ارتباط بین سلامت دندان ها و سلامت قلب

سلامت دندان ها
سلامت دندان ها

توجه به بهداشت و سلامت دندان ها و دهان – به ویژه سلامت لثه ها – علاوه بر اینکه به زیبایی لبخند شما کمک می کند، سلامت قلب شما را نیز تا حد زیادی تامین می کند. متخصصان قلب و دندانپزشکان در این مورد تاکنون زیاد با یکدیگر بحث و گفتگو کرده اند. اما موضوع این بحث و گفتگوها هنوز به طور کامل حل نشده است.

اینکه بین بیماری های دهان و دندان و بیماری قلبی ارتباطی وجود دارد، کاملا مشخص نیست. شواهد زیادی در این مورد وجود دارد، اما انسجامی بین آنها مشخص نشده است. اگر گفته می شود افراد مبتلا به بیماری های دهان و دندان بیشتر دچار حمله قلبی می شوند، به این معنا نیست که بیماری های دهان و دندان منجر به بروز این حملات می شود. بلکه در حقیقت افرادی که به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت می دهند، بیشتر از دیگران از خود مراقبت می کنند. به عبارت دیگر افرادی که مسواک می زنند و از نخ دندان استفاده می کنند، معمولا به مسائل دیگری مانند ورزش منظم و دیگر عادت های درست هم اهمیت می دهند.

ارتباط بین سلامت دندان ها و بیماری های قلبی

متخصصان با وجود ارتباط بین سلامت دهان و دندان و سلامت قلب تا حدی موافقت کرده اند. التهاب در هر دو بیماری عامل اصلی بروز مشکل است. سفت شدن عروق یا تصلب شرایین بخش مهمی از التهاب محسوب می شود. به علاوه تشکیل پلاکت ها در عروق نیز نوعی فرایند التهاب تلقی می شود.

بیماری های لثه نیز با التهاب رخ می دهند. مراحل اولیه بیماری لثه زمانی رخ می دهد که لثه ها ملتهب می شوند و باکتری ها تمام دهان را می گیرند. بررسی هایی که در این زمینه انجام شدند، نتایج جالبی در پی داشتند که به آنها می پردازیم:

  • باکتری هایی که در این دو بیماری کشف شدند، باکتری های مشابهی بودند (باکتری های کشف شده از بیماری لثه مشابه باکتری های یافت شده در عروق بودند که قرار بود وارد شریان شوند.).
  • التهاب نیز یک وجه اشتراک دیگر برای هر دو بیماریست. زمانی که فردی به بیماری خفیف یا شدید لثه دچار می شود، سطح پروتئین واکنشی یا CRP (پروتئینی که در زمان التهاب کل بدن افزایش می یابد) افزایش پیدا می کند. سطح این پروتئین برا ارزیابی میزان خطر حمله قلبی در افراد نیز استفاده می شود.

در ادامه بهتر است به این توصیه ها دقت کنید:

  • دندانپزشک ها بهتر است به بیماران مبتلا به مشکلات خفیف یا شدید لثه بگویند که این افراد به دلیل مشکلات عروق خونی در معرض حمله قلبی هستند. افرادی که دچار مشکلات خفیف یا شدید قلبی هستند و یک عامل تشدید کننده بیماری قلبی را نیز در خود دارند، مانند سیگار کشیدن، بهتر است در اولین فرصت به متخصص قلب مراجعه کنند، به ویژه اگر از آخرین مراجعه آنها حداقل یک سال می گذرد.
  • بیمارانی که دچار مشکلات قلبی هستند و علائمی از بیماری لثه را نیز در خود مشاهده می کنند، بهتر است سریعتر به پزشک مراجعه کنند.

اگر دچار بیماری های قلبی باشیم، آیا راهکارهایی برای حفظ سلامت دهان وجود دارد؟

برای حفظ بهداشت دهان و دندان به بهترین شکل آن باید به نکات زیر توجه کنید:

  • هر روز مسواک بزنید و از نخ دندان نیز به طور مرتب استفاده کنید و در فواصل منظم به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • به دندانپزشک خود بیماری قلبی خود را اطلاع دهید.
  • راهنمایی ها و دستورالعمل های پزشک و دندانپزشک خود را با دقت دنبال کنید و داروهای تجویز شده مانند آنتی بیوتیک را به طور مرتب استفاده کنید.

اگر دچار شرایط و مشکلات قلبی باشید، ممکن است در معرض ابتلا به عفونت آندوکاردیت باکتریایی باشید – عفونت لایه داخلی یا دریچه قلب. هر زمان که در دهان خونریزی مشاهده کردید، برخی باکتری های موجود در دهان می توانند وارد جریان خون شده و بر روی دریچه قلب یا بافت های ضعیف شده آن قرار گیرند (بافت های دریچه قلب براثر مشکل موجود ضعیف می شوند.). در این موارد عفونت می تواند به دریچه قلب یا بافت های آن آسیب برساند و یا حتی آن را از بین ببرد.

اگر دچار مشکلات زیر هستید، باید یک سری اقدامات احتیاطی انجام دهید:

  • دریچه مصنوعی قلب (پروتز)
  • سابقه اندوکاردیت
  • نقص مادرزادی قلب
  • آسیب دیدگی دریچه های قلب بر اثر شرایطی مانند تب روماتیسمی
  • پرولاپس دریچه میترال با سوفل
  • کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک

اگر دچار مشکل قلبی هستید و دارویی به خاطر این مشکل مصرف می کنید، حتما به دندانپزشک خود اطلاع دهید. دندانپزشک تمام این اطلاعات را ثبت خواهد کرد.

آیا مراقبت از دندان ها از بروز بیماری قلبی پیشگیری می کند؟

مراقبت از دندان ها یک روش اثبات شده برای پیشگیری از بروز بیماری قلبی نیست. ارتباطاتی بین سلامت دهان و بیماری قلبی وجود دارد که درک آن نیاز به تحقیقات بیشتری دارد. بهداشت ضعیف دهان و دندان سالهاست به عنوان یکی از دلایل بروز بیماری های قلبی مورد بحث قرار گرفته است.

بررسی ها نشان داده اند که التهاب بافت های اطراف دندان ها (پریودنتیت) خطر بروز بیماری های قلبی را افزایش می دهد و افرادی که مبتلا به بیماری های مزمن لثه هستند، در معرض افزایش ضخامت عروق خونی گردن خود می باشند. به علاوه یک ارتباط قوی بین دیابت و بیماری قلبی و عروقی وجود دارد.

گرچه بهداشت دهان و دندان عامل کلیدی در پیشگری از بروز بیماری های قلبی نیست، اما مراقبت از دندان ها و لثه ها بسیار مهم است.

[toggle title=”این ویدئو را تماشا کنید تا با ارتباط بین سلامت دندان ها و سلامت قلب آشنا شوید!” state=”open” ][/toggle]

لینکهای منبع: 1 و 2 و 3

نگارنده: سمیه محمدی

گروه پزشکان جایروس


بزرگترین گروه فوق تخصصی پزشکان مغز و اعصاب و متخصصین روانپزشکی در ایران

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است


شماره تماس های نوبت گیری سریع

مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب و نوبت انجام تست خواب ☎ 02122648627

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021


درمان بی خوابی در منزل بدون دارو

 

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)


درمان افسردگی بدون دارو آنلاین

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *