چرا من همیشه احساس خستگی می کنم؟ 10 دلیل احتمالی خستگی

 

دلایل خستگی

چه زمانی باید در مورد خستگیتان با دکتر مشورت کنید؟ در اولین قدم چه کاری باید انجام دهید؟ 
آیا همه ی مواقع احساس خستگی میکنید؟ بسیاری از افراد این احساس را دارند. و این به دلیل فشردگی زیاد در برنامه های ما می باشد.

بدست آوردن انرژی دوباره راحت تر از آن چیزی است که فکرش را  کنید. با خواندن متن زیر شروع کنید و ببینید می توانید  بین احساس خستگی خود و سه دلیل اصلی بروز آن ارتباطی بیابید.

دلایل عمده ی احساس خستگی مربوط به عادات و برنامه های روزانه هستند.

 1. آنچه که می خورید
مصرف کافئین و قند می تواند نتیجه معکوس داشته باشد، به دلیل نوسان شدید میزان قند خون باعث بروز خستگی بیشتر می شوند.در عوض داشتن رژیمی سالم و متعادل که سرشار از میوه و سبزیجات و پروتئین بدون چربی باشد، مفید است. فرد رالستون جونیور- رئیس سابق کالج آمریکایی پزشکان- در این رابطه می گوید: بیشتر مردم اگر  رژیمی  غذایی سالمی داشته باشند، کمتر دچار خستگی می شوند. علاوه بر این داشتن رژیم غذایی  سالم بدین معنی است که وزن کمتری را حمل  خواهید کرد، حتماً می دانید که چاقی یکی از عوامل مهم خستگی است.

 2. چه مقدار می خوابید

این مورد  را حتماً تجربه کرده اید، درست است؟ بسیاری از افراد به مقدار کافی نمی خوابند. اگر شما یکی از این افراد هستید از مصرف الکل و کافئین در ساعات قبل از خواب اجتناب کنید، قبل از خواب تلویزیون را خاموش کنید و اتاق خوابتان را ساکت و آرام نگه دارید.

3. چقدر ورزش می کنید 

راسلتون می گوید این موضوع بسیار مهم است. توضیح  معمول او برای احساس خستگی ورزش کردن  شدید است. حداقل سه ساعت قبل از خواب ورزش کردن را تمام کنید تا  زمان کافی برای آرام شدن داشته باشید.

اگر احساس می کنید که ورزش کردن باعث خستگی بیشتر شما می شود، خبر های خوبی برای شما داریم: ورزش کردن باعث ایجاد انرژی می شود. تقریباً تمام مطالعاتی که در این زمینه انجام شده است به نتیجه یکسانی دست یافته اند: افراد کم تحرکی که شروع به ورزش کردن می کنند در مقایسه با کسانی که بیکار می نشینند کمتر احساس خستگی می کنند. این مطلب یکی از همان حقایق شگفت آور است که هر چه بیشتر تحرک داشته باشید، انرژی بیشتری کسب می کنید.

رالستون پیشنهاد می کند؛ حداقل در چهار روز هفته 40 دقیقه ورزش کنید. این کار را انجام دهید و ظرف مدت یک ماه بهبود را مشاهده کنید. در صورتی که انجام تمرینات ورزشی را به مدت سه تا شش ماه دیگر ادامه دهید احساس بسیار بهتری را تجربه خواهید کرد. رالستون توصیه می کند که اگر تمرینات ورزشی خود را به مدت حداقل یک ماه دنبال کردید و در عین حال خواب کافی نیز داشتید اما با این وجود باز احساس خستگی کردید، باید به دنبال دلایل دیگری بگردید.

ممکن است دلیل خستگی چیز دیگری باشد؟

رایج ترین دلایل احساس خستگی مفرط همان مواردی هستندکه در موردشان بحث شد.  قبل از اینکه پیشگیری های گفته شده را انجام نداده اید فکر نکنید که گرفتار یک وضعیت پزشکی شده اید. اگر با وجود رعایت موارد بالا باز  هم احساس خستگی می کنید باید یک مشاوره پزشکی انجام دهید. خستگی مزمن می تواند به دلیل وضعیت های پزشکی  متفاوتی بروز کند، مانند:

4. آنمی- ساندرا فریافر

استاد دانشگاه بالینی پزشکی می گوید: این بیماری یک دلیل بسیار عمده برای احساس خستگی است که با یک آزمایش ساده ی خون  قابل تشخیص است. بخصوص این بیماری در خانم ها رایج تر است و بویژه در خانم هایی که دوره های قاعدگی شدیدی دارند بیشتر دیده می شود. شما می توانید آنمی را با رژیم غذایی غنی از آهن، گوشت و سبزی هایی که برگ های تیره دارند درمان کنید. همچنین اگر مبتلا به فقر آهن مزمن هستید می توانید آن را با استفاده از مکمل ها جایگزین جبران کنید.

5. کمبود مواد غذایی کلیدی و مهم

  این مورد هم از طریق یک آزمایش  ساده ی خون قابل تشخیص است. موادی مانند: پتاسیم

6. مشکلات تیروئیدی

 کم کاری یا پرکاری تیروئید، هر دو می تواند دلیل خستگی باشد. اندازه گیری میزان هورمون

  (thyroid-stimulating hormone)از طریق آزمایش خون می تواند  به ارزیابی عملکرد غده تیروئید شما را کمک کند.

 7. دیابت

افرادی که مبتلا به دیابت کنترل نشده هستند عموماً از اینکه احساس خوبی ندارند شاکی هستند. اگر تاری دید دارید یا مقدار زیادی ادرار دفع می کنید، حتماً باید آزمایش خون بدهید.

8. افسردگی

اگر احساس خستگی شما با ناراحتی و از دست دادن اشتها همراه است و از چیز هایی که قبلاً در شما احساس خشنودی ایجاد می کردند نمیتوانید هیچ لذتی ببرید، ممکن است به افسردگی دچار شده باشید.این احساس را در خودتان نگه ندارید. پزشک یا درمانگر شما میتواند با برگرداندن شما به روال سابق باعث شود احساس بهتری در شما ایجاد کند.

9. مشکلات خواب

اگر هیچ وقت احساس آرامش نمی کنید و به نظر نمی رسد که این مشکل حل خواهد شد، به خصوص اگر خرو پف می کنید، بهتر است یک پزشک شما را ببیند. خرو پف می تواند آپنه ی خواب باشد. برای این مشکل هم معالجاتی وجود دارد.

10.  بیماری های  تشخیص داده نشده قلبی

خستگی می تواند نشانه مشکلات قلبی خصوصاً در خانم ها باشد. رالستون می گوید: اگر در  ورزشهایی که به طور معمول انجام می دادید دچار مشکل شده اید یا موقعی که شروع به ورزش می کنید احساس بدی دارید، این موضوع می تواند یک هشدار جدی برای وجود مشکل قلبی قلمداد شود. در این مورد حتماً باید با پزشک خود مشورت کنید.

 

منبع:

webmed


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *