آشنایی با انواع وسواس: وسواس های فکری خشونت آمیز

وسواس­های فکری خشونت آمیز

حمید ضرابی روانشناس بالینی

رانندگی خطرناک

این­ها افکار و تصاویر رهنی و پرخاشگرانه­ای در مورد جراحت یا مرگ هستند که به کلی نفرت انگیز هستند، تصوراتی در در مورد حمله فیزیکی یا کلامی به اشخاصی که برایتان مهم هستند، حتی افراد بی گناه یا کسانی که نمی­توانند از خود دفاع کنند (مثلا سالمندان و نوزادان) و تکانه­ هایی برای انجام کاری خودویرانگر مثل برداشتن اسلحه یا کوبیدن ماشین به درخت یا ساختمان، به بچه خود نگاه می­کنید و نمی­توانید فکر کشتن او را متوقف کنید، چاقویی را می­بینید و فکر می­کنید شخصی که نزدیک شما نشسته است با با چاقو بزنید، وقتی افراد خاص مثل دختران جوان را می­بینید فکر می­کنید فحش ناجوری بدهید، دچار این تکانه می­شوید در ماشین را حین حرکت باز کنید.

و آنچه بدیهی است این است که هرگز براساس این وسواس­های فکری عمل نکرده­ اید. احتمالا حتی از فکر کردن در مورد چنین کارهایی هم می­ترسید. برای کاستن از اضطراب­تان، احتمالا بیشتر اوقات از راهکارهای ذهنی استفاده می­کنید که شامل بیرون کردن وسواس­های فکری از سرتان یا جایگزین ساختندآن با افکار خوب ( مثلا همه در امان هستند) می­باشد.

شاید وقتی افکار می­آیند، کاری را که دارید انجام می­دهید، دوباره تکرار می­کنید (مثلا لباس پوشیدن تا وقتی که بتوانید آن کار را بدون این که با این وسواس­ها خراب شده باشد، تمام کنید.

همچنین ممکن است از مجموعه­ای راهبردهای ظریف­تر (و غیراجباری) برای مقابله با وسواس­های خشونت­آمیز استفاده کنید؛ از جمله حرف زدن (هشدار دادن) با دیگران در مورد افکار خشونت­آمیزتان و اطمینان خواستن در مورد اینکه وسواس­ها فقط فکر هستند، نه نشانه­ای از آن که شما واقعا خطرناک یا شرور هستید. به علاوه ممکن است سعی کنید خودتان را تا حدی امتحان کنید که ببینید آیا واقعا روی تکانه عمل می­کنید یا نه.

مثال

فردی وسواس­های فکری او مربوط به این بودند که شاید اشتباها باعث خرابی املاک و زخمی شدن اشخاص شده باشد. دیدن ماشین آتش نشانی، ماشین پلیس یا آمبولانس باعث می­شد نگران شود مبادا بدون اینکه متوجه شده باشد، موجب آتش سوزی، تصادف یا حتی ضرب و شتم یا قتل کسی شده است. وی اخبار تلوزیون را تماشا می­کرد، روزنامه­ ها را زیر و رو می­کرد و حتی با پلیس چک می­کرد تا مطمئن شود که باعث واقعه ­ی ناگوار نشده است. اگر خانه­ را ترک می­کرد نگران بود مبادا یک لامپ یا وسیله برقی باعث آتش سوزی شود.

درمان

بدون شک اختلال وسواس پیامدهای ناگواری دارد ممکن است فرد را وادارد به مکان­های خاصی نرود، در محیط کار مشکلاتی را ایجاد کند، ممکن است باعث شود فرد احساس شرمساری کند و نهایتا دچار غمگینی شود چون مانع بسیاری از فعالی­های روزمره فرد می­شود.

اما آنچه که بزرگان عرصه روانپزشکی و روانشناسی بر روی آن اتفاق نظر دارند درمان­های شناختی – رفتاری است که طبق تحقیقات در بالای 80 درصد موارد به بهبود اختلال و رهایی از پیامدهای ان کمک کرده است.

و تنها کسانی که در این زمینه درمانی آموزش دیده ­اند قادر به کمک به این بیماران هستند که شامل روانشناسان بالینی و روانپزشکان می­شود. این درمان یک سفر چالش انگیز و پاداش بخش است که طی آن بیمار مهارت­هایی را یاد می­گیرد تا بتواند بر اختلال خود چیره شود.

[divider]

حمید ضرابی
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی
درمانگر تخصصی حیطه افسردگی و وسواس

بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

18 دیدگاه دربارهٔ «آشنایی با انواع وسواس: وسواس های فکری خشونت آمیز»

  1. بیشتر وقتا فکر میکنم یکی میخواد بیاد بکشیم یه نفر داره از دور نگاهم میکنه و زیر نظرم داره تا بیاد منو بکشه . پیش اومده از شدت ترس ضربان قلبم این قدر بالا رفته که نزدیک بوده ایست قلبی کنم . چکار کنم ؟ دیگه داره دیوونم میکنه . اگر ممکنه قرصی چیزی معرفی کنید یا یه راهکار چون ۱۷ سالمه و تنها زندگی نمیکنم که بخوام پیش مشاور برم و نمیخوام والدینم چیزی بفهمن.

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      جهت بررسی این موضوع نیاز به معاینه و ارزیابی بالینی شما می باشد. با توجه به مواردی که ذکر کردید توصیه می شود به روانپزشک مراجعه فرمایید. در صورت تمایل با مرکز شماره یک تماس بگیرید همکاران راهنماییتان می کنند. امکان مشاوره آنلاین نیز فراهم می باشد.

  2. با سلام و وقت بخیر خدمت شما . من هم مدتی زیادی وسواس داشتم همه جوره واسواس که فکرش رو بکنین . بعد تقریبا ۲ سالی از واسواسم دچار حمله ی پانیک شدم و دکترا برام دارو تجویز کردم که خوب شدم و الان سه ماهی میشه که دیگه قرص نمیخورم . قرص های که میخوردم سرترالین و کلونازیپام بود. ولی بیست روز پیش منم دچار یه حالتی شدم که همش فکر میکردم کنترلم دست خودم نیست و هر آن شاید به مادرم یا برادرم یا خواهرم و یا هر عضو دیگر از خوانواده حمله کنم و به قتل برسونمشون . این قدر اذیتم کرد که خدا میدونه من چی حالتی داشته ولی بعدش آروم شدم یعنی بیست روز ازین موضوع گذشت که باز دیشب همون فکر ها اومد تو سرم و هرلحظه فکر میکردم الانه که بابامو یا مامانو با چوقو بکشم یا خفه شون کنم . بخدا خیلی اذیت میشم . اصلا نفسم بند اومده بود. فقط با یه حال خیلی بدی خوابیدم تا اینکه صبح شد و از خونه زدم بیرون و اومدم سرکار کمی بهتر شدم.من پسر هستم ۲۷ ساله و مجرد.

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام دوست عزیز
      توصیه می شود حتما تحت نظر روانپزشک قرار گیرید. نیاز به جلسات رواندرمانی و دارومانی وجود دارد. در صورت تمایل می توانید با یکی از مراکز جایروس کلینیک تماس بگیرید و نوبت ویزیت اخذ نمایید.

      1. الان پیش دکتر رفتم . و یه نواع قرص برام داد . سرترالین و پروپرانول و یه یه قرص دیگه. میخواستم بدونم امکانش هست که من خودمو کنترل کنم تا بهتر شم یا نه؟
        تو رو خدا جواب منو بدین

  3. سلام خسته نباشید اقای دکتر
    من اسو هستم و سی و سه سال دارم جناب اقای دکتر من هفده یا هجده ساله بودم پیش داداشم بیمارستان میلاد عملش میکرد همراهش بودم شب که از اتاق عمل اوردنش بیرون داشتم میوه میخوردم و ی کارد میوه خوری دستم بود ی دفعه ی فکر بد امد تو ذهنم که نکنه من این چاقو رو بکنم تو شکم برادرم بعدش هم استرس منو گرفت کارد رو کلا پرت کردم و کلا از ذهنم رفت
    ولی دوباره بعد چند سال سه بار دیگه این افکار تو ذهنم میومده که نکنه من به خواهر برادرهامام یا اونایی که دوستشون دارم با چاقو بهشون اسیبی برسون ولی فقی ی لحظه بود و افکار میرفت تا اینکه مهر سال نودو شش ی دفعه بازم این افکار تو ذهنم امدن و میترسیدم که نکنه من عقلمو از دست بدم و چاقو بیارم و به شوهرم یا نزدیکانم اسیب برسون دو ماه اینجوری بودم نرفتم دکتر میترسیدم بهم بکن که تو باید بستری بشی خلاصه اینقدر بهم فشار اورد که همه چاقو ها رو از تو خونه برداشتم بعدش فکرهای دیگه امد تو ذهنم حتی مهمونی میرفتم میترسیدم چاقو میذیدم دست اخر رفتم پیش روان پزشک و گفتش فقط وفقط وسواس فکری و هیچ وقت به عمل تبدیل نمیشه و بهم قرص اسنترا داد الان چهار ماه مصرف میکنم استرسم خیلی کمتر شده ایا درمان قطعی داره در ضمن الا بعضی وقتا فکر میکنم دارم با دست همه رو میزنم حتی وقتی از عابر پیاده رد میشم یا نوزادان خیلی هم دلم میخواهد بار دار بشم میترسم کمکم کنید

  4. سلام و خسته نباشید.
    من 2-3 سال است عادتی داره ذهنم که همیشه با دیدن هر موضوع دعوا یا بحثی، خودم را در جای اونها تصور می کنم و ذهنم خودکار شروع به بحث و مجادله فرضی در ان موقعیت می کنم. بدون اینه که دست خودم باشه این اتفاق رخ می ده. مثلا اگه فیلم تلویزیون دو نفر دارن بحث می کنند من هم تا چندین دقیقه تو ذهنم جای یکیشون فرض می کنم و همش با اون یکی دیالوگ و کلنجار دارم. یا اگه دعوای پدر مادر ببینم خودم را در حال دعوا و بحث با پدرم تصور می کنم تو خیالم. یا اگه بشنوم دو نفر غریبه با هم در مورد چیزی اختلاف دارند من هی خودم را جای یکیشون می ذارم و باهم بگو مگو داریم. تازه در اسن حالت استرس می گیرم و هول می کنم و انگار واقعی است. نم یتونم متوجه شم که غیر واقعی و خیال است مگر با گذشت چند دقیقه. در روز بارها بارها تکرار می شه. تازه نسبت به انواع صدا ها هم اعصابم خورد می شه و اصلا نمی تونم تمرکز کنم صدای پرنده ها، صدای یخچال، صدای بچه های تو کوچه می خام سکوت باشه.
    لطفا راهنماییم کنید.

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام، دوست گرامی با توجه به مواردی که ذکر کردید توصیه میکنیم با روانپزشک صحبت کنید. نیاز به بررسی شما می باشد تا متناسب با علت این موضوع، راهکار مناسب درمانی اتخاذ گردد. در صورت تمایل می توانید با یکی از مراکز جایروس کلینیک تماس بگیرید تا همکاران راهنماییتان کنند.

  5. سلام من مدتی است که دچار وسواس فکری شده ام
    در هر لحظه نا خودآگاه فکر های جنسی بدی در ذهنم به وجود می اید همش فکر میکنم با کسی تماس جنسی برقرار کردم
    همش احساس میکنم من گناهکارم
    لطفا کمکم کنید

    1. دپارتمان ارجاع تخصصی و سوالات

      سلام، دوست گرامی توصیه میشود با روانپزشک مشورت نمایید. در صورت تمایل از طریق صفحه تماس با ما، با مرکز قلهک تماس بگیرید تا همکاران از دکتر سینا قاسمی (روانپزشک و سکس تراپیست) تایم ویزیت هماهنگ نمایند.

  6. سلام من مدتی دچار وسواس فکری هستم همین موارد بالا سه ساله دارم قرص سرترالین 100 میخورم دوز ممصرفش تا 200 روزی رفت افکار وسواسیم کمتر شد ولی کامل از بین نرفته ولی دوباره عود کرده همراه این قرص ها دوکسپین 10 و ترانکوپین 10 مصرف کردم ولی متاسفانه هیچ جواب کاملی نگرفتم ایا امیدی هست به درمان کامل و قطعی ؟ اگه این قرصها تاثیر نداشته باشه باز هم قرصهای دیگه ای هست ؟

    1. دکتر ندا فرزانه روانپزشک و رواندرمانگر

      با سلام و احترام
      نیاز به ویزبت روانپزشکی در خصوص ابراز نظر برای روند درمان میباشد و درمانهای غیردارویی نیز در صورت صلاحدید روانپزشک و روانشناس وجود دارد.برای ویزیت روانپزشکی میتوانید به خانم دکتر فرزانه در کلینیک شریعتی و رواندرمانی به سرکار خانم عبدالهی و یا سرکار خانم امیری و یا آقای ضرابی مراجعه نمایید.

  7. سلام. من دختری ۱۸ ساله هستم و از چهارسال پیش وسواس فکری داشتم که به صورت جدی تحت درمان دارویی سرترالین و رسپریدون قرار گرفتم.مدتی پیش در اثنای کنکورم دچار پانیک و اضطراب های بی دلیل میشدم که معده ام را شدیدا تحت تاثیر خود قرار داد.در ضمن سندرم روده ی تحریک پذیری هم دارم اما کنترل شده.
    حالا هم مدتی است بعد از درمان استرس های شدیدم با همان داروی قبلی ینی سرترالین دچار فکر ها و ترس های مبهم شده ام.طوری که نمیتوانم تشخیص دهم وسواس فکریست یه نه چون روی موضوع خاصی تاکید ندارم اما علایمی دارم مثل اجتناب از تغییر سبک زندگی یا هرگونه تغییری و ترس از اینکه فشار های مختلف زندگی مرا از پادرآورد و یا یک ناراحتی و افسردگی همراه با ترس مبهم و گنگ که کل زندگی و همه جوانبش را فرا گرفته.ترس از خوابیدن ترس از زندگی کردن ترس از درس خواندن ترس از خوشبخت شدن و ترس از تحمل نیاوردن روی هر موضوعی.در ضمن تحریک پذیرتر و زودرنج تر شده ام و احساس میکنم این نوعی رفتار یا دفاع برای فرار از افکار اصلی که ذهنم را درگیر کرده.
    نمیدانم مشکل از کجاست.چون هیچ مشکلی ندارم.چه در زندگی چه در درس.شاید از بی مشکلی برای خودم مشکل به وجود می آورم.نمیدانم… نمیخواهم اینگونه بمانم چون از زندگی کردن خسته ام میکند.
    واقعا ممنون میشوم راهنماییم کنید.

    1. مدیر ارشد دپارتمان تحقیقات توجه و تمرکز

      با سلام. دوست عزیز درمان وسواس و اضطراب فقط با دارو نیست. رواندرمانی در این زمینه بسیار به شما کمک می کند. ممکن است ریشه مشکل شما بیولوژیک باشد یا ریشه در محیط داشته باشد. در هر صورت رواندرمانی در کنار دارو درمانی بسیار کمک کننده است. خانم فراهانی در شعبه آزادی یا شریعتی در این زمینه به شما کمک می کنند.

  8. سلام خواهشا جوابم بدید بعضی وقتا فکر میکنم قاتلم یا قراره بشم و والدین عزیزم رو … وای اصلا نمتونم بنویسم در مورد عزیزانم بیشتره مثل بچه های شیر خوار یا مامان بزرگم بخدا کمکم کنید همین الان که مینویسم گریم گرفته میترسم آخرش دست به این کار بزنم تک تک شخصیت های قاتلی که تو فیلما دیدم میان جلو چشمم فک میکنم دارم روانی میشم کمکم کنید یه جوابی اطمینانی چیزی بدید

    1. مدیر ارشد دپارتمان تحقیقات توجه و تمرکز

      سلام. به نظر میرسد که دچار وسواس فکری شده اید. نگران نباشید چون این مشکل قابل حل شدن است و فقط تکانه های فکری ناخودآگاه است. لازم است حتما به یک روانپزشک مراجعه کنید تا در این زمینه به شما کمک کنند. سپاس.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *