آشنایی با انواع وسواس: وسواس آلودگی و رفتار شستشو و آلودگی زدایی

وسواس های فکری آلودگی و رفتارهای آلودگی زدایی

حمید ضرابی روانشناس بالینی

ژن وسواس

این شکل از اختلال وسواسی-اجباری معمولا شامل ترس از مایعات بدن (ادرار، مدفوع یا منی)، زباله، میکروب­ها یا مواد شیمیای و مواد سمی می­گردد. ممکن است در مورد آلوده کردن سایر افراد( افراد مورد علاقه یا غریبه) وسواس داشته باشید شاید از آلوده شدن به این دلیل می­ترسی که فکر می­کنید شما (یا دیگران) را خیلی بیمار خواهد کرد و شاید هم الودگی صرفا یک احساس انزجار در شما بر می­انگیزد.

صرف نظر از این که دلیل ترس­تان از الودگی چه باشد، احتمالا می­کوشید تا از موقعیت­ها یا اشیایی که معتقدید منبع الودگی هستند (مثل دستگیره­های در، توالت­ها، بیمارستان­هاافراد، مکان­ها و اعضای خاص بدن) یا الودگی را به یادتان می­آورند (مثلا هر چیز قرمزرنگی باعث می­شود به خون فکر کنید) اجتناب کنید.

حتی وقتی مستقیما با شی مورد نظر یا آلوده تماس نداشته باشید که آیا امکان داشت تماس داشته باشید یا آنقدر نزدیک بوده­اید که آلوده شوید. ممکن است این گونه به نظر برسد که گویی آلودگی می­تواند از شئی به شی دیگر به آسانی منتقل شود مثلا از طریق تماس همزمان.

به منظور ایجاد احساس در امان بودن از الودگی و هر گونه بیماری که از آن می­ترسید، احتمالا از آلوده­های مورد نظر اجتناب کنید ممکن است درگیر رفتارهای تکراری تمییزکاری و شستشوی افراطی شوید از جمله دوش گرفتن، حمام رفتن، آداب تکراری توالت و استفاده­ی مفرط از پاک کننده­ها یا ژل­های ضدعفونی کننده دست. شاید مجبور شوید این رفتارهای تکراری را به روش خاصی انجام دهید مثلا شمردن تعداد دفعات شستن دست­ها یا مالیدن دست­ها به روشی معین و تکراری.

مثال

فردی از ابتلا به بیماری وحشت داشت. او از دستشویی­های عمومی، تماس با دستگیره­ های در و سطل­های زباله اجتناب می­کرد. از تماس با افراد خاصی که انها را کثیف می­دونست اجتناب می-کرد. مایعات بدنی مثل عرق و ادرار، استفاده از دستشویی و تماس با ناحیه تناسلی و لباس های کثیف ترس وسواسی را در او برمی­انگیخت. طوری که روزانه بیش از 50 بار دست­هایش را می­شست.

درمان

وسواس یکی از مشکلات روانی شایع در دنیا می­باشد و از هر 100 ایرانی حداقل 5 نفر به نوعی با این اختلال دست به گریبان هستند. پیامدهای این اختلال به نوعی زندگی فرد را در حوزه­های بین فردی، شغلی و تحصیلی با مشکل مواجه می­کنند.

آنچه که روانشناسان و روانپزشکان این عرصه با آن توافق بالایی دارند درمان­های خاص این اختلال است. و بالای 80 درصد احتمال دارد در صورت ادامه درمان های روانشناختی علائم اختلال از بین برود و کیفیت زندگی فرد بهبود بیابد. آنچه در درمان این اختلال تضمین لازم را برای بهبودی می­دهد حرکت مداوم در یک فرایند گام به گام درمان­های روانشناختی است.

[divider]

حمید ضرابی
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی
درمانگر تخصصی حیطه افسردگی و وسواس

بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

6 دیدگاه دربارهٔ «آشنایی با انواع وسواس: وسواس آلودگی و رفتار شستشو و آلودگی زدایی»

  1. سلام وخسته نباشيداقاي دکتر توراخدا اگه میشه منو راهنمای کنید من مادری 45ساله دارم وسواس شستوشو شدیدی داره دستشوي که ميره 6تا10ساعت طول ميکشه توراخدا راهنمای کمکی اگه میشه بهم بگيد

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      بهتر است برای جناب دکتر هرمز پور در کلینیک شریعتی نوبت ویزیت تهیه کنید.

    1. مرکز تحقیقات مغزواعصاب و روان

      بله
      ایشان فارغ التحصیل ارشد روانشناسی بالینی از بیمارستان روزبه (وابسته به دانشگاه تهران) هستند.
      سپاس

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *