تاثیرات چای سبز

چای سبز

در مطالعات قبلی به چندین خاصیت مفید چای سبز بر سلامتی از قبیل کاهش خطر ابتلا به سرطان، چاقی، سکته و مشکلات قلبی اشاره شده است اما  مطالعات اخیر  نشان می دهند که مصرف چای سبز با کاهش خطر ابتلا به ناتوانیهای عملکردی ناشی از اختلال شناختی، پوکی استخوان و سکته مغزی نیز ارتباط دارد.

در مطالعه ای که در ژورنال تغذیه بالینی آمریکا منتشر شده است محققان ارتباط مصرف چای سبز  با بروز ناتوانی در عملکرد  افراد مسن را بررسی کردند،  این مطالعه بر روی 19388 فرد ژاپنی با  محدوده ی سنی 65 سال انجام گرفت. در سال 2006 از طریق یک پرسشنامه اطلاعات لازم در رابطه با مصرف روزانه ی چای سبز ،چای سیاه و سفید و قهوه این افراد گرد آوری شده  و مورد بررسی قرار گرفت.در طول3 سال مطالعه، بروز ناتوانی عملکردی در1316 مرد وزن ثبت شد.

نتایج حاکی از این بود، در افرادی که دو فنجان در روز چای سبز مصرف می کردند خطر ابتلا به ناتوانی 10% کمتر از کسانی بود که روزانه یک فنجان چای سبز مصرف می کردند. بعلاوه  کاهش چشمگیری(33%) در میزان ناتوانی در عملکرد افراد مسنی که روزانه بیش از 5 فنجان چای سبز مصرف می کردند، مشاهده شد.


قسمت دوم

راز سلامت در چایی سبز

پژوهش‌ها روشن می‌نماید که نوشیدن چایی سبز و چایی سیاه می‌تواند سال‌های زندگی پس از حمله‌های قلبی را بالا ببرد.

چای یکی از پرمصرف‌ترین نوشیدنی‌ها در دنیاست که بعد از آب مقام دوم را در بین انواع نوشیدنی‌ها داراست.

چایی سیاه، چایی سبز و اوولنگ از جمله محصولاتی است که از برگ‌های گیاه چای به‌دست می‌آید.

مبدأ و منشأ چایی سبز مشخص نشده است ولی نخستین بار حدود هزار سال قبل چینی‌ها برای حفاظت از آب مصرفی خود در مقابل آلودگیهای میکروبی آن را می‌جوشاندند و برای مزه دادن به این آب جوشیده از برگ‌های سبز چای استفاده می‌کردند.

بعدها، خاصیت شفادهندگی این آب به چای موجود در آن نسبت داده شد.

نخستین یادداشت‌ها درباره خواص دارویی چایی سبز در سال ۱۲۱۱ میلادی و توسط چینی‌ها نوشته شد که اعتقاد داشتند آشامیدن چایی برای تندرستی بافایده است.

در قرن ۱۶ میلادی وقتی اروپایی‌ها برای نخستین بار با چایی سبز مواجه شدند، از آن بعنوان یک آشامیدنی دارویی نام بردند که برای فرونشاندن تب، سردرد، درد معده و درد مفصل‌ها استفاده می‌شد.

البته خیلی پیش از آن نیز چایی سبز به عنوان یک آشامیدنی نیروبخش و مقوی در نزد ملوانان و دریانوردان غربی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بود.

کما این‌که در روزگار کنونی هم اخبار زیادی از خواص تازه کشف شده چایی سبز می‌شنویم.

دکتر محمدحسین حداد خداپرست، دانشیار دسته علوم و صنایع غذایی دانشگاه فردوسی مشهد در زمینه مراحل تولید و ویژگی‌های درمانی چایی سبز به همشهری می‌گوید: چایی سبز از بخار دادن برگ‌های تازه گیاه چای در حرارت‌های بالا تولید و کم کردن وزن سبب آن آنزیم‌های اکسید کننده موجود در این برگ‌ها غیرفعال شده در حالیکه محتوی پلی فنلی آن‌ها دست نخورده و تندرست و سالم باقی میماند.

او می‌افزاید: پلی فنل‌های موجود در چایی سبز عمدتاً بنام فلاونول‌ها و کاتشین‌ها شناخته میشوند که ۳۰ تا چهل درصد از مواد جامد استخراج شده از برگ‌های چایی سبز خشک را شکل می‌دهند و بررسی‌های انجام گرفته بر روی حیوانات و هم چنین انسان‌ها نشان داده است که این ترکیبات به‌طور قابل ملاحظه‌ای دارای خاصیت‌های آنتی‌اکسیدانی، ضدسرطانی، جلوگیری کننده از التهاب و ضد باکتریایی هستند.

به اعتقاد او چایی سیاه در حین فرایند تولید بخش زیادی از موادی که در سلامتی آدم تاثیردارد را از دست میدهد و این در شرایطی است که چایی سبز شش برابر چایی سیاه خواص آنتی‌اکسیدانی دارد.

افسانه‌های قدیمی و قدیمی ژاپنی‌ها که با چایی سبز در ارتباط است.، محققان را بر آن داشت تا در زمینه اثرات آن بر روی بدن آدم تحقیق کنند.

پژوهشگران ژاپنی اعتقاد دارند که خانم‌ها باید طی ماه‌های حاملگی چایی سبز بنوشند زیرا محتوی مقادیر چشمگیری عنصر «روی» است که طی دوره حاملگی بسیار واجب و ضروری و لازم می‌باشد.

تحقیقات تازه هم چنین روشن کرد که آشامیدن چایی سبز علاوه بر کاستن از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی در کمتر کردن ریسک مبتلا شدن به انواع سرطان‌ها، تنظیم قند موجود در خون، کاستن از فشار خون، بالا رفتن توان و قدرت ساختار عصبی، تسهیل در کاستن از وزن بدن، کمک به پیشگیری از زخم معده، کند کردن رویه کهنسالی، رویارویی با ویروس سرماخوردگی و آنفلوآنزا و حتی درمان بیماریهای لثه و ممانعت از مشکلات تنفسی نیز تاثیر گذار است.

هم چنین این آشامیدنی دارویی تواناست پوست بدن را از صدمات کوتاه‌مدت و درازمدت اشعة خورشید در امان نگاه دارد.

خاصیت‌های ضد سرطانی چایی سبز

بررسی‌های انجام گرفته بر روی حیوانات آزمایشگاهی اثرات ضدسرطانی پلی فنل‌های موجود در چایی سبز را اثبات کرد.

در این بررسی‌های فلاون‌ها، فلاونول‌ها، ایزوفلاون‌ها و کاتشین‌ها از جمله پلی‌فنل‌هایی بودند که بخاطر داشتن خاصیت‌های ضد سرطانی مورد مطالعه قرار گرفته‌اند.

خاصیت‌های ضد سرطانی و ضد جهش‌زایی چایی سبز برای نخستین بار در سال ۱۹۹۸ روشن شد و از آن به بعد بسیاری از بررسی‌ها آزمایشگاهی و اپیدمیولوژیک در رابطه با آن انجام شد.

در موش‌ها این موضوع به اثبات رسید که نوشیدن چایی سبز به‌صورت آشامیدنی و یا مصرف پلی فنل‌های حاصل از آن میتواند بدن , بهمین علت مواد شیمیایی سرطان‌زا و هم چنین اشعه فرابنفش حفاظت کند.

هم چنین برآیند بررسی‌های تازه روشن کرد که عصاره استخراج شده از چایی سبز می‌تواند علیه عوامل شیمیایی دیگری که قادرند در دیگر مدل‌های حیوانی سرطان ریه، معده، مری، اثنی عشر، پانکراس، کبد، سینه و کولون ایجاد نمایند.، خواص حفاظت کنندگی از خود نشان بدهد..

به توصیه پزشک حداد خداپرست، بخش زیادی از اثرات ضد سرطانی چایی سبز بدلیل وجود ترکیبی موسوم به‌ای جی سی جی در آن است که عمده‌ترین ترکیب پلی فنلی چایی سبز به‌شمار می‌رود و یک فنجون از این چایی حاوی ۲۰۰ میلی‌گرم از این نوع ترکیب ضد سرطانی است.

به بیان او مصرف مکرر چایی سبز منتهی به افزایش میزان ای جی سی جی در ارگان‌های گوناگون بدن میشود که این مورد میتواند از بروز بدخیمی‌های متعدد در نواحی گوناگون بدن ممانعت نماید.

تحقیقات علمی انجام شده بر روی موش‌ها هم چنین روشن کرد که عصاره چایی سبز، پلی فنل‌های چایی سبز و علی الخصوص ای جی سی جی از مرحله آغاز تومورهای پوستی جلوگیری میکند.

از سمت دیگر برآیند تحقیقات تازه بیانگر آنست که آشامیدن چایی سبز سرعت التیام و بهبود بیماران سرطانی را پس از شیوه‌های متداول درمان مانند اشعه و یا شیمی‌درمانی افزایش میدهد.

یکی دیگر از انواع سرطان‌ها که ظاهرا اینطور نشان می‌دهد که نوشیدن چایی حالات متفاوتی در آن ایجاد خواهد کرد، سرطان معده است.

به توصیه پزشک خداپرست بر اساس بررسی‌های انجام گرفته آقایانی که طی روز ۷ فنجان و یا بیشتر چایی سبز مصرف میکنند، امکان مبتلا شدن آن‌ها به بدخیمی معده ۳۱ اندک‌تر از بقیه اشخاص خواهد بود.

از سمت دیگر بررسی‌های محققان ژاپنی در این مورد بیانگر آنست که چایی سبز بعد از مصرف در سلول‌های معده گردهمایی یافته و بدینگونه سبب افزایش غلظت عوامل جلوگیری کننده از رشد سلول‌ها شده و بدنبال آن مرگ سلولی در سلول‌های سرطانی معده را سبب خواهد شد.

در زمینه نقش چایی سبز در جلوگیری از بروز بدخیمی ریه نیز تاکنون بررسی‌های زیادی انجام شده است.

پژوهشگران ژاپنی در بررسی‌های خود متوجه شدند که کاتشین موجود در چایی سبز از رشد سلول‌های پیش‌سرطانی در ریه جلوگیری میکند بررسی‌های آنها هم چنین روشن کرد که چایی سبز اثرات کشیدن سیگار را تقلیل میدهد.

بکارگیری این نوع آشامیدنی در جلوگیری از بروز بدخیمی تخمدان نیز تاثیر گذار است.

پژوهش‌ها روشن کرد که چایی سبز اثرات مواد شیمیایی جلوگیری کننده از بدخیمی تخمدان را افزایش میدهد.

هم چنین مصرف این آشامیدنی و یا تئانین که یک آمینواسید پیدا شده در برگ‌های چایی سبز است، یک اثر سینرژیستی با داروی آدریامایسین در کاهش مقدار تومورها دارد.

این در شرایطی است که آدریامایسین به‌تنهایی در کاهش مقدار تومورها مؤثر نیست.

پژوهشگران میگویند تئانین تواناست غلظت این دارو را در بافت توموری به ۳ برابر بالا میبرد در حالیکه غلظت آن در دیگر ساختارهای تندرست و سالم کاهش میابد.

یافته‌های تازه هم چنین روشن کرد که چایی سبز میتواند در درمان بدخیمی خون نیز مؤثر باشد.

محققان می‌گویند کاتشین‌های موجود در چایی سبز در پیشگیری از تکثیر سلول‌های سرطانی خون موش و آدم تاثیردارد.

خاصیت‌های ضد سرطانی و ضد جهش‌زایی چایی سبز سبب شد تا در روزگار کنونی بسیاری از خوراکی‌ها، نوشابه‌ها و لوازم آرایشی و بهداشتی با عصاره این گیاه پرمایه شوند و این عصاره بعنوان یک مکمل به آن‌ها مازاد و اضافه شود.

بخش زیادی از متخصصان بر این عقیده‌اند که چایی سبز تواناست بایست گفت این محصولات و البته نه در همه آن‌ها ویژگی جلوگیری از بروز بدخیمی را نمایش دهد.

معجزه‌های دیگر چایی سبز

بررسی‌های انجام گرفته روشن کرد که نوشیدن چایی سبز و چایی سیاه می‌تواند سال‌های زندگی پس از حمله‌های قلبی را بالا ببرد.

در یک پژوهش انجام شده روی ۱۹۰۰ زن و مردی که از حمله‌های قلبی نجات یافته بودند معلوم شد که طرفداران نوشیدن چایی که به اندازه ۱۹ فنجان یا بیشتر چایی سبز در هفته مصرف می‌کردند، احتمال مرگ آن‌ها در اغلب از ۴-۳ سال آتیه در قیاس با اشخاصی که چای مصرف نکردند به اندازه ۴۴ کاهش یافت.

از سمت دیگر بررسی‌های انجام گرفته در ژاپن، چین و آمریکا نشان میدهد که چایی سبز از راههای گوناگونی میتواند به کاستن بیماریهای قلبی یاری نماید و کاتشین‌های موجود در آن ویژگی کم شدن کلسترول خون از خود نشان میدهد.

هم چنین چایی سبز چسبندگی پلاکت‌های خونی را کاسته و نتیجتا در پیشگیری از تشکیل لخته‌های خونی تاثیر گذار است.

در زمینه اثر این آشامیدنی در تنظیم و کنترل فشار خون و میزان گلوکز خون نیز تاکنون تحقیقات زیادی انجام شده که همگی نمایانگر اثرات مثبت چایی سبز در کنترل این موارد است.

هم چنین پژوهش‌ها روشن کرد که عصاره برگ چایی سبز از رشد باکتریهای گوناگونی که سبب بیماری اسهال می‌شوند ممانعت میکند و تقریباً تمام نمونه‌های چای تست شده اثر آنتی باکتریایی خود را علیه استافیلوکوکوس اورئوس، استرپتوکوکوس اپیدرمیدیس، ویبریو کلرا، ویبریو پاراهمولیتیکوس، کمپیلو باکتر ججونای و پلژیوموناس شیگلوئیدس نشان داده اند.

جالب این‌که غلظت‌های بالای کاتشین هیچ اثر منفی بر روی بیفیدوباسیلوس‌ها که برای کارکرد روده‌ای خیلی پراهمیت هستند، ندارد.

از سمت دیگر یافته‌های تازه در این مورد روشن کرد که کاتشین‌های موجود در چایی سبز عوامل استریل کننده بسیار قوی هستند که میتوانند از مسمومیت‌های غذایی جلوگیری کنند.

نقش چایی سبز در کاستن از وزن

گفته میشود اشخاصی که چایی سبز می‌نوشند در طول روز افزون‌تر از ۷۰ کالری می‌سوزانند و عقیده بر اینست که افزایش سوخت و ساز آنتی اکسیدانها سبب این تفاوت‌ها میشود که کافئین هم یکی از اونها است.

هم چنین ترکیب کافئین و ای جی سی جی می‌تواند سرعت سوخت و ساز را به اندازه چهار میزان افزایش دهد.

در یکی از داروهای جدید که اخیراً به عنوان داروی کاهنده وزن مورد عنایت قرار گرفته است، عصاره چایی سبز بعنوان یکی از ۹ ترکیب اساسی و مهم فرمولاسیون آن میباشد که کم شدن اشتها را از مسیر کاهش هورمونی بنام لپتین انجام میدهد.

چایی سبز در مجاور اثراتی که روی هورمون لپتین دارد سبب افزایش میزان هورمون نورآدرنالین نیز میشود.

نورآدرنالین چربی سفید که در اطراف ران‌ها، کمر و … وجود دارد را می‌سوزاند و در حقیقت بدن از این راه انرژی بیشتری استفاده میکند و بدینگونه مصرف کنندگان چایی سبز ۴۳-۳۵ درصد انرژی بیشتری می‌سوزانند.


قسمت سوم

چند لیوان چایی سبز طی روز بنوشیم؟

چای سبز

چایی سبز یکی از مفید‌ترین نوشیدنی‌ها در دنیا بوده و لبریز از آنتی اکسیدانها و مواد مغذی است که اثر فوق العاده‌ای بر سلامت دارند.

بعضی از اثرات مفید چایی سبز عبارت اند از افزایش راندمان ذهنی، یاری به سوزاندن چربی‌های مازاد و اضافه، کمتر کردن ریسک مبتلا شدن به بعضی از اقسام سرطان و ده‌ها مورد دیگر که در این نوشتار به وارسی آن‌ها می‌پردازیم.

چایی سبز لبریز از پلی فنول‌ها (Polyphenols) از قبیل فلاونوئیدها (Flavonoids) است که آنتی اکسیدیشن‌های بسیار قوی می‌باشند.

اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) یکی دیگر از آنتی اکسیدیشن‌های بسیار قوی موجود در چایی سبز و در واقع ماده اساسی است که سبب خاصیتهای شفابخش چایی سبز و تمایز آن با بقیه داروهای گیاهی میشود.

آنتی اکسیدانها سبب کاهش تشکیل رادیکالهای آزاد شده و از سلولهای بدن در مقابل آن‌ها حفاظت میکنند، رادیکالهای آزاد به عنوان عاملی که نقش در کهنسالی و بروز انواع مریضی‌ها علی الخصوص سرطان بازی میکنند شناخته می‌شوند.

چایی سبز حاوی میزانی اندکی از مواد معدنی و ویتامین‌ها از قبیل ویتامین K و C ، B۵ ، E، فلوراید، منگنز ، سلنیوم بوده که برای تندرستی مفید و ضروی می‌باشند.

فوائد چای سبز

نوشیدن چایی سبز سبب ازدیاد هوشیاری و کارکرد مغز می‌گردد و ماده‌ای که در زمینه نقش ایفا مینماید کافئین است.

چایی سبز به میزان قهوه حاوی کافئین نبوده ولی به اندازه‌ای دارا میباشد که سبب از بین بردن خواب آلودگی و کرختکی بدن گردد.

کافئین و ارتباط آن با فعالیت مغز:

یکی از مواد فعال و اثربخش موجود در چایی سبز کافئین است که محرک مغز و غده‌های فوق کلیوی می‌باشد.

مکانیزم نخستین کافئین در مغز مهار یک انتقال دهنده عصبی بنام آدنوزین (Adenosine) است، با مهار شدن آدنوزین، کافئین سبب تولید بیشتر دیگر انتقال دهنده‌های عصبی مانند دوپامین (Dopamine) و نوراپی نفرین (Norepinephrin) می‌گردد و با این عمل سبب التیام و بهبود اخلاق و رفتار، افزایش نشاط و زمان بازتاب مغز، قویتر کردن حافظه و هوشیاری می‌گردد، در این مورد تحقیقات بسیاری شکل گرفته و این اثرات بطور کامل اثبات شده اند، قابل ذکر است این اثرات تا چند ساعت پس از مصرف چایی سبز و یا قهوه از میان میروند و تاثیر آن‌ها ماندگار نمی‌باشد.

مواد مفید در چایی سبز به کافئین ختم نمی‌شود، چایی سبز حاوی اسید آمینه‌ای بنام L-Theanine بوده که فعالیت انتقال دهنده عصبی بنام GABA که دارای خواص ضد نگرانی و تشویش است را افزایش میدهد و با این مکانیزم سبب پیدایش آرامش و حس راحتی در ما میشود.

L-Theanine هم چنین سبب ازدیاد تولید دوپامین (انتقال دهنده عصبی دیگر) و امواج آلفا در مغز شده که به همراه اثرات مثبتی از قبیل نشاط و خوش بینی است، بررسی‌ها نشان می‌دهند کافئین و L-Theanine موجب التیام کارکرد مغز و حافظه و افزایش تمرکز می‌گردند.

میزان اسید آمینه L-Theanine در جای سبز افزون‌تر از میزان کافئین آن است (بر خلاف قهوه) و شما با آشامیدن چایی سبز در مجاور افزایش هوشیاری حس آسایش و آرامش نیز بدست می‌آورید.

یکی از دلایلی که بعضی از اشخاص با آشامیدن قهوه احساس بی قراری و تشویش و نگرانی را تجربه می‌نمایند میزان کافئین بالای موجود در قهوه است که باعث آزاد شدن بیشتر از اندازه هورمون تنش و استرس (کورتیزول) در گردش خون می‌گردد.

خیلی از افراد اظهار میکنند با آشامیدن چایی سبز انرژی بیشتر و مناسب‌تری نسبت به آشامیدن قهوه بدست می‌آورند.

چایی سبز سبب کمتر کردن ریسک مبتلا شدن به برخی از انواع سرطان می‌گردد:

سرطان همگام است با رشد غیر کنترل شده سلولهای بدن به شکل غیر متعارف و یکی از علت‌های مرگ و آسیب در سراسر دنیاست، بطور کامل روشن است رادیکالهای آزاد و واکنش‌های اکسیداتیو منتهی به گسترش سرطان می‌شوند و غذاهای محتوی آنتی اکسیدان مانند چایی سبز توانایی دارند یاری به جلوگیری از ابتلا به سرطان کنند. چایی سبز حاوی آنتی اکسیدیشن‌های قدرتمند است و تصور میشود اثر مثبتی در کاهش نرخ مبتلا شدن به ۳ نوع بدخیمی را داشته باشد:

سرطان سینه: برخی بررسی‌های حکایت از این دارد خانمهایی که بطور هر روزه دو الی ۳ لیوان چایی سبز مصرف میکنند ۲۲٪ کم‌تر در احتمال مبتلا شدن به بدخیمی سینه می‌باشند.

سرطان پروستات: به نظر می‌آید آشامیدن چایی سبز بطور هر روزه تا ۴۸٪ از ریسک مبتلا شدن به سرطان پروستات می‌کاهد، سرطان پروستات بیشتر در آقایان بالای ۶۰ سال مشاهده میشود.

سرطان روده بزرگ: پژوهشی بروی ۶۹۷۱۰ زن چینی توسط یک سرطان شناس در چین در سال ۲۰۱۱ صورت گرفت و مشاهده شد از بین این خانم‌ها، آن گروه که بطور هر روزه چایی سبز مصرف میکنند تا ۵۷٪ کم‌تر به بدخیمی روده بزرگ گرفتار می‌شوند.

به یاد داشته باشید افزودن شیر، شکر و دیگر افزودنی‌ها از خواص آنتی اکسیدیشن‌های موجود در چایی سبز می‌کاهد.

چایی سبز سبب حفاظت مغز در افراد با سن بالا و کمک به جلوگیری از افت عملکرد مغز می‌کند: چایی سبز علاوه بر تاثیر کوتاه مدت بر مغز و حافظه شاید سبب حفاظت مغز در افراد با سن بالا و ممانعت از آلزایمر می‌گردد، آلزایمر رایج‌ترین بیماری عصبی و مغزی در افراد با سن بالا بوده که به همراه فراموشی و از دست رفتن حافظه است، در بررسی‌های مختلف محققین دریافتند چایی سبز از التهاب ساختار اعصاب مرکزی نیز می‌کاهد.

چایی سبز سبب ازدیاد سلامت دهان و دندان‌ها می‌گردد: ترکیبات موجود در چایی سبز اثرات بیولوژیک دیگری نیز دارند، بعضی پژوهش‌ها حکایت از این دارد ترکیبات موجود در چایی سبز سبب از میان رفتن و مهار برخی از باکتری‌ها و ویروس‌ها از قبیل ویروس آنفولانزا می‌شوند و با این کارکرد یاری به کاهش عفونت میکنند، در ژاپن برخی از دکترها بر این عقیده اند غر غره کردن چایی سبز سبب از بین بردن عفونت و ملتهب شدن در حلق هنگام سرماخوردگی میشود.

استرپتوکوکوس موتانس باکتری است که سبب تولید پلاک و پوسیدگی دندان‌ها میشود، بررسی‌های مشخص میکنند که ترکیبات چایی سبز مانع رشد و تکثیر این باکتری و کاهش پوسیدگی دندان‌ها می‌گردند.

بررسی‌های دیگری نشان میدهند چایی سبز سبب کاهش بوی بدن دهان نیز می‌گردد.

چایی سبز و دیابت: دیابت نوع دو به یک معضل جهانی تبدیل شده و هم اکنون بیشتر از ۳۰۰ میلیون نفر در کل دنیا به آن گرفتار می‌باشند.

در مرض قند قند موجود در خون افزایش و بدن قادر به کنترل و کاهش آن نمی‌باشد و عاملی اساسی ظهور آن کاهش تولید انسولین و یا پایداری سلول‌ها و فقدان بازتاب آنها به این هورمون است.

بنا بر ۷ مطالعه مجزا که بروی ۲۸۶۷۰ نفر شکل گرفته است عنوان میشود کسانی که هرروزه چند لیوان چایی سبز می‌نوشند ۱۸٪ کم‌تر به مرض قند نوع دو مبتلا می‌گردند.

چایی سبز و بیماری‌های قلبی: مواد آنتی اکسیدان موجود در چایی سبز سبب پیشگیری از اکسید شدن کلسترول نامطلوب (LDL) و تبدیل آن به ماده‌ای چسبناک و پرخطر شده که عامل گرفتگی رگها و بروز سکته قلبی است.

آشامیدن هر روزه چایی سبز تا ۳۱٪ در صد از خطر بیماریهای قلبی می‌کاهد.

چایی سبز و لاغری: پژوهشی بروی ۲۴۰ خانم و آقا که برنامه یکسانی را به منظور کاستن از وزن اجرا می‌کردند انجام شد و آنها را به ۲ دسته تقسیم کردند، دسته اول ۳ الی چهار لیوان چایی سبز جز برنامه لاغری آن‌ها بطور هر روزه بود ولی دسته دوم برنامه لاغری را بدون چایی سبز اجرا کردند، پس از دوازده هفته مشاهده شد دسته اول ۱۳ درصد زیادتر از دسته دوم کم کردن وزن داشته اند.

چه مقدار چایی سبز طی روز بنوشیم:

۱ الی دو لیوان چایی سبز طی روز برای اغلب افراد بافایده است.

به خاصیتها و فایده‌های چایی سبز اشاره شد ولی این بدان معنا نیست که زیاده روی در استفاده آن سبب ازدیاد سلامت ما می‌گردد و استفاده زیادتر از حد چایی سبز به علت کافئین موجود در آن میتواند زیان آور باشد.

استفاده زیادتر از حد کافئین سبب اضطراب، بی قراری، بالارفتن فشار خون، بیخوابی و حتی اعتیاد نه چندان شدید در برخی اشخاص می‌گردد.

هم چنین تلاش کنید از چایی سبز ارگانیک که فاقد آفت کش‌ها و مواد شیمیایی است استفاده کنید.

طریقه درست تهیه چای سبز:

در ۱ لیوان میزانی چایی سبز ریخته (مقدار مناسب یک چهارم الی نصف پیمانه چای خوری است) بعد آبجوش به آن بیافزاید و روی لیوان را یک درپوش گذاشته و پس از ۷ الی ده دقیقه آنرا بیاشامید.

دم کردن چایی سبز در قوری، سیستم چای ساز و گرمی زیاد و درازمدت سبب از میان رفتن آنتی اکسیدیشن‌های موجود در آن میشود.

نوشیدن چایی کیسه‌ای نیز توصیه نمیشود.

تلاش کنید چای سبزی را برگزینید که توسط شرکت‌های معتبر تولید و پکیج بندی شده است، نمونه‌های بی کیفیت چایی سبز محتوی میزان زیادی فلوراید بوده که برای بدن مفید نمی‌باشد.


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *