آشنایی بیشتر با وسواس

افکار وسواسی

نگاهی به نشانه شناسی وسواس

آقای دکتر همش تصاویر برهنه از افراد مقدس جلوی چشمم ظاهر میشود.وای ..اصلا قابل گفتن نیست.من خیلی باید آدم گناهکار و بدی باشم که چنین تصوراتی دارم،درسته؟

آقای دکتر مدام احساس میکنم میخوام به کودک 2 ساله ام آسیب برسونم!خیلی آزار دهنده است….من باید خیلی آدم ظالمی باشم..

آقای دکتر در 24 ساعت فکرهایی در خصوص داشتن رابطه جنسی با همکارم در محل کار در ذهن دارم که ….اصلا روم نمیشه بگم!همش میگم نکنه من آدم فاسدی باشم.

این عبارات نمونه هایی است از شکایات بیماران مبتلا به وسواس که به شدت ذهن آنها را درگیر کرده،اضطراب فلج کننده ای ایجاد نموده و باعث ایجاد یک حالت گناه در آنها شده است.گرچه در ترجمه فارسی، به همه عبارات بالا وسواس فکری گفته میشود،اما اگر دقیق تر نگاه کنیم با هم متفاوتند.

هر سه عبارت بالا را میتوان در یک گروه کلی بنام obsessionقابل جمع دانست و بکار بردن عبارت وسواس فکری برای هر 3 مورد منطبق با منطق علمی نمیباشد.همانطور که مشاهده میشود مورد اولی یک فکر نیست،بلکه یک تصویر است.مورد دومی هم یک تکانه یا یک میل است و مورد سومی یک فکر است.

پس obsessionیا همان تجربه ذهنی وسواس،میتواندیکی از این سه حالت،یعنی فکر یا تصویر و یا تکانه باشد،که به نظر میرسد بر اساس آنچه از متون علمی قابل استنباط است،تکانه بیش از دو مورد دیگر آزار دهنده است.

در نوشته قبلی اشاره کردم که وسواس خصوصیاتی دارد ،به این صورت که مزاحم است،فرد در مقابل آن مقاومت میکند،آن را غیر منطقی میداند،جایگاه آن را ذهن خود میداند و ….که تمام این خصوصیات در هر سه نوع وسواس عنوان شده(فکر،تکانه وتصویر) مشترک است.

تقریبا تمام افراد مبتلا به وسواس که با مشخصات عنوان شده مراجعه میکنند،با وجود تفاوت در محتوای وسواس،در دو نکته با هم اشتراک دارند.

اول اینکه تصور میکنند که فکر،تکانه یا تصویر وسواسی ایجاد شده فقط مختص آنهاست و هیچ فرد دیگری،چنین مشکلی ندارد.دوم اینکه بدنبال شکل گیری این تجارب ذهنی،همانطور که در سه مثال اول بحث دیده میشود،یک احساس گناه و قضاوت سرزنشگرانه در مورد خود پیدا میکند که گاهی حل و فصل کردن فکر وسواسی،راحت تر از کنار آمدن با این احساس گناه است.

همانطور که در مثالهای اول بحث دیده میشود سه موضوع عمد در محتوای تجارب وسواس عبارتند از سکس،اخلاق و مذهب و خشونت.

اکثر متخصصین معتقدند که جنس این نوع افکار که کاملا خودبه خودی و بدون ارتباط با محرکهای محیطی هستند،با تجارب وسواسی مانند نجس و پاکی ،شستشو،چک کردن و …که ثانویه به محرکهای محیطی هستند،متفاوت و در نتیجه رویکرد درمانی به آنها هم متفاوت خواهد بود،که در این باره به طور مفصل توضیح خواهیم داد.

آنچه در پایان این نوشته لازم است توضیح دهم ،رفع نگرانی در مورد دو نکته عنوان شده در بالاست.اول اینکه لازم است بدانیم تجارب وسواسی با موضوعات عنوان شده بسیار شایع است.دوم اینکه وجود این افکار نباید باعث احساس گناه شود،چرا که اتفاقا وجود مثلا تکانه آسیب به یک فرد نتنها نشان دهنده سنگدل بودن نیست بلکه اتفاقا تایید کننده علاقه و محبت به آن فرد است

در این باره بیشتر خواهم گفت…

دکتر مهدی هرمزپور روانپزشک

[divider]

کلینیک آلومینا اولین مرکز تخصصی درمان وسواس را در کشور راه اندازی نموده است.

درمان وسواس در کلینیک آلومینا توسط تیم تخصصی درمان وسواس ( روانپزشکان و روانشناسان متبحر در درمان وسواس) با روش های دارویی و غیر دارویی انجام میشود.

برای کسب اطلاعات تماس به صفحه تماس با ما مراجعه نمایید  یا  اینجا  کلیک کنید.


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *