اختلال خواب و سلامت روان

اختلال خواب

بی خوابی و سلامت روان

مردم کشورهای توسعه یافته به شدت محروم از خواب هستند، اما کسانی که اختلالات روحی روانی دارند حتی بیشتر به احتمال زیاد به خمیازه کشیدن و یا خواب آلودگی در طول روز دچارمیشوند. مشکلات مزمن خواب در  10٪ تا 18٪ از بزرگسالان در جمعیت عمومی ایالات متحده دیده می شود و این رقم در مورد افراد دچار مشکلات روانپزشکی 50٪ تا 80٪  است.

مشکلات خواب به ویژه در بیماران مبتلا به اضطراب، افسردگی، اختلال دو قطبی، و اختلال بیش فعالی با کمبود توجه (ADHD) شایع است.

مشکلات روحی و روانی می تواند به بی خوابی منجر شود. این مشکلات عبارتند از: افسردگی، اضطراب و اختلال استرس پس از سانحه .

متاسفانه، برخی از داروهای مورد استفاده در درمان این شرایط نیز ممکن است مشکلات خواب ایجاد کند. اگر شما نگران هستید که داروهایتان اختلال خواب ایجاد میکند ، با پزشک خود در مورد تنظیم درمان ، صحبت کنید.

اساس کارکرد مغزیک رابطه متقابل بین خواب و سلامت روان است  که جزییات این رابطه هنوز به طور کامل شناخته نشده است. اما بررسی های تصویربرداری و نوروشیمیایی نشان می دهد که خواب خوب شبانه کمک می کند تا انعطاف پذیری روانی و عاطفی ما بهبود یابد، در حالی که اختلالات مزمن خواب نیز میتواند مغز مارا برای تفکر منفی و آسیب پذیری عاطفی آماده کند.

بیش از 70 نوع  اختلال خواب وجود دارد.رایج ترین مشکلات  خواب عبارتند بی خوابی (دشواری در به خواب رفتن و یا در خواب ماندنآپنه انسدادی خواب (اختلالات تنفسی حین خوابسندرم پاهای بی قرار (احساس ناخوشایند بی قراری شبانهو حمله خواب (خواب آلودگی شدید و یا به خواب رفتن ناگهانی در طول روز ).

افسردگی

مطالعات جمعیت های مختلف تخمین می زنند که 65 تا 90 درصد از بیماران بزرگسال مبتلا به افسردگی اساسی، و حدود 90 درصد از کودکان مبتلا به این اختلال، تجربه نوعی از مشکلات خواب را داشته اند. بیشتر بیماران مبتلا به افسردگی دچار بی خوابی هستند، اما حدود یک نفر از هر پنج  نفراز آپنه انسدادی خواب رنج می برد.متقابلا مشکلات خواب نیز خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می دهد.

اختلال دو قطبی

مطالعات  مختلف گزارش می دهند که 69٪ تا 99٪ از بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی بی خوابی را تجربه کرده اند و یا کاهش نیاز به خواب در طول فاز شیدایی اختلال دوقطبی داشته اند. در افسردگی دو قطبی، با این حال، مطالعات گزارش می دهند که 23٪ تا 78٪ از بیماران خواب بیش از حد (hypersomnia) داشته اند، در حالی که دیگرافراد ممکن است بی خوابی یا خواب بی قرار را تجربه کنند.

مطالعات طولی نشان می دهد که بی خوابی  و کمبود خواب می تواند شیدایی را آغاز کند. مشکلات خواب همچنین اثر نامطلوبی بر خلق و خو دارند و گاهی عدم درمان اختلال خواب همزمان می تواند باعث عود اختلال دوقطبی و یا تشدید آن شود.

اختلالات اضطرابی 

مشکلات خواب در بیش از 50٪ از بیماران بزرگسال مبتلا به اختلال اضطراب منتشر و همچنین در افراد مبتلا به اختلال استرس پس از ضربه (PTSD) شایع است، و ممکن است در اختلال هراس، اختلال وسواسی جبری، و فوبیا (ترس) نیزاتفاق  افتد. این مشکلات همچنین در کودکان و نوجوانان نیز شایع است. یک مطالعه آزمایشگاهی خواب نشان داد که جوانان مبتلا به اختلال اضطراب در زمانی طولانی تر به خواب می روند، و خواب عمیق کمتری دارند.

بی خوابی همچنین ممکن است یک عامل خطر برای ابتلا به اختلالات اضطرابی باشد. همچنین بی خوابی می تواند نشانه های اختلالات اضطرابی را بدتر کند و یا باعث جلوگیری از بازیابی پس از درمان شود. اختلالات خواب در PTSD، به عنوان مثال، ممکن است به حفظ خاطرات عاطفی منفی کمک کند و باعث جلوگیری از بیماران از بهره گیری از روش های درمانی شود.

ADHD (بیش فعالی و کمبود توجه)

ADHD (بیش فعالی و کمبود توجه) مشکلات مختلف خواب را تحت تاثیر قرار میدهد. 25٪ تا 50٪ از کودکان مبتلا به بیش فعالی دچار اختلالات خواب نیز هستند. مشکلات معمول عبارتند از مشکل در به خواب رفتن، طول مدت خواب کوتاه تر، و خواب بی قرار. علائم بیش فعالی و خواب مشکلات با هم همپوشانی دارند به عنوان مثال بی قراری روزانه ممکن است ناشی از خواب بد شبانه یا ناشی از خود اختلال بیش فعالی باشد.

همپوشانی بین اختلالات خواب و مشکلات مختلف روانی آنقدر بزرگ است که محققان معتقدند بسیاری از این  مشکلات ممکن است ریشه های بیولوژیکی مشترک داشته باشند.

[divider]

دکتر مغز و اعصاب مصطفی امیری

♦  دکتر مصطفی امیری متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات – دارای بورد تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی تهران

  فلوشیپ اختلالات خواب از دانشگاه بارسلونا

  مدیر دپارتمان مغز و اعصاب مجموعه کلینیک های تخصصی آلومینا

کلینیک آلومینا مرکز فوق تخصصی پیشگیری و درمان اختلالات مغز و اعصاب و روان در ایران است.

تماس با ما


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

2 دیدگاه دربارهٔ «اختلال خواب و سلامت روان»

  1. سلام
    با توجه به توضیحات شما در مورد اختلالات خواب ، شما توضیح چندانی در باره پرخوابی و عدم توانایی در بیدار شدن ندادید که میتونست خیلی به درد من بخوره ،
    من 28 سالمه و علاوه بر مشکل ناشی از افسردگی که تونستم باهاش به هر صورت کنار بیام یه مشکل اساسی دارم با بیدار شدن از خواب یا بهتره بگم قلبه بر رویا پردازی ، تو مرحله RAM خوابم گیر میفتم تو وضعیتی که تغریبا به رویا هام کنترل نسبی دارم گاهی تا 90% ، دست کم هیچوقت از موضوع رویا منحرف نمیشم ، و یا حتی بعد از بیدار شدن و دوباره بخواب رفتن معمولا میتونم رویای نیمه تموم رو ادامه بدم ! میتونه برای چندین ساعت ادامه پیدا کنه و از وقتی که یادمه اینجوری بودم و اخیرا هاد تر ، من به سرعت آداپته میشم و مطالعات روزانه ، احساسات و اتفاقات روز قبل اقلب موضوع رویاهام رو تشکیل میدن ، چه بسا که پاسخ سوالاتی که فکرم رو مشغول کرده بودن و نتونسته بودم به هر دلیل جوابی براشون داشته باشم رو توی خواب پیدا کردم! مشخصا این قسمتش رو دوست دارم! دکترم تشخیص استعداد اختلال دو قطبی رو در من داد و دردرمان پیشگیرانه با دپاکین رو در این مورد علاوه بر زلوفت شروع کردم تو اون دوره از درمان کاملا احساس دوقطبی بودن میکردم ، و کلیه مشخصات رو در خودم میدیدم ، هرچند کلیش از قبل وجود داشت ، و غیر از اینکه در بیش از یک ماه کاری جز موزیک مطالعه و مصرف تریاک و مارییانا نکردم تغییر دیگری احساس نکردم البته خب خیلی هم تفاوت ایجاد نکرد ، به هر حال حس میکردم که درمان در مورد من خیلی کمکی نکرده ، بعد از دو سال آزمودن انواع درمان و … ، ابعد ازقطع دارو متوجه شدم که دپاکین باعث از بین رفتن اون اختلال خوابم میشه و الان دو روزه که بعد از تقریبا دوماه قطع کامل دارو دارم دپاکین مصرف میکنم ، 250میلیگرم در روز و درست حدس میزدم ، اختلال خوابم از بین رفته و این بزرگترین مشکلم بود. در دوران دانشگاه هیچکدوم از کلاسهای قبل از 11 صبحم رو نرفتم و این اوخر بخاطر فرار از این موضوع یک شب در میون میخوابیدم بعد از هر 24ساعت یا بیشتر یک مرحله خواب داشتم و این موضوع واسم ناراحت کننده نبود و کمتر پیش میومد احساس خستگی کنم ، یا کلا خمیازه بکشم الان مثل سابق در زمان درمان مضطرب و پنیک هستم اما اختلال خواب که بیش از هرچیز ناراحتم میکرد رو ندارم ، چون آدمی به شدت عجولی هستم با فعالیت فکری خیلی زیاد این حالت رو ترجیح میدم ، اما نظر شما در این رابطه چیه ؟ آیا یک همچین درمانی شامل موارد تجویز دپاکین میشه ؟

    1. مرکز تحقیقات مغزواعصاب و روان

      سلام
      ما به دلایل اخلاق پزشکی هیچگاه تجویز دارو توسط پزشک دیگری را زیر سوال نمی بریم.اما چیزی که در آن هیچ شکی وجود ندارد اینست که تا علائم شما پایدار مانده است نیاز به درمان و جستجوی روش های جدید درمانی امری است طبیعی و توصیه می کنیم که با پزشک خودتان مجددا مشورت نمایید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *