
    به دکتر اعصاب و روان مراجعه کردم ، یکهفته دارو مصرف کردم اما هیچ اثری نداشت بلکه تشدید شد.
    به دکتر گوش و حلق و بینی مراجعه کردم .
    علت را انحراف بینی و پلیپ هایم اعلام کردند و اسپری و دارو دادند که در حال مصرف هستم .
    البته قبلا” سینوزیت داشتم
    کمی حمله هایم کاهش داشته .
    اما هنوز برخی مواقع در اتوبوس بدون پنجره ، صندلی عقب خودرو و یا در حمام احساس خفگی دارم .
    لطفا” راهنمایی فرماید . در شیراز به کجا مراجعه کنم . ممنون

  21. سلام .من هم دچار تنگنا هراسی هستم از درب بسته مثلا هواپیما قطار وسانسور ترس دارم .آیا میتوانم با دارو سوار هواپیما بشم . در اهواز زندگی میکنم لطفا پزشک معرفی کنید .سوالم این هست آیا درمان کامل دارد

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      بهتر است با مرکز ما در اهواز تماس گرفته تا شما را راهنمایی کنند . جهت کسب اطلاعات تماس به صفحه تماس با ما مراجعه کنید.

  22. سلام من اذربایجان غربی هستم در کل این جاهایی گه گفتین احساس ترس وتنگی نفس دارم مخصوصا هواپیما واسانسور و مترو میشه یه راه خوب برای درمانم بگید

  23. با سلام، فرزند 7 ساله من دچار تنگنا هراسی است و تنهایی در خانه ویا مکانهای بسته نمیماند و فریاد میزند. با توجه به اینکه در شهرستان( رشت) زندگی میکنیم، توصیه شما چیست. ممنونم.

    1. مدیر ارشد دپارتمان تحقیقات توجه و تمرکز

      باسلام. اگر امکان رواندرمانی و مشاوره دارید، فرزندتان را پیش یک روانشناس ببرید. در غیر اینصورت بهتر است دارو درمانی برای ایشان شروع شود. با سپاس

  24. سلام خسته نباشید من فوبيا ی محیط بسته دارم از مرگ هم می ترسم از مرگ مادرم و نزدیکام مخصوصا استرس هم همیشه دارم واسه همه چیز من کرمان هستم ميشه یک دکتر بهم معرفی کنید من کارمندم نمی تونم خیلی بمونم یک جلسه دو جلسه نهایتا وقت ندارم اینجا پیش همه دکترا رفتم اثری نداشت قرص دادن نخوردم مشاوره هم بلد نبستند همه تازه کارند هدفشان پول گرفتنه بدون نتیجه ميگن 30 جلسه لازمه کم کم لطفا راهنما بی کنید در ضمن 30 سال دارم 4 سال ازدواج کردم از حاملگی خیلی می ترسم بمیرم

  25. من همه علایم را در مقاله بود دارم ترس از فضا بسته .اسانسو خصوصا هواپیما و…. دیازپام مصرف میکنم ولی با توجه به بالا رفتن سن علائم تشدید مشود باید روان کاوی بشوم ایا دارو درمانی از شهرستان هستم لکنت زبان هم دارم الان داره خیلی اذیت میکنه راهنمایم کنید ممنون میشم

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      میتوانید هم از روش دارویی برای خانم دکتر نیوشا محمدی و هم از روش غیر دارویی برای خانم امیری استفاده کنید .

  26. سلام من فوبیای فضای بسته دارم ایا باید دارو مصرف کنم؟ یا باید گفتار درمانی شم؟ این بیماری خوب شدنی هست؟

    1. مدیر ارشد دپارتمان تحقیقات توجه و تمرکز

      بله و بهترین روش این است که هم دارو درمانی و رواندرمانی داشته باشید. برای گام اول درمان بهتر است برای آقای دکتر سینا قاسمی نوبت ویزیت تهیه فرمایید.

  27. پسر ۶ ساله ام از در بسته ترس شدیدی دارد طوری که وقتی در بسته باشه گریه میکنه و مدام منو صدا میکنه که در را باز کنم.

  28. به همه مکانهای بسته اشاره کردید الا حمام . من فوبیا به محیط حمام دارم از شب قبل که فرداش میخواl برم حمام حالم بد میشه و بنوعی حمله پانیک بهم دست میده . در حمام هم احساس خفگی و کلافگی دارم خیلی وحشتناکه لطفا بهم بگید چطوری به این ترس غلبه کنم؟؟ البته گاهی مدتی خوبم و این دفعه اخر شب حمام بودن برق رفت هم تاریک شد هم اب یخ کرد . همون موقع حمله پانیک بهم دست داد که این ترسم از حمام رو بیشتر کرد.

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      ترس از فضای بسته شامل همه مکان میشود که البته بیشترین حالت هارا در مطالب بیان کردیم و در این خصوص هم میتوانید از درمان دارویی تحت نظر جناب دکتر قاسمی و همچنین از روش های غیر دارویی تحت نظر خانم امیری بر ترس خود غلبه کنید.

  29. شهرزاد ضرغانی

    سلام من مدتی دچار این بیماری شدم و خیلی رنج میکشم لطفا طریقه درمان رو بهم بگید.

    1. مرکز تحقیقات مغزواعصاب و روان

      سلام
      برای خانم امیری در کلینیک آزادی یا شریعتی نوبت ویزیت بگیرید

  30. محمدمهدی ایلخانی

    با سلام و تشکر از مطلب مفیدی که درج کرده اید.
    آیا برای افراد با سن بالا که در مکان های باز مثل خانه های بزرگ زندگی می کرده اند و مجبور به ترک مکان و عزیمت به خانه های کوچک آپارتمانی می شوند مشکل ترس از فضاهای بسته پیش می آید؟ ممنون میشوم در ایمیل جواب بنده را بدهید.

    1. مرکز تحقیقات مغزواعصاب و روان

      سلام
      خیر معمولا این مشکل بوجود نمی آید اما ممکن است به دلیل عادت نداشتن به این فضاها دچار افسردگی شوند.
      سپاس

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *