روش های پیشنهادی ترغیب کودک به خواب

روش های پیشنهادی ترغیب کودک به خواب
روش های پیشنهادی ترغیب کودک به خواب

کودک سه ساله شما به سختی به خواب می رود و در مقابل خوابیدن مقاومت می کند. همواره فرستادن کودک به بستر پیش از ساعت 10 شب با کشمکش و تقلای والدین و کودک همراه است و زمانی که ساعت خواب کودک فرا می رسد، والدین خسته تر از آن هستند که با فرزند دلبند خود برخورد کنند. والدین تمایل دارند که فرزندانشان پیش از ساعت مقرر به تختخواب بروند و البته والدین توجه داشته باشند که خواب چیزی نیست که آنها  بتوانند کودک خود را مجبور به انجام آن کنند. بدین منظور والدین باید محیط آرامی را برای خواب کودک فراهم کنند.

در ابتدا اطمینان حاصل کنید که کودک دلبندتان احساس خستگی می کند و دیگر  نمی تواند چشمان خود را باز نگاه دارد. در این مورد والدین ناگزیر هستند  مدت زمان خواب نیمروز کودک را کمتر کنند.

مقاومت کودک در مقابل خوابیدن با وجود خستگی بدنی
مقاومت کودک در مقابل خوابیدن با وجود خستگی بدنی

پیش از خواب، از انجام فعالیت هایی که هوش هیجانی کودک را تحریک می کند خودداری کنید، برای مثال، تماشای فیلم های وحشتناک، بازی کردن و خوردن شیرینی جات و تنقلات. در عوض، پیش از خواب کودک را حمام آب گرم بگیرید یا برای او داستان تعریف کنید و با یکدیگر بازی های آرام و فکری انجام بدید و در نهایت تنقلات خانگی و مقوی برای او فراهم کنید.

در صورتی که وقت رفتن به بستر منطقی و در موعد مقرر خودش باشد، نه تنها به حفظ سلامت کودک می کند، بلکه برای افراد سنین مختلف نیز موثر واقع می شود. کودک بالای سه سال مفهوم خواب و زمان خواب را کاملا درک می کند. کودک زیر 5 سال معمولا درک مناسبی از خواب و خستگی بدن ندارد، اما می تواند به نوعی این مفهوم را با اتمام زمان برخی فعالیت ها ربط دهد، برای مثال،  کودک از پدر یا مادر خود سوال می کند که “فیلم چه زمانی تمام می شود؟” و مادر یا پدر پاسخ می دهند: “زمانی که شما حمام رفته باشی و خوراک سبک قبل از خواب را خورده باشی.” شما می توانید خلاقیت به خرج دهید و به عنوام مثال تایمر اجاق گاز خود را تنظیم کنید تا سر ساعت مقرری به صدا در آید و زمان خواب را اعلام کند. اگر از همان دوران کودکی نسبت به ساعت خواب کودک خود توجه نشان ندهید، او با همین عادت بد رشد می کندبگونه ای که دیگر به خوابیدن قبل از نیمه شب راضی نخواهد شد.

به منظور فرستادن کودک به بستر در ساعت مقرر لازم است که از یک سری فعالیت های همیشگی و  پیش برنامه ریزی شده استفاده کنید.
به منظور فرستادن کودک به بستر در ساعت مقرر لازم است که از یک سری فعالیت های همیشگی و پیش برنامه ریزی شده استفاده کنید.

به منظور فرستادن کودک به بستر در ساعت مقرر لازم است که از یک سری فعالیت های همیشگی و  پیش برنامه ریزی شده استفاده کنید. این کار بسیار سهل به نظر می رسد، برای مثال: تهیه خوراک سبک پیش از خواب، مسواک زدن، لباس خواب راحت به تن کردن، قصه های شب، دعا و رازو نیاز و حفظ تاریکی و سکوت کامل محیط خواب کودک. این کارها را هر شب به ترتیب تکرار کنید و مطئن باشید که کودک بدون بدقلقی و ناسازگاری به خواب ناز فرو می رود. البته توجه داشته باشید که این کار مستلزم توجه و مسئولیت پذیری از سوی والدین است و مطمئن باشید که پس از گذشت بیست دقیقه کودک دلبندتان به خواب می رود.

bedtime_story_by_saperlotte-d61wom8

به خاطر داشته باشید که کودکان دوست دارند که همواره و در هر لحظه ای خوشی کنند. در صورتی که کودک متوجه شود هر چه بیشتر بیدار بماند بیشتر از لحظاتش لذت می برد، در مقابل خوابیدن مقاومت میکند. آنها نمی خواهند حتی لحظه ای را از دست بدهند. تلاش کنید ساعات خواب را برای آنها لذتبخش و خاص کنید، اما تمامی این کارها را در سکوت و به آرامی انجام دهید.

بهنگام خواب سعی کنید داستان های مورد علاقه کودک را تعریف کنید و از پیش برای کودک خود شرط بگذارید که زمانی داستان را برای او تعریف می کنید که در ساعت مقرر در تختخواب خود باشد. خلاقیت داشته باشید و داستان های ساختگی خود را با داستان های کلیشه ای کتاب قصه جایگزین کنید. سعی کنید داستان هایی نقل کنید که شامل شمارش اعداد، تمرین و تکرار و آهنگ خواب انگیز باشد.


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

2 دیدگاه دربارهٔ «روش های پیشنهادی ترغیب کودک به خواب»

  1. سلام دخترم دو سالشه وهنوز نمیتونه خوب حرف بزنه و تا به مشکلی میخوره و درخواستی داره اول کلی گریه میکنه وبعد منظورش رو میفهمونه واین منو خیلی ناراحت میکنه به نظر شما چیکار کنم تا این عادت بدو ازش دور کنم

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      بهتر است ارتباط کلامی زیادی با وی داشته باشید و در صورت درخواست با گریه به وی بی توجهی کنید تا رفتار وی رو به خاموشی رود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *