نکته ی سلامت روز: تغییر شیوه ی زندگی برای مدیریت ریفلاکس معده

نکاتی برای درمان ریفلاکس معده( سوزش معده)

سوزش معده یا ریفلاکس معده( GERD ) هنگامی رخ می دهد که عضلات پایین مری به درستی عمل نکنند. این عارضه باعث می شود که غذا و اسید معده به داخل مری نشت- یا ریفلاکس- کنند. سوزش معده -که یکی از علائم  ریفلاکس معده به حساب می آید- می تواند با مصرف برخی مواد غذایی، دارو ها و یا عوامل دیگر تشدید شود.
اینجا به راهکارهایی برای بهبود عوارض سوزش معده اشاره می شود:

♦ با شکم پر به رخت خواب نروید. وعده های غذایی را حداقل دو تا سه ساعت قبل از اینکه بخواهید بخوابید میل کنید. این کار فرصت کافی برای هضم غذا و تخلیه از معده به روده را می دهد و به اسید معده این امکان را می دهد تا قبل از آنکه شما دراز بکشید به سطح پایینتری بیاید.احتمال وقوع سوزش معده (ریفلاکس معده) در حالت درازکشیده بیشتر است.

♦ از پرخوری بپرهیزید. مقدار غذای مصرفی در هر وعده ی غذایی را کاهش دهید و یا سعی کنید تعداد وعده های غذایی را تا 4 یا 5 وعده بالا ببرید و از میزان غذای هر وعده بکاهید.

♦ آهسته غذا بخورید. عجله نکنید، برای غذا خوردن وقت بگذارید. سعی کنید بعد از برداشتن هر لقمه،  قاشق و چنگال را زمین بگذارید. این کار به شما کمک می کند تا از سرعت غذا خوردن خود بکاهید.

♦ لباس های راحت بپوشید.

♦ از عوامل تحریک کننده ی سوزش معده اجتناب کنید. از مصرف مواد غذایی و نوشیدنی هایی مانند پیاز، نعناع، شکلات، نوشیدنی های حاوی کافئین مانند قهوه، مرکبات و یا آب مرکبات، گوجه فرنگی، و یا غذا های چرب خودداری کنید. برای اینکه بفهمید چه غذاهایی ریفلاکس معده ی شما را تحریک می کنند، برنامه ی غذایی و دفعات مواجهه با این اختلال را یادداشت کنید. بعد از مدتی با بررسی این یادداشت ها می توانید به رابطه ی مواد غذایی مصرفی و سوزش معده تان پی ببرید.

♦ وزنتان را کم کنید. اگر اضافه وزن دارید، کم کردن وزن می تواند به تسکین علائم سوزش معده کمک کند.

♦ سیگار را کنار بگذارید. نیکوتین یکی از مواد اصلی فعال در سیگار است که می تواند دریچه ی مری را تضعیف کند و ضعف این عضله باعث می شود که اسید معده به راحتی وارد مری شود.

♦ از مصرف الکل اجتناب کنید. اگر می خواهید بعد از یک روز پر استرس به حالت عادی خود برگردید، به جای مصرف الکل، فعالیت هایی مانند ورزش کردن، پیاده روی، مدیتیشن، حرکات کششی، و چند نفس عمیق را امتحان کنید.

♦ از زمان های وقوع سوزش معده ی خود یادداشت برداری کنید و سعی کنید فعالیت هایی که به نظر می رسد عامل تحریک و شروع سوزش معده تان بوده است را پیدا کرده و کنار آن بنویسید.

اگر ریفلاکس معده ی شما با دراز کشیدن بدتر می شود:

_ تخت خود را به شکلی که سر و سینه ی شما بالاتر از پاهایتان قرار بگیرد، بالا ببرید. برای این کار می توانید بلوک های 6 اینچی را زیر پایه های قسمت بالایی تخت قرار دهید. سعی نکنید برای این کار از قرار دادن چند بالش زیر سرتان استفاده کنید. این کار باعث می شود که سر شما در حالت نامناسبی قرار گیرد که این حالت می تواند به معده ی شما فشار وارد کرده و سوزش معده ی شما را بدتر کند.

_ شبها، زودتر شام بخورید. سعی کنید حدود سه ساعت قبل از رفتن به رختخواب دیگر چیزی نخورید.

اگر سوزش معده -ریفلاکس معده- شما با ورزش کردن بدتر می شود:

□ زمان غذا خوردنتان را با برنامه ی ورزشیتان تنظیم کنید. حداقل تا دو ساعت بعد از غذا خوردن ورزش نکنید. اگر زودتر از این زمان فعالیت خود را آغاز کنید، ممکن است سوزش معده ی شما آغاز شود.

□ بیشتر آب بنوشید. برای جلوگیری از کم آبی بدن، قبل و در حین ورزش آب کافی بنوشید.

منبع:

webmd

 


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

2 دیدگاه دربارهٔ «نکته ی سلامت روز: تغییر شیوه ی زندگی برای مدیریت ریفلاکس معده»

  1. با سلام . معده ام دوماهه کمی ورم کرده البته 5 ساله سابقه ریفلاکس هم دارم . در این دو ماه یکبار هم دچار عفونت باکتریایی شدید گلو شدم که با مراجعه به پزشک عمومی و با مصرف د آموکسی کلاو کاملا خوب شد . البته سه شب قبلش با حالت خفگی و ریفلاکس از خواب پریدم . دیگر هیچگونه علامتی حتی ذره ای درد معده هم ندارم فقط کمی وسط جناغ سینه احساس ناخوشایندی و پری میکنم . آیا ممکن است ورم معده ام سرطان باشد ؟ آخه هیچ علامتی ندارم . نه تغییر رنگ ادرار و مدفوع نه اسهال و استفراغ نه حالت تهوع نه درد و سوزش نه خونریزی و نه هیچی . فقط معده ام ورم کرده . راستش را بخواهید من فوبیای سرطان دارم دست خودم نیست خیلی میترسم که به دکتر گوارش مراجعه کنم و او هم بگوید سرطان داری . باور کنید اضطراب و ترس از سرطان بیشتر از خودش من را عذاب میدهد . در این شرایط و با وجود این ترس من باید چکار کنم . لطفا کمکم کنید

    1. مریم عبداللهی روانشناس , رواندرمانگر و نوروتراپیست

      سلام
      ما در زمینه کنترل ترس و اضطراب میتوانیم به شما کمک کنیم و بهتر است هر چه زودتر با این ترس مقابله کرده و به پزشک متخصص گوارش مراجعه فرمائید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *