نوروفیدبک برای کاهش علائم بیش فعالی لازم است یا خیر ؟

آیا نوروفیدبک برای کاهش علائم بیش فعالی لازم است یا خیر ؟

درمان بیش فعالی با نوروفیدبک

در این روزها شاید در مورد اموزش مغز با استفاده از روش نوروفیدبک شنیده باشید ، اگرفرزند شما مبتلا به اختلال بیش فعالی کمبود توجه (ADHD) باشد، یک نوع آموزش مغزی وجود دارد که برخی محققان فکر می کنند ممکن است تمرکز را بهبود بخشد و دیگر علائم( ADHD ) اختلال بیش فعالی – نقص توجه نیز کمک کنند.

سنسورهای Electroencephalograph (EEG) روی پوست سر قرار می گیرند،. سنسورهای EEG  امواج مغزی را کنترل می کنند. این روش بدون درد بوده و هیچ اشعه ای بر سر وارد نمیشود و تنها نمایش داده میشود.

کودک شما با استفاده از سنسورهایی که به سرش متصل شده است یک بازی کامپیوتری را اجرا می کند که تنها با  مغز او کنترل می شود به عنوان مثال، او ممکن است ماهی را در دریا حرکت دهد در حالیکه موجودات دیگری در اقیانوس نیز در حال عبور هستند.این بازیها به صورتی هستند که در شرایط تمرکز و کنترل افکار میتوانند امتیاز بگیرند و بازی به حرکت در می آید درصورتی که تمرکز لازم نباشد امتیازی کسب نخواهد کرد.این کسب امتیاز میتواند به صورت صوتی نیز باشد که دراین حالت دقت شنیداری کودک را نیز افزایش خواهد داد.

 

[divider]


اگر به دنبالی راهی برای افزایش هوش و حافظه و بهبود عملکرد مغزتان هستید، دوره تقویت هوش و تقویت حافظه دکتر مصطفی امیری را از دست ندهید.

تقویت هوش


 


آیا واقعا نوروفیدبک موثر است ؟

مطالعات متعددی از جمله : بررسی پنج مورد مختلف که شامل بیش از 250 کودک بود، نشان می دهد که نوروفیدبک می تواند به کاهش علائم ADHDبیش فعالی – نقص توجه  کمک کند. اما تحقیق دیگری این اثر بخشی را نمی پذیرد بنابراین به نظر می رسد تحقیقات بیشتری لازم است.

نائومی استاینر، متخصص اطفال و متخصص تغذیه در مرکز پزشکی بوستون، نوروفیدبک را در کودکان مبتلا به( ADHD)اختلال بیش فعالی – نقص توجه  بررسی کرد. او می گوید: “این مدارها توانایی تمرکزی در فرزند شما را برای بهبود می دهد و برای مدت زمان بیشتری میتوانند تمرکز  کنند. ” در طول تمرین با نوروفیدبک کودک شما در حال ایجاد ارتباط های جدید عصبی – یعنی مدارهای جدید در مغز است.”
استفاده از روش نروفیدبک مستلزم مدت زمان طولانی تری است و دارای پشتوانه مبتنی بر شواهد است اما باز هم نیاز به شواهد تجربی بیشتری است .
استینر می گوید نوروفیدبک ممکن است برای کودکان مبتلا به ( ADHD)اختلال بیش فعالی – نقص توجه که به دارو پاسخ نمی دهند و یا ممکن است عوارض جانبی قوی برایشان ایجاد کند گزینه مناسبی باشد . او می گوید: “نوروفیدبک هیچ اثری جانبی منفی ندارد.”

 

[divider]

موارد زیر را در مورد نوروفیدبک به خاطر بسپارید:

نیازی به قطع دارو نیست. شما می توانید در کنار دارو از روش نوروفیدبک نیز بهره گیرید.

استفاده از این روش نیاز به زمان طولانی نسبت به دارو می باشد در ابتدا نیاز است که در هفته چندین بار جلسات درمانی با نوروفیدبک داشته باشید. برای بسیاری از خانواده ها، تعطیلات تابستانی زمان ایده آلی است زیرا می توانند آن را در اولویت قرار دهند.

متاسفانه تحت پوشش بیمه قرار ندارد البته قابل ذکر است که برخی بیمه های تکمیلی هزینه های بالای این روش درمانی را متقبل میشوند.
حتما نیاز است تا متخصص نوروتراپیست ، روانشناسان و پزشکان این کار را انجام دهند .

این روش درمانی برای همه افرادی که دچار اختلال بیش فعالی – نقص توجه هستند نمیتواند گزینه مناسب درمانی باشد پس بهتراست قبل از انجام هر کاری تست مناسب گرفته شود تا بتوان درمورد نحوه و ادامه درمان با روش نوروفیدبک تصمیمات لازم اخذ شود.

این روش درمانی برای آندسته از والدینی که نسبت به مصرف دارو مقاومت دارند گزینه مناسبی است ولی باز هم باید خاطر نشان کرد که تنها ایراد این روش نسبت به دارو طول مدت پاسخدهی است که نیاز مند همکاری والدین با درمانگر و صبوری آنها است .

 

در انتهای این مقاله باید خدمتتان عرض کنم که خیلی از والدین در مورد نوع دستگاهها از ما خیلی سوال می پرسند ، در پاسخ به این عزیزان باید گفت که نوع دستگاه در تاریخ تولید و کیفیت بازیها می باشد و از لحاظ درمانی هیچ تفاوتی ندارند و تنها مساله مهم درمانگر و متخصصی است که با دستگاه کار می کنند و البته نقاط مربوطه روی سر می باشد که باید به درستی انتخاب و تنظیم امواج مد نظر مربوط به نوع مشکل می باشد که حائز اهمیت است .

 

منبع :

Journal of American Academy of Child and Adolescent Psychiatry

 

 

مریم عبداللهی روانشناس و نوروتراپیست

درمانگر تخصصی کودکان

عضو انجمن روانشناسی

 

جهت کسب نوبت ویزیت باایشان در هر کدام از شعب تهران اینجا کلیک کنید


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *