آسیب های بغل پا

آسیب هایی که به لیگامت های بغل پا وارد می آید،  بیشتردرفعالیتهای ورزشی مانند فوتبال اتفاق می افتد. هنگامیکه که فردی درحال شوت زدن به چیزی مثل توپ برروی زمین است،  ممکن است اینکارباعث ایجاد آسیب دربغل پا و استخوانهای اطراف آن و بوجود آمدن مشکل دررباط  پشت پاشنه پا بشود.  این آسیب همچنین می تواند براثراتفاقاتی ساده مانند افتادن روبه جلو درحال پوشیدن کفش و یا درهنگام قدم برداشتن به سمت جلو  اتفاق بیفتد. ضربه مستقیم به این منطقه باعث شکستگی استخوان می شود.

Related image

صدمات وارد آمده به بغل پا موجب می شود که هم روی پا و هم زیرپا بلافاصله متورم و درناک شود.  این صدمه با کبودی پا و آسیب پذیربودن پا همراه است سپس  ورم افزایش پیدا می کند و بیماربسختی قادربه تحمل وزن بدن خود است. دراین صورت باید بلافاصله آسیب ارزیابی و درمان آغازشود.

بهترین روش تشخیص آسیب عکسبرداری توسط اشعه ایکس است به اینصورت که بیماروزن بدن خود را به روی یک چپ قرارمیدهد تا بتوان ارزیابی کامل ازمیزان آسیب دیدگی بعمل آورد اما اگرعکس برداری بی نتیجه باشد،  بررسی محل آسیب دیده توسط CT و MRI لازم است.  درصورتیکه رباط ها صدمه دیده باشند و یا استخوان شکسته باشد، استخوان بغل پا کم کم جدا می شود که این امرنه تنها صدمات کوتاه مدت ایجاد میکند بلکه گاهی موجب صدمات طولانی مدت شده و پا بتدریج تغییرفرم میدهد.این تغییرفرم پیشرونده است و باعث ناتوانی بیماردرورزش و انجام فعالیتهای روزانه خود میشود.

درمان آسیبهای حاد نیازبه یک ارزیابی کامل ازمحل صدمه دیده دارد. درآسیبهای حاد اغلب استخوانها جدا شده اند و دراین مورد ازروش فیکساسیون داخلی و روش جااندازی استخوان استفاده می شود که باعث میشود استخوان به موقعیت آناتویک مناسب خود برگردد و رباط بهبود پیدا کند. دراغلب موارد به بیمارتوصیه می شود تا 12 هفته ازانداختن وزن بدن برروی پای صدمه دیده خودداری کند. معمولاً پزشک ازگذاشتن پیچ خودداری میکند (این روش معمول درمان است) زیرا به سطح مفصل صدمه وارد میاورد.

قراردادن یک قطعه پین برای نگه داشتن پا دروضعیت صحیح درطول مدت درمان کافی است. این پین به مدت 12 هفته درمحل آسیب دیده باقی میماند و پس ازآن برداشته میشود. پیچ اصلی که ازسمت داخل به طرف متاتارسال دوم  رفته به ثبات رباط کمک میکند. ممکن است پیچ با گذشت زمان شل شده و یا حتی شکسته شود اما وجود آن درپا درطولانی مدت مشکلی پیش نمیاورد.

این صدمه درآینده ممکن است آرتروزو یا کاهش عملکرد آناتومیک را بدنبال داشته باشد. ورم مفاصل گاهی بسیاراندک است و با مصرف داروهای ضد التهاب وقراردادن کفی طبی درکفش درمان میشود. اما اگرمشکلات همچنان ادامه داشت، قراردادن پین دریک یا دو مفصل کوچک می تواند مشکل شما را  برطرف کند تا بتوانید به فعالیتهای عادی خود ادامه دهید.

 

گردآورنده و مترجم : کیانوش محسنی زاده

دپارتمان حرکات اصلاحی و توانبخشی کلینیک آلومینا

[divider]

فرانک امیرخانی

فرانك اميرخاني

مدرس دانشگاه

دوره دكتراي تخصصي حركات اصلاحي و آسيب شناسي ورزشي از دانشگاه خوارزمي تهران

[divider]

برای کسب نوبت ویزیت در زمینه های درمان آسیب های ورزشی و بازتوانی جسمی به صفحه تماس با ما مراجعه کنید یا اینجا کلیک کنید.


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *